Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi täyttää 18 vuotta. Miten tästä eteenpäin vanhemmat hoitavat lapsen elatuksen?

Nuori 18v
29.10.2020 |

Kuluja nuoren elämästä syntyy; harrastukset, koulun käynti, puhelin, vaatteet, Bussikortit. Mitenkä nämä kulut hoidetaan vanhempien kesken? Nuorella ei ole työpaikkaa. Vanhemmat ovat eronneet.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omillaan asuvat. Jos ei ole tuloja saavat toimeentulotukea. Ovat oikeutettuja ihan samoihin tukiin kuin kaikki muutkin aikuiset. Ei ole elatustarvetta.

Lukiolainen ei saa toimeentulotukea ellei nosta opintolainaa ensin mikä tuntuu epäreilulta että jo tuossa vaiheessa alkaisi velkaantuminen

Johtuisiko siitä, että myös ammattikoululainen joutuu - rinnastetaan vapaaehtoiseen itse valittuun koulutukseen.

Vierailija
22/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun vanhemmuus lopu siihen, että lapseni täyttää 18. Saavat opiskella rauhassa ammatin ilman rahahuolia.

Niin sinulla, mutta ei ole kaikki vanhemmat itsekään ilman rahahuolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuo nuori. Äitini teki kolmea työtä, jotta pystyi elättämään itsensä ja teini-ikäiset lapset. Kävin myös itse töissä. Isäni ei maksanut mitään. Ehkä jotain lahjoja joskus osti. No äitini sitten ilmoittikin, että minun on häivyttävä kotoa viimeistään 19-vuotiaana. Näin teinkin.

Onpa köyhää. Mä olin saanut 2-vuotiaana lahjaksi asunnon, josta tuli tietenkin vuokratuloja. Aloin saada ne omaan käyttööni täysi-ikäisenä. Nyt vain pähkäilenkin, että miten omat lapseni saisivat saman.

Vierailija
24/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omillaan asuvat. Jos ei ole tuloja saavat toimeentulotukea. Ovat oikeutettuja ihan samoihin tukiin kuin kaikki muutkin aikuiset. Ei ole elatustarvetta.

Eivät ole tajunneet hakea elatusapua vanhemmilta....

Vierailija
25/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tuo nuori. Äitini teki kolmea työtä, jotta pystyi elättämään itsensä ja teini-ikäiset lapset. Kävin myös itse töissä. Isäni ei maksanut mitään. Ehkä jotain lahjoja joskus osti. No äitini sitten ilmoittikin, että minun on häivyttävä kotoa viimeistään 19-vuotiaana. Näin teinkin.

Onpa köyhää. Mä olin saanut 2-vuotiaana lahjaksi asunnon, josta tuli tietenkin vuokratuloja. Aloin saada ne omaan käyttööni täysi-ikäisenä. Nyt vain pähkäilenkin, että miten omat lapseni saisivat saman.

Syntymättömille lapsille ei tosiaan voi ottaa kuin vakuutuksen.

Vierailija
26/26 |
31.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat olivat virallisesti naimisissa, mutta isä oli ulkoistanut itsensä perheestä eikä osallistunut mihinkään. Äiti jatkoi tukemistani AMK:n loppuun, kävin toki itsekin töissä opiskeluhen ajan.

Kun äiti sairastui ja häneltä poistettiin kasvaimia ollessani 18 v, reagoun asiaan psyykkisesti, koska en tiennyt auttaisiko yhteiskunta mitenkään, jos äiti kuolisi.