Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi olla ok, että minä maksan teinin menoista 600 euroa kk ja isä saman verran kun

Vihainen pikku paskiainen
30.10.2020 |

Mun tulot on alta 2000 euroa ja hänen tulot päälle 5000??
Olemme siis eronneet.
Ja jatkuvasti kuulen moitteita siitä etten maksa mitään. Eikö nämä pitöisi suhteuttaa tuloihin?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä mainittu, ettei ole varaa maksaa näitä. Ohis.

Vierailija
22/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi urheilee noin 30 tuntia / vko siihen lukio päälle. Voin sanoa, että ruokaa menee. Ei paljon kasvissosekeitto ns lämmitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harrastusmaksu on 500 / kk ja siihen vaihtuvia / uusittavia varusteita.

Ruokakustannukset hänen osaltaan myös 500/ kk.

Sitten muut kulut: vakuutus, hygienia, vaatteet jne.

Siinä se

Ihan on teidän omaa hölmöyttä valita tommonen "harrastus"

Laittakaa kakara töihin tienaamaan itse harrastuksensa,

Kylmää kyytiä vaan!

Vierailija
24/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kritisoidaan harrastuksia, niin unohdetaan monta asiaa. Jos lapsi rakastaa harrastusta ja on siinä.hyvä, niin on järkevää edetä siinä niin korkealle kuin pystyy. Eli kilpailla. Ja kilpaharrastus maksaa. Jon hyvä, niin höntsäjoukkueessa hyvä pilaa oman ja muiden harrastuksen. Ei ole olemassa välitetä, jos olet hyvä ja varsinkin kunnianhimoinen ja haluat koko ajan kehittyä ja tehdä parhaasi. Se maksaa.

Vierailija
25/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini tekee töitä ja tienaa 400-800 euroa per kk

Vierailija
26/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja opiskelee ja urheilee. Hyvä opetella kantamaan vastuu myös menoistaan itse vähitellen

Vierailija
27/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei mene edes kolmelle 500 euroa kuukaudessa ruokaan.....mitä ihmettä tuolla rahalla syö? Teini saa 100 e itse rahaa kuukaudessa ( opintotuki) ja tarvittaessa ostamme mitä pakolla tarvii. ns. humputtelurahansa saa kyllä tienata itse. Jouluna ja syntymäpäivinä saa sitten isomman summan kerralla.

Vierailija
28/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikäs tässä olikaan naisella ongelma?

Vierailija
29/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No harrastusmaksu on 500 / kk ja siihen vaihtuvia / uusittavia varusteita.

Ruokakustannukset hänen osaltaan myös 500/ kk.

Sitten muut kulut: vakuutus, hygienia, vaatteet jne.

Siinä se

Taitaa olla ihan vapaaehtoista maksamista. Koulutus tulee maksaa, harrastusta ei. Eikä ole mitään lakisääteistä teinivakuutusta joka tulisi nuorelle maksaa.

Niin että minkä alan ihminen hänestä tulee. Terapeutti?

Vierailija
30/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin tekemään teininä kesätöitä niin, että syksyn tullen oli sitten varaa maksaa kaikki omat huvittelut ja vapaa-ajan menot itse. Vaatteet ja ruuat yms. perustarpeet vanhemmat tottakai maksoivat, enkä myöskään ollut teini joku aikaisin muutti pois kotoa, joten asuin myös heidän kattonsa alla. Mutta kaikki tuollaisten perustarpeiden yli menevät menot kuten kavereiden kanssa ylimääräiset shoppailut, leffaliput, roskaruuat, ajopelien bensat ja kaiken muunkin tuollaisen ylimääräisen maksoin itse. Yleensä aloitin työt koulun ohella jo keväällä ja kesällä jatkoin kesätöinä. Syksyllä olikin jo sitten ihan mukavasti rahaa.

Myös parturit ja lukiossa esim. abiristeilyn maksoin itse.

Vierailija
31/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti vanhemmat tietenkin maksavat omat kulunsa itse ja lasten kulut puoliksi. Sitten tietysti jos on jokin tuollainen kallis harrastus ja lapsi on siinä hyvä, jopa niin hyvä että saattaa ammatiksi asti tulla niin se isompituloinen voi maksaa sen harrastuksen kuluista isomman osan tai vaikka kokonaan. Noin kallista harrastusta ei muuten lapset saa pitää edes monessa ydinperheessä ainakaan jos lapsia on useampia kuin yksi. 

Vierailija
32/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen kulutustutkimusten pohjalta laskettu alle kouluikäisen lapsen kulutus kuukaudessa on 250 euroa, 7-12-vuotiaiden 290 euroa ja 13-17-vuotiaiden 390 euroa. Päälle tulevat asumis-, päivähoito- ja harrastuskulut. Kaikkia kalliita harrastuksia ei etävanhemman tarvitsisi välttämättä maksaa, jos hän ei ole ollut mukana niistä päättämässä eivätkä kulut ole kohtuullisia tai perusteltuja.

Yhteissummasta vähennetään lapsilisät. Lapsen tarvitsema elatus jaetaan vanhempien kesken heidän maksukykynsä mukaan. Lopuksi vielä tarkistetaan, että lopputulos on kohtuullinen elatusvelvolliselle.

- Jos lapsen elatuksen tarve on suurempi kuin elatusvelvollisen maksukyky, elatusvelvollinen maksaa vain kykynsä mukaan, Helin sanoo.

Tuossa 390 kin on puolet liikaa, ihmisten elämä on laskettu käsittämättömän kalliiksi. Meidän perheen 3 lapsen ja 2 aikuisen 3200€ bruttotulot ei riittäisi elämiseen jos lapset veisivät 1200€kk, ruokaan kuluu 600€, lainaan 800€ 2 autoa ja koira, aikuisten eläminen ja laskut, sähkö+vesi 300€, puhelimet jne. 3 lasta yhteensä menee alle 500€kk helposti.

Siis tuohonhan on jo laskettu ruoka. Vai meneekö teillä vanhempien ruokaan vielä 600e kuussa?

Vierailija
33/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva muistaa näköjään asiaa nimeltä korona. Se vei teinin kesätyöt ja työt.

Mun mielestä vanhemmat ei valitse lapsen harrastusta vaan lapsi itse. Hän on harrastanut lajia 15 vuotta ja on siinä menestynyt. Meillä on rahaa maksaa tämä kun tingimme muusta, monella ei ole. Eikä se minun vikani ole. Mä maksan mielelläni siitä että lapsi toteuttaa itseään ja on onnellinen. Päivääkään en oo miettinyt etten antaisi tätä mahista lapselle. Toinen lapsista ei harrasta ja sekin on ihan hyvä.

Urheilijan ruokavalio on hieman eri kuin palstamammojen kyllä - ravinto ei koostu eineksistä vaan puhtaista raaka-aineista.

Ja totta, ei Oo enää pelkkä harrastus vaan kilpaurheilua

Vierailija
34/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeesti? Kenen teinin elämä maksaa noin paljon kuukaudessa??

Asuminen, ruoka esimerkiksi maksavat jo monta sataa euroa. Vai onko teineille jossain ilmaista asumista ja ruokaa?

Vierailija
35/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva muistaa näköjään asiaa nimeltä korona. Se vei teinin kesätyöt ja työt.

Mun mielestä vanhemmat ei valitse lapsen harrastusta vaan lapsi itse. Hän on harrastanut lajia 15 vuotta ja on siinä menestynyt. Meillä on rahaa maksaa tämä kun tingimme muusta, monella ei ole. Eikä se minun vikani ole. Mä maksan mielelläni siitä että lapsi toteuttaa itseään ja on onnellinen. Päivääkään en oo miettinyt etten antaisi tätä mahista lapselle. Toinen lapsista ei harrasta ja sekin on ihan hyvä.

Urheilijan ruokavalio on hieman eri kuin palstamammojen kyllä - ravinto ei koostu eineksistä vaan puhtaista raaka-aineista.

Ja totta, ei Oo enää pelkkä harrastus vaan kilpaurheilua

Muuten ymmärrän, mutta itse tehty ruoka puhtaista ruoka-aineista pitäisi olla halvempaa kuin einekset. Mitä se teini oikein syö?

Vierailija
36/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mikä se harrastus on? Ratsastus, taitoluistelu vai cartingautoilu? Jos ei ole vara niin ei ole vara. Se on niitä elämän realiteetteja. Voithan jutella sen ex-miehesi kanssa että onko harrastus hänen mielestään niin tärkeä että se jatkuu ja hän maksaa enemmän, koska sinulla ei ole vara. Koska eihän sinulla nyt noilla tuloilla ole vara. Ruokaan käytät kyllä ihan liikaa rahaa.

Vierailija
37/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväni harrasti pianon soittoa.

Oli musiikkiluokalla, kävi pianotunneilla. Suoritti tutkinnon ja lopetti.

Pari v kuljetti pianoa mukanaan, mutta soitti vain jouluna, myi pois.

Jos ei ole varaa harrastukseen , sitten pitää lopettaa.

Me, kun erottiin, maksettiin vuoronperään .

Ehkä 5 v sitten , tai yli, sain idean.

Kysyin lähikaupasta saadaanko myydä aulassa arpoja, kerroin maksan niillä kk maksut.

Myytiin 3 euron arpoja 99 kpl, saatiin lähes 300 euroa, sain arpajaispalkinnot tutuilta.

Seuraavana vuotena tehtiin pääsiäispöytä ja taas saatiin 300 euroa.

Ero meillä on se, että minä maksan osuuteni tällä 300 eurolla.

Jos saat rahat kokoon, ei ole ongelmaa.

Vierailija
38/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän teini maksaa enemmän kuin tuon 390 euroa, ja väitän, että aika moni teini myös, jos saa harrastaa ja tehdä jotain itselleen tärkeää juttua. Jos teinin heittää illaksi pihalle, niin tokihan se syö ja juo jossain muualla ja jonkun muun rahoilla ja näkyy sitten se puuhastelukin aika pian päällepäin, mutta ei siitä luultavasti kasva yhteiskuntakelpoista ja vastuullista aikuista.

Teini 15v kulut:

-ruoka 200 euroa /kk vähintään, usein enemmänkin, jos on kisamatkoja ja syövät ravintoloissa tms.

-puhelin ja netti 50 euroa/kk (sisältää puhelimen hinnan lyhentämisen)

-Tietokone (pakollinen lukiossa, jaan kulut yhdelle vuodelle) 40 euroa

-Bussilippu 70 euroa/kk

-harrastus 200 euroa/kk

-harrastusvälineet, kisamatkat, leirit, 50-100 euroa/kk

-vaatteet, meikit, hygienia 50-100 euroa/kk

-koulukirjat (lukio) ja muut kouluvälineet 50 euroa/kk

-Oma viikkoraha, jolla kustantaa kaveri-illat tms 100 euroa/kk eli 20 euroa/vko

-urheiluhieroja 80 euroa/kk

-lääkkeet ja lääkärikulut 20 euroa/ kk

Yhteensä yli 900 euroa ja vielä puuttuu sähkö ja muut asumiskulut, joita en oikeastaan teinille laske, kun muutkin perheessä kuluttavat ja vesi tulee ilmaiseksi omasta kaivosta. Jossain kerrostalossa tulisi vielä vesimaksu henkeä kohden päälle.

Emme osta teinille huippukalliita merkkituotteita mutta kasvava nuori tarvitsee uusia vaatteita, kenkiä ja urheiluvälineitä. En laittanut kampaamolaskua tuohon, kun on pitkään saanut sen kummitädiltään lahjana, mutta jossain perheessä tuohon päälle tulisi teinin kasvohoidot ja kynsihoidot ja jalkahoidot ja värjäytykset ja ripsien pidennykset ja vaikka mitä. Teinillä on kaveri, joka hoitaa meikkaukset, niin ei tule siitä laskua.

Tiedän, että teinin voi kasvattaa aikuiseksi vähemmällä. Olen itse ollut sellainen teini. Omalleni haluan parempaa, mahdollisuuksia toteuttaa itseään ja löytää omia vahvuuksiaan.

Vierailija
39/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mikä se harrastus on? Ratsastus, taitoluistelu vai cartingautoilu? Jos ei ole vara niin ei ole vara. Se on niitä elämän realiteetteja. Voithan jutella sen ex-miehesi kanssa että onko harrastus hänen mielestään niin tärkeä että se jatkuu ja hän maksaa enemmän, koska sinulla ei ole vara. Koska eihän sinulla nyt noilla tuloilla ole vara. Ruokaan käytät kyllä ihan liikaa rahaa.

Vierailija
40/68 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei sanottu ettei rahaa ole vaan kyse oli oikeudenmukaisuudesta. Onko ok että isä maksaa yhtä paljon kuin äiti, vaikka tulot huomattavasti suuremmat ja teini asuu äidillään pysyvästi.