Vauvojen VessahätäViestintä, VVV.
Onko nykyäitejä, joilla on kokemusta vastaavasta? Itseäni kiinnostaa aloittaa mahdollisesti oman lapsen kanssa. Ja tämä tapa on ollutkin ennen vaippoja osa esimerkiksi suomalaisten lasten elämää. Myös mietin tätä tutittomuutta, onko tälläisiä äitejä joiden lapset eivät tuttia ime juuri ollenkaan?
Kommentit (17)
Sä oletkin tuon jälkeen ainakin meillä kategoriassa VEVM. Varmasti Et vieraile Meillä. "no hupsis, en ihan vielä tunnista koska meidän Yasmin (nimi lainattu epäonnistuneesta ehkäisystä) pissaa, onneksi tää taitaa olla pestävä tää sohvanpäällys"
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:12"]
Sä oletkin tuon jälkeen ainakin meillä kategoriassa VEVM. Varmasti Et vieraile Meillä. "no hupsis, en ihan vielä tunnista koska meidän Yasmin (nimi lainattu epäonnistuneesta ehkäisystä) pissaa, onneksi tää taitaa olla pestävä tää sohvanpäällys"
[/quote]
Ai vitsi mä nauroin tälle ääneen, vaikka ei ole kyllä tapana edes täällä av:lla. Kiitos!
Voihan toi vvv onnistua mutta vaikea kuvitella miten siinä sitten kävisi missään? Tai siis oletetaan että pidät vaippaa vauvalla kun liikutte muualla, niin eikö vauvalle tule tukala olo kun hän on kotosalla tottunut vessatukseen ja yhtäkkiä ei pääsekään vaan pitää laskea alleen :(. En siis tiedä, mutta oman vauvan kanssa tuli tällainen "aavistus"... Kertokaa joku joka on onnistunut vvv:ssä.
Toiseen kysymykseen, meidän vauva ei syönyt tuttia. (Imetetty, pulloa ei myöskään saanut). Ei halunnut tuttia (niitä oli saatavilla kun varuilta olimme hankkineet) ja "yhtäkkiä" olikin kasvanut jo tutti-iän ohi :)
Meillä 4 lasta ja kaikkien kanssa tätä "harrastettu" enemmän tai vähemmän. Toisia on ollut helpompi lukea kuin toisia. Eikä meillä ainakaan olla kylässä oltu ilman vaippoja, kotona vaan.
Olen aloittanut ihan sillä, että kun vaihdan vauvalle vaippaa, odottelen hoitopöydällä niin kauan että pissaa pyllyn alle asetellulle pikkupyyhkeelle. Sitten vasta vaippa, niin tietää että saa olla pitempään kuivissa. Yleensähän useimmilla on kiire laittaa vaippa ettei ehdi tulla pissa. Samoin kun on otettu ilmakylpyjä lattialla, niin olen laittanut pikkupyyhkeen alle johon vauva saa pissata. Sitten vaippa kun pissa on tullut. Vauva pissaa mielellään ilman vaippaa, ja tavallaan tottuu siihen että pissataan ja kakataan myös ilman vaippaa. Monillahan on isompana vaikeuksia oppia esim. päästämään kakka muualle kuin vaippaan.
Ennen vanhaan todella on tarvittu näitä taitoja, kun ei ole ollut muovivaippoja. Mummoni kertoi että vauva nostettiin uunin eteen jossa oli lämmin ja odotettiin että pissa tulee ämpäriin. Myös syötön jälkeen vauva nostettiin aina ämpärin päälle, ihan pienestä asti. Samoin yöllä. Eihän sen aikaiset vaipat olisi pissoja pitäneet koko yötä...
Meillä on laitettu lapsi hetkeksi potalle heti kun on istua osannut. Huomaat kyllä jos hän ei siitä pidä. Esim. pian päiväunilta herättyä, ruokailun jälkeen jne. Itse en kutsu tätä miksikään vessahätäviestinnäksi tai vaipattomuudeksi, vaan se on ollut meille ihan normaalia lapsenhoitoa. Iloista vauvanhoitoa teille tulevaisuudessa :)
Meillä onnistui hyvin kahden kanssa, yhden kanssa ei. Siis isompana, kun oppi liikkumaan. Ei viihtynyt sekuntiakaan potalla, joten katsoin parhaimmaksi jättää tauolle pottailut ja pitää lähes koko ajan vaipoissa. Toki olisi tykännyt ilman vaippaa viilettää, mutta minä tykkään puhtaista lattioista. Käytimme kyllä paljon kestovaippoja kotona, jolloin vaipan "raaski" vaihtaa heti kun se kastui ekan kerran. Useinhan vauvaa pidetään tosi pitkään samassa vaipassa, en ikinä itse ilkeäisi käyttää esim. koko aamupäivää samaa vaippaa.
