Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja? Koirasta

Vierailija
11.02.2014 |

Olen harkinnut koiranpentua tai aikuista koiraa. Voisiko joku kertoa minulle omista kokemuksistaan tai antaa neuvoja? Olen siis harkinnut pienen rodun ottamista. Asun kerrostalossa, tämä siis mietityttää minua. Pärjääkö koiran kanssa kerrostalossa? Ja jos ottaisin koiran, onko järkeä harkita aikuisen koiran ostoa, vai onko pentu paljon parempi vaihtoehto? :)

Miten itse olette pärjänneet koiran kanssa, entä sisäsiisteys? :) Kiitos etukäteen palstalaiset :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä rotua voisitte suositella? Minulla on ollut koiria, mutta tämä tulisi minun ekaksi koiraksi :) Jokin mukava, helposti koulutettava rotu! kaikki mahd. plussat ja miinukset :)

Vierailija
2/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en roduista tiedä, mutta itse en ottaisi aikuista koiraa. Korkeintaan joltain tosi hyvältä tutulta, jolloin tietäisin ettei koira oikeasti ole häiriökäyttäytyvä ja on sisäsiisti.

Muutenkin haluan koirat pentuna, en teidä miksi.

Kannattaa googlailla paljon ja ottaa roduista selvää. Jokaisella on jokin mielipide ja koiratkin ovat erilaisia, mutta googlaamalla selvität ainakin sen, että sopiiko ensimmäiseksi koiraksi, tarviiko paljon virikkeitä, onko haukkuherkkä jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Onhan noita paljon apula palstalla jossa myydään aikuisia koiria allergian vuoksi jne. mietityttää itseänikin kun olen usein katsellut että eläimestä luovutaan yllättävän allergian vuoksi. Onkohan oikeasti ihmiset niin paljon allergisia, vai onko koirassa '' vikaa '', ja omistaja haluaa hänestä vain eroon? Kokemuksia?

Vierailija
4/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai koiran kanssa pärjää kerrostalossa. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Asun itse kahden westien kanssa kerrostalossa Helsingissä. 

Aikuinen ja pentu, molemmissa on puolensa, mutta kumpikaan ei ole mitenkään haastavia. Kokemattoman ei toki, jos aikuista harkitsee, kannata mitään ongelmatapausta ottaa.

Sisäsiisteyden mulla on aina koirat ainakin oppineet käytännössä itsestään. Koska käyn kokopäivätyössä, enkä pysty lenkittämään ulos niin usein kun pennun pissatarve, olen antanut ekat kuukaudet päästää sisälle paperille. Sitten vaan jossain 4-6 kk iässä paperit pois, kehuja ulos tekemisestä, ja sillä se on opittu. 

Vierailija
5/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi kodinvaihtajaa: toinen tuli ns allergian takia ja oli todella kovapäinen ja hankala kouluttaa, mutta onnistuimme kuitenkin. Toinen tuli aikuisena ns luonnevian takia ja on mailman ihanin ja helpoin koira. Että näin.

http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/rotutesti

http://www.voice.fi/ilmiot/haaveiletko-koirasta-tama-testi-osoittaa-mika-rotu-sopii-juuri-sinulle/8/49844

Vierailija
6/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut kirjoja ja kysellyt asioita. Eniten mietityttää sisäsiisteyden opettaminen, ja juuri se kun saa lukea useinkin, että yli puolivuotiaat päästävät tarpeitaan sisälle. Toki vahinkoja sattuu, eikä se haittaa minua. Tekevätkö pentuaikana paljonkin ''pahoja'' Purevat seiniä yms..Vuokra-asunto minulla.. :)

Vierailija
7/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva laittaa tälläsen ilmoituksen: koira kärsii eroahdistuksesta, yksin ollessaan ulvoo koko ajan, repii kaikki tekstiilit, syö kengät, tuhoaa vessapaperit, juo vedet vessanpöntöstä, kakkii parhaalle matolle ja merkkaa sisällä paikkoja. Energinen  remmiräyhääjä, jota ei saa pidettyä kurissa kuonopannallakaan. Lapsista ei pidä, hyökkii heidän päälle ja yrittää pureskella. Yrittää alistaa omistajiaan hyppimällä heidän päälle ja murisemalla uhkaavasti. Karkaa sillä sekunnilla, kun mahdollisuus eikä taatusti tule takaisin ellei rankkuri saa kiinni.

Tietenkin kaikki laittavat vain, että koirasta luovutaan allergian takia. ;-)

Vierailija
8/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D hyvin kirjoitettu tuo! Päivän piristys :D 8 viesti siis!

Vierailija
9/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:33"]

Hyvin harva laittaa tälläsen ilmoituksen: koira kärsii eroahdistuksesta, yksin ollessaan ulvoo koko ajan, repii kaikki tekstiilit, syö kengät, tuhoaa vessapaperit, juo vedet vessanpöntöstä, kakkii parhaalle matolle ja merkkaa sisällä paikkoja. Energinen  remmiräyhääjä, jota ei saa pidettyä kurissa kuonopannallakaan. Lapsista ei pidä, hyökkii heidän päälle ja yrittää pureskella. Yrittää alistaa omistajiaan hyppimällä heidän päälle ja murisemalla uhkaavasti. Karkaa sillä sekunnilla, kun mahdollisuus eikä taatusti tule takaisin ellei rankkuri saa kiinni.

Tietenkin kaikki laittavat vain, että koirasta luovutaan allergian takia. ;-)

[/quote]

Meillä itse asiassa tämän toisen koiran kohdalla kerrottiin lähes kaikki tuo. Kärsii eroahdistuksesta, repii kaikki paikat, haukkuu ja ulvoo, ei ole talutettu, eikä pidetty irti - ollut vain juoksunarussa.

Koiralla oli vain ikävä kaltaisiaan ja nyt kun niitä on kaksi ei ongelmaa.

Koira no 1:sestä kerrottiin vain, että allergia ja se teki kaikki nuo, mitkä kerroit ja vähän päällekin. Oli kovaluontoinen ja kuriton kakara, mutta rajat ja rakkaus toimi siihenkin.

no 6

Vierailija
10/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa lihaisa rotu. Kuivakka ei yleensä ole hyvän makuinen.

Vierailija
11/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei kannata luottaa niihin allergian takia luovutaan? Eli pentu tulee kyllä varmasti. Okei, ei voi yleistää mutta kun katsoo monia missä myydään eläimiä, niin varmasti yli puolet on allergian takia.. :( eihän se eläimen vika ole, jos kasvatettu koira huonoille tavoille, ja siksi kiertoon..

Vierailija
12/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:31"]

Olen lukenut kirjoja ja kysellyt asioita. Eniten mietityttää sisäsiisteyden opettaminen, ja juuri se kun saa lukea useinkin, että yli puolivuotiaat päästävät tarpeitaan sisälle. Toki vahinkoja sattuu, eikä se haittaa minua. Tekevätkö pentuaikana paljonkin ''pahoja'' Purevat seiniä yms..Vuokra-asunto minulla.. :)

[/quote]

Ei se opettaminen ole mitenkään vaikeaa, mutta varsinkin pikkukoirista vaan osa on sellaisia, että pidätyskyky esim. täyttä työpäivää ei kehity kovin äkkiä. Kyllä jollain menee yli puolikin vuotta. Ei siihen opettaminen auta, jos kerran aineenvaihdunta on vilkas ja rakko pieni. Paperit vaan kylppäriin minne saa tehdä tarpeensa, niin ongelma on ratkaistu. Vanhemmiten kun koira rauhoittuu eikä enää touhua ja juo niin paljon yksin ollessaan, ongelma yleensä ratkeaa.

Vierailija
13/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä, ja tiedoistanne! :) Rauhassa, ja ajatuksen kautta kyllä tulee otettua, jos on koira tulossa.

Vierailija
14/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös se, että jos koira on liian halpa, niin siinä on jotain vikaa. Joko se on tullut rajan toiselta puolelta tai sitten se voi olla huonosti hoidettu muuten ja yritetään vain saada rahaa.

Älä myöskään osta mitään ylisöpöä navettakoiraa, nekin voivat olla aika ongelmallisia. Jos mä ostaisin nyt koiran, niin tutkisin sen sukutaulun tarkkaan.

Vierailija
15/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun on ensin valinnut rodun, kannattaa katsella kasvattajien nettisivuja. Kasvattajan kautta voi saada ihan mukavan aikuisenkin koiran. Kasvattajalle palautuu kodinvaihtajia ja joskus taas kasvattajat itse luopuvat koiristaan, jos ne eivät olekaan käytettävissä jalostukseen. Nämä jälkimmäiset koirat toimivat silti kotikoirina tavallisissa perheissä ihan hyvin.

Vierailija
16/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suositukseni olisi, että käyt katsomassa löytöeläimiä josko sieltä löytyisi energialtaan, tarpeiltaan ja kooltaan teille sopiva yksilö jos ei niin rodullakaan väliä. Alle pari vuotiaan (on ei täysikasvuinen) koiran voi melko varmasti kouluttaa omiin tapoihin sopivaksi ongelmitta. Normaalisti on myöskin sisäsiisti jos ei jotain ongelmia. Tietty kannattaa varmistaa jos itsellä lapsia että koira on lapsiystävällinen.

Jos ei itsellä ole aikaisempaa kokemusta koirasta, niin yhtälailla sen pennun voi tietämättään itse "pilata" tai herkemmin valita itselleen yksilön joka on epäsopiva, esim. kaipaa paljon aktiviteettiä jne...Eli varmin nakki on sen ihan pienimmän pentuvaiheen ylittänyt nuori koira ja plussaa tietty että annat uuden kodin jollekin sitä tarvitsevalle.

Vierailija
17/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:53"]

Oma suositukseni olisi, että käyt katsomassa löytöeläimiä josko sieltä löytyisi energialtaan, tarpeiltaan ja kooltaan teille sopiva yksilö jos ei niin rodullakaan väliä. Alle pari vuotiaan (on ei täysikasvuinen) koiran voi melko varmasti kouluttaa omiin tapoihin sopivaksi ongelmitta. Normaalisti on myöskin sisäsiisti jos ei jotain ongelmia. Tietty kannattaa varmistaa jos itsellä lapsia että koira on lapsiystävällinen.

Jos ei itsellä ole aikaisempaa kokemusta koirasta, niin yhtälailla sen pennun voi tietämättään itse "pilata" tai herkemmin valita itselleen yksilön joka on epäsopiva, esim. kaipaa paljon aktiviteettiä jne...Eli varmin nakki on sen ihan pienimmän pentuvaiheen ylittänyt nuori koira ja plussaa tietty että annat uuden kodin jollekin sitä tarvitsevalle.

[/quote]

Juurikin näin!

Vierailija
18/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin kerrostaloon pentukoiran, koska pentu on helpompi totuttaa kerrostaloasumiseen, ääniin ynnämuuhun. 

Vierailija
19/19 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

koira on ihana ja aina uskollinen ystävä, mutta pitää osata arvioida että voiko olla yhtä rakastava ja uskollinen koiralle, se on vastuunottamista toisen elämästä ei vaan silloin kun koira on nuori vaan myös kun on vanhus.

kerrostaloissa pärjää hyvin koiran kanssa, meidän bokseri oli sisäsiisti, nyt ajattelen myös että olisi hyvä opettaa käymään vessassa sekä kotona että ulkona, koska jos ajattelen itseäni onhan se rankkaa odottaa kunnen sallitaan mennä pissaamaan, eläimet on tosi älykkäitä heitä on ihan varmasti mahdollista opettaa käymään vessatilassa hiekkavessalle sekä ulkona, pitää muistaa kuitenkin että koira tarvitsee yhden tunnin ulkoilun joka päivä.

en kannata lemmikkien kastoroimista, ja mieluummin jo pentuna pitää etsiä lemmikille parittelukumppani, koska naaraan täytyy saada pentuja ainakin kerran elämässä, tutkimusten mukaan kaikki koirat kissat fretit elävät paljon vähemmän jos eivät lisäänny edes kerran. lemmikki ei ole lelu, vaan elävä olento, sen täytyy saada lisääntyä. kuulostat tosi hyvältä ja harkitsevalta ihmiseltä, ja sinusta tulee ihan varmasti hyvä ja onnellinen koiran omistaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä