Katseletteko Lotta ja Pappa videoita?
Kommentit (1371)
Oli vastannut instassa jonkun kysymykseen, että mitä papalle tapahtuu, jos hän lähtee Lontooseen, vastaus oli, että "kunta hoitaa". Näinhän se menee, mutta nyt taotaan (siis Lotta) rautaa, kun se on vielä kuumaa. Ja kohta, soronoo, pärjätköön, kuinka pärjää. Kumma kyllä, jos toinen poika (Lotan setä siis) asuu samalla paikkakunnalla, eikä ole mitenkään isänsä hoidossa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Oli vastannut instassa jonkun kysymykseen, että mitä papalle tapahtuu, jos hän lähtee Lontooseen, vastaus oli, että "kunta hoitaa". Näinhän se menee, mutta nyt taotaan (siis Lotta) rautaa, kun se on vielä kuumaa. Ja kohta, soronoo, pärjätköön, kuinka pärjää. Kumma kyllä, jos toinen poika (Lotan setä siis) asuu samalla paikkakunnalla, eikä ole mitenkään isänsä hoidossa mukana.
Ei valitettavsti ole mitenkään tavatonta. Naapurissa asuu iäkäs nainen ( muutamaa vuotta vaille 100-vuotias ). Hänellä kyllä on alkanut käymään kaupungin kotihoito/ sairaanhoitaja aivan viime aikoina ja tytär käy parhaansa mukaan auttamassa mutta samalla paikkakunnalla asuva poika sekä lapsenlapset hädin tuskin käyvät. Kaikki on kaatunut nuorimman tyttären niskaan joka hyvin väsynyt . Toisella puolella maailmaa asuu vielä yksi naisen tytär joka käy Suomessa muutaman kerran vuoteen. Mummo ei täysin yksin siis ole mutta pojan puoleinen perhe saa surua aikaan kun lapsenlapset eivät koskaan käy kylässä. Etäisyyttä kuitenkin puolisen kilometriä vain
Ihmeellisen paljon sitä uutta omaishoitajavideota on kehuttu somessa.
Väsymyksestä ja epäkohdista on tärkeää puhua mutta tuo tapa, jolla Lotta sen teki, ei tunnu sopivalta.
Pappa joutuu siinä sovittelemaan ja olemaan vähän puolustuskannalla.
Tuollaisesta aiheesta pitäisi puhua silloin kun tunnereaktio ei ole päällä. Lotta selvästi kiihtyy videon loppua kohden eikä se ole rakentavaa kenellekään. Selväksi tosin tulee uupumuksen tila.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisen paljon sitä uutta omaishoitajavideota on kehuttu somessa.
Väsymyksestä ja epäkohdista on tärkeää puhua mutta tuo tapa, jolla Lotta sen teki, ei tunnu sopivalta.
Pappa joutuu siinä sovittelemaan ja olemaan vähän puolustuskannalla.
Tuollaisesta aiheesta pitäisi puhua silloin kun tunnereaktio ei ole päällä. Lotta selvästi kiihtyy videon loppua kohden eikä se ole rakentavaa kenellekään. Selväksi tosin tulee uupumuksen tila.
Oikeastaan olen tästä suuntauksesta vähän yllättynyt, kun Lotta on käsittääkseni ihan kouluttautunut viestinnän alalle ja oliko tehnyt sitä työkseenkin?
Katsoin juuri pätkän tuota Perjantai-ohjelmaa. Mikähän on Lotan seuraavan kirjan aihe? Evakkous käsitelty, samoin expat-lapsuuden trauma. Pappa on mielestäni vuodessa ”vanhaantunut” kovin. En pahalla halua sanoa. Onhan hänellä ikää ja on nyt saanut laulaa ja aktiivista seuraa. Eivät kaikki lapset ole yhteydessä vanhempiinsa. Syitä on monia eikä niitä kukaan ulkopuolinen voi tietää. Ei ole mitenkään itsestäänselvää, että vanhempaa hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini mummo tuntee tai tietää jotenkin tuon papan ja se sanoi että tuota juttua on kaunisteltu ja että pappa on ollut ihan yksin jo pitkään, ei ole ollut tunkua vierailulle. Itse haluaisin uskoa tarinaa siitä että yhtäkkiä on vaan huolestuttu papan voinnista ja muutettu sen luokse, mutta jokin tökkii. Ehkä olen väärässä.
Toivottavasti Lotta saa haluamansa uran.
Älä valehtele! Tunnen itse Jorman ja voin vakuuttaa että he ovat aidosti hyväntuulisia, Lotta on oikeastikin noin pirteä ja tosi kiintynyt pappaansa. Sen luonne nyt vaan on sellainen eloisa minkä jotkut näkee teennäisenä. En kestä kun ihmisten pitää aina keksiä jotain negaa näinkin kivasta jutusta.