Ja meidän eka vauva oli ihan luonnostaan sellainen, että itki kun pissasi tai kakkasi vaippaan. Ilman vaippaa lorotteli tyytyväisenä. Siksi oikeastaan tutustuinkin tähän "vessahätäviestintään", kun ihmettelin punaisena karjuvaa vauvaa, jonka vaippa lämpeni hetken päästä ja itku lakkasi. Ja ei, ei ollut mitään pissatulehduksia, takaisinvirtauksia tms. Ihan vaan inhosi sitä vaippaan pissaamista. Tämä vauva kakkasi pottaan puolivuotiaana ja reilun vuoden ikäisenä käveli itse potalle. Ei toki osannut itse riisua housujaan tai istuutua. Toinen lapsi olikin ihan toista maata, eikä pottailu olisi voinut vähempää kiinnostaa. Olisi varmaan makoillut kakoissaankin ilman rutinoita, mutta itse olin jo tottunut salamana vaihtamaan oli vaipassa mitä tahansa.
Ja kyllä, olin varmaan monen mielestä se pöpi esikoisen äiti joka sekoilee vauvan pissaamisten kanssa. Ei taittu paljoa kyläillä vauvavuonna, muuten kun mummuloissa ja muissa tosi tutuissa paikoissa. Kerran pissasi mummulassa viltin päälle, siinä ne vahingot meidän "Jannica-Jessicalla"...
Meillä onnistui hyvin kahden kanssa, yhden kanssa ei. Siis isompana, kun oppi liikkumaan. Ei viihtynyt sekuntiakaan potalla, joten katsoin parhaimmaksi jättää tauolle pottailut ja pitää lähes koko ajan vaipoissa. Toki olisi tykännyt ilman vaippaa viilettää, mutta minä tykkään puhtaista lattioista. Käytimme kyllä paljon kestovaippoja kotona, jolloin vaipan "raaski" vaihtaa heti kun se kastui ekan kerran. Useinhan vauvaa pidetään tosi pitkään samassa vaipassa, en ikinä itse ilkeäisi käyttää esim. koko aamupäivää samaa vaippaa.
Ja meidän eka vauva oli ihan luonnostaan sellainen, että itki kun pissasi tai kakkasi vaippaan. Ilman vaippaa lorotteli tyytyväisenä. Siksi oikeastaan tutustuinkin tähän "vessahätäviestintään", kun ihmettelin punaisena karjuvaa vauvaa, jonka vaippa lämpeni hetken päästä ja itku lakkasi. Ja ei, ei ollut mitään pissatulehduksia, takaisinvirtauksia tms. Ihan vaan inhosi sitä vaippaan pissaamista. Tämä vauva kakkasi pottaan puolivuotiaana ja reilun vuoden ikäisenä käveli itse potalle. Ei toki osannut itse riisua housujaan tai istuutua. Toinen lapsi olikin ihan toista maata, eikä pottailu olisi voinut vähempää kiinnostaa. Olisi varmaan makoillut kakoissaankin ilman rutinoita, mutta itse olin jo tottunut salamana vaihtamaan oli vaipassa mitä tahansa.
Ja kyllä, olin varmaan monen mielestä se pöpi esikoisen äiti joka sekoilee vauvan pissaamisten kanssa. Ei taittu paljoa kyläillä vauvavuonna, muuten kun mummuloissa ja muissa tosi tutuissa paikoissa. Kerran pissasi mummulassa viltin päälle, siinä ne vahingot meidän "Jannica-Jessicalla"...
vauvan kanssa oli helppoa pissatus. Vauva ei pissannut koskaan nukkuessaan tai kantoliinassa ollessaan. Yölläkin heräsi kiemurtelemaan pissahädän tullessa. En kyllä yöllä vienyt mihinkään van avasin vaan vaipan ja laitoin pyyhkeen.
Se, että vauvaa pissatetaan, ei muuten tarkoita sitä, että vauva olisi koko ajan ilman vaippaa. Tämä kakkoselle.
"vauvan kanssa oli helppoa pissatus. Vauva ei pissannut koskaan nukkuessaan tai kantoliinassa ollessaan. Yölläkin heräsi kiemurtelemaan pissahädän tullessa. En kyllä yöllä vienyt mihinkään van avasin vaan vaipan ja laitoin pyyhkeen."
Miksi vauvalla oli vaippa yöllä jos kuitenki menit ja avasit sen ja laitoit pyyhkeen pissaamista varten? Miksi nähdä moinen vaiva jos vauvalla kuitenkin on vaippa?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:51"]
Miksi vauvalla oli vaippa yöllä jos kuitenki menit ja avasit sen ja laitoit pyyhkeen pissaamista varten? Miksi nähdä moinen vaiva jos vauvalla kuitenkin on vaippa?
[/quote]
En ole alkup. kirjoittaja mutta olisiko siksi, että vauva pissaisi, lopettaisi kiemurtelun, ja jatkaisi uniaan?
VVV:n voi ottaa ihan vuorovaikutuksen kannalta, että oppii tulkitsemaan vauvan viestejä. Mut meillä esikoinen (jonka kanssa tähän perehdyttin) pissaili käytännössä koko ajan, eikä sekään ole mielekästä että lapsi viettää puolet päivästä kylppärissä. Mutta siis, kyllä se toimii.
Minun mummoni on kertonut lapsuudestaan 1900-luvun alussa, ja vauvat yksinkertaisesti olivat märissä vaipoissa, kärsivät vaippaihottumasta ja vauvan kopassa oli usein kesäisin toukkia, koska lämmin ja kostea koppa oli niille hyvä kasvualusta. Vauvojen elämä oli siis yksinkertaisesti raakaa ja vaikeaa. Mut minun sukuni onkin ollut köyhyytensä alle nääntyviä torppareita joissa lapset on olleet käytännössä heitteillä nykymittapuun mukaan. Ehkä joissakin perheissä on pidetty vauvoista parempaa huolta.
Suosittelen lämpimästi Maria Nordinin Vaipaton vauva -verkkokurssia! www.vaipatonvauva.fi
Tässä 70-vuotiaan mielipide. ennen vanhaan tarvittu taitoja opettaa vauva kuivaksi. Nyt on löystynyt ja isot 4-vuotiaat vaipoissa, ilman kontrollia.
Seuratkaa lapsen ääntä, kun sillä on nälkä, kun sillä on jano,
Kun kakka haluaa tulla ja kun pissa haluaa tulla. Jo 3 kuukautta vanha vauva oppii pissaamaan ilman vaippaa, kun aikoinen huolehtii ja tarkkailee vauvan ääntelehtimistä.
Tästä asiasta on aikaisemmin tehty tutkimuksia, hyviä sellasia, mutta nykyinen vaippateollisuus on kaiken kauheuden takana.
Ja usein on tullut ilmi, että jos ei ole tuttia käyttänyt, niin se johtaa tupakoinnin aloittamiseen.
Olen miettinyt, että voisin kotioloissa yrittää tuota vvv:ää nyt kolmannen kanssa. Kahden vanhemman kanssa ollaan käytetty vaippoja eikä ollut käynyt mieleenkään tämä tapa. Mutta voisi olla ihan kätevääkin. Varsinkin isomman vauvan kanssa, jonka voisi pissattaa vessassa eikä tuli mitään pissapyyhkeitäkään.
Puolustuksen sana kuitenkin vaippaäideillekin: Ei mekään olla annettu vauvojen maata pissoissaan ja kakoissaan vaan vaihdettu vaippa kun siihen on jotain tullut, annettu tietenkin pissata loppuun ennen kuin vaihdettu. Ja yötä vastenkin pissa/kakka tullut aikalailla säännöllisesti illalla, sitten puhdas vaippa yöksi ja hyväuninen vauva pysyy helposti kuivana aamuun asti. Jos ei pysy, niin harkinnan mukaan vaihto - kannattaako herättää jos epäilee ehkä-pissaa, kaka nyt tietenkin pakko vaihtaa, ettei iho mene rikki.
Mutta kyllä tuota kannattaa kokeilla, kuulostaa ihan pätevältä ja varmaan useimpien kanssa onnistuu jos siihen panostaa. Ja potalle oppiminen tulee varmaan sitten aika itsestään, mutta ei vaipatkaan siitä tee mahdotonta.
Tuosta tutittomuudesta. Meidän lasten kohdalla tutti oli oikea pelastus. Lapsilla oli vauvana niin hirveä imutarve, että muuten itkivät tai sitten rinnalta imivät itsensä niin ähkyyn, että se oli yhtä puklaamista ja itkua tunnista toiseen (röyhtäyttämisestä huolimatta). Tutin kanssa pärjättiin mukavasti ja n. 10 kk iässä vieroitettiin. Se on ilmeisesti parempi vieroittaa kun alkaa tulla hampaita ja muutenkin noin pieni unohtaa tutin nopeammin kuin esim. 2-vuotias.
Suosittelen myös verkkokurssia www.vaipatonvauva.fi
Aivan mahtava! Vessahätäviestintä toimi heti kurssin vinkkien avulla. En olisi voinut uskoa että on näin helppoa kun vaan aloittaa. Kurssilla on hyvin perusteltu miten homma aloitetaan ja mitkä asiat tulee ottaa huomioon. Myös paljon muuta kiinnostavaa vauva-asiaa.
up