Miten uskallatte hankkia lapsia?
Maapallo natisee liitoksistaan väestömäärän takia. Ilmasto lämpenee koko ajan, jo nyt huomaa että talvet ovat ihan erilaisia kuin 10-20 vuotta sitten. Jatkuvasti tulee ennätyssateita ja tulvia.
Miten siis uskallatte hankkia lapsia? Itseäni hirvittää ihan älyttömästi tämä maailman tila, ja olen miettinyt etten yksinkertaisesti voi tehdä tällaiseen maailmaan lasta. Todennäköisesti jo omana elinaikanani elinolosuhteet mullistuvat, miten kestäisin vastuun siitä että olen tehnyt vielä uuden ihmisen sietämään tätä. Eikö kukaan muu mieti vastaavia asioita?
Kommentit (16)
Onneksi ei tarvi enää tehdä. Nyt en enää tekis, jos pitäs ruveta.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:37"]Onneksi ei tarvi enää tehdä. Nyt en enää tekis, jos pitäs ruveta.
[/quote]
Niinpä. Eniten ihmetyttää ne jotka nykyaikana tekee vielä useammankin (kolme tai enemmän), mitä niiden ihmisten päässä liikkuu? Ei mitään? Vai ollaanko sitä vaan näppärästi seuraamatta uutisia ja kuvitellaan että tällaiset ikävät asiat eivät koske meitä jos emme tiedä niistä?
-Ap
Ei lisääntyjiä kiinnosta noin suuret teemat.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:56"]
[/quote]
Ahaa. Miksi koet, että sulla on oikeus puhua puolestani?
2
Koska olen varmaan sitten niin itsekäs että seuraan biologisia viettejäni ja haluan tehdä lapsia. Ensimmäistä odottelen :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:59"]
[/quote]
2
[/quote]
Koska jos ottaisit globaalit teemat vakavasti et tekisi lapsia. Lisääntyminen on itsekästä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:10"]
[/quote]
2
[/quote]
Koska jos ottaisit globaalit teemat vakavasti et tekisi lapsia. Lisääntyminen on itsekästä.
[/quote]
Itse varmaan omassa elämässäsi toimit esimerkillisesti ja otat globaalit teemat huomioon kaikessa toiminnassasi? Vai keskitytkö vain muiden läksyttämiseen?
Minä katsoin, että maailma tarvitsee lisää hyviä ja pystyviä ihmisiä. Se, että jossain päin maailmaa lisäännytään liikaa, ei vaikuta Suomen tilanteeseen mitenkään. Suomalaisia tarvitaan myös. Asiaa pitää ajatella laajemmin kuin pelkästään biologisena. Kulttuurikin on tärkeä osa säilyttää. Ja luonnon tilanteen kanssa: pitää olla osa ratkaisua, ei vain jättäytyä ulkopuolelle!
Meidän kaksilapsinen perheemme pyrkii kaikessa mahdollisessa ekoloogisuuteen ja vihreyteen, taistelemaan maailman epäkohtia vastaan. Kuka maailman pelastaa jos emme me? Kolmannessa maailmassa hengestään taistelevat orpolapsetko?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:12"]
[/quote]
2
[/quote]
[/quote]
Itse varmaan omassa elämässäsi toimit esimerkillisesti ja otat globaalit teemat huomioon kaikessa toiminnassasi? Vai keskitytkö vain muiden läksyttämiseen?
[/quote]
Miksi koit että läksytän sinua?
Jos olisin älynnyt asioita 18-vuotiaana, niin olisin jättänyt hankkimatta. Nyt 23-vuotiaana vähän harmittaa lapsen puolesta tulevaisuus. Toivon ettei lapseni ikinä tee lapsia.
Ei sillä, tyttäreni on parasta mitä minulle on tapahtunut ja rakastan häntä enemmän kuin ketään.
Maailmanloppu onneksi lähenee koko ajan :) sitähän nuo ilmastonmuutokset ja katastrofit enteilee.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:12"]
[/quote]
2
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi koit että läksytän sinua?
[/quote]
Miksi vastaat kysymykseen kysymyksellä?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 18:10"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:59"]
[/quote]
2
[/quote]
[/quote] Jokaisen eläinlajin tarkoitus on lisääntyä ja levittää lajiaan, niin myös ihmisten. Jos vaikka oravia tulee liikaa niin kyllä se luonto hoitaa ylimääräiset pois, kuten myös ihmisten kohdalla.
Ja te maailmanlopun ennustajat, voisitte rauhoittua hieman, jos tutustuisitte hieman maapallon ilmaston muuttimiseen aikojen saatossa...
On loppu sitten tulossa tai olkootkin nämä ekokatastrofien ajat osa luontaista ilmaston lämpenemistä ja mitä lie, niin se tosiaan epäilyttää itseäni mahdollisen lapsen hankinnassa, että haluanko hänet todistamaan tätä kaikkea ja kärsimään tästä. Koska oli syyt mitkä tahansa, olemme keskellä isoja muutoksia joihin ihminen ei enää pysty vaikuttamaan, ja tämän seuraaminen tuntuu minusta pahalta. On selvää, että seuraavan sukupolven aikana asiat ovat vielä hullummin.
Luultavasti lähivuosikymmeninä (ehtisikö teoreettinen lapseni edes aikuiseksi) tullaan näkemään ensimmäisten valtioiden hukkuminen mereen, näin esimerkkinä.
-ap
Kyllä sieltä vielä joku pöpö nousee mikä rokottaa lajia homo sapiens :) Älä siis huolehdi, luonto on viisas ja pyrkii tasapainoon.
Toki mietin, mutta ainakin itse ajattelen, etten voi antaa pelon tulevaisuudesta määrittää koko elämääni. Pitää elää myös hetkessä.