Mistä on kyse, kun mieliala vaihtuu tiuhaan, syyttä?
Eilen oli upea päivä, elämä maistui ja kaikki oli tosi jees, silt tuntui. Tänään ollut ankean nihkeää, tuskin pääsin ulos kotiovesta, väsyttääkin. Blaah.
Ja joinakin päivinä mieliala vaihtuu huomaamatta, kuin lennosta ylös tai alas, iöman sen kummempaa aihetta.
Koskaan ei voi tietää, millainen olo on huomenna. Siksi on vaikea tehdä suunnitelmia. Tai ainakaan pysyä niissä.
Kommentit (28)
Kuulostaa kaksisuuntaiselta.
-kakssuuntasessa ne mielialat ei vaihdu päivittäin, vaan kausittain. Epävakaassa ne kuulemma häilyy koko ajan (terapeutti meinas luokitella mut epävakaaks siks, koska oon aina ollu ailahtelevainen yms. ja terapeutti kertoi nämä mulle.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, tietynlaisesta epävakaudesta tietää itsekin, ettei se ole tavanomaista. Tuskin hän tätä aloitusta olisi tehnyt, jollei ole huolissaan itsestään. Ammattilaisen arviossa käymisessä ei menetä mitään, vuosien ahdistuksessa ja itsesyytöksissä paljon. T.Bipo2
Ne mitään ammattilaisia ole.
Ketkä?
Niin, voi olla. Mutta näillä puoskareilla oli valtuudet myöntää mulle SSRI-lääke, joka on tehnyt musta jälleen normaalin ihmisen :) t.Bipo2
No ne, jotka pitävät itseään mielenterveyden ja sen häiriöiden asiantuntijoina. Alan koulutuksen saaneet.
Sillä ei toinen ihminen voi mennä toisen housuihin (fig.) ja esittää tietävänsä, mistä on kyse. Psykologia ja psykiatria ovat varsinaisia pseudotieteitä, mutua, luuloja, olettamuksia, tulkintoja, hatusta vedettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kaksisuuntaiselta.
-kakssuuntasessa ne mielialat ei vaihdu päivittäin, vaan kausittain. Epävakaassa ne kuulemma häilyy koko ajan (terapeutti meinas luokitella mut epävakaaks siks, koska oon aina ollu ailahtelevainen yms. ja terapeutti kertoi nämä mulle.)
Bipo 2.ssa voi vaihdella useasti päivässä, kuten mulla ennen.
"Tyyppi II:ssa taas ei koskaan ilmene varsinaista maniaa, vaan ainoastaan lievempiä mielialan kohoamisjaksoja eli hypomaanisia jaksoja.
Varsinaisten mielialan masennusjaksojen tai kohoamisjaksojen lisäksi kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä voi ilmetä ns. sekamuotoisia jaksoja joille on tyypillistä mielialan masennusoireiden ja kohoamisoireiden samanaikainen esiintyminen ja voimakas lyhytaikainen vaihtelu." Lähde: Mielenterveystalo.fi
Vierailija kirjoitti:
"Tyyppi II:ssa taas ei koskaan ilmene varsinaista maniaa, vaan ainoastaan lievempiä mielialan kohoamisjaksoja eli hypomaanisia jaksoja.
Varsinaisten mielialan masennusjaksojen tai kohoamisjaksojen lisäksi kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä voi ilmetä ns. sekamuotoisia jaksoja joille on tyypillistä mielialan masennusoireiden ja kohoamisoireiden samanaikainen esiintyminen ja voimakas lyhytaikainen vaihtelu." Lähde: Mielenterveystalo.fi
Ei noita kannata lukea. Ihmiselämän normaalit vaihtelut tulkitaan mielenterveyden häiriöiksi. Kohta ollaan tarjoamassa pillereitä. Siitä se varsinainen alamäki alkaa.
Aiemmat hassut pikku oireet tuntuvat sen jälkeen mitättömiltä. Mutta nyt elämä on jo sekaisin, ja identifioidut mt-ongelmaiseksi.
Hypomania on ihmisen paras olotila. Pikku laskut every now n then eivät haittaa, ku tietää, että seuraava päivä on taas aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mt-ongelmat oireilee noin, masennus/kaksisuuntainen mielialahäiriö ym. Kokemusta
Enemminkin epävakaa persoonallisuus.
Joo, sori. Meni sekaisin nämä kaksi.
No ne, jotka pitävät itseään mielenterveyden ja sen häiriöiden asiantuntijoina. Alan koulutuksen saaneet.
Sillä ei toinen ihminen voi mennä toisen housuihin (fig.) ja esittää tietävänsä, mistä on kyse. Psykologia ja psykiatria ovat varsinaisia pseudotieteitä, mutua, luuloja, olettamuksia, tulkintoja, hatusta vedettyjä.