Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko miettinyt, että voit oikeasti menettää kaiken omistamasi, mitä työllä olet saavuttanut?

Vierailija
30.10.2020 |

Minä ajattelen tätä usein ja jopa hieman pelonsekaisin tuntein. Loppujen lopuksi tämä yhtälö ei paljoa vaadi. Satut viisikymppisenä jäämään työttömäksi ja sen jälkeen kukaan ei sinua työllistä. Et voi loputtomasti elää pelkällä muutaman satasen Kelan työmarkkinatuella. Lopputulemana on, että joudut syömään omaa varallisuuttasi, jota olet työuralla hankkinut ja eläkeiässä olet omaisuuden puolesta köyhä kuin kirkon rotta.
Aika harva varmaan osaa ajatella tätä vakavissaan, ihmismielen luonteeseen kun kuuluu "ei se minun kohdalleni satu". Tämä on kuitenkin todellinen uhka.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen ajatellut. Jos jään työttömäksi niin saan 2 vuotta ansiosidonnaista. Asumiskulut on keskimäärin 350e kuukaudessa, velaton okt. Olisi kaksi vuotta aikaa myydä talo. Hinta-arvio on n. 280 000e. Kun talo myyty, ostaisin pienen mummonmökin jonne aurinkopaneelit ja oma kaivo. Asumiskulut saisi pidettyä jopa alle 200e kuukaudessa. Lämmitys uuneilla. Auto olisi oltava mutta ei muuta luksusta, vaatteita saa edullisesti kirpparilta. Toistaiseksi olen terve joten uskon että selviytyisin eläkeikään johon on aikaa 10 vuotta. Ja talon myynnistä jäisi raha sijoittaa tai syödä pääomana.

Vierailija
42/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kuolet, perilliset vie sen vähän, mitä vielä on jäljellä. Mitään et "mukaasi" saa.

Joo noi omaiset jotka kuoleman jälkeen vie sinulta kaiken on just kaikkein pahimpia....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen ajatellut. Sen takia säästän ja sijoitan kaiken ylimääräisen. Tavoitteena on jäädä viisikymppisenä vapaaehtoisena pois työelämästä ja elää loppuelämä säästöillä.

Minä ajattelin alkaa säästää 55-vuotiaana eläkepäiviksi, mutta siihen asti nautin elämästä. Työttymyydestä ei ole mitään huolta lähivuosina. 

Vierailija
44/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi suuresta valtakunnallisesta firmasta 90-luvun lamassa. Vei lähes 20 vuotta saada taas kunnon työ. Tuli siinä syötyä säästöt aika hyvin. Meillä ei ollut vielä ollenkaan omaa asuntoa, se oli suunnitteilla juuri silloin. Pärjään varmaan vähemmällä, kuten silloinkin oli pakko pärjätä. Ei mitään yt-neuvotteluja etukäteen, vaan kaikki saivat lähteä saman tien. 

Vierailija
45/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö velaton asunto tosiaan myydä? Mulla on myös sijoitusasunto ja siitä tuloa. Uskon että pärjäisin näillä

No mieti nyt tilannetta. Velattomastakin asunnosta on kuluja, mutta sinulle ei olisi kuin muutama satanen tuloja kuukaudessa. Toki jos on velattoman sijoitusasunnon puolesta tuloja, niin sellainen auttaa, mutta aika monelle on hyvin, jos on ylipäätään oma asunto saatu velattomaksi viisikymppisenä. Mutta ku senkään kuluja ei maksella niillä minituloilla. Puhumattakaan päälle tulevista muista elämisen menoista.

Kyllä velattomasta omistusasunnosta on vähemmän kuluja kuin vuokralla asumisesta.

Jep, mulla ihan kaikki kulut 250 euroa kuukaudessa. Vastaavasta asunnosta vuokra tällä alueella 1300 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
46/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä itse tienattu omaisuus? Olen perinyt omaisuuteni, ja stä on paljon. Joten ei, en pelkää. Mietin toki sitä, miten omaisuuteni säilyy läpi elämäni, sen takia siitä ei olekaan kuin murto-osa pörssiosakkeissa.

Vierailija
47/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sukulainen ei ole päivääkään ollut päivätoissä, mutta hyvin pärjää nykyisellä eläkkeellään. Leskeneläke on ilmeisesti aika suuri ja siihen kansaneläke vai mikä eläke lie vielä päälle. 

Vierailija
48/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö velaton asunto tosiaan myydä? Mulla on myös sijoitusasunto ja siitä tuloa. Uskon että pärjäisin näillä

No mieti nyt tilannetta. Velattomastakin asunnosta on kuluja, mutta sinulle ei olisi kuin muutama satanen tuloja kuukaudessa. Toki jos on velattoman sijoitusasunnon puolesta tuloja, niin sellainen auttaa, mutta aika monelle on hyvin, jos on ylipäätään oma asunto saatu velattomaksi viisikymppisenä. Mutta ku senkään kuluja ei maksella niillä minituloilla. Puhumattakaan päälle tulevista muista elämisen menoista.

Kyllä velattomasta omistusasunnosta on vähemmän kuluja kuin vuokralla asumisesta.

Eiköhän tässä ole se pointti, että omistusasuntoon et saa esim asumistukea, mutta vuokralle saat. Tai voit saada yhtiövastikkeeseen asumistukea, mutta omavastuu on niin suuri, että käytännössä sitä ei saa. Sinulla pitäisi olla todella suuri yhtiövastike ja sellaisessa kämpässä taas ei olisi varaa työmarkkinatuella asua. Yhtälöstä on siis tehty käytännössä mahdoton asumistuen suhteen.

