Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko miettinyt, että voit oikeasti menettää kaiken omistamasi, mitä työllä olet saavuttanut?

Vierailija
30.10.2020 |

Minä ajattelen tätä usein ja jopa hieman pelonsekaisin tuntein. Loppujen lopuksi tämä yhtälö ei paljoa vaadi. Satut viisikymppisenä jäämään työttömäksi ja sen jälkeen kukaan ei sinua työllistä. Et voi loputtomasti elää pelkällä muutaman satasen Kelan työmarkkinatuella. Lopputulemana on, että joudut syömään omaa varallisuuttasi, jota olet työuralla hankkinut ja eläkeiässä olet omaisuuden puolesta köyhä kuin kirkon rotta.
Aika harva varmaan osaa ajatella tätä vakavissaan, ihmismielen luonteeseen kun kuuluu "ei se minun kohdalleni satu". Tämä on kuitenkin todellinen uhka.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olin nuoruudessa työtön. Elämä voi heittää kaiken ympäri. 

Vierailija
2/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö velaton asunto tosiaan myydä? Mulla on myös sijoitusasunto ja siitä tuloa. Uskon että pärjäisin näillä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai varkaiden kanssahan se on näin.

-Sinkkiş

Vierailija
4/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, todennäköisyydet tuon sattumiselle eivät ole vakio. Itse voi tehdä valintoja aina koulutuksesta lähtien ja vaikuttaa asiaan. Älykkyyteen liittyvät rajoitteet toki eriasia, mutta ihan lähtien korkeakoulutuksesta, maailmalla tehtävän teknologiakehityksen seuraamisesta ja uran oriennoinnista sen perusteella, omien taitojen ylläpitämisestä ja verkostoitumisesta jne.

Vierailija
5/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien pitäisi olla tulojen mukaan. Omaisuus ei saisi vaikuttaa.

Vierailija
6/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sä 15 vuotta pärjäät työttömänä kun vähän kiristät menojasi ja sitten voitkin jo hakea ihan virallista eläkettä.

Vierailija
7/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö velaton asunto tosiaan myydä? Mulla on myös sijoitusasunto ja siitä tuloa. Uskon että pärjäisin näillä

No mieti nyt tilannetta. Velattomastakin asunnosta on kuluja, mutta sinulle ei olisi kuin muutama satanen tuloja kuukaudessa. Toki jos on velattoman sijoitusasunnon puolesta tuloja, niin sellainen auttaa, mutta aika monelle on hyvin, jos on ylipäätään oma asunto saatu velattomaksi viisikymppisenä. Mutta ku senkään kuluja ei maksella niillä minituloilla. Puhumattakaan päälle tulevista muista elämisen menoista.

Vierailija
8/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen ajatellut. Sen takia säästän ja sijoitan kaiken ylimääräisen. Tavoitteena on jäädä viisikymppisenä vapaaehtoisena pois työelämästä ja elää loppuelämä säästöillä.

Vierailija
9/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin sitä usein. Sitä paitsi jos tarvitset vanhana hoitopalveluja, sinne menee omaisuus. Köyhänä saa kaiken valtiolta. Mutta Suomeen on turha jäädä katsomaan alamäkeä.

Vierailija
10/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun kuolet, perilliset vie sen vähän, mitä vielä on jäljellä. Mitään et "mukaasi" saa.

Vierailija
11/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskelmoinut, että saan aina jotain työtä ja olen myös valmis tekemään melkein mitä tahansa työtä. Sen lisäksi pärjään aika pienillä tuloilla.

Ei tuo tietysti ole ideaalitilanne ajatellen, että 50-65 -vuotiaana tekisi jotain hanttihommatyyppistä, mutta ainakin välttäisi sen, että se asunto pitäisi myydä.

Vierailija
12/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Kun ei ole liiemmälti omaisuutta niin ei ahdista.

Vierailija
13/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän tämän koko jutun tarkoitus on. Köyhdyttää 95% maailman väestöstä että huipulla olijat saavat täydellisen vallan käsiinsä.

Vierailija
14/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä kun sosialistit on vallassa pelkään talouteni puolesta.

Vierailija
15/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omistusasuntoa tarvitse myy

Vierailija
16/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25 ja tiedän jo nyt, että minusta tulee varakas, vaikka jäisin työttömäksi(olen edelleen opiskelija). Omistan kahdeksankymmenen kiloeuron arvosta sijoitusvarallisuutta joka kasvaa eläkeikääni mennessä mittavaksi omaisuudeksi, vaikka olisin työmarkkinatuella lopun elamääni. Ja muutenkin olen aikeissa jäädä eläkkeelle 20 vuoden sisällä, joten en murehdi jäänkö työttömäksi viisikymppisenä.

Minulla on muutenkin erilainen näkemys verrattuna aloittajaan. En pelkää varallisuuden menettämistä, vaan pidän sitä turvasatamana erityisesti tulevaisuutta varten, kun automatio kunnolla painaa työvoiman kysyntää alas. Ja pidän myös todennäköisempänä omaa työkyvyn menettämistä, kuin mitään globaalia tuhoa.

Vierailija
17/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti nyt tilannetta. Velattomastakin asunnosta on kuluja, mutta sinulle ei olisi kuin muutama satanen tuloja kuukaudessa. Toki jos on velattoman sijoitusasunnon puolesta tuloja, niin sellainen auttaa, mutta aika monelle on hyvin, jos on ylipäätään oma asunto saatu velattomaksi viisikymppisenä. Mutta ku senkään kuluja ei maksella niillä minituloilla. Puhumattakaan päälle tulevista muista elämisen menoista.

Kyllä velattomasta omistusasunnosta on vähemmän kuluja kuin vuokralla asumisesta.

Vierailija
18/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valittin asunto mm sen perusteella, missä on halvimmat asuinkulut. Jos kävisi niin, että jäisimme työttömäksi 50 vuotiaina, olisi tämä asunto jo maksettu ja kulut niin pienet, että ne maksaa vaikka työmarkkinatuesta. Tämä valinta tehtiin ylipäätään jo senkin vuoksi, ettei tarvitse eläkkeellä maksella mitään älyttömiä asuinkustannuksia.

Vierailija
19/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä eli viimeiset 15 vuotta pienimmällä mahdollisella eläkkeellä ja siitäkin jäi puolet säästöön, vaikka asui omakotitalossa ja hänellä oli auto.

Vierailija
20/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ja tästä syystä en esimerkiksi ole hommannut omistusasuntoa. Vuokra-asuntoon saa eri tavalla tukia ainakin toistaiseksi ja remontit ei tule samalla tavalla itselle maksettavaksi vaikka vuokra toki nousee. Omistusasunto ei myöskään välttämättä mene kaupaksi silloin kun siitä haluaisi eroon. En myöskään halua sitä että lapsilleni jäisi perinnöksi omistusasuntoriesa johon ei ole tehty tarvittavia remontteja yms. koska ei ole ollut varaa.

Jonkinlaisena mottonani näissä asioissa on että varallisuus helposti realisoitavassa ja

vähän kuluja aiheuttavassa muodossa ja myös se että menot kohtuullisina koko ajan että ei tarvitse heti tai ollenkaan muutella halvempiin asuntoihin yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi