Spinaalipuudutus ponnistuksessa?
Onko kukaan saanut spinaalipuudutusta ponnistusvaiheessa? Voisitko kertoa kokemuksistasi?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 15:23"]
minkä takia pitää käyttää kipulääkkeitä synnytyksessä, naiset synnytti vuosisatoja ilman lääkkeitä ja se juuri voi pahentaa tilanteen aiheuttaa repeämisiä kun nainen ei tunne miten ponnistaa
[/quote]
Mä en lähtökohtaisesti halua puudutetta synnytyksessä, mutta kun viimeksi mulla meni synnytys vähän ns. pieleen, kävin nyt pelkopolilla, ja kätilö kertoi mulle, että jos ponnistusvaihe pitkittyy, on nyt myös mahdollista antaa tämä spinaalipuudutus kesken ponnistuksen. Mulla oli aktiivinen ponnistusvaihe 2 tuntia, josta melkein tunti imukupin kanssa, ja se oli aivan helvetin kivuliasta. Kiva tietää, että jos vastaava tulee seuraavassa synnytyksessä eteen, siihen kipuun voi saada helpotustakin.
Terv. tämän ketjun aloittaja
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 19:24"]Mulla spinaali pysäytti koko synnytyksen. Vyötäröstä alaspäin katosi kaikki tunto enkä pystynyt esim seisomaan kun jalat eivät kantaneet.
Myöhemmin kun vauva syntyi hän jäi ikään kuin jumiin synnytyskanavaan koska en tuntenut tarvetta ponnistaa. Seurauksena kohdun laskeuma, seksielämän huonontuminen oman tunnottomuuden takia ja ulostusongelmat.
En todellakaan voi suositella.
[/quote]
Huh kuulostaa hurjalta! Itse olen kolmatta odottamassa ja kaksi ensimmäistä syntyneet ilokaasun kanssa. Ponnistusvaihe oli hirveä kun kaikki tuntui. :( Toivoisin nyt kolmanteen ponnistusvaiheeseen spinaalia.
Täs 20
ekaks ne miettikin et jää puudutteet antamatta, mut kun mulla ei ollu viä ponnistustarvetta ja olin niin tuskissani, niin ne sit ehtikin antaa! Jos ois anest.lääkärin tulo kestäny kauemmin,niin ei ois enää suostunu.. Eikä ois laittanu jos ponnistuttanu jo!!
Minulla on laitettu spinaali ihan muussa yhteydessä ja olin halvaantunut vyötäröstä alas päin useiden tuntien ajan. Ei sellaisessa hyljeolotilassa voisi kuvitellakaan synnyttävänsä. Ei ihme, jos repeilee, kun ei ole mitään tuntoa eikä mitään kontrollia mihinkään.
Mulla epiduraali ei ollut kiva, mutta spinaali ihan tajuttoman hyvin toimiva. Ponnistamisen tarvetta joutui vähän odottamaan ja supistuksia tunnustelemalla tunnustelemaan, mutta ponnistusvaihe oli ihanan rento verrattuna kipupiikin tai parakervikaalin vaikutuksessa koettuihin.
minkä takia pitää käyttää kipulääkkeitä synnytyksessä, naiset synnytti vuosisatoja ilman lääkkeitä ja se juuri voi pahentaa tilanteen aiheuttaa repeämisiä kun nainen ei tunne miten ponnistaa