Miksi suomalaiset ovat niin erilaisia kuin ulkomaalaiset?
Ulkomaalaiset asiakaspalvelijat (siis myös Suomessa toimivat) lähes aina asettavat asiakkaan edun etusijalle, suomalaiset taas työnantajan edun ja ovat asiakkaita kohtaan helposti tosi kovia ja noudattavat orjallisesti jokaista itse keksimäänsäkin sääntöä.
Kommentit (26)
Suomalaiset on sääntökansaa. Sääntöjä arvostetaan, noudatetaan ja vaaditaan noudattamaan. Sillä on sitten sekä hyviä että huonoja puolia.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te käytte asioimassa? Ihan ystävällistä palvelua saa useinkin, ihan suomalaiseltakin.
No kyllähän sitä parhaimmillaan täältäkin löytyy mutta vähemmän kuitenkin kuin ulkomaalaisilta...
Vierailija kirjoitti:
Meille 'ulkomaalaisia ' on kaikkialla Suomen rajojen ulkopuolella joka maassa, joten rinnastus ja kaikkien vertailu suomalaisiin ei kyllä tuota lopputulokseksi mitään.
Ei kun se on just näin että se mitä me ollaan opittu pitämään normaalina kotimaassamme, ei olekaan mikään kansainvälinen normaali, vaan vain suomalainen tapa. ME ollaan outoja, ei ne toiset. Jossain vaiheessa se kuvakulma pitäisi osata kääntää oikein päin. Pohjoiskorealaisten pitäisi osata tehdä sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepäs käymään vaikkapa paikalliseen supermarkettiin Tallinnaan ja sano toi sama sen jälkeen.:-D
No totta, virolaiset ja venäläiset ovat samaa sarjaa suomalaisten kanssa tässä kohden. Mutta tuolta huomattavasti etelämpää ja idempää löytyy asiakaspalvelutahtoa.
Mun mielestä virolaiset asiakaspalvelijat on vielä ilottomampia kuin suomalaiset. Eron näkee jo Tallinnan Sadamaturg-nimisessä ruokakaupassa A-terminaalin vieressä.
-12
Totta. Siellä vanhempi sukupolvi on saanut "neuvostoasiakaspalvelukoulutuksen", nuoremmat ovat vaan kettuuntuneita kun eivät halua tai osaa puhua suomea. Vanhat virttyneet votkaturististereotypiat elävät siellä edelleen. Että semmoista sukukansaa,
Mutta tämähän asenne on alkanut kostaututa ja suomalaisten matkat Viroon vähentyä. Siellä on nyt yritetty kannustaa palvelusektoria katsomaan peiliin, mutta vaikeaa se on.
Itse puhun aina nuoremmille asiakaspalvelijoille suoraan englantia, koska en vaan jaksa sitä ynseää suhtautumista.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä te käytte asioimassa? Ihan ystävällistä palvelua saa useinkin, ihan suomalaiseltakin.
Totta kyllä, etenkin nuoremmat aspat pk-seudulla ovat ihan eri sarjaa. Ja muistan kyllä muutaman vanhemmankin myyjän, joilla on ollut hyvät tiedot tuotteista ja palvelu hallussa. Meillä tilanne on paranemassa, joten Viron jälkeenjääminen on aika näkyvää.
Mutta kyllä noita aivan ihmeellisiä kokemuksia on silti tullut eräissä tilanteissa Suomesakin. Mieleen tulee jonkun ammattiliiton toimistotyöntekijä, joka suuttui minulle puhelun aikana ja löi puhelimen korvaan. Enkä edes tajunnut mikä häntä niin pisti vihaksi, ihan normaalisti kysyin normaaleja asioita. Tai joku lääkäri joka kiukutteli mulle kuin uhmaikäinen. Tai se myyjä, joka katsoi asiakseen kovaan ääneen arvostella mun kroppaa jne... Tai se rintaliivikaupan rouva joka on aina kuin myrkyn niellyt kun asiakas kehtasi tulla kauppaan.
Että epäasiallista kohtelua on kyllä koettu. Ei se pelkkä hymyttömyys mua niin paljon häiritse.
Mun kokemuksen mukaan ei pidä paikkaansa. Pelkkä myytti.
Suomalaiset ovat sellaisia tuppisuukyräilijöitä, jota eivät esim. työpaikalla sano avoimesti mitään vaikka kysyttäisiin. Sitten ihmisten selän takana riittää ilkeää arvostelua ja juorua.
Ulkomailla (no maasta riippuen) jos joku suuttuu sulle oikein tulisesti päin namaa, kaikki tulevat auttamaan tilanteessa, osapuolien mielipiteet ja mahdolliset väärinymmärrykset ja erimielisyydet tulee selvitettyä.
Suomessa voit olla samassa työpaikassa vuosia kunnes kuulet että alusta saakka jollakin työkaverilla on ollut jotain hampaankolossa sua vastaan ja on mustamaalannut sua sun selän takana kaikki vuodet, koska kuvitteli omassa päässään jotain tai ymmärsi väärin jonkin pikkujutun.
Asiakaspalvelussa eri kulttuurissa voi olla ihmisiä, joista ihan oikeasti on kivaa olla palveluammatissa ja kohdata erilaisia ihmisiä. Suomalaiset eivät tätä tajua. Meillä ja Virossa se tympeä kohtelu on muka "aitoa". Just joo.