Mikä ihme järki on sukeltaa luolissa?
Siinä on kahden egotrippailijan ja elämysmatkailijan perheet nyt ihan päreinä, kun iskät/pojat/veljet vähän toteuttaa itseään. Ei helvetti mitään järkeä. Itsesuojeluvaiston pitäisi sanoa, ettei sinne mennä.
Kommentit (40)
Voisko olla että hapettumisen kanssa olis tullut jotain ongelmia(ei kyllä hajuakaan millaisia sekoituksia noissa pulloissa on?), kun molemmilla vaikeudet samassa syvyydessä.
Hirveän ahdistava tapaus. Varmasti hirveä tunne kun joutuu loukkoon ja happi loppuu.
Mä epäilen, että heillä tullut ongelmia happi-typpi-hiilidioksi? tasapainon kanssa. varmaan siinä on tajunta hämärtynyt pahasti ennen loppua.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:50"]
Ap:lle, miksi kukaan laskettelee radan ulkopuolella? Lumivyöryihin kuolee vuosittain paljon laskettelijoita?
[/quote]
Tai lyö päänsä kiveen.
Minulle on käsittämätöntä se, että joku ylipäätään haluaa tehdä tuntikausia kestävän sukelluksen yli sadan metrin syvyiseen luolastoon, vaikka ei olisi riskiä hengenmenetyksestä. Eikä minua saisi edes ryömimään ahtaassa luolastossa ilman vettä. Katsokaa vaikka pari viikkoa sitten tullut Erätulilla, jossa Peltsi ahtautuu Kolilla luolastoon. Hänkään ei ollut halukas uusimaan kokemusta, vaikka muuten seikkailunhaluinen ja sporttinen mies onkin,
Minusta ei olisi sukeltamaan luoliin eikä muuallekaan. Pelkään.
Yksi suomen parhaimpia luolasukeltajia on muuten nainen--> http://www.sukellusluola.com/ArPlo_oikealla.jpg
Se Ilta-sanomien sukellusvideohan on hänen kuvaama.
Riskinottaja geeneistä on ollut historian saatossa hyötyä ja siksi osa ihmisistä on edelleen uhkarohkeita. Nyt vaan ei voi metsästää keihäällä karhuja, eikä siepata naapurikylän naisia, joten vuoret ja tunnelit kutsuu.
Todennäköisesti riskinotto-geeni ei mihinkään katoa koska siitä on etua naisen saamisessa edelleen, varsinkin nyt kun järjestettyjä avioliittoja ei ole enää länsimaisessa kulttuurissa.
En voi ymmärtää miksi vapaaehtoisesti menee noin hurjaan paikkaan. Todella peloton luonne täytyy olla.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:58"]
Jotain hämärää siellä on oikeesti tapahtunut, nehän sukeltaa kuuden eri happipullon kanssa? Olisko paniikki iskenyt oikein toden teolla. Mä meen paniikkiin pelkästään siitä, kun katselen noita videoita. Surullinen juttu.
[/quote]
Luin itsekin tuon selonteon, eikä siitä kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Muutenkin jotenkin huonosti kirjoitettu raportti. Ei mitään yksityiskohtia, vaikka aikaa kulunut tuntitolkulla jumissa.
[/quote]
Olen miettinyt tätä paljon, koska tyttäreni harrastavat laitesukellusta. Minulle erittäin vieras laji, mutta yritän ymmärtää. Siksi yritän ymmärtää myös tätä tapahtunutta ja se aiheuttaa kovasti ahdistusta. Mielestäni raportti oli juuri niin hyvä ja yksityiskohtainen, kuin näin pian tapahtuneen jälkeen voi osallisilta edellyttää. Kyllähän siitä lukijalle avautui kaikki karmiva. Kaikki se, mikä meni pieleen. Varasuunnitelmat oli, samoin varalaitteet, mutta silti tapahtui järkyttäviä. En kestä edes ajatella sitä minuuttien ja lopulta tuntien ahdinkoa ja paniikkia. Jos henkiinjääneillä suunniteltu 5 tunnin sukellus venyy 8-11 tuntiin, niin kyllä siinä on koettu kamaluuksia.
Voimia perheille ja läheisille ja etenkin asianosaisille.
Mua jotenkin huvittaa nuo "en ymmärrä koska itse en menisi/uskaltaisi".. Niin..
Joku taas ei ehkä ymmärrä sinun harrastuksiasi, mutta ei se niistä tee sen vähäpätöisempiä.
Mitä järkeä on oikeastaan missään harrastuksessa? Laskettelussakin tullaan vaan mäki alas ja noustaan taas sama mäki ylös.
Jos jo pelkästään sukelluspuvun repeämä aiheuttaa hengenvaarallisen tilanteen, niin onhan tuossa touhussa aika paljon riskikerrointa. En mä (perheellinen) ihminen osaisi itselleni perustella, että pakko on päästä luolaan sukeltamaan riskeistä huolimatta. En menisi myöskään jäätiköille kiipeilemään tms. Minusta on mukavaa olla elossa ja toivon eläväni vielä pitkään :)
Tietysti tapahtunut onnettomuus on ihan kamala, vaikka riskit varmaan olivatkin etukäteen tiedossa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:58"]
Jotain hämärää siellä on oikeesti tapahtunut, nehän sukeltaa kuuden eri happipullon kanssa? Olisko paniikki iskenyt oikein toden teolla. Mä meen paniikkiin pelkästään siitä, kun katselen noita videoita. Surullinen juttu.
[/quote]
Luin itsekin tuon selonteon, eikä siitä kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Muutenkin jotenkin huonosti kirjoitettu raportti. Ei mitään yksityiskohtia, vaikka aikaa kulunut tuntitolkulla jumissa.
[/quote]
Olen miettinyt tätä paljon, koska tyttäreni harrastavat laitesukellusta. Minulle erittäin vieras laji, mutta yritän ymmärtää. Siksi yritän ymmärtää myös tätä tapahtunutta ja se aiheuttaa kovasti ahdistusta. Mielestäni raportti oli juuri niin hyvä ja yksityiskohtainen, kuin näin pian tapahtuneen jälkeen voi osallisilta edellyttää. Kyllähän siitä lukijalle avautui kaikki karmiva. Kaikki se, mikä meni pieleen. Varasuunnitelmat oli, samoin varalaitteet, mutta silti tapahtui järkyttäviä. En kestä edes ajatella sitä minuuttien ja lopulta tuntien ahdinkoa ja paniikkia. Jos henkiinjääneillä suunniteltu 5 tunnin sukellus venyy 8-11 tuntiin, niin kyllä siinä on koettu kamaluuksia.
Voimia perheille ja läheisille ja etenkin asianosaisille.
[/quote]
En tiedä, harrastavatko tyttäresi noita syvempien vesien Nitrox- ym. sukelluksia, mutta normaalit 30 metriin ulottuvat laitesukellukset ovat kyllä perin turvallista toimintaa. Esim. puolisollani pullovuodon vuoksi loppui ilma 30 metrin syvyydessä, eikä siinä ollut sen kummallisempaa kuin tulla pintaan aiottua aiemmin.
Nuo tuon sortin luolasukellukset sun muut ovat vaarallisuudessaan ihan omaa luokkaansa verrattuna tavalliseen laitesukellukseen.
Mutta tiedättekö mikä noissa ihmisissä on hienoa? Tekevät sitä mitä rakastavat riskeistä huolimatta. Uskaltavat elää!
Joillekin eläminen tarkoittaa riskejä ja adrenaliinia. Itsensä ylittämistä. Joillekin taas eläminen tarkoittaa sohvalla istumista ja toisten elämäntavoista märisemistä. Vaikka TE ette jonkun tapaa elää ymmärtäisikään, niin älkää aliarvioiko sitä älkääkä epäilkö etteikö olisi kuolleissaan onnellisia tehdyistä asioista.
Noissa syvyyksissä jo pääkin menee ihan humalaiseen tilaan.
wikipedia:
Typpinarkoosi esiintyy sukellettaessa yleensä yli 30 metrissä.
Typpinarkoosi aiheuttaa alkoholista saatavan humalan kaltaisen tilan, jossa motoriset kyvyt sekä reaktionopeus heikkenevät. Tämän vuoksi typpinarkoosi lisääkin onnettomuusriskiä. Typpinarkoosissa oleva henkilö tuntee usein aluksi huvittuneisuutta ja suurta itseluottamusta, mikä muuttuu syvemmälle mentäessä nopeasti keskittymiskyvyn puutteeseen ja muistikatkoksiin.
Miettikää paljonko olisi tietämättömiä asioita maapallosta ja koko maailmankaikkeudesta, jos ei olisi tuollaisia hullunrohkeita ihmisiä. Kiitos heille!
Toi "uskaltavat elää" on aika huono heitto just tässä tilanteessa?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 21:14"]
Mutta tiedättekö mikä noissa ihmisissä on hienoa? Tekevät sitä mitä rakastavat riskeistä huolimatta. Uskaltavat elää!
Joillekin eläminen tarkoittaa riskejä ja adrenaliinia. Itsensä ylittämistä. Joillekin taas eläminen tarkoittaa sohvalla istumista ja toisten elämäntavoista märisemistä. Vaikka TE ette jonkun tapaa elää ymmärtäisikään, niin älkää aliarvioiko sitä älkääkä epäilkö etteikö olisi kuolleissaan onnellisia tehdyistä asioista.
[/quote]
Tiedättekö, minua ei täällä internettimaailmassa kiinnosta nämä alapeukutukset ja tykkäykset, mutta ihanaa miten todistatte sanani todeksi painamalla tuota alaspäin olevaa peukaloa. Mikäli ette kuuluisi tuohon viimeksi mainittuun ryhmään, ette kokisi siihen tarvetta.
Mutta kuten viestissäni jo totesin, niin kaikilla ei ole tarvetta arvostella muiden tapaa elää, joten jatkakaa toki ihan rauhassa! (:
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 21:16"]
Noissa syvyyksissä jo pääkin menee ihan humalaiseen tilaan.
wikipedia:
Typpinarkoosi esiintyy sukellettaessa yleensä yli 30 metrissä.
[/quote]
No siksi syvemmälle sukelletaan seoskaasuilla esim. helium/happi/typpi seoksella ettei tule..
[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 16:50"]
Ap:lle, miksi kukaan laskettelee radan ulkopuolella? Lumivyöryihin kuolee vuosittain paljon laskettelijoita?
[/quote]
En ole ap, mutta ymmärrän kyllä ap:n pointin. Radan ulkopuolella laskettelun ei tunnu ulkopuolisesta yhtä extremeltä. Sen sijaan sukeltamisessa jo sinänsä on taviksille extremeä kylliksi. Kun se vielä yhdistyy erittäin syvissä, sokkeloisissa ja ahtaissa luolissa sukelteluun, niin keskivertoihmistä hirvittää jo pelkkä ajatuskin. Ahtaanpaikankammo on varsin yleinen tunne ihmisellä kuitenkin.