Lapsi täyttää 18 vuotta. Miten tästä eteenpäin vanhemmat hoitavat lapsen elatuksen?
Kuluja nuoren elämästä syntyy; harrastukset, koulun käynti, puhelin, vaatteet, Bussikortit. Mitenkä nämä kulut hoidetaan vanhempien kesken? Nuorella ei ole työpaikkaa. Vanhemmat ovat eronneet.
Kommentit (26)
Jos koulu on lukio niin toivottavasti on hyvät välit vanhempiin. Jos ammattikoulu niin yksi vaihtoehto on asua yksin ja saada tuet yhteiskunnalta.
Vanhemmilla on elatusvastuu toisen asteen opintojen loppuun eli käytännössä 20 ikävuoteen asti.
Mut elätti sossu 90-luvun alussa, kun vanhemmat heitti samana päivänä pihalle, kun täytin 18v. Asuin 16-18v miesten nurkissa, mutta kotiin jouduin kuukaudeksi muuttamaan ennenkuin täytin 18v. Olin vielä kipeä, mutta lähdettävä oli.
No riippunee vanhemmista. Fiksut vanhemmat jakaa kulut kuten alaikäisenkin kohdalla ja elättää sen opiskelijan. Vähemmän fiksut tekee sitten ehkä jollain toisella tavalla.
Elatusmaksut jatkuvat koulutustukena. Vanhempien olisi sovittava tämä lastenvalvojalla ennen lapsen täysi-ikäistymistä, muuten lapsi joutuu itse olemaan sopijaosapuoli, mikä nuoresta tuntuu pelkästään oudolta. Yleensä summa pysyy samana, vaikka sopimustyyppi muuttuu. Tämä on liian vähän tunnettu asia, mutta jos haastaa oikeuteen, niin aina menee läpi.
Ei mun vanhemmuus lopu siihen, että lapseni täyttää 18. Saavat opiskella rauhassa ammatin ilman rahahuolia.
Minä olen äitinä elättänyt. Isää ei kiinnosta. Sivussa tuen vanhempaakin yliopisto-opiskelijaa.
Klup. No onneksi o isäukon pankkitunnukset fikassa,nii voi pelata alimmaisia tonneja pois homehtumasta.
Minä kävin töissä lukioaikana ja muutin pois kotoa 18-vuotiaana. Äidin kanssa kyllä tosi hyvät välit silloin ja edelleen, mutta minua ei tarvinnut enää elättää, ihan itse halusin omilleni. Äiti toi silti aina välillä vaikka ruokakassin ovelle tai yllätti muuten jollain tavalla. Taisi olla hänelläkin vielä se ajatus että ”pitäis” mua rahallisesti auttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksut jatkuvat koulutustukena. Vanhempien olisi sovittava tämä lastenvalvojalla ennen lapsen täysi-ikäistymistä, muuten lapsi joutuu itse olemaan sopijaosapuoli, mikä nuoresta tuntuu pelkästään oudolta. Yleensä summa pysyy samana, vaikka sopimustyyppi muuttuu. Tämä on liian vähän tunnettu asia, mutta jos haastaa oikeuteen, niin aina menee läpi.
Juuri näin. Nuori voi hakea elatustuen määräämistä molemmilta vanhemmiltaan käräjäoikeudesta.
Kunnissa on oikeusaputoimisto, josta varattomat saa oikeusapua. Soita ja kysy kunnasta.
Omillaan asuvat. Jos ei ole tuloja saavat toimeentulotukea. Ovat oikeutettuja ihan samoihin tukiin kuin kaikki muutkin aikuiset. Ei ole elatustarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Olin tuo nuori. Äitini teki kolmea työtä, jotta pystyi elättämään itsensä ja teini-ikäiset lapset. Kävin myös itse töissä. Isäni ei maksanut mitään. Ehkä jotain lahjoja joskus osti. No äitini sitten ilmoittikin, että minun on häivyttävä kotoa viimeistään 19-vuotiaana. Näin teinkin.
Moni varmaan jättää lapsuudenkodin siinä 19-vuotiaana, ilman että asiasta tarvitsee edes erikseen sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos koulu on lukio niin toivottavasti on hyvät välit vanhempiin. Jos ammattikoulu niin yksi vaihtoehto on asua yksin ja saada tuet yhteiskunnalta.
Samalla tavalla se lukiolainenkin tukia saisi.
Vierailija kirjoitti:
Olin tuo nuori. Äitini teki kolmea työtä, jotta pystyi elättämään itsensä ja teini-ikäiset lapset. Kävin myös itse töissä. Isäni ei maksanut mitään. Ehkä jotain lahjoja joskus osti. No äitini sitten ilmoittikin, että minun on häivyttävä kotoa viimeistään 19-vuotiaana. Näin teinkin.
Surullista!
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos vanhemmat asuvat yhdessä? Voiko 18 vuotias itsenäisesti asuva lukiolainen vaatia tuota koulutustukea vanhemmiltaan? Entä, jos vanhemmat ovat varattomia, toimeentulotukea saavia tai hyvin lähellä sitä?
Vierailija kirjoitti:
Omillaan asuvat. Jos ei ole tuloja saavat toimeentulotukea. Ovat oikeutettuja ihan samoihin tukiin kuin kaikki muutkin aikuiset. Ei ole elatustarvetta.
Lukiolainen ei saa toimeentulotukea ellei nosta opintolainaa ensin mikä tuntuu epäreilulta että jo tuossa vaiheessa alkaisi velkaantuminen
Tuo oli kaksosten yksinhuoltajalle painajaismaista aikaa. Elarit ja lapsilisät loppuneet ja kulut oli isot. Toinen sai kesätöitä, mutta toinen ei. Rahat oli aina loppu ja lapset muka aikuisia, äitihän se luopui kaikesta, eikä edes riittänyt. Mitään tukia ei saatu, isä ei enää osallistunut mihinkään, velvollisuus oli suoritettu.
Lukiokulut ja kirjat ja vanhojentanssit, yo-juhlat ja vaatteet ym. yritettiin jotenkin klaarata, etteivät olisi rahan takia joutuneet kaikesta syrjään. Ne abiristeilyt, minne kaikki muut lähti, taisi jäädä väliin, ehkä onneksi. Ei ole ikävä noita aikoja.
Mulla on exän kanssa 3 lasta, joista vanhin on 20 v, amiksen käynyt ja tällä hetkellä armeijassa.
En ole ollut pihalle heittämässä. Hän ollut amiksen jälkeen töissä ja sai pari kuukautta työkkäristä rahaa ennen harmaiden alkamista. On sovittu, että käy kaupassa kerran viikossa, maksaa itse kännynsä ja autonsa ja ostaa vaatteensa.
Likat (16 ja 17 v) taas sai kesätöitä kumpikin. Ruokin ja maksan toisen lukion menot, bussit ja kännykät, mutta vaatteet ja meikit ostavat nyt itse. Ex maksaa toisesta 200 kuussa ja toisen likan bussi- ja kännykkälaskun niin kauan kuin ei likoilla omia tuloja ole. Meillä on edelleen tätä varten yhteinen tili. Onneks exä on järkevä...
Ap vastailee.
En ole lasrmtani heittämässä kotoa pois. Tukeni annan hänelle nyt ja tulevaisuudessakin. Fiksu nuori ja varmasti itsenäistyy ajallaan.
Ajatus minulla on nyt vain että miten saisin isän mukaan tukemaan lastaan.