Hyväntuuliset ihmiset saavat usein kuulla olevansa teennäisiä. He usein aidosti välittävät myös muista ihmisistä ovat läheistensä tukena. Sitten, kun heillä menee huonosti niin he saavat vain kuulla, että "on lohduttavaa, kun sullakin menee joskus huonosti". Hyväntuulista ihmistä ymmärtää tässä tilanteessa usein vain toinen hyväntuulinen ihminen, joten ihanaa kuinka Lotta ja Pappa ovat toistensa läheiset ihmiset.
Perjantai-ohjelmassa (tai mikälie) sanottiin, että Lotta tuli Suomeen pappansa omaishoitajaksi. Olen käsittänyt, että tuli sen vuoksi, että koronan takia lähiopetus Lontoossa lopetettiin. En minä tiedä. Toivon papalle virkeyttä ja voimia. Hän on symppis.
Siis idea ok, tapa tienata leipänsä tuokin, markkinarako ja kohdeyleisö on löydetty. Myös henkilöt ovat ok, Pappa on paljon väsyneempi kuin vuosi sitten, toivottavasti terveitä elinpäiviä vielä riittää. Lotta on ok, mutta näyttelemistähän tuossa on paljon. Selvästi v..tuttaa välillä mutta hienosti peittää.
Ymmärrän, tuossa iässä kaipaa varmasti älyllisiä haasteita, ehkä ystäviä jne, kuten alkuviikon omaishoitajavideossa vähän avautuikin. Ymmärrän kyllä että tekemisen palo on kova tuossa iässä, mietin että pitäisikö hänen keksiä joku toinen tube-juttu suomalaisille, kiinnostaisikohan suomalaisia vaikka kiinan kieli, siis mandariini, jota hän puhuu. Ihan alkeet, numerot ja pari kirjainta, innostuisivatkohan suomalaiset siitä... tuskin, vaikka voisi sitä koettaa. Tai sitten kiinalaisia, puolalaisia ja saksalaisia ruokia, joku Lotan päivällinen - videosarja, vaikka kerran viikossa, oisikohan sillä katsojia.
No, miesväki meillä kanssa välillä katsoo ja tuossa Lotan pikkusiskossa on kuulemma jotain joka vetoaa miehiin, hymyssä on jotain viettelevän hurmaavaa. Paljonhan Lilli on laulanut nyt tuolla mukana. Minä... en katso enää kuin ohimennen. On tuttu työelämästäni tuo juttu. Joskus joku laulu pysäyttää kuuntelemaan ja katselemaan, mutta taustamelua mulle kun meidän mummo ja pappa katsovat sitä. Kyllä niitä on tässä puolentoista vuoden aikana tullut katsottua kymmeniä. Eli hyvä kun tekevät, muistaisivat vain oman jaksamisensa rajat.
Omaishoitajavideon katselu tuntui pahalta. Tarkoitus oli varmastikin todenmukainen video omaishoitajuudesta, joka on rankkaa totta kai. Mutta papasta varmaan ei kauheen kiva oo kuunnella vieressä ja tuntea olevansa riippakivi niinkuin taisi yhessä videossa sanoa. Lotta todellakin tuntui kiihtyvän loppua kohden ja mainitsikin että esim haluaa luovan kirjoittamisen kurssille mutta miten koska kuka silloin huolehtii papasta ja papan lääkkeistä. Toki rankkaaa eikä nuorelle ihmiselle varmasti helppo tilanne mutta pattitilannehan se on. Tuntuu vaan se toteutus pahalta että pappa istuu vieressä kuulemassa.
Myös moneen kertaan mainitseminen että hermostuu kun pappa kyselee jotain moneen kertaan.
Mun pappa myös sairasti muistisairautta ja välillä tunsi syyllisyyttä kun omasta mielestä oli vain pelkkää vaivaa hänestä ja harmitti häntäkin kun muisti ei enää toiminut niinkuin ennen.
En ikinä olisi jankannut että ”mulla menee hermo kun sä et muista jotain!”
Sen perään ei auta lisätä että joo tiedän että se kuuluu taudinkuvaan. Sitä suuremmalla syyllä pitäis hillitä suunsa
Hieman on oiottu mutkia suoraksi tässä Perjantai-ohjelmassa. Lotta ei tullut Suomeen muistisairaan papan hoitajaksi kaksi vuotta sitten. Lotta tuli, koska Lontoossa koulu meni kiinni ja papallahan todettiin muistisairaus vasta viime vuoden lopulla.
Minä katselisin mielelläni Lotan tekemiä kirja-aiheisia videoita youtubesta (lukupäiväkirjaa tms)
Vierailija kirjoitti:
Miehet, käsi sydämelle: ottaisitteko Lotasta emännän itsellenne?
En, emäntä tarjoaa ruokaa, kasvattaa lapset ja välillä hieroo sängyssä.
Älykkö keskustelukumppani kyllä, siihen ok, esim työkaverina.
Niin. Lottaa kovin ärsyttää, kun pappa häiritsee. Ihan on lappu oveen niitattu. Ja ei tosiaan tullut muistisairasta pappaa hoitamaan vaan ”koronaevakkoon”. Näin ainakin alunperin kerrottiin. Nyt toki hoitaa ja hyvä niin. Perjantai-ohjelmassa kovin ylidramaattinen reaktio kotihoitopätkään. Sellaista se on, ei ehditä ketään laulattaa.
Jotenkin tuli paha mieli. Katsoin tuon Perjantai-jakson. Lotalla on ahdistus ja stressi selvästi. Mutta ei mielestäni ole oikein, että pappa viedään koko Suomen kansan eteen kuuntelemaan näitä purkauksia. Lotta voisi ajaa omaishoitajien asiaa ihan yksin asiaohjelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli paha mieli. Katsoin tuon Perjantai-jakson. Lotalla on ahdistus ja stressi selvästi. Mutta ei mielestäni ole oikein, että pappa viedään koko Suomen kansan eteen kuuntelemaan näitä purkauksia. Lotta voisi ajaa omaishoitajien asiaa ihan yksin asiaohjelmissa.
Kyllä tässä vähän Ylen hommakin ihmetyttä. Puivat julkisesti, mitä tapahtuu papalle Lotan lähtiessä Lontooseen. Vai yrittääkö ne nyt herättää Lottaa, että anna nyt olla ja jää hoitamaan pappaa?
Pystyykö muistisairas vanhus välttämättä itse todenmukaisesti päättämään sitä, haluaako hän ohjelmiin ja julkisuuteen henkilökohtaisissa asioissaan, vai ei? Lotta on itse sanonut, että papalla on hahmottamisen ongelmia ja pappa on kertonut ettei kykene yksin asioimaan esimerkiksi lääkärissä, kun ei osaa lääkärille puhua. Mistä sitten voidaan varmistua, että hän todellisuudessa tietää ja ymmärtää, mihin kaikkeen tuo julkisuus vaikuttaa? Voidaanhan sitä vedota siihen, että kyllä pappa tietää mitä tahtoo mutta jos on jo ongelmia arkisissa askareissa, miten sitten tällaisessa laajemmassa asiassa kuten julkisuus?
Lotta yrittää tehdä itsestään numeroa muistisairaan pappansa avulla, ei ole oikein.
Pappa sanoo, että voi itse laittaa lääkkeet. Lotta sanoo, että ei se enää sinulta onnistu.
Et osaa, vaikka luulet osaavasi.
Pappa sanoo, että hallitsee bussin aikataulut. Lotta sanoo, että mitenkäs kävi tänäkin aamuna, kolme kertaa menit turhaan pysäkille.
Yleisö on huolissaan papan jaksamisesta ja siitä, onko pappa omasta tahdostaan kaikissa ohjelmissa. Lotta sanoo, että pappa itse tietää mitä tekee.
En tiedä, onko tämä totta mutta sivulliselle tulee tällainen kuva tuosta tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä vähän Ylen hommakin ihmetyttä. Puivat julkisesti, mitä tapahtuu papalle Lotan lähtiessä Lontooseen. Vai yrittääkö ne nyt herättää Lottaa, että anna nyt olla ja jää hoitamaan pappaa?
Totta. Olisi voinut ylekin pohtia mitä kyselee ja ketä kutsuu vieraakseen. Asia on tärkeä mutta miksi pappa viedään joka paikkaan viereen kuuntelemaan? Iloiset ohjelmat asia erikseen.
Hienoa että Lotta pitää papasta huolta ja surullista, jos muusta lähipiiristä ei ole apua ja Lotta uupuu. Nyt Lotta kuitenkin asettuu omaishoidon valtakunnanmarttyyriksi ja muu suku saa siinä sivussa kuulla julkisuudessa kunniansa. Sekä videolla että Perjantai-ohjelmassa, missä Lotta tosin äkkiä vaihtoi puheenaihetta kun pappa alkoi puhua pojastaan. Sellainen mielikuva tulee, että jos projekti on lähentänyt pappaa ja Lottaa, niin muu lähisuku on entisestään kaikonnut. Toisaalta ymmärrän, ei varmasti ole helppoa käsitellä että tavisläheisen yksityisasiat ja terveydentila ovat yhtäkkiä lööpeissä ja itse saa vielä syyllistystä niskaansa.
Kova on pokka, vai että lahjalista.
Itse tehdään lahjalista ja pyydetään et joku halutessaan voi ostaa lahjan tosta noin vaan hänelle?
En tiedä olenko itse jotenkin häveliäs vai vanhanaikainen mutta ei olis pokkaa tehdä mitään lahjalistaa varsinkin kun kyseessä ei ole edes mikään synttäritoive tai hääjuhla.