Vierailija
49/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä kaupungissa on monessa jo vastike saman verran kuin halvemman puoleisissa vuokrakämpissä vuokra ja siihen päälle tulee joissakin vielä lämmityskustannukset.

Tyypillinen vastike on luokkaa 3-4 euroa per neliö. Missä on näin halvat vuokrat?

Vierailija
50/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis jos asuisin mieheni kanssa ja tippuisimme jostain syystä molemmat työmarkkinatuelle, olisi se kahdelle ihmiselle netin tietojen mukaan noin 1120 euroa. Asunnon kulut ovat kuukaudessa (vastike+vesi+sähkö) 180 euroa. Muuta velkaa ei ole. Ihan hyvin siis pärjäisimme.

Yksin jos olisi sama tilanne, niin kulut olisivat 160 euroa, eli käyttörahaa jäisi 400 euroa. Pärjäisin silläkin.

Mutta luuletko, että pärjäisit pidemmän päälle? Vastikkeeseen kun napsahtaa putki tai kattoremontti, niin siinä olet kuule kusessa työmarkkinatukiesi kanssa. En aloituksessani meinannutkaan lyhytaikaista elämistä.

ap

Vierailija
51/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis jos asuisin mieheni kanssa ja tippuisimme jostain syystä molemmat työmarkkinatuelle, olisi se kahdelle ihmiselle netin tietojen mukaan noin 1120 euroa. Asunnon kulut ovat kuukaudessa (vastike+vesi+sähkö) 180 euroa. Muuta velkaa ei ole. Ihan hyvin siis pärjäisimme.

Yksin jos olisi sama tilanne, niin kulut olisivat 160 euroa, eli käyttörahaa jäisi 400 euroa. Pärjäisin silläkin.

Mutta luuletko, että pärjäisit pidemmän päälle? Vastikkeeseen kun napsahtaa putki tai kattoremontti, niin siinä olet kuule kusessa työmarkkinatukiesi kanssa. En aloituksessani meinannutkaan lyhytaikaista elämistä.

ap

No kun se putkiremontti maksetaan yhtiölainana rahoitusvastikkeessa niin käytännössä Kela maksaa sen lähes 90-prosenttisesti. Ei ole hätää kun asumistuki nousee kun rahoitusvastike luetaan asumiskuluksi. Mun pienituloinen eläkkeellä oleva äiti oli ihan varma ettei millään selviä omistusasuntonsa putkiremontista, mut haettiin hänen asumistukeen korotusta ja eihän äidille jäänyt itse maksettavaa kuin pari kymppiä enemmän kuin aikaisemmin.

Vierailija
52/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin säästetystä omaisuudesta on hyötyä pahanpäivän varalle!!. Verrattuna siihen ettei ole mitään.

Huvittavia nää jotka ajattelee ettei vanhana kannata olla mitään kun sitten joutuu maksamaan vanhainkodista enemmän. Siinä vaiheessa kun sinne vanhainkotiin pääset, olet niin muistisairas, ettei maksuilla ole sulle mitään merkitystä. Siihen asti kituutat kotona ja ne joilla on rahaa, voi ostaa apua ja palveluita.

Vierailija
53/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 25 ja tiedän jo nyt, että minusta tulee varakas, vaikka jäisin työttömäksi(olen edelleen opiskelija). Omistan kahdeksankymmenen kiloeuron arvosta sijoitusvarallisuutta joka kasvaa eläkeikääni mennessä mittavaksi omaisuudeksi, vaikka olisin työmarkkinatuella lopun elamääni. Ja muutenkin olen aikeissa jäädä eläkkeelle 20 vuoden sisällä, joten en murehdi jäänkö työttömäksi viisikymppisenä.

Minulla on muutenkin erilainen näkemys verrattuna aloittajaan. En pelkää varallisuuden menettämistä, vaan pidän sitä turvasatamana erityisesti tulevaisuutta varten, kun automatio kunnolla painaa työvoiman kysyntää alas. Ja pidän myös todennäköisempänä omaa työkyvyn menettämistä, kuin mitään globaalia tuhoa.

Minulla on melko samanlainen tilanne kuin sinulla, mutta lisäksi omistan puolet velattomasta kämpästä, josta saan vuokratuloa 150 e kuukausittain verojen jälkeen. Ja olen saanut tämän kaiken lahjana vanhemmiltani, jotka voittivat lotossa. Tunnistan kyllä, että tämä tekee minusta melko etuoikeutetun, sillä minun ei tarvitse pelätä työttömyyttä tai eläkejärjestelmän romahtamista. Lisäksi ammatillisesti minun ei tarvitse miettiä vain ja ainoastaan rahaa. Mutta joo, täytyy myöntää että raha olisi suurempi motivaattori työntekoon jos asiat eivät olisi tällä tolalla. Nyt teen työkseni niitä juttuja mitkä minua kiinnostaa ja mitä haluan oppia, ja asun missä maassa huvittaa.

Totuus on että vaikka miten hyvin asiat Suomessa ovat, on jokainen silti lopussa vastuussa itsestään hyvässä ja pahassa eikä hallitus tule pelastamaan ketään köyhästä vanhuudesta, jos hallituksessa on sitä vastaan oleva jantteri silloin. Vaikka olisi oikeudenmukaista, että kaikkien vanhuus on turvattu samalla tavalla. Pelko tästä osoittaa ihan oikein, että kaikki voi olla hiuskarvan varassa jos huonosti käy. Tähän on mielestäni kaksi ratkaisua jos ei ole käynyt niin hyvä tuuri kuin meillä kahdella: äänestä puoluetta, joka ei leikkaa sosiaaliturvaa tai tee niin paljon rahaa, että pääset irti tuosta asemasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän