Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TAYS: huolestuttava ilmiö Pirkanmaalla, osa viivyttelee koronatestiin menoa lievissä oireissa

Vierailija
30.10.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11622019

TAYSin mukaan Pirkanmaalla on nähtävissä huolestuttava ilmiö: testiin menoa viivytellään, koska oireet ovat lieviä. Tästä syystä yhä useammat altistuvat. TAYS kehottaa Twitterissä kaikkia flunssaisia menemään heti testiin.

Tämähän on nähty jo eduskuntaa myöten, että "pikkuflunssan" takia ei mennä testiin eikä välttämättä edes eristäydytä vaan altistetaan muita ja aiheutetaan lisäongelmia.

Pysykää flunssassa kotona miehilläkin oireilla ja varatkaa aina testiaika! Ainoan poikkeuksen tähän tekevät alle kouluikäiset lapset.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni aikuisten on fiksua käydä testissä, mutta toisaalta on todella huolestuttavaa kuinka helposti ollaan menty siihen pisteeseen, että kansalaiset alkavat toimimaan toistensa poliisina.

Suomessa tämä tuskin tulee olemaan ongelma, mutta niissä maissa missä asiat ovat muutenkin huonosti/diktatuuri lähellä tämä koronan tunnelma, että kaikkeen on ok pakottaa pandemian nimissä, voi olla paljon isompi uhka ihmisten terveydelle kuin korona ikinä olisi.

Niin se vain jotenkin puolessa vuodessa kääntyi kaikki päälaelleen, että koemme oikeutta tuomita toisemme milloin mistäkin jatkuvasti. Kaiken lähtökohtana oli pelko. Monet historian pahimmat teot ovat lähteneet pelon luomasta oikeutuksesta. Se olisi hyvä muistaa tälläkin hetkellä.

Vierailija
22/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo o. Jos et pääse julkisen kautta niin testi maksaa 300€. Ihan pienen tuhnuttelun takia en käy testissä ellei oireet selkeästi viittaa koronaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran testissä mokoman pikkunuhan takia ja voin kertoa että kovin herkästi en enää mene

Vierailija
24/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menen testiin sitten kun siihen käytetystä ajasta, kuluista ja mahdollisesta kivusta ja särystä saa kunnon korvaukset.

Älä viitsi olla lapsellinen. Testin ottaminen kestää kaksi sekuntia, sen kestää jokainen aikuinen ihminen. Koronatestaus pelastaa henkiä, joten pikku nipistys on siihen nähden pieni hinta.

Vierailija
25/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mielestäni aikuisten on fiksua käydä testissä, mutta toisaalta on todella huolestuttavaa kuinka helposti ollaan menty siihen pisteeseen, että kansalaiset alkavat toimimaan toistensa poliisina.

Suomessa tämä tuskin tulee olemaan ongelma, mutta niissä maissa missä asiat ovat muutenkin huonosti/diktatuuri lähellä tämä koronan tunnelma, että kaikkeen on ok pakottaa pandemian nimissä, voi olla paljon isompi uhka ihmisten terveydelle kuin korona ikinä olisi.

Niin se vain jotenkin puolessa vuodessa kääntyi kaikki päälaelleen, että koemme oikeutta tuomita toisemme milloin mistäkin jatkuvasti. Kaiken lähtökohtana oli pelko. Monet historian pahimmat teot ovat lähteneet pelon luomasta oikeutuksesta. Se olisi hyvä muistaa tälläkin hetkellä.

Muuten olen samaa mieltä, mutta tässä tapauksessa poliisina toimii asiasta vastaava terveydenhuollon viranomainen, jolla on siihen lainmukainen velvollisuus.

Vierailija
26/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli näin syksyllä lähes kaikki pitäisi testata. Hemmetin kallista hommaa ja aivan turhaa.

Tämä. Ja rahat menee yksityiselle puolelle ja rikkaille. Korona on samantapainen kusetus kuin vuoden 2015 aalto, josta lopuksi hyötyivät vain rikkaat. Molemmista kauhea mediapropaganda

"Hallitus varaa 1,4 miljardia testaukseen 

Kasvava analysointikapasiteetti aiotaan hankkia kansainväliseltä laboratorioalan suuryritykseltä Synlabilta"

https://yle.fi/uutiset/3-11547452

Vierailija
27/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli näin syksyllä lähes kaikki pitäisi testata. Hemmetin kallista hommaa ja aivan turhaa.

Ei todellakaan ole turhaa! Se sinun nuhasi voi olla koronaa ja jokaista flunssaa kohdellaan siksi mahdollisena koronainfektiona. Testaus on yksi, keskeinen palikka siinä kokonaisuudessa, joka on Suomen hyvän tilanteen takana. Se vaatii myös ihmisten hakeutumista testeihin.

Eikä vaadi muuta kuin omaehtoista eristäytymistä ja maskinkäyttöä, jos ulos joutuu menemään. Kaikkien lievien tapausten tilastointi vain lisää hysteriaa.

Vierailija
28/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menen testiin sitten kun siihen käytetystä ajasta, kuluista ja mahdollisesta kivusta ja särystä saa kunnon korvaukset.

Älä viitsi olla lapsellinen. Testin ottaminen kestää kaksi sekuntia, sen kestää jokainen aikuinen ihminen. Koronatestaus pelastaa henkiä, joten pikku nipistys on siihen nähden pieni hinta.

Tuleeko testaajat kotiovelleni tekemään testin haluamani aikana, jos pyydän sitä pikaisella tekstiviestillä? Vai täytyykö testiin päästäkseen soittaa jonnekin, kertoa millaisia oireita on, varata aika testiin, matkustaa testauspaikalle ja käyttää aikaa myös odotteluun, jos julkiset ei kulje juuri sopivaan aikaan ja/tai testaajat on aikataulusta jäljessä?

Vierailija
29/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja rahat menee yksityiselle puolelle ja rikkaille. Korona on samantapainen kusetus kuin vuoden 2015 aalto, josta lopuksi hyötyivät vain rikkaat. Molemmista kauhea mediapropaganda

"Hallitus varaa 1,4 miljardia testaukseen 

Kasvava analysointikapasiteetti aiotaan hankkia kansainväliseltä laboratorioalan suuryritykseltä Synlabilta"

https://yle.fi/uutiset/3-11547452

Joo, ihan selvä kusetus, kun nyt taas Euroopassa alkaa sairaalapaikat ja tehohoito täyttyä, joissain maissa jo äärimmilleen. Salaliitto!

Vierailija
30/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla mennä. Olen kuullut ihan kamalia juttuja testistä siinä käyneiltä (lähes kaikki työkaverit ja tutut ehtineet jo käydä ainakin kertaalleen). Olen ollut terve kuin pukki koko korona-ajan. Pelkään, koska eka flunssa iskee koska en oikeasti kykene menemään tuohon kidutukseen.

Vierailija
31/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo o. Jos et pääse julkisen kautta niin testi maksaa 300€. Ihan pienen tuhnuttelun takia en käy testissä ellei oireet selkeästi viittaa koronaan.

Jos julkiselle puolelle ei pääse testiin, silloin testiä ei tarvita. Ihan kyllä kiinnostaisi, missä päin Suomea evätään oireiselta testi? Siis kun puhutaan nykyhetkestä, ei viime keväästä.

Vierailija
32/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän terveydenhuollossa syljeksitään päälle, haukutaan tai nauretaan, jos potilas on minkään muun kuin välittömän hengenvaaran vuoksi sinne hakeutunut. Ja nyt on sitten toinen ääni kellossa yhtäkkiä. Saavat peiliin katsoa kun potilaat eivät ole tottuneet sinne hakeutumaan.

Vierailija
33/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole turhaa! Se sinun nuhasi voi olla koronaa ja jokaista flunssaa kohdellaan siksi mahdollisena koronainfektiona. Testaus on yksi, keskeinen palikka siinä kokonaisuudessa, joka on Suomen hyvän tilanteen takana. Se vaatii myös ihmisten hakeutumista testeihin.

Eikä vaadi muuta kuin omaehtoista eristäytymistä ja maskinkäyttöä, jos ulos joutuu menemään. Kaikkien lievien tapausten tilastointi vain lisää hysteriaa.

Vaan kun pointti on siinä, että se lievä tauti voi pahimmillaan kulkeutua syöpäosastolle tai vanhainkotiin hoitajan, siivoojan, kuriirin tms. mukana ja sitten onkin taas 10 kuollutta lisää. Hyväkuntoisilla ja lieväoireisilla kansalaisilla on vastuu muustakin kuin itsestään. Ei taida itsekkäille oman navan kaivelijoille kelvata - kyllä vaan vaaditaan kouluja ja rajoja kiinni, mutta itse ei olla valmiita nostamaan rikkaa maasta isänmaan eteen.

Vierailija
34/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista, mutta ei turhaa.

Vierailija
35/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jatkuvasti vähän nuha, välillä on vähän enemmän nuha, välillä vähän vähemmän, jos jäisin aina kotiin ja olisin kotona, kun on vähän enemmän nuha, niin saisin kyllä olla kuukaudesta aina 2 viikkoa pois töistä. Oletan että yksikään ei vaadi, että minun pitäisi jäädä kotiin jatkuvan vähäisen nuhani takia (silloin olisi sama, jos lääkäri myöntäisi mulle suoraan sen vuoden sairausloman).

Moni muukin koronan oireeksi laskettava oire voi olla kroonista, mm. on kroonista yskää, kroonista hengenahdistusta, kroonista kurkkukipua, kroonista väsymystä, kroonista lihassärkyä jne. Ei kannata unohtaa tätä ja aika moni ihminen näistä kärsii.

Vierailija
36/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten olen samaa mieltä, mutta tässä tapauksessa poliisina toimii asiasta vastaava terveydenhuollon viranomainen, jolla on siihen lainmukainen velvollisuus.

Et ymmärtänyt kirjoitustani, tai ainakin luulen näin.

Kun kansalaiset alkavat tarkkailemaan ja vahtimaan, noudattavatko naapurit, tutut ja tuntemattomat, erilaisia annettuja suosituksia, ja tämän perusteella syyllistävät ja tuomitsevat joko selän takana tai kasvotusten, on tämä riski yhteiskunnalle. Kun vapautta voidaan rajoittaa kenenkään oikeastaan kyseenalaistamatta kunnolla sen perusteita, niin että kansalaiset toimivat toistensa vahteina kuka noudattaa näitä vapaudenrajoituksia, on se erittäin riski yhteiskunnalle. Tätä tarkoittaa vertauskuva, että kansalaiset alkavat toimimaan toistensa poliiseina.

Ainakin historian valossa. Ja erityisesti niille maille, joiden poliittinen tilanne on epävakaa. Itse koronasuositukset eivät ole riski, vaan se mitä kaikkea lakataan kyseenalaistamasta koronan nimissä. Tämä oli yksi syy, miksi esimerkiksi kevään poikkeuslupa harkittiin pitkään, sillä kynnys sen uudelleen käyttämiseen madaltuu huomattavasti heti käytön jälkeen.

Vierailija
37/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehillä oireilla :D

Siis ihan miesflunssaoireillakin

Vierailija
38/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla mennä. Olen kuullut ihan kamalia juttuja testistä siinä käyneiltä (lähes kaikki työkaverit ja tutut ehtineet jo käydä ainakin kertaalleen). Olen ollut terve kuin pukki koko korona-ajan. Pelkään, koska eka flunssa iskee koska en oikeasti kykene menemään tuohon kidutukseen.

Muakin pelotti, vasta kävin ja ei se oikeasti ihan niin paha ole, siis todella inhottavan tuntuista kyllä, mutta kestää niin lyhyen aikaa, että kyllä sen aikaa kestäis paljon pahempaakin. Testi ei itselläni käynyt kipeää, mutta epämiellyttävältä tietenkin tuntui.

Vierailija
39/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jatkuvasti vähän nuha, välillä on vähän enemmän nuha, välillä vähän vähemmän, jos jäisin aina kotiin ja olisin kotona, kun on vähän enemmän nuha, niin saisin kyllä olla kuukaudesta aina 2 viikkoa pois töistä. Oletan että yksikään ei vaadi, että minun pitäisi jäädä kotiin jatkuvan vähäisen nuhani takia (silloin olisi sama, jos lääkäri myöntäisi mulle suoraan sen vuoden sairausloman).

Moni muukin koronan oireeksi laskettava oire voi olla kroonista, mm. on kroonista yskää, kroonista hengenahdistusta, kroonista kurkkukipua, kroonista väsymystä, kroonista lihassärkyä jne. Ei kannata unohtaa tätä ja aika moni ihminen näistä kärsii.

Hei, tuohon on ihan helppo keino: jos oireet ovat kroonisia, voi käydä niiden kanssa kerran koronatestissä eikä enää uudelleen, jos ne eivät olennaisesti mihinkään muutu. Kyllä kroonikko tuntee oireensa itse.

Terv. Allergiaperheen äiti, jossa painitaan samojen ongelmien kanssa mutta tehdään silti kaikki, mitä voidaan pandemian hillitsemiseksi

Vierailija
40/134 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä viivyttelyn. Mä olen usein kipeänä ja puolikuntoinen. Eli pitäisi tyyliin joka toinen viikko juosta testissä, jos kävisi aina, kun on vähänkin kipeänä.

Ei vaan jos nyt kävisit testissä ja lepäisit tuloksia odotellessa, ja vielä niiden jälkeenkin jos et ole kunnossa, voisi tuo kierre katketa. Ei ole normaalia olla usein kipeä ja puolikuntoinen. Varsinkin nyt, kun normaalejakin flunssia on vähemmän liikkeellä rajoitusten takia. Ei ole sinun velvollisuutesi nyt tuossa tilanteessa puhua viivyttelystä ja juoksemisesta. Hoida itsesi kuntoon.

Ja mitä oli testiin "pääsemisestä", tai menemisestä, niin ihan totta se on, että ei sinne välttämättä niin vain mennä. Linjaushan oli esim. lasten suhteen, että perheen kaikkia lapsia ei tarvitse testata jos yksi on käynyt testissä ja oletus on, että toisten nuhat on sitä samaa. Ei meillä 9v saanut testiaikaa nuhassa. Jos olisikin ollut Koronaa ja olisi levittänyt tautia niin toivottavasti on myös kirjattu tietoihin, että päätös oli tk:n.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän