Eläkeläisten eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio
Tuleekohan huoltoasemille 70+ tankkaajat ja kauppoihin verkkotilauskeräilijämummot?
"Evan arvion mukaan eläkemenojen ja -maksujen kasvu ajaa Suomen tuhoisaan noidankehään. Ratkaisuksi Eva ei esitä eläkkeiden leikkaamista vaan sitä, että työikäiset tekisivät yhä enemmän töitä."
Eläkkeet uhkaavat romuttaa hyvinvointivaltion, väittää tuore arvio – Nämä viisi graafia näyttävät miksi https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006705079.html
Kommentit (451)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän suuret ikäluokat tyhjensivät eläkepajatson ja antoivat seuraaville sukupolville orjan aseman.
Näin taisi käydä. Mun 80-vuotias äiti saa eläkettä 2876 euroa käteen joka kuukausi.
Voi vee.Hän on ollut lääkäri tai johtaja tms 60-90-luvulla?
Mun anoppi oli opettaja ja toimihenkilö ja bruttoeläke n 2000e
Minä tunnen lastenhoitajana toimineen, joka saa 2000€ eläkettä.
Vierailija wrote:
Miksi mä tekisin enemmän työtä, että nykyiset eläkeläiset saisivat rahansa? Mä olen 34-vuotias eikä mulla ole kovin suurta luottoa siihen, että itse saisin joskus eläkkeeni.
Et tuolla asenteella tule saamaankaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi mä tekisin enemmän työtä, että nykyiset eläkeläiset saisivat rahansa? Mä olen 34-vuotias eikä mulla ole kovin suurta luottoa siihen, että itse saisin joskus eläkkeeni.
Et tuolla asenteella tule saamaankaan.
Ei tule muutenkaan vaikka kävisi töissä. Erilainen eläkkeen laskutapa, elinaikakerroin, heikot palkat, ei huomioida eläkemaksuja alle 23-vuotiaana, eläke ei kertynyt opiskelusta, äitiyslomasta tai vanhempainvapaasta. Turha sitä on pelkästään toisten eteen työskennellä. Omiin käsiin ei jää kuin rakot.
https://tutkibudjettia.fi/teemat/6
Tuosta kun katsoo Lisätietoja I-kohdasta käy selville, että maksamme budjetista YLI 5,5 MILJARDIA euroa vuodessa mm. julkisen puolen eläkkeitä:
Valtion, kunnan, seurakunnan, yksityisen palveluksen perusteella myönnetyt eläkkeet, kuntoutustuet ja perhe-eläkkeet sekä valtionapulaitosten, liikelaitosten ja liiketoimintaa harjoittavien valtion virastojen ja laitosten vastaavat eläkkeet
Ja sitten nämä ilkeävät valehdella, että "kaikki" eläkkeet maksetaan rahastoista :)
Omista eläkeläistutuista kovimpia valittajia ovat nimenomaan nämä entiset kovapalkkaiset virkamiehet, jotka ovat pääseet nuorina ja hyväkuntoisinä eläkkeelle ja joita me muut elätämme reilun miljoonan verran jos ovat eläkkeellä n. 25 vuotta (kun nuorena ovat päässeet)
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän suuret ikäluokat tyhjensivät eläkepajatson ja antoivat seuraaville sukupolville orjan aseman.
Näin taisi käydä. Mun 80-vuotias äiti saa eläkettä 2876 euroa käteen joka kuukausi.
Voi vee.
Äidilläsi oli poikkeuksellisen hyvä palkka, jos eläke on tuota luokkaa.
Onko ongelma ne pienet vai suuret eläkkeet? Vai kenties siinä että tällä hetkellä eläkekertymät on niin pieniä että eläkekassat ei täyty riittävään tahtiin, eli pienet eläkekertymät= pienet palkat.
Vapaa ajattelija
Olen 90-vuotias Eläkeläinen ja käyn tankkaamassa silloin kun tarvitaan, pärjään hyvin Eläkkeelläni vaikka Nettosumma jääkin alle 2000 euron, asun vuokralla ja tukia en saa mitään. Ei ole mitään omaisuutta josta kukaan voisi riidellä kun kuolen. Hyvin menee, vaikka Lipponen halusi tappaa Eläkeläiset nälkään, Farieus, köyhän puolustaja, kuten kaikki Demarit.
Eläkkeet pois ja rahat lapsiperheille, lapsissa on tulevaisuus. Jos mummot ja papparaiset ei jaksa tai viitsi tehdä töitä tai eivät ole kyenneet eläessään säästämään, niin ei kenelläkään ole heihin nähden elatusvelvollisuutta, ei edes yhteiskunnalla. Sama toki sitten pätee myös niihin jotka ovat nyt nuoria ja saamapuolella, jos eläkkeet siirretään heidän käyttöönsä. Mutta heillä on hyvää aikaa totutella ajatukseen ja säästää rahaa, jotta voivat vanhuksina rahoittaa elämänsä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee.Hän on ollut lääkäri tai johtaja tms 60-90-luvulla?
Mun anoppi oli opettaja ja toimihenkilö ja bruttoeläke n 2000e
Alapeukuttajalle muutama fakta tiedoksi: 2876€ nettoeläke on n 3600€ bruttoeläkettä. Siihen on pitänyt tienata n 6000 euroa bruttopalkkana vuosikymmenten ajan!! Markoiksi muutettuna karkeasti yli 36 000 mk.
Sellaisia palkkoja ei normaali palkansaaja ikinä saanut - itse olin hyväpalkkaisessa toimistotyössä ja sain 31.12.2001 bruttona 12
No Suomessa on demokratia ja äänestämisen vapaus. Jokainen saa äänestää ketä haluaa.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi vee.
Mitä valitat? Sinullehan tuo vauraus periytyy. Voit antaa äidillesi hyviä sijoitusneuvoja.
On varmaan velattomat asunnot sun muut. Sinun ei tarvi kantaa huolta tulevaisuudestasi, kun saat perinnön. Vaikka olisit pienipalkkainen tai työtön. Äitisi aikoinaan tehnyt työtä ja ansainnut elantonsa ja eläkkeensä. Sinä saat nauttia hedelmistä eli kertyneestä varallisuudesta työtä tekemättä.
Monikansallisille hoivajäteille ne rahat vielä menee. Ei eläk
Kyllä se kunnallisella puolella koko eläke otetaan hoitomaksuna. 160 e saa jäädä tilille. Omaisuus ei vaikuta vain tulot vaikuttaa hintaan.
T.hoitsu
Ne, jotka vaativat, että nyt pitää nyystää vanhusten eläkkeistä ja haluavat ajaa leikkauspäätöksen läpi, eivät tajua, että vanhenevat itsekin. Ovat itsekin samassa tilanteessa ennen pitkää, he ovat tulevia eläkeläisiä, joita päätös koskee.
Suurin osa taitaa kuitenkin luulla, että tilanne ei koske heitä, ja että kun ovat itse eläkeiässä, tilanne voidaan kuin taikaiskusta muuttaa taas niin, heidän tulotasonsa ei muutu. Sitten on heidän vuoronsa paheksua, kun nuoremmat huutavat kuorossa, että teidän eläkkeet pilaavat meidän elintason.
Uskomattomat luvut! Totuus valtion pyramidihuijauksesta luultuakin pahempi | Uutta tietoa!
eläke yhtiöihin kaverin kaverit suojatöihin palkatut romuttavat eläke yhtiöt. 60% paskoista pihalle ja lapin kelo mökit myyntiin eläneet kuin pellossa
Vierailija wrote:
Ne, jotka vaativat, että nyt pitää nyystää vanhusten eläkkeistä ja haluavat ajaa leikkauspäätöksen läpi, eivät tajua, että vanhenevat itsekin. Ovat itsekin samassa tilanteessa ennen pitkää, he ovat tulevia eläkeläisiä, joita päätös koskee.
Suurin osa taitaa kuitenkin luulla, että tilanne ei koske heitä, ja että kun ovat itse eläkeiässä, tilanne voidaan kuin taikaiskusta muuttaa taas niin, heidän tulotasonsa ei muutu. Sitten on heidän vuoronsa paheksua, kun nuoremmat huutavat kuorossa, että teidän eläkkeet pilaavat meidän elintason.
Ei kun me tiedetään, ettei me tulla saamaan pennin jeniä eläkkeitä.
Paljon vaaditaan anteliaisuutta sellaiselta, joka ei tule itse saamaan mitään.
Vierailija wrote:
Kyllähän se eläkellä olo on aika sama kuin työttömänä tai opiskelijana oleminen. Minun mielestä kaikille tuottavaa työtä tekemättömille pitäisi maksaa vaan joku sama tuki kaikille, eikä mitään hirveitä summia joillekin, joilla on muutekin omaisuutta ja säästöjä varmasti olemassa. Sitten kun työelämän lopettaa, niin kaikkien pitäisi olla samalla viivalla, mitä nyt rikkaammat ja töitä eniten tehneet hyötyy todella paljon siitä että on jäänyt rahaa säästöön eläkepäiviä varten, sijoituksia ja omaisuutta. Eläkeläiset saa kuitenkin myös kaikenlaisia alennuksia ja ilmaista terveydenhoitoa ja lääkkeitä. Moni eläkeläinen hankkii myös lisätienestiä pienellä työnteolla vielä eläkkeelle jäämisen jälkeen, mikä on ihan hyvä.
Joo toin on ihan ok, mutta sitten niiden perittävien eläkemaksujenkin pitäisi olla samat kaikilla - miksi joku maksaisi enemmän eläkemaksuja, kun kaikki saa kuitenkin saman eläkkeen? Aika hankala tuota on myös takautuvasti muuttaa, kun kaikki jo työssä olevat ja nykyiset eläkeläisetkin ovat niitä progressiivisia eläkemaksuja maksaneet.
Vierailija wrote:
Olen 90-vuotias Eläkeläinen ja käyn tankkaamassa silloin kun tarvitaan, pärjään hyvin Eläkkeelläni vaikka Nettosumma jääkin alle 2000 euron, asun vuokralla ja tukia en saa mitään. Ei ole mitään omaisuutta josta kukaan voisi riidellä kun kuolen. Hyvin menee, vaikka Lipponen halusi tappaa Eläkeläiset nälkään, Farieus, köyhän puolustaja, kuten kaikki Demarit.
Indeksin jäädytyksen piti olla väliaikainen (oli lama-aika), mutta kokoomus ei palauttanut sitä 20 vuoteen takaisin. Vasta demarit saivat eläkkeisiin korotuksen.
Hait ta maa han muu ton miljardikustannukset vaikuttavat osaltaan hyvinvointivaltion romahtamiseen. Täysin turha kuluerä.
Vierailija wrote:
Uskomattomat luvut! Totuus valtion pyramidihuijauksesta luultuakin pahempi | Uutta tietoa!
Puhumattakaan kuinka moni kuolee ennen eläkeikää tai kun on saavuttanut eläkeiän ,maksetut eläkemaksut jäävät eläkeyhtiölle.
Vierailija wrote:
Eli ajattelit sitten varmistaa, ettei eläkettä tule?
Olitpa huonotuloinen. Tunnen paljon ökyeläkeläisiä, joiden eläkkeet alkaa vitosella ja kutosella. Äänestävät kokoomusta tietenkin, jotta saavat itselleen vaan lisää, lapsista ja lastenlapsista välittämättä.