Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastapestyt pyyhkeet haisee

Vierailija
09.02.2014 |

Kysynpä nyt täältäkin neuvoa, kun ei omat neuvot riitä.

Mitä ihmettä on tapahtunut, kun varsinkin pyyhkeet on pesun ja rumpukuivauksen jälkeen alkaneet haista pahalta. Ison perheen äiti olen ja pari vuosikymmentä pyykkiä pyörittänyt ja nyt tuli ekan kerran tämä ongelma vastaan.

koneet on uusia (ja kalliita electroluxin koneita)

Pesen säännöllisesti sitruunahapolla koneen jne jne

Ongelma mielestäni alkoi, kun pesin puolisen vuotta sitten hetken aikaa methodin pesuaineella, jossa annostus oli minimaalinen, eli muistaakseni pumppupullosta 4 painallusta/kone. No meillä on 8kg kone joten tuplasin määrän, ja silti se oli vain n.1,5 ruokalusikallista. Pyykit haisi jotenkin tunkalle, joten pesuaine päätyi wc-pöntön pesuaineeksi ;)

Mutta mutta ongelma jäi (jos edes siitä tulikaan) pyyhkeisiin. Vaikka olen pessyt pyyhkeet 90 asteessa, ne haisee AIVAN KAMALALLE. Olen vaihdellut pesuainmerkkejä (zeoliitittomia käytän aina) huuhteluainemerkkejä, eikä mikään auta.

Nyt aion viedä pyyhkeet ulos kuivumaan, jos haju helpottais,katsotaan mitä seuraa.

Ja tosiaan, vaatteet kuivataan aina rummussa, pyykkinaruja meillä ei juuri olekaan sisätiloissa.. Mutta kuivausrumpukin meillä on ollut aina, etten oikein senkään syyksi voi laittaa.

Mitä ihmettä mun pyykeille (ja oikeestaan niille pyyhkeille) tapahtui?

Kenelläkään vastaavaa?  Oliko se se miniannostuspesuaine, joka ei pessyt ehkä vaatteita puhtaaksi asti, ja jätti jäljelle jotain "kasvustoa"..toisaalta olen kyllä pessyt pyyhkeet jo kymmeniä kertoja sen jälkeen....ja koneen ja ja ja

-neuvoton-

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että huuhteluaineista jää se tuoksu tai paremminkin haju pesukoneen ja kuivarin tiivisteisiin, ja siirtyy siitä tekstiileihin. Huuhtele kahteen kertaan ja kuivata ulkona puolet, huomaat siitä mitkä pyykit haisee.

Vierailija
22/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tässä syy, mutta ainakin olet annostellut pesuainetta ihan liikaa. Meilläkin käytetään Methodin pesuainetta ja meilläkin on iso kone (12 kg, harvoin tosin ihan täynnä), mutta en tosiaan laita pesuainetta yleensä kuin sen neljä painallusta. Jos kone on ihan täynnä, laitan kuusi painallusta.

Tuo meidän kone on muuten uusi LG:n kone, jollaisesta 7:lla tässä ketjussa oli huonoja kokemuksia. Meillä taas kone on pessyt pyykit oikein puhtaiksi ja raikkaiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

jos sulla on uusi Electrolux niin paina etupaneelista lisähuuhtelu. Ei tarvitse lähteä vettä lisäilemään.

Voi myös valillä valita sen esipesullisen ohjelman. Käytätkö säästöohjelmia vai tavallista?

Vierailija
24/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdista se nukkafiltteri ja pese kerran tyhjä kone 90 asteessa.

Vierailija
25/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:01"]

Puhdista se nukkafiltteri ja pese kerran tyhjä kone 90 asteessa.

[/quote]

Ja laita mukaan pesupallollinen etikkaa.

Vierailija
26/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pyykki alkoi haista kun alettiin erottelemaan niitä muovikasseihin. Eli likaiset pyykit "muhivat" muovikassissa ja sen jälkeen niistä ei lähtenyt haju pesemällä. Ongelma ratkesi, kun kaikki pyykit laitettiin taas pyykkikoriin sekaisin, jolloin ne pääsivät hengittämään. 

Vierailija
27/27 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:38"]

No, meillä taas pyykit haisee miehen jäljiltä, koska tunkee aina pesukoneen niin hiton täyteen kuin se vaan menee!!

Oon sanonut, että jätä vähän varaa että puhdistuvat ja huuhtoutuvat kunnolla.

Silti niitä pyykkejä pitää tunkea kaksin käsin sinne koneeseen, ihme apina.

[/quote]

Ennen ohjeistettiin jättämään koneeseen sen verran tilaa, että vielä oma käsi mahtuu. Nykyään jos 7 kilon koneeseen laittaa 7 kiloa vaatetta niin se on TODELLA TÄYNNÄ. Kyllä,  olen punninnut.

Kun tämän lisäksi vettä on paljon vähemmän kuin ennen, tähän se sitten johtaa.

Minulla on kone, jossa on kyllä lisähuuhtelut, mutta ei se silti yhtään enempää vettä / huutelu- tai pesukerta käytä, vaan huuhtelee sillä ihan pikkuisella vesimäärällä useamman kerran.

Oletko kokeillut eri ohjelmaa? Esimerkiksi silivien ohjelma 60 asteessa näyttää huuhtelevan reilummassa vedessä. Entä mitä säästöä siinä sitten tulee, että perusohjelma on niin säästäväinen, että pääsääntöisesti aina on käytettävä lisävettä tai -huuhteluja? Hölmöläisten peitonjatkamista se on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän