Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin kuolema ja yksinäisyys/masennus.

Vierailija
30.10.2020 |

Olen koko aikuisikäni ollut masentunut ja se on vaikuttanut elämääni paljon. Ystävyydet ja parisuhde kariutuivat jo nuorena ja sen jälkeen olen tänne keski-ikäiseksi ollut erakko, jonka ainut juttukaveri ja ystävä on äiti. Äiti ei tuomitse vaan rakastaa sellaisena kuin olen, on kannustanut minua ja kertonut olevan ylpeä minusta kun esimerkiksi autan häntä kaikessa missä voin ja sinnittelen työelämässä vaikeuksistani huolimatta. Hän on myös hoitanut joitakin asioitani,mitä itse en jaksa. Olen esimerkiksi aika huono hoitamaan raha-asiani ja jätin nuorena laskut maksamatta joten äitini on hoitanut laskujeni maksun ja muutenkin huolehtinut raha asioistani. Hän on ihan virallisestikin edunvalvojani taloudellisissa asioissa.

En siis ole ihan perinteisessä mielessä "kasvanut aikuiseksi". En ole vahva itsenäinen nainen, eikä minulla ole sosiaalista elämää, mitä nyt työkaverit mutta en heidänkään kanssa ole läheinen. En osaa päästää ihmisiä liian lähelle, koska pelkään että hekään eivät jaksa minua enkä toisaalta itsekään oikein jaksa muita koska koen ettei minulla ole mitään annettavaa.

Nyt on sellainen tilanne, että äitini on hyvin sairas ja saattaa kuolla. En tiedä kuinka pärjään ilman äitiä! Suurin pelkoni on aina ollut äidin kuolema. Tiedän, on luonnollista että vanhempi kuolee ennen kuin lapsi, mutta mun kohdalla olisin halunnut kuolla ennen äitiä koska en usko pärjääväni ilman häntä. Äiti kyllä pärjää ilman minua, hänellä on vahva sosiaalinen verkosto ja muutenkin terve itsetunto.
Minä taas en osaa sosiaalistua ja muut perheenjäseneni eivät ymmärrä masennusta, joten heille en voi puhua mitään.
En tiedä miten jaksan enää työelämässäkään jos minulla ei ole ketään joka rakastaa minua sellaisena kuin olen, eikä näe minua vain ärsyttävänä kivirekenä. Minun pitää myös oppia huolehtimaan itse talousasioistani, eikä se voisi vähempää kiinnostaa, inhoan ajatellakin rahaa ja on ollut helpompi keskittyä arjen pyörittämiseen kun joku muu hoitaa raha-asiat puolestani.

Olen kyllä menossa juttelemaan tästä asiasta joka tapauksessa ammattiauttajalle, mutta varmasti joku muu on joutunut kokemaan tämän saman ja haluaisin myös vertaistukea. Tämä on sellainen aihe mistä ei voi noin vaan jutella esimerkiksi työkavereiden kanssa, koska sitten hekin alkavat kohdella mua eri tavalla kun saavat tietää, että olen mielenterveyspotilas. Ilman äitiäni minusta olisi varmasti tullut syrjäytynyt ja välillä jopa haaveilen siitä että olisin sellainen, mutta äitini takia olen jaksanut taistella elämästä ja pitänyt kynsin hampain kiinni töistäni, mutta pelkään että minulta lähtee viimeinenkin elämänilo ja yrittämishalut äitini kuoleman myötä. Äiti ei ole minulle vain äiti, vaan myös paras ja ainoa ystävä, sekä "omaishoitaja" jos näin voi sanoa.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen elänyt koko aikuisäikäni kaukana vanhemmistani ja muutenkin hyvin etäiset välit. Ilman tukea olen elänyt. Ihmettelen ettei joku muu pysty siihen.

Minua taas säälittää ja surettaa ihmiset,  joilla on etäiset tai huonot välit vanhempiensa kanssa. Menetätte todella paljon. Niin vanhemmat kuin heidän lapsetkin. 

Vierailija
42/48 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla miten aloittajalla nyt menee. Todella ihanasti kirjoitit äidistäsi. Toivottavasti voit hyvin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
44/48 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen elänyt koko aikuisäikäni kaukana vanhemmistani ja muutenkin hyvin etäiset välit. Ilman tukea olen elänyt. Ihmettelen ettei joku muu pysty siihen.

Pahoittelen että viestini kuulostaa kovalta. Mutta sellaista mun elämä on ollut. Oma äiti jo vanha ja sairas. Niin ei kuitenkaan ole ollut aina.Silti olen joutunut pärjäämään yksin elämässä 

No sepä se jos kaukana asut etkä ole tekemisissä, helppoahan se on jos et edes vanhempiasi oikein tunne.

Vanhemmatkin ovat niin erilaisia. Joku muuttaa omilleen mahdollisimman nuorena, koska ei kestä vanhempiensa nalkutusta ja määräilyä.

Vierailija
45/48 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni haluaa vaihtaa niitä arkisia kuulumisia. Tämä maa on pullollaan yksinäisiä.

Vierailija
46/48 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet laskut voi laittaa suoraveloitukseen. Silloin ne menevät tililtä automaattisesti. Voit laskea äidin kanssa paljonko sinulla on rahaa muihin menoihin kuukaudessa. Siitä summasta päätät viikottaisen ruokabudjetin. Jos on yllättäviä menoja, ne syövät muuta budjettiasi. Voit pitää kuluista kirjaa esim vihkoon. Siitä tiedät paljonko sinulla on ruoka ym kulujen budjettia jäljellä. Keskittämällä ostokset ja käyttämällä bonuskorttia näet kulutuksesi sähköisessä muodossa laskematta sitä itse.

Vierailija
47/48 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ymmärrän sinua. Minä hoidin vanhempiani pitkään.  Miten me yksinäiset voisimme löytää toisemme, se varmasti auttaisi meitä. Muista ainakin se, että kun jotain poistuu elämästä sen tyhjän tilan tilalle tulee jotain muuta. Yritä jo nyt käydä jossain, vaikka tapahtumissa, jossa tapaat ihmisiä. Aloita keskusteluita ihan joka paikassa. Sekin piristää. Harrastuksissa on myös muita, jotka kaipaavat juttuseuraa. On juttelupiirejä jms. Talousasioissa varoitan, ettet niitä jaa vieraille, jottet altistu taloudelliselle hyväksikäytölle. Voimia ja uskoa tulevaan. 

Vierailija
48/48 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla äidin kuolemasta ,6kk ja olo on masentunut ja tyhjä. On minulla koko ikäni ollut ahdistusta ja masennusta. Mutta nyt suorastaan vyöryy yli. Vaikka on hieno kesä niin nukun paljon. En ole lääkäriin jaksanut ja en halua .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän