TAYS: huolestuttava ilmiö Pirkanmaalla, osa viivyttelee koronatestiin menoa lievissä oireissa
https://yle.fi/uutiset/3-11622019
TAYSin mukaan Pirkanmaalla on nähtävissä huolestuttava ilmiö: testiin menoa viivytellään, koska oireet ovat lieviä. Tästä syystä yhä useammat altistuvat. TAYS kehottaa Twitterissä kaikkia flunssaisia menemään heti testiin.
Tämähän on nähty jo eduskuntaa myöten, että "pikkuflunssan" takia ei mennä testiin eikä välttämättä edes eristäydytä vaan altistetaan muita ja aiheutetaan lisäongelmia.
Pysykää flunssassa kotona miehilläkin oireilla ja varatkaa aina testiaika! Ainoan poikkeuksen tähän tekevät alle kouluikäiset lapset.
Kommentit (134)
Minä en ainakaan mene koronatestiin vapaaehtoisesti, koska jos tulos on positiivinen, joutuisin lukkiutumaan sakon tai vankeusrangaistuksen uhalla kotiini ties kuinka pitkäksi aikaa.
Ei ole mikään rikos, jos ei hakeudu testiin heti kun nokka vähän vuotaa. Jokaisella on oikeus tehdä kuten parhaaksi näkee.
Varmaan totta. En mäkään lähtisi ihan heti ajelemaan 30 km päähän, jossa meidän kunnan testauspiste. Nytkin nuhaa ja aivastelua.
kuinka helposti sitten lieväoireinen pääsee testiin? pitää varmaan olla lähete että voi mennä.
Menen testiin sitten kun siihen käytetystä ajasta, kuluista ja mahdollisesta kivusta ja särystä saa kunnon korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään rikos, jos ei hakeudu testiin heti kun nokka vähän vuotaa. Jokaisella on oikeus tehdä kuten parhaaksi näkee.
Että oma mukavuus menee oman maan kansalaisten varjelemisen edelle? Just joo.
Eli näin syksyllä lähes kaikki pitäisi testata. Hemmetin kallista hommaa ja aivan turhaa.
HUS:n lastenosaston ylilääkäri Saxen juuri selitti muutama päivä sitten tv:ssä, että lasten kanssa ei tarvitse mennä heti testeihin vaan voi odotella. Eivätkö nämä tajua ollenkaan, että tuo vie pohjan pois koko Suomen strategialta jäljittää ja estää jatkotartunnat sitä kautta.
Voin kuvitella, että joku TAYS:ssa on repinyt hiuksiaan tuon haastattelun kuultuaan.
Vierailija kirjoitti:
kuinka helposti sitten lieväoireinen pääsee testiin? pitää varmaan olla lähete että voi mennä.
Nuha riittää. Omaolon kautta pääsee arvioimaan oman tilanteensa helposti.
En käytä mitään lääketieteen palveluja kuten en ole yli 20 vuoteen käyttänyt, en myöskään koronatestejä. Ei sillä, että ketään tuskin tartutan kun mökilläni etätöissä lähinnä kökin ja kerran viikossa käyn kaupassa pikkupaikkakunnalla, jossa on ollut vain muutama koronatapaus ja nekin keväällä.
Ymmärrän kyllä viivyttelyn. Mä olen usein kipeänä ja puolikuntoinen. Eli pitäisi tyyliin joka toinen viikko juosta testissä, jos kävisi aina, kun on vähänkin kipeänä.
Ei oo vissiin riittävästi todettuja tartuntoja, joilla media vois mässäillä ja pelotella kansalaisia...
Vierailija kirjoitti:
Eli näin syksyllä lähes kaikki pitäisi testata. Hemmetin kallista hommaa ja aivan turhaa.
Sanopa muuta. Minäkin joutuisin neljän lapsen yh:na ravaamaan jatkuvasti testeissä, kun jollain perheestä on koko ajan nuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole turhaa! Se sinun nuhasi voi olla koronaa ja jokaista flunssaa kohdellaan siksi mahdollisena koronainfektiona. Testaus on yksi, keskeinen palikka siinä kokonaisuudessa, joka on Suomen hyvän tilanteen takana. Se vaatii myös ihmisten hakeutumista testeihin.
tuossa ei ole mitään huolestuttavaa.
Ethän viitsi lietsoa mitään olemattoman prosentuaalisen todennäköisyyden mahdollisuuksia, mitkä eivät toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Menen testiin sitten kun siihen käytetystä ajasta, kuluista ja mahdollisesta kivusta ja särystä saa kunnon korvaukset.
Mulla meni testiajan saamiseen, noin 5 minuuttia, itse testi kesti vielä vähemmän aikaa, siis siitä kun mentiin sisään ja oltiin takaisin ulkona. Itse tosin valitsin testipaikan toiselta puolelta kaupunkia, eli sinne ajamiseen meni vartti, mutta en mä tästä vaivannäöstä ja kuluista kykenisi kovin suurta laskua kirjoittamaan. Olen elämässäni huomioinut muita ihmisiä moneen kertaan, muun muassa pitämällä ovea auki ja niihin on varmasti kulunut yhteensä enemmän aikaa kuin koronatestiin. Enkä niistäkään ole ollut vaatimassa keneltäkään korvausta. Olisiko pitänyt?
Vierailija kirjoitti:
En käytä mitään lääketieteen palveluja kuten en ole yli 20 vuoteen käyttänyt, en myöskään koronatestejä. Ei sillä, että ketään tuskin tartutan kun mökilläni etätöissä lähinnä kökin ja kerran viikossa käyn kaupassa pikkupaikkakunnalla, jossa on ollut vain muutama koronatapaus ja nekin keväällä.
Aina löytyy joku syy, miksi juuri minulla ei ole koronaa. Seuraavaksi ollaankin sitten koronaoireisena eduskunnassa tartuttamassa muita.
Mistä vetoa, että nämä "minulla on oikeus olla menemättä testeihin"-ihmiset äänestää persuja?
Koronatestiin meno on KANSALAISVELVOLLISUUS ja ISÄNMAAN VARJELEMISTA. Soisi sekä rivikansalaisten että kansanedustajien tämän ymmärtävän. Menkää niihin testeihin, ohjeet eivät ole muuttuneet miksikään vaikka juuri sinusta itsestäsi tuntuisi siltä, että ei tämä mitään koronaa ole.