Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko miettinyt, että voit oikeasti menettää kaiken omistamasi, mitä työllä olet saavuttanut?

Vierailija
30.10.2020 |

Minä ajattelen tätä usein ja jopa hieman pelonsekaisin tuntein. Loppujen lopuksi tämä yhtälö ei paljoa vaadi. Satut viisikymppisenä jäämään työttömäksi ja sen jälkeen kukaan ei sinua työllistä. Et voi loputtomasti elää pelkällä muutaman satasen Kelan työmarkkinatuella. Lopputulemana on, että joudut syömään omaa varallisuuttasi, jota olet työuralla hankkinut ja eläkeiässä olet omaisuuden puolesta köyhä kuin kirkon rotta.
Aika harva varmaan osaa ajatella tätä vakavissaan, ihmismielen luonteeseen kun kuuluu "ei se minun kohdalleni satu". Tämä on kuitenkin todellinen uhka.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saavuttanut mitään, niin ei ole paljoa menetettävääkään.

Vierailija
22/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kuolet, perilliset vie sen vähän, mitä vielä on jäljellä. Mitään et "mukaasi" saa.

Testamentti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö velaton asunto tosiaan myydä? Mulla on myös sijoitusasunto ja siitä tuloa. Uskon että pärjäisin näillä

No mieti nyt tilannetta. Velattomastakin asunnosta on kuluja, mutta sinulle ei olisi kuin muutama satanen tuloja kuukaudessa. Toki jos on velattoman sijoitusasunnon puolesta tuloja, niin sellainen auttaa, mutta aika monelle on hyvin, jos on ylipäätään oma asunto saatu velattomaksi viisikymppisenä. Mutta ku senkään kuluja ei maksella niillä minituloilla. Puhumattakaan päälle tulevista muista elämisen menoista.

No siis jos asuisin mieheni kanssa ja tippuisimme jostain syystä molemmat työmarkkinatuelle, olisi se kahdelle ihmiselle netin tietojen mukaan noin 1120 euroa. Asunnon kulut ovat kuukaudessa (vastike+vesi+sähkö) 180 euroa. Muuta velkaa ei ole. Ihan hyvin siis pärjäisimme.

Yksin jos olisi sama tilanne, niin kulut olisivat 160 euroa, eli käyttörahaa jäisi 400 euroa. Pärjäisin silläkin.

Vierailija
24/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut niin paljon työttömänä ja pätkätöissä minimipalkalla, että taloudellinen romahdus ei pelota.

Sen sijaan jokin tuskallinen etenevä sairaus olisi kauheaa, mutta ehkä senkin kanssa sitten pystyisi elämään. 

Vierailija
25/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt tosi paljonkin. Voi tapahtua koska vain. Sinnittelen työssä jota inhoan, juuri tuon takia. Säästän mitä voin, mutta haluaisin antaa hyväntekeväisyyteen enemmän kuin pystyn.

Vierailija
26/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se luonnon kiertokulku menee. Tiedän ilman se suurempaa ajatteluakin, että tulen menettämään kaiken, niin työllä kuin elämällänikin hankitun, ennusteen mukaan noin 81 vuotiaana.

Vierailija
27/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, eipä nyt ihan kauheasti tarvitsisi kituuttaa, koska kulut on erittäin pienet tarvittaessa. Ja jos myyn omistusasunnon täältä pk-seudulta ja ostan syrjempää pienemmän. Muutto vaikka itä-suomeen, sieltä irtoaa kaksio alle 100 000€, sijoitan tuosta tuon 300 000€ mikä jää yli niin eiköhän siitä saa jo osinkotuloja hieman täydentämään elämistä. (asunnon arvo tällä hetkellä noin 470 000€, mutta oletetaan että 70 000€ putoaa pois hinnasta)

Tämä nykyinen asunto kun on jo velaton. 

Vierailija
28/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 50v. Omaisuutta velaton asunto, uusi auto, kesämökki puoliksi veljen kanssa, säästöjä/sijoituksia 70ke, vuoratuloa nettona 550e/kk. Ei lapsia enää elätettävä ja perintöäkin tulossa muutama kymppitonni. Luotan, että pärjäisin ihan ok

Vierailija
29/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö velaton asunto tosiaan myydä? Mulla on myös sijoitusasunto ja siitä tuloa. Uskon että pärjäisin näillä

No mieti nyt tilannetta. Velattomastakin asunnosta on kuluja, mutta sinulle ei olisi kuin muutama satanen tuloja kuukaudessa. Toki jos on velattoman sijoitusasunnon puolesta tuloja, niin sellainen auttaa, mutta aika monelle on hyvin, jos on ylipäätään oma asunto saatu velattomaksi viisikymppisenä. Mutta ku senkään kuluja ei maksella niillä minituloilla. Puhumattakaan päälle tulevista muista elämisen menoista.

Kyllä velattomasta omistusasunnosta on vähemmän kuluja kuin vuokralla asumisesta.

Tässä kaupungissa on monessa jo vastike saman verran kuin halvemman puoleisissa vuokrakämpissä vuokra ja siihen päälle tulee joissakin vielä lämmityskustannukset.

Vierailija
30/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti enää, koska tuo on kerran jo tapahtunut minulle.

Vierailija
31/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun kuolet, perilliset vie sen vähän, mitä vielä on jäljellä. Mitään et "mukaasi" saa.

Testamentti.

Niin että testamentilla saa kuollessaan mukaansa kaikki kamansa? :D

Vierailija
32/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia kaikkia säästöjä ei pistetäkään asuntoon. Saa pelivaraa ja -aikaa tehdä muutoksia kulurakenteeseen, jos käy huonosti.

Vierailija
33/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainassa kaikki on vaan.

Vierailija
34/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laskelmoinut, että saan aina jotain työtä ja olen myös valmis tekemään melkein mitä tahansa työtä. Sen lisäksi pärjään aika pienillä tuloilla.

Ei tuo tietysti ole ideaalitilanne ajatellen, että 50-65 -vuotiaana tekisi jotain hanttihommatyyppistä, mutta ainakin välttäisi sen, että se asunto pitäisi myydä.

Vaikka joutuisit tilanteen, missä on pakko hakea toimeentulotukea, omaa asuntoaan ei tarvitse myydä, vaan vastike sähkö- ja vesimaksuineen maksetaan sinulle. Tosin jos tulee isompi remontti niin siihen toiseen vastikkeeseen, jolla esim. Putkiremontin kulut lyhennetään (nimeä en tiedä kun asun ok- talossa,) niin sitä ei enää korvata.

Samoin omaa omakotitaloaan ei tarvitse myydä.

Vierailija
35/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mietin todella usein. Ja sen takia en hirveästi uskalla kuluttaakaan, kun pelkään että rahantulo voisi loppua kuin seinään.

Sinänsä mulla on hyvä tilanne. Asunto on näin nelikymppisenä liki velaton ja säästöjä useampi kymppitonni. En ole mitenkään kovin suurituloinen, mutta kulutukseni on aina ollut luontaisesti pientä. Viihdyn hyvin kotona enkä tarvitse paljoa. Jos joutuisin työttömäksi, pärjäisin ihan hyvin työttömyystuella. Ja toisaalta, kyllä mä uskon että aina jotain hommia saisin.

Hyvä näitä asioita on varmasti miettiä, mutta en mä tiedä onko tää munkaan taktiikka ihan järkevää, kun se varjostaa koko elämää. Saatan vaikka miettiä että en raaski ostaa banaania, kun se euro voi olla tärkeä sitten kun jää työttömäksi. Ja kuitenkin mulla on ollut jo yli 10 vuotta sama vakipaikka.

Vierailija
36/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hätää, aloittaja.

kyllä Sinullekin vielä jotain aktivoivaa, kannustavaa ja yhteisöllistävää puuhailua löydetään. saat virikkeitä ja tekemistä päivääsi. palkkaa et.

😁

Vierailija
37/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaivaa jossittelulla päätäni. Kaikkea voi käydä.

En tee hulluna nyt töitä ja uhraa vapaa-aikaani ja terveyttäni nyt jotta eläke olisi suurempi. Osa-aikatyö riittää ja rahaa tulee silti säästettyä/sijoitettua. En halua totuttaa itseäni leveään elämään, jos siitä putoaa köyhyysrajan alle niin pudotus on suurempi kuin nykyisestä. En omista autoa vaikka varaa olisi. En omista mitään niin kallista että tarvitsisi olla kotivakuutusta suurempaa. En myöskään tuhlaa rahoja liittoon enkä päihteisiin. Elämyksiä ostan. Omistusasunnon voisin ostaa jossain kohtaa lainalla jonka osa-aikatyö mahdollistaa. Asutaan asumisoikeudella siihen asti.

Vierailija
38/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lukekaa Raamatusta se kohta jossa Jeesus puhuu talon rakentamisesta. Tyhmä mies rakentaa hiekalle, kun myrsky tulee, kaikki on mennyt. Viisas mies rakentaa kalliolle.

Vierailija
39/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin lukekaa Raamatusta se kohta jossa Jeesus puhuu talon rakentamisesta. Tyhmä mies rakentaa hiekalle, kun myrsky tulee, kaikki on mennyt. Viisas mies rakentaa kalliolle.

Kristus vaatii luopumista _kaikesta_, mikäli aikoo taivaan valtakuntaan. Omaisuuden lisäksi myös egosta.

Vierailija
40/53 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristus vaatii luopumista _kaikesta_, mikäli aikoo taivaan valtakuntaan. Omaisuuden lisäksi myös egosta.

Niin, siinä se todellinen vapaus varmaan on. Heittäytyä elämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän