Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan toimittajaksi - miten saan ensimmäisen artikkelin myytyä?

Vierailija
11.02.2014 |

Miten saan freelancerina myytyä ensimmäisen lehtijuttuni?

Olen Toimittajan ammatista kiinnostunut yliopisto-opiskelija. En ole koskaan työskennellyt toimittajana, enkä julkaissut yhtään artikkelia. Tavoitteeni ei tietenkään ole nyt alkaa kokoaikaiseksi journalistiksi, vaan olisin kiinnostunut saamaan hiukan lisätuloja opintojen rahoittamiseen näin ensi alkuun. Minulla on joitakin kiinnostavia juttuideoita ja materiaali kasassa niitä varten. Jutut sopisivat lähinnä muutamaan, satunnaisia friikkujakin käyttävään, erikoislehteen. 

Kirjoitanko jutun mahdollisimman valmiiksi? Vai tarjoanko juttuideaa avokaupalla? Tarttuuko ylipäätänsä mikään lehti kokemattoman kirjoittajan juttuihin?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän minkä kokoisessa kaupungissa asut, mutta olisiko siellä paikallislehteä, joka julkaisee usein juttuja eri kirjoittajien nimillä? Itse olen kirjoitellut sellaisiin, aluksi tarjonnut omia ideoitani ja sen jälkeen minulle on soitettu, että tekisitkös tästä tai tästä jutun.

Friikkuhommista haaveilevalle vielä yksi vinkki - jos hommat lähtevät luistamaan ja juttusi kelpaavat jollekin lehdelle siinä määrin, että haluavat käyttää sinua uudestaankin, kannattaa varautua siihen, että juttukeikkoja voi tulla hyvin lyhyelläkin varoitusajalla. Mitä useammin saat tuotettua jutun lyhyellä varoitusajalla, sitä useammin saat keikkoja :) Useampi hylkäys peräkkäin todennäköisesti taas tarkoittaa, ettei sinulle enää soitella. Niiden omien juttuideoiden keksiminen ja tarjoaminen nimittäin käy pidemmän päälle aika haastavaksi, joten kannattaa tehdä pyydettyjäkin juttuja :)

Tsemppiä!

Vierailija
22/22 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 19:25"]

Riippuu vähän minkä kokoisessa kaupungissa asut, mutta olisiko siellä paikallislehteä, joka julkaisee usein juttuja eri kirjoittajien nimillä? Itse olen kirjoitellut sellaisiin, aluksi tarjonnut omia ideoitani ja sen jälkeen minulle on soitettu, että tekisitkös tästä tai tästä jutun.

Friikkuhommista haaveilevalle vielä yksi vinkki - jos hommat lähtevät luistamaan ja juttusi kelpaavat jollekin lehdelle siinä määrin, että haluavat käyttää sinua uudestaankin, kannattaa varautua siihen, että juttukeikkoja voi tulla hyvin lyhyelläkin varoitusajalla. Mitä useammin saat tuotettua jutun lyhyellä varoitusajalla, sitä useammin saat keikkoja :) Useampi hylkäys peräkkäin todennäköisesti taas tarkoittaa, ettei sinulle enää soitella. Niiden omien juttuideoiden keksiminen ja tarjoaminen nimittäin käy pidemmän päälle aika haastavaksi, joten kannattaa tehdä pyydettyjäkin juttuja :)

Tsemppiä!

[/quote]

Myös paikallislehtiä olen harkinnut. Täällä paikallislehti ei ole ainakaan ylettömän korkeatasoinen, vaikka toki juttuja varmasti siihenkin tarjotaan yli tarpeen. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi