Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

proput nielussa- leikkaus?

Vierailija
11.02.2014 |

Onko keltään leikattu nielurisoja kun proput vaivaa??

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa leikattiin tosituvien angiinojen takia ja olihan mulla proppujakin usein, mutta angiina oli se joka kiusasi pahiten. Kipu leikkauksen jälkeen on aivan uskomaton, kurkussa on niin paljon hermoja että ihan sama mitä kipulääkettä ottaa niin ei auta. Mä sain jopa morfiiniakin, ei auttanut. 

Sanotaan että pari viikkoa sen jälkeen pitää syödä vain vanukkaita ja jäätelöä, no ei onnistunut eli olin 10 pvää syömättä join vain vettä ja joka kulauksella itkin tuskasta. Yöt nukuin istuma-asennossa sängyssä kera isojen tyynyjen, makuulla kipu paheni. Ja huom. mä kestän paljon kipua, olen synnyttänyt muksut ilman eppareita tai mitään muitakaan lääkkeitä. 

No nyt ei vaivaa angiinat eikä proput. Jos kestät kaksi viikkoa helvettiä niin suosittelen. 

Vierailija
2/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut on leikattu pari vuotta sitten. Jouduin maksamaan kaiken omasta pussistani, sillä nielurisat olivat pienet eivätkä muuten vaivanneet, joten vaivani katsottiin kosmeettiseksi, vaikka propuista aiheutunut haiseva hengitys pilasi elämäni. Leikkaus oli kaiken sen kivun ja tuskan arvoista, elämäni paras teko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeää teki, todella. Mutta herkeäkään en kadu. Henki haisi ja haittasi elämää

Vierailija
4/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suustako sä ne lapset synnytit? Ps. Eppari ei ole lääke

Vierailija
5/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse lähtisi leikkaukseen vain proppujen vuoksi. Minulla on niitä aika usein, mutta mitään angiinoja ei.

Vierailija
6/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on leikattu risat proppujen takia. Sain sen silloin 20 vuotta sitten lähes ilman kustannuksia, vaikka oikeaa syytä (esim. toistuvia angiinoja) ei ollut.

Halusin risat pois juuri siksi, että ne proput olivat niin inhottavia. Ne purskahti suuhun itsestään nielurisoista ja haisi pahalle.

En oikeastaan tiedä oliko leikkauksesta hyötyä hengityksen hajuun. Jostain olen lukenut, että ei leikkaus poista hajua, bakteerit siirtyy vaan muualle haisemaan. En tiedä.

Sen tiedän, että kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen oli aika kamalia. Söin vain haaleaa sosekeittoa, ja sitäkin vain pahimpaan nälkään, laihduinkin muutaman kilon sinä aikana. Viimeinen tunti ennen seuraavaa kipulääkettä oli pahin, kun kipu nousi päähän tuskaisena päänsärkynä. Lääkärin määrämillä lääkkeillä kipu kuitenkin pysyi siedettävänä.

Ja minäkin olen synnyttänyt luomuna, mutta vasta tuon kokemuksen jälkeen. En osaa verrata kipuja.

Vierailija
7/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se totta et niillä risoilla on joku oikee tehtävä, ettei niitä kannata poistaa??

Vierailija
8/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, multa leikattiin nielurisat juuri siksi, että kurkkuun tuli jatkuvasti pahalta haisevia ja epämiellyttäviä proppuja, eikä antibioottikuuri vienyt niitä pois.

Leikkauksen jälkeen vaivat katosi. Suosittelen! :)

Vierailija
9/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa vielä. Luin nyt vasta muiden pelotteluja kivuista. Öö, musta ei ollut lainkaan paha... Siis pari päivää jotain pilttimössöä ja vähän buranaa. Ei oikeasti ole ollenkaan noin paha kuin tuossa yllä annetaan ymmärtää. Tietty jollain kivut on pahemmat kuin toisilla, mutta mulle jäi positiivinen mielikuva.

Vierailija
10/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 23:11"]Oon huomannut, että kun ei syö sokeria (mulla raskausdiabetes), niin ei tuu noita proppujakaan.

[/quote]Näinhän Se muuten on! En ole huomannutkaan. Tein sokerilakon vuoden alussa, eikä ole proppuja sen jälkeen ollut.

