Homeopatia apteekin hyllyille
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:50"]
Täällä yksi farmaseutti, terve. Jos näitä tulee meidän hyllylle, niin uskon että kukaan henkilökunnasta ei näitä myy, ellei nimenomaan nimellä pyydetä. Ja sittenkin varotellaan.
Meitä ei ole koulutettu homeopatiaan juuri lainkaan. Perusperiaatteet tiedämme ja koulutus antoi näistä homeopaattisista lääkkeistä ainoastaan huonon kuvan.
[/quote]
Onkohan pomo samaa mieltä asiasta?
[/quote]
Kyllä apteekkaritkin ovat sitä mieltä, että eettisiä periaatteita on noudatettava. Ja jo lääkelaissa sanotaan, ettei mitään tule myydä turhaan.
[/quote]
Vai niin! Voihan se olla että apteekkarit noudattavat eettisiä periaatteita mutta muuten koko ala on valahtanut kauas kaus niistä ajatuksista.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:55"][quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:50"]
Täällä yksi farmaseutti, terve. Jos näitä tulee meidän hyllylle, niin uskon että kukaan henkilökunnasta ei näitä myy, ellei nimenomaan nimellä pyydetä. Ja sittenkin varotellaan.
Meitä ei ole koulutettu homeopatiaan juuri lainkaan. Perusperiaatteet tiedämme ja koulutus antoi näistä homeopaattisista lääkkeistä ainoastaan huonon kuvan.
[/quote]
Onkohan pomo samaa mieltä asiasta?
[/quote]
Kyllä apteekkaritkin ovat sitä mieltä, että eettisiä periaatteita on noudatettava. Ja jo lääkelaissa sanotaan, ettei mitään tule myydä turhaan.
[/quote]
Mitä eettistä siinä on, että aptekkarit ovat verotietojen mukaan järjestään paikkakuntien parhaiten ansaitsevia? Sairaita ihmisiä rahastavat vimeisen päälle.
Eräs tuntemani henkilö on käyttänyt homeopaattisia lääkkeitä vaivoihinsa kauan. Ei ole tehonnut, vaan aina lopulta hän kuitenkin on mennyt lääkärille. Mutta sitkeästi hän yrittää. Sanoin kyllä joskus hänelle, että kuinka pelkkä vesi-kalkkitabletti voisi mitään tehota, sillä sitähän se on, pelkkää vettä.
Jotku kyllä väittää, että se on parantanut jonkun vaivan. Jos näin on, niin silloin noissa on jotain todella pimeää, koska normaalisti ihan pekkä hanavesi tai kalkkitabletti on ihan sama juttu, kuin homeopaattinen "lääke".
J-P
Se apteekkarin verotustulo käsittää muutakin, kuin apteekkarin tulot. Googleta lisää aiheesta, jos kiinnostaa. Totuus on kuitenkin se, että monilla pienillä apteekeilla menee huonosti.
Kyllä kaikissa apteekeissa joissa olen työskennellyt, on noudatettu eettisiä periaatteita. Tuotteita ei myydä, jos niille ei ole tarvetta. Itse uskon periaatteeseen, että tyytyväinen asiakas tulee takaisin.
Homeopaattiset lääkkeet "parantavat", jos kyseessä on vaiva, joka muutenkin paranisi ajan kanssa itsestään.
Kyllä alempia hintoja voi käyttää jos tahtoo. Ei ole pakko ottaa maximikatetta. Muisteleppas uudelleen.
J-P
Koko ajan olen puhunut vain apteekin katteesta. Sehän lisää lääkkeen hintaa todella paljon.
Ja apteekilla on valinnan vapaus, ottaako lain salliman maximikatteen, vai vähemmän. Kaikille tuntuu kuitenkin maximikate kelpaavan, vaikka laki sallii myös pienemmän katteen. Se ei ole kiveen hakattu.
J-P
Ottamatta kantaa siihen, millä hinnalla missäkin paikassa lääkkeitä myydään, voin säännöllistä lääkitystä käyttävänä todeta, että hinnat ovat mielestäni erittäin kohtuulliset. Kela-korvaukset ovat hyvät ja aina tarjotaan edullisempaa rinnakkaistuotetta, jos sellainen on.
Toinen asia on farmaseuttien ammattitaito: minä en ainakaan pelkän peruskoulun käyneeltä "kassaneidiltä" haluaisi ostaa reseptilääkkeitäni. Entä jos lääkäri on tehnytkin virheen annosmäärissä? Tai unohtanut tarkistaa lääkkeitteni yhteensopivuuden? Joka kerta, kun olen reseptilääkkeitä apteekista ostanut, minulta on kysytty, onko tuote uusi minulle ja jos on, on varmistettu, että tiedän siitä riittävästi. Joo, usein samoja asioita, mitä lukee tuoteselosteessakin, mutta en mä osaa pitää pahana asiana sitä, että joku ne käy läpi - vaikka itse nuo tuoteselosteet huolella luenkin, eivät kaikki ehkä tee niin.
Ai niin, ettei mene ihan ohi aiheen, niin homeopatiaan mä en usko :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 22:23"]
Ottamatta kantaa siihen, millä hinnalla missäkin paikassa lääkkeitä myydään, voin säännöllistä lääkitystä käyttävänä todeta, että hinnat ovat mielestäni erittäin kohtuulliset. Kela-korvaukset ovat hyvät ja aina tarjotaan edullisempaa rinnakkaistuotetta, jos sellainen on.
Toinen asia on farmaseuttien ammattitaito: minä en ainakaan pelkän peruskoulun käyneeltä "kassaneidiltä" haluaisi ostaa reseptilääkkeitäni. Entä jos lääkäri on tehnytkin virheen annosmäärissä? Tai unohtanut tarkistaa lääkkeitteni yhteensopivuuden? Joka kerta, kun olen reseptilääkkeitä apteekista ostanut, minulta on kysytty, onko tuote uusi minulle ja jos on, on varmistettu, että tiedän siitä riittävästi. Joo, usein samoja asioita, mitä lukee tuoteselosteessakin, mutta en mä osaa pitää pahana asiana sitä, että joku ne käy läpi - vaikka itse nuo tuoteselosteet huolella luenkin, eivät kaikki ehkä tee niin.
Ai niin, ettei mene ihan ohi aiheen, niin homeopatiaan mä en usko :)
[/quote]
Se on hyvä jos sinulla on näin onnellisesti asiat, että hinnat ovat sinulle kohtuulliset. On vaan suuri joukko ihmisiä, joille hinnat ovat kohtuuttomat.
J-P
Tuli muuten apteekkialasta ja lääkkeiden hinnoista mieleen. Juttelin tässä jokin aika sitten erään lääke-edustajan kanssa joka markkinoi Mirena-kierukkaa ja sitä uutta pienempää kierukkaa jonka kesto on 3 vuotta normaalin 5 vuoden sijaan. Kyselin sitten hintaa niin on lähes sama kuin alkuperäisen normaalikokoisen Mirenan. Tätä sitten vähän ihmettelin, kyseessä kuitenkin on tosiaan pienempi ja vähemmän vaikuttavaa ainetta sisältävä kierukka. Sain kuulla että sitä pienempää kierukkaa ei saa myydä halvemmalla koska muuten se olisi epäreilua muita ehkäisyvalmisteita kohtaan, tulisi siis liian halvaksi käyttäjälle/vuosi. Että Mirenakin on jo halpa vuositasolla ja sitä halvemmaksi ei saa lääkeyhtiö sitä myydä. Ihmeellistä säätelyä kyllä, miksi ihmeessä viranomainen haluaisi tällä tavalla estää halpojen ehkäisyvalmisteiden myynnin? Näin tämä lääke-edustaja kuitenkin väitti.
Eihän ne voi olla siellä myynnissä. Miten farmaseutit sitten neuvovat jos joku kysyy jotain kun eiväthän he tiedä niistä mitään.
Onko sillä jotain tekemistä hometalojen kanssa?