proput nielussa- leikkaus?
Onko keltään leikattu nielurisoja kun proput vaivaa??
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:04"]
Miten vois testailla haiseeko hengitys...? Itsehän sitä en haista ja en seurustele eli mieheltä en voi kysyä. Proppuja on:(
[/quote]
No jos on proppuja niin ihmettelen jos ei haise. Mä kyllä jotenkin maistoin sen proppujen käryn itsekin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:09"]
Proput tarkoittavat sitä, että sinulla on tonsillitis chronica eli kroonisesti tulehtuneet nielurisat. Niistä kannattaa hakeutua eroon eli mikäli sinulla ei ole vakuutusta, käy yksityispuolella knk-lääkärillä ja pyydä häneltä lähete julkiselle puolelle. Kenenkää ei kuulu kärsiä proppuvaivasta. Kuka oikeasti haluaa pitää suussaan mädäntyneitä risoja, niistä ei ole mitään hyötyä, päin vastoin!
Lääkäriin siis mars mars! Terv korvaleikkurin hoitsu (itsekin nielurisaleikkauksen läpi käynyt samasta syystä)
[/quote]
Ja mulle taas lääkäri sanoi, että proput on "vain kosmeettinen juttu, ei mikään sairaus".
Minulta leikattiin nielurisat aikanaan jatkuvien nielutulehdusten ja proppujen vuoksi julkisella puolella. Kipu leikkauksen jälkeen oli aivan järkyttävää. Esim. viisaudenhampaiden poistaminen leikkauksella ei ollut yhtään mitään verrattuna tähän. Mutta sen sanon, että kaikki se kipu oli todellakin vaivan arvoista. En ole enää sairastellut vuosiin. Jos asia häiritsee sinua ap, menisin vaikka yksityiselle vaikka vähän maksaakin. Tämä on sellainen leikkaus joka parantaa elämänlaatua todella paljon.
minulla oli näitä aiemmin useasti mutta vähähiilarinen ruokavalio on poistanut koko vaivan!
Kiitos kaikille vastauksista! Tehdäänkös se leikkaus puudutuksessa vai nukutuksessa? Joku jo kertoikin, mutta miten muilla? Nukutusta vähän kammoksun..
Ap
Minulla kurkku kipeytyy välillä, koska proppuja tulee niin syvälle ihme onkaloiinsa, ettei niitä oikeastaan saa pois, lähtevät sitten jossain vaiheessa itsestään kun ovat viikon painaneet kurkkua. Mehiläisen lääkäri sanoi ettei pelkkien proppujen takia suositella risojen poistoa, koska ongelma ei tosiaan välttämättä poistu sillä, vaan proppuja voi hyvin tulla myös vaikka risat on poistettu. Proput eivät siis todellakaan tarkoita, että olisi joku krooninen tulehdus päällä!
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:31"]
proppuja voi hyvin tulla myös vaikka risat on poistettu.
[/quote]
Tämä mua on aina ihmetyttänyt. Minne ne proput oikein kertyy, jos ei ole risoja?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 20:31"]
proppuja voi hyvin tulla myös vaikka risat on poistettu.
[/quote]
Tämä mua on aina ihmetyttänyt. Minne ne proput oikein kertyy, jos ei ole risoja?
[/quote]
Ei niitä tule jos risat on kunnolla poistettu. Joskus voi jäädä risakudosta ja niihin kyllä voi tulla proppuja, mutta ei todellakaan muuten.
Ja ihmettelen kovasti sitä lääkäriä, joka on sanonut proppuvaivaa kosmeettiseksi (voi voi :( Proput ovat bakteerimassaa, miten ihmeessä se voisi olla vain kosmeettinen vaiva!!
Se hoitsu edelleen
Taidan kirjoittaa tänne vaikka muille uteliaille vuonna 2015. Pahoittelut kielivirheistä. Että kävin leikkauksessa ihan pelkästään proppujen takia. En ollut huomannut ennen leikkausta muuta ongelmaa paitsi ne proput, kai sen takia että olin niin tottunut siihen oloon, mitä mulla oli. Leikkauksen jälkeen esimerkiksi on ollut paljon enemmän energiaa ja pystyn herätä aamuisin melkein heti, ei ole enää sellaista jatkuvaa väsymystä, mihin olin tottunut ja pidin normaalina. Minulla on diabetes 1 ja oikeassa silmässä on retinopatiaa - leikkauksen jälkeen sekin toivottavasti parantaa, kun ei keho enää taistele infektion kanssa eikä näin verensokeri ole koko ajan nousussa. Korviin ei enää tule kamalasti vahaa tai kipua ja nenä toimii jotenkin paremmin, tuoksut voimakkaampia. Kun kävelen, minua ei hengästytä yhtä helposti kuin aikaisemmin. Ihmeellistä. En edes miettinyt näitä juttuja ennen leikkausta, mutta nyt 3 viikko sen jälkeen huomaan, miten erilainen minun yleiskunto on. Nyt ne verensokerit on myös parempia kun koskaan - on laskenut huomattavasti.
Minulle kipu oli ensimmäisenä viikkona kai lihaksissa, suu oli hyvin jäykkä. Sattui, kun yritin niellä, itse asiassa vain silloin, ei muutenkaan. Sitten kaksi viikko leikkauksen jälkeen kipu muuttui sellaiseksi, että kirveli nieltäessä, koska kun peitteet irtoavat, alta löytyy uutta ja herkkä ihoa. Otin vain se buranaa 600mg koko parantumisen aikana. Nyt on kuukautiset, joiden kipu on minulle ainakin nyt pahempi kun se, mitä koin leikkauksen jälkeen xD
Suurin ongelma minulle oli matala verensokeri, koska ekassa viikossa en syönyt mitään kinteää. Toisessa viikossa pystyin kyllä syömään enemmän sellaista oikeaa ruokaa, vaikka hyvinkin hitaasti. Sain myös antibioottikuri diabeteksen takia, ehkä se auttoi parantamista, sillä ei kokemus ollut mun kohdalla pahaa ollenkaan, epämukavaa kyllä.
Olen 22 vuotias nainen ja minulla oli erittäin pienet nielurisat, joista löytyi kuulemma hirveästi proppuja, vaikka onnistuin saada niitä pois tosi harvoin. Mehiläisessä leikkattiin, kotiin samana päivänä, hinta 1900e (hinta taitaa riippua potilaan tilanteesta - mulle arvioitiin 3000e mahdollisen yöpymisen takia kun on diabetes, mutta ei tarvinnnut). Mehiläisen kanssa on mahdollista myös maksaa jotenkin erissä, pitää tehdä joku lainasopimus Nordean kanssa, en muista enkä ymmärrrä tarkasti mutta mehiläisen sivulta löytyi jotain sellaista. Minulla oli kuitenkin rahallisesti mahdollista tehdä yksityisen kautta, ja siitä olen äärettömän kiittollinen äidilleni. Pelkäsin silmäni takia kun julkkisella olisi kestänyt liian kauan (ei ole hengenvaarallista se retinopatia, ei esim. ole samassa luokassa kuin paise tai että nielurisat olisivat hengitykselle este - sellaiset on tärkeämmät tilanteet, joilla pääsee nopeammin leikkaukseen).
Minulta poistettiin kapselin myötäisesti - tonsillektomia. Joskus ne päättää (tai ehkä vahinkokin voi olla?) leikata niin, että pientä risakudosta jää - tonsillotomia. Silloin ne saattaa alkaa taas ilmestyä ne proput jne. Tonsillotomia tehdään luulisin kun on kookkaat nielurisat - hengitystiet saadaan enemmän auki...? Että varmaan kannattaa kysyä, että tuleehan kokonainen poisto :/
Onnea kaikille :D
Joku joskus sanoi, et maitotuotteet aiheuttais..
Minulla on ollut jo monta vuotta proppuja. Kurkku jatkuvasti kipeä, monesti ollut angiina ja pusutaudinkin sairastanut. Henki haisee törkeelle :( yritin tökkiä niitä pois kolosta, mutta bulimian sairastaneena tuloksena oli pelkää oksentamista ja mitään en saannut koloista pois.
Kannattaako mennä lääkäriin kysymään leikkausta? Itse en pysty niitä nimittäin tonkimaan :(
Kiitos kun kerroitte kokemuksianne! En tiedä mitä pitäisi tehdä asian kanssa.. 10 vuotta sitten lääkäri ois laittanu leikkausjonoon, mutta käski odotella vielä hetken. Sanoi,että niillä risoilla on kuitenkin tärkeä tehtävä.
Vuosien varrella proput enemmän tai vähemmän vaivannu, nyt ihan helvettiä kun niitä kertyy älyttömiä määriä, huh..
Leikkaus pelottais, ja varsinkin teidän kivut sen jälkeen kuulostaa hirveeltä!
Kiitos vastauksista.
Ap
Oon huomannut, että kun ei syö sokeria (mulla raskausdiabetes), niin ei tuu noita proppujakaan.
Minulla nielurisaleikkaus 3vk päästä, justiinsa lemuavan suun ja proppujen takia leikkautan.
Kävin yksityisellä mehiläisessä kertomassa, että proppuja on ja annettiin lähete eli maksan ihan itte. Toivottavasti auttaa :)
Minulta nainen 33v leikattiin tasan 2 viikkoa sitten isot röpelöiset ja kroonisesti tulehtuneet risat. Ilmeni mm. proppuina ja toistuvina kurkkukipuina. Minut melkein peloteltiin pilalle ennen leikkausta kun leikkauspäätös oli minun, lääkärit eivät sanoneet selkeästi että tulehtuneet risat tulisi leikata. Olen tyytyväinen ettei niiden takia tarvitse kärsiä enää, leikkaus ja toipuminrn on mennyt hyvin, ottaa vaan kipulääkkeet ajoissa ja syö haaleeta ruokaa niin hyvin menee.
Maitotuotteet, rahka etenkin. Pähkinät, joku sanoi muös juusto. Kuiva suu itsellä aloitti.
Proput tarkoittavat sitä, että sinulla on tonsillitis chronica eli kroonisesti tulehtuneet nielurisat. Niistä kannattaa hakeutua eroon eli mikäli sinulla ei ole vakuutusta, käy yksityispuolella knk-lääkärillä ja pyydä häneltä lähete julkiselle puolelle. Kenenkää ei kuulu kärsiä proppuvaivasta. Kuka oikeasti haluaa pitää suussaan mädäntyneitä risoja, niistä ei ole mitään hyötyä, päin vastoin!
Lääkäriin siis mars mars! Terv korvaleikkurin hoitsu (itsekin nielurisaleikkauksen läpi käynyt samasta syystä)