Vierailija
11/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lääkärissä proppujen ja jatkuvien kurkkukipujen takia, mutta sain vain kuulla esitelmän proppujen synnystä. Mitään muuta ei tehty, koska nielurisat ei olleet suurentuneet. Kaikki konstit olen koittanut että hajuhaitta edes lähtisi, mutta ei. Vituttaa.

Vierailija
12/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on proppuja vain toisella puolella ja ehkä vain 1-2 pientä kappaletta kuukaudessa. Ne lähtee aika helposti pois kun painaa risaa varovasti. En lähtisi nielurisaa silti poistamaan. Olen ollut huomaavinani että noita muodostuu (eri kovuisina) jos syön pastaa, pähkinöitä, manteleita tai sipsejä. Huomasin että viini näyttäisi kuitenkin vähentävän (desinfioivan?) niitä eli muutama lasillinen punaviiniä viikossa. Lääkäri nimittäin suositteli punaviiniä pudonneen hemoglobiinin ja korkeiden tulehdusarvojen vuoksi 3 kk sitten, ja otan lasillisen joka toinen päivä (hemoglobiinikin nousi 103:sta 127:ään tuossa ajassa enkä muuttanut ruokavaliota muuta kuin tuon viinin suhteen). Joten nyt proppuja ei ole taas ollut moneen viikkoon.

Vierailija
13/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein teille noita tulee? Haiseeko ne aina? Minkä kokoisia? Minkä värisiä? Tuleeko ne molemmille puolille kurkkua?

Vierailija
14/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksen kokeneilta pari kysymystä:

Pääsittekö julkiselle leikkaukseen? Paljonko operaatiolle tuli hintaa? Tehdäänkö leikkausta jos nielurisat eivät ole mitenkään älyttömän suuret, ja ainoa vaiva niistä on proput?

Kaveriltani leikattiin julkisella puolella ja halvalla pääsi, mutta hänellä risat olivat suurentuneet niin että niistä oli muutakin haittaa kuin proput. Itselläni taas proput ovat ainoa ongelma, risat ovat hyvin pienet ja proppujen saaminen niistä ulos on todella vaikeaa ja siksi niiden ilmaantuessa joudun kärsimään haisevasta hengityksestä viikko tolkulla. Niitä joutuu ronkkimaan älyttömästi että saa edes osan pois risoista, toiselta puolelta en ole onnistunut tyhjentämään risaa vuosiin... koko ajan saa olla kurlaamassa suuvedellä eikä sekään auta... Yksityisellä leikkaus kuulema maksaa 800-1500 euroa eikä sellaiseen ole varaa.

Vierailija
15/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leikattiin vuosi sitten jätti-isot nielurisat proppujen ja hengityshankaluuksien takia julkisella puolella, maksoikohan yhteensä joku 80e. Luin jälkikäteen leikkausselosteesta (mikä lie onkaan oikealta nimeltä), että nielurisat oli läpi tulehtuneet ja ihan ontot, koska olivat täynnä proppuja olevia käytäviä. Yäk. Henki lemusi etenkin aamuisin ennen operaatiota niin, että mies ei voinut nukkua kasvot minuun päin.

Leikkaus oli helppo, minut nukutettiin, vaadin sitä erikseen, koska rauhoitettuna valveilla olo hermostutti ajatuksena. Ekat päivät meni ihan ok, söin kaikkea pehmeää ja nukuin kipulääkehuuruissa. Sitte peitteet irtosivat, alkoi aivan järkyttävä kipu! Siis ei sitä voi edes kuvailla, aamulla kun heräsi ja kipulääkkeen vaikutus oli haihtunut, niin tuntui että korvat puhkeaa ja koko päätä juili jostain syvää sisältä. Makasin vain surkeana ja imin jääpaloja + yritin litkiä panacod-lientä alas huonoin tuloksin. En myöskään kestänyt hirveitä määriä vahvoja kipulääkkeitä, vaan oksensin ne pois (sekin kivaa, kun kurkku auki). Lopulta kuitenkin söin niitä pahoinvoinnista huolimatta, sillä se oli kipua pienempi paha.

Pahin kipuvaihe ei kestä kauaa, oisiko ollut 3-4 päivää. Sitten alkoi jo helpottaa. Tekisin kaiken uudestaan :) Leikkaus ei ole paha, pahasti sattuu vain peitteiden irtoaminen.

Vierailija
16/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin ihan samasta kun ap! Joudun tyhjentämään risani päivittäin ja tumtuu että jostain sitä hajua vaan tulee silti! Tämä on niin puuduttavaa ja sosiaalinen elämä kärsii kun ei uskalla suutaan avata! Tyhjennykseen olen onneksi löytänyt ijan oivan välineen, jokin kosmetologin metallinen ihomato/näppy kynä. Siinä on päässä sellanen kapea metallilenkki jonka saa työnnettyä risan onkaloihin. Mutta minulla niitä onkaloita on kehittynyt aina vaan uusia ja uusia.. :( ja pallukoita vaan ilmenee. Liekö nuo risat sitten täynnä niitä! Vituttaan tämä on alkanut jo vosien jälkeen ihan tosissaan!

Vierailija
17/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin vaan ne kolot ja käytävät lisääntyny, yök!! Mä painelen niitä pumpulipuikolla pois, etovaa hommaa.. Kai pitää lääkärissä käydä, ehkä kivut kestäis paremmin kuin loppuelämän haisuproput! Aika kallista yksityisellä, mitenkähän pääsis yleiselle leikkaukseen..

Ap

Vierailija
18/43 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta leikattiin nielurisat viime syksynä proppujen ja jatkuvien nielutulehdusten takia. 2 vko oli yhtä helvettiä, elin mehujäillä. Odotin seuraavaa tablettia ja yöllä laitoin kellon soimaan oikealla otto hetkellä ja silti ei kipulääkitys ollut riittävä. Olen synnyttänyt 2 lasta luomuja ja niissä on ehkä hetkellinen kipu kovempi, mutta se on vuorokaudessa ohi. Tuo taas oli 2 viikon jatkuva piina ja voitti kyllä synnytyskivut sen takia.

Leikkauksen jälkeen olen ollut koko ajan terve, tulehdukset on menneen talven lumia. Henki ei haise. Kurkku tuntuu vielä hiukan oudolta mutta kaipa sekin ajan myötä asettuu.

Vierailija
19/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 17:29"]

Mullakin vaan ne kolot ja käytävät lisääntyny, yök!! Mä painelen niitä pumpulipuikolla pois, etovaa hommaa.. Kai pitää lääkärissä käydä, ehkä kivut kestäis paremmin kuin loppuelämän haisuproput! Aika kallista yksityisellä, mitenkähän pääsis yleiselle leikkaukseen..

Ap

[/quote]

Mä sain yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle. Mulla ei ollut angiinoja ja oli aika pienet risat, mutta tosi tosi kuoppaiset, ja ne kuopat vaan syveni koko ajan ja proppujen kaiveleminen vaikeutui. Lisäksi risat olivat jo vähän kipeätkin niistä propuista ja siitä ronkkimisesta. Leikkauksessa risoista löytyi paljon sitä proppueritettä, vaikka mitään ei ns. päälle päin näkynytkään.

Kipukokemus mulla on jotain viestien kaksi ja neljätoista väliltä. En nyt ihan helvetiksi sanoisi, vaikka olikin tosi tosi kova kipu tietyssä vaiheessa. Heti leikkauksen jälkeen ei ollut paha kipu jos kipua ollenkaan, mutta pikkuhiljaa se siitä paheni niin, että n. viikon päästä leikkauksesta kivut olivat kovimmat. Siitä sitten nopeasti alkoi helpottua. Lähinnä mieleen on painunut se, että öisin oli pahinta, jostain syystä päiväsajalta en muista niin kauheita kipuja. Pahimmillaan se oli semmoista että jo pohdin lähtisinkö sairaalaan jos siellä saataisiin suoraan suoneen jotakin tehokkaampaa lääkettä. Kurkussa se kipu ei niinkään tuntunut vaan eniten se säteili korviin. Siltikään ei jäänyt mitään traumaa kivuista, tuo kipein vaihe oli kuitenkin aika nopeasti ohi.

Vierailija
20/43 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vois testailla haiseeko hengitys...? Itsehän sitä en haista ja en seurustele eli mieheltä en voi kysyä. Proppuja on:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän