Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAYS: huolestuttava ilmiö Pirkanmaalla, osa viivyttelee koronatestiin menoa lievissä oireissa

Vierailija
30.10.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11622019

TAYSin mukaan Pirkanmaalla on nähtävissä huolestuttava ilmiö: testiin menoa viivytellään, koska oireet ovat lieviä. Tästä syystä yhä useammat altistuvat. TAYS kehottaa Twitterissä kaikkia flunssaisia menemään heti testiin.

Tämähän on nähty jo eduskuntaa myöten, että "pikkuflunssan" takia ei mennä testiin eikä välttämättä edes eristäydytä vaan altistetaan muita ja aiheutetaan lisäongelmia.

Pysykää flunssassa kotona miehilläkin oireilla ja varatkaa aina testiaika! Ainoan poikkeuksen tähän tekevät alle kouluikäiset lapset.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa testeistä tulee negatiivisena takaisin. Suomessa on oikeasti edelleen tosi vähän positiivisia tartuntoja suhteessa testimääriin. Lukemattomat muut sairaudet aiheuttavat koronan kaltaisia oireita, jotka ovat paljon yleisempiä.

Kai tässä voi käyttää järkevää, taustatietoihin perustuvaa harkintaa? Jos ei ole tavannut ketään lähikontakteissa, eikä ole ollut missään, mistä olisi koronatartunnan voinut saada, tuskin on kyseessä korona.

Eikö riitä että eristäytyy oireiden ajaksi muista ja jatkaa sosiaalisen etäisyyden pitämistä?

Vierailija
42/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuinka helposti sitten lieväoireinen pääsee testiin? pitää varmaan olla lähete että voi mennä.

Noh, mä kirjoitin Omaoloon että kurkku parina aamuna ollut kipeä eikä muita oireita, niin sitä kautta tuli kehotus mennä testiin noin tunnin sisällä ja linkki mistä pystyi varaamaan ajan. Ajan sai varattua myös jo n. tunnin päähän (drive-in Messukeskuksessa). Tulos tuli kahdessa päivässä, sen aikaa istuin sit kotona odottamassa vaikka olin siinä kohtaa jo täysin oireeton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli näin syksyllä lähes kaikki pitäisi testata. Hemmetin kallista hommaa ja aivan turhaa.

Ei todellakaan ole turhaa! Se sinun nuhasi voi olla koronaa ja jokaista flunssaa kohdellaan siksi mahdollisena koronainfektiona. Testaus on yksi, keskeinen palikka siinä kokonaisuudessa, joka on Suomen hyvän tilanteen takana. Se vaatii myös ihmisten hakeutumista testeihin.

Eikä vaadi muuta kuin omaehtoista eristäytymistä ja maskinkäyttöä, jos ulos joutuu menemään. Kaikkien lievien tapausten tilastointi vain lisää hysteriaa.

Väärin. Lieväkin tapaus pitää aina jäljittää, se sinun lievä tartuntasi voi olla avain tartuntaketjun katkaisemiseen. Tilanne oli erilainen keväällä, jolloin tärkeintä oli pysyä oireisena kotona eikä jäljitystä tehty samassa määrin.

Vierailija
44/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli näin syksyllä lähes kaikki pitäisi testata. Hemmetin kallista hommaa ja aivan turhaa.

Ei todellakaan ole turhaa! Se sinun nuhasi voi olla koronaa ja jokaista flunssaa kohdellaan siksi mahdollisena koronainfektiona. Testaus on yksi, keskeinen palikka siinä kokonaisuudessa, joka on Suomen hyvän tilanteen takana. Se vaatii myös ihmisten hakeutumista testeihin.

Eikä vaadi muuta kuin omaehtoista eristäytymistä ja maskinkäyttöä, jos ulos joutuu menemään. Kaikkien lievien tapausten tilastointi vain lisää hysteriaa.

Vaan kun pointti on siinä, että se lievä tauti voi pahimmillaan kulkeutua syöpäosastolle tai vanhainkotiin hoitajan, siivoojan, kuriirin tms. mukana ja sitten onkin taas 10 kuollutta lisää. Hyväkuntoisilla ja lieväoireisilla kansalaisilla on vastuu muustakin kuin itsestään. Ei taida itsekkäille oman navan kaivelijoille kelvata - kyllä vaan vaaditaan kouluja ja rajoja kiinni, mutta itse ei olla valmiita nostamaan rikkaa maasta isänmaan eteen.

Ei se kulkeudu yhtään minnekään, ellei tapaa ketään. Puhut nyt karanteenista, johon toki jokaisen sairastuneen kannattaa varmuuden vuoksi jäädä sairastumisen vuoksi, vaikka ei olisi varmuutta.

Vierailija
45/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan mene koronatestiin vapaaehtoisesti, koska jos tulos on positiivinen, joutuisin lukkiutumaan sakon tai vankeusrangaistuksen uhalla kotiini ties kuinka pitkäksi aikaa.

Sama täällä. Välttelen testiä myös siksi, että kaikilla koronapositiiviseksi todetuilla on velvollisuus kertoa valvontakoneistolle, missä kaikkialla on käynyt ja keitä tavannut. Ties mihin nekin tiedot lopulta päätyy.

Vierailija
46/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuinka helposti sitten lieväoireinen pääsee testiin? pitää varmaan olla lähete että voi mennä.

Noh, mä kirjoitin Omaoloon että kurkku parina aamuna ollut kipeä eikä muita oireita, niin sitä kautta tuli kehotus mennä testiin noin tunnin sisällä ja linkki mistä pystyi varaamaan ajan. Ajan sai varattua myös jo n. tunnin päähän (drive-in Messukeskuksessa). Tulos tuli kahdessa päivässä, sen aikaa istuin sit kotona odottamassa vaikka olin siinä kohtaa jo täysin oireeton.

Ompa muuttunut sitten kevään. Keväällä testeihin ei päässyt sitten millään, vaikka oli vakavat oireet.

Vierailija
47/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jatkuvasti vähän nuha, välillä on vähän enemmän nuha, välillä vähän vähemmän, jos jäisin aina kotiin ja olisin kotona, kun on vähän enemmän nuha, niin saisin kyllä olla kuukaudesta aina 2 viikkoa pois töistä. Oletan että yksikään ei vaadi, että minun pitäisi jäädä kotiin jatkuvan vähäisen nuhani takia (silloin olisi sama, jos lääkäri myöntäisi mulle suoraan sen vuoden sairausloman).

Moni muukin koronan oireeksi laskettava oire voi olla kroonista, mm. on kroonista yskää, kroonista hengenahdistusta, kroonista kurkkukipua, kroonista väsymystä, kroonista lihassärkyä jne. Ei kannata unohtaa tätä ja aika moni ihminen näistä kärsii.

Hei, tuohon on ihan helppo keino: jos oireet ovat kroonisia, voi käydä niiden kanssa kerran koronatestissä eikä enää uudelleen, jos ne eivät olennaisesti mihinkään muutu. Kyllä kroonikko tuntee oireensa itse.

Terv. Allergiaperheen äiti, jossa painitaan samojen ongelmien kanssa mutta tehdään silti kaikki, mitä voidaan pandemian hillitsemiseksi

Lievien oireiden takia en käynyt testissä, mutta vähän pahempien oireiden takia  olen käynyt ja varmaan jatkossakin käyn, poissaoloja tulee silti paljon tästä syystä (saatan myös olla hieman alttiimpiin saamaan flunssia). Mutta niin kauan kuin tulos on negatiivinen, menen vähän pahemmissa nuhaoireissa töihin, muuten tulisi liian kalliiksi kaikille.

Vierailija
48/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla mennä. Olen kuullut ihan kamalia juttuja testistä siinä käyneiltä (lähes kaikki työkaverit ja tutut ehtineet jo käydä ainakin kertaalleen). Olen ollut terve kuin pukki koko korona-ajan. Pelkään, koska eka flunssa iskee koska en oikeasti kykene menemään tuohon kidutukseen.

Siis nenään työnnettiin tikku, tuntui ehkä pikkuriikkisen epämukavalta, mutta lähinnä kutitti. Kesti sen pari sekuntia. Ihan oikeesti, ei se nyt niin paha juttu ole :D Jokaisella toki erilaiset röörit nenässä, mut eiköhän se useimmilla oo ihan kivuton kokemus.

Vierailija
49/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole nuhaa, en ole sairastanut flunssanpoikastakaan ainakaan 20 vuoteen, pidän näet vastustuskyvyn mahdollisimman hyvänä, joka on se kaikkein oleellisin asia. Siitä pitäisi puhua, ei hömpöttää maskeista ja muusta, jolla ei paljon merkitystä ole. Mutta ikävä kyllä ihmiset eivät edes tiedä, miten vastustuskykyä parannetaan ja niinpä he sairastavat joka vuosi useita flunssia. Jos perheessä on vaikkapa 5 henkilöä ja jokainen sairastaa 4 flunssaa vuodessa, se on sitten 20 testiä. Naurettavaa pelleilyä.

Vierailija
50/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa testeistä tulee negatiivisena takaisin. Suomessa on oikeasti edelleen tosi vähän positiivisia tartuntoja suhteessa testimääriin. Lukemattomat muut sairaudet aiheuttavat koronan kaltaisia oireita, jotka ovat paljon yleisempiä.

Kai tässä voi käyttää järkevää, taustatietoihin perustuvaa harkintaa? Jos ei ole tavannut ketään lähikontakteissa, eikä ole ollut missään, mistä olisi koronatartunnan voinut saada, tuskin on kyseessä korona.

Eikö riitä että eristäytyy oireiden ajaksi muista ja jatkaa sosiaalisen etäisyyden pitämistä?

Mistähän sen flunssan on sitten saanut? Jos ei ole ketään missään nähnyt, että olisi voinut mitään virusta tai bakteeria saada ;)

(en ole koronahullu, mutta vähän ontuva selitys tuo silti).

Vierailija
51/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole nuhaa, en ole sairastanut flunssanpoikastakaan ainakaan 20 vuoteen, pidän näet vastustuskyvyn mahdollisimman hyvänä, joka on se kaikkein oleellisin asia. Siitä pitäisi puhua, ei hömpöttää maskeista ja muusta, jolla ei paljon merkitystä ole. Mutta ikävä kyllä ihmiset eivät edes tiedä, miten vastustuskykyä parannetaan ja niinpä he sairastavat joka vuosi useita flunssia. Jos perheessä on vaikkapa 5 henkilöä ja jokainen sairastaa 4 flunssaa vuodessa, se on sitten 20 testiä. Naurettavaa pelleilyä.

Herkkyys sairastamiselle on myös perinnöllistä, joten sullakin on tainnut olla vain hyvä tuuri, ellet sitten ole eristänyt itseäsi johonkin kuplaan.

Vierailija
52/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasta huolestuttavaa olisikin, jos kaikki suomalaiset olisi lampaita hallituksen talutusnuorassa.

Vierailija
53/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla mennä. Olen kuullut ihan kamalia juttuja testistä siinä käyneiltä (lähes kaikki työkaverit ja tutut ehtineet jo käydä ainakin kertaalleen). Olen ollut terve kuin pukki koko korona-ajan. Pelkään, koska eka flunssa iskee koska en oikeasti kykene menemään tuohon kidutukseen.

Ei se mitään kauheaa kidutusta ole, pienen hetken "polttelee" kuin olisi vettä nenässä. Pelkäsin itsekin etukäteen, mutta koko homma oli hyvin nopeasti ohi ja jos joskus joudun menemään uudestaan niin menen täysin huoletta.

Vierailija
54/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä vetoa, että nämä "minulla on oikeus olla menemättä testeihin"-ihmiset äänestää persuja?

Aivan takuulla. Sellainen puolue, millaiset äänestäjät. Ainoastaan PS:n kansanedustajat ovat rikkoneet hallituksen, STM:n ja THL:n koronaohjeita. Ensin Veikko Vallin, joka palasi etelänmatkalta ja rikkoi samantien omaehtoista karanteenia kulkemalla pitkin Tamperetta vaikka oli palannut epidemia-alueelta, ja sitten Tom Packalén, joka meni OIREISENA työpaikalleen eduskuntaan, vaikka koronaepäily oli jo päällä. Näistä molemmat kokivat jollakin tavalla, etteivät säännöt kosketa juuri heitä.

Vierailija
55/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmiset on vielä tässäkin vaiheessa pandemiaa nöin pihalla? Testiin pyydetään KAIKKI keillä on flunssaoireita, eli ihan kurkkukipu tai pieni nuha on testausperusteita eikä tarvita mitään lähetteitä. 

Vierailija
56/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan mene koronatestiin vapaaehtoisesti, koska jos tulos on positiivinen, joutuisin lukkiutumaan sakon tai vankeusrangaistuksen uhalla kotiini ties kuinka pitkäksi aikaa.

Samat sanat. En ole menossa testiin. Lapsetkin on olleet flunssassa, ei ole testattu.

Vierailija
57/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompa muuttunut sitten kevään. Keväällä testeihin ei päässyt sitten millään, vaikka oli vakavat oireet.

Keväästä on puoli vuotta aikaa. Jo kesällä sanottiin, että kaikki keillä on pieniäkään oireita testataan, joten miten täällä on niin moni, joka ei ole lukenut uutisia neljään kuukauteen? Testiin pääsee suurimassa osassa maata seuraavana, tai jopa samana päivänä ja ihan jokainen pieninkin köhä testataan.

Vierailija
58/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo sanoi, niin testi tuntui nenän kutittamiselta. On siis todella siedettävää. Kenellä nyt ei olisi joskus nenää kutittanut!

Vierailija
59/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mikään rikos, jos ei hakeudu testiin heti kun nokka vähän vuotaa. Jokaisella on oikeus tehdä kuten parhaaksi näkee.

Että oma mukavuus menee oman maan kansalaisten varjelemisen edelle? Just joo.

Hallitus on näyttänyt pitkään jo esimerkkiä että oman maan kansalaiset tulee kaikkein viimeiseksi.

Vierailija
60/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jostain saanut flunssatartunnan, niin se voi vallan yhtä hyvin olla koronatartunta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän