Työttömän loisiminen yhteiskunnan hyvillä tuilla.
Minäpäs voin kertoa rehellisesti paljonko verorahoja kuppaan joka kk rehellisiltä veronmaksajilta!
Eli olen yh + 2 kouluikäistä lasta. Verot vähennetty summista.
-työttömyystuki n. 650€/kk
-lapsilisä n. 300€/kk
-elatustuki n. 300€/kk
-asumistuki 650€/kk
yht. kuppaan siis n. 1900€/kk!
Sitten menot:
-vuokra 1100€/kk
-laskut, vakuutus, puhelimet, vesimaksut, bensa (velaton romuauto, sain ilmaiseksi) sähkö yms. 200-400€/kk
-ruoka n. 500€/kk
Eli näiden jälkeen jää "törsättäväksi" yleensä n. 100€ jos tuuri käy. Silloin ostan lapsille Kuomakengät kirpparilta, itselle ja pojalle astmalääkkeet yms.
Näihin siis EI ole varaa:
-leffassa käyminen
-kaikki harrastukset jotka maksaa jotain
-kampaaja (leikkaan itse meidän kaikkien tukat)
-kosmetiikka
-uudet vaatteet
-tietokone
-matkustelu
-lemmikit jne.
Tämä lista on loputon.
Nyt haluaisin kuulla, onko täällä aikuisten oikeasti joku joka kadehtii tätä "elämäntasoa" meiltä? Oikeasti?
Kommentit (53)
Mutta jokainen jota harmittaa voi irtisanoutua. Työttömiä jonossa odottamassa töihin pääsyä. Siitä vain tuilla elämään!
Eihän ne irtisanoudu, ei.Paljon helpompaa parjata työttömiä. Jokainen voi kokeilla,miltä tuntuu työttömän arki.
Sitä minäkin ihmettelen ja se on vielä kaikista epäreiluinta, kun sanotaan että "menisit töihin". Ihan kuin sinne tosta vaan mentäisiin, jokaiseen avoimeen paikkaan on satoja hakijoita.
Tajuatko ollenkaan, että 1900e kuussa KÄTEEN on paljon!!! Itse raadan töissä kaikki viikonloput ja iltoja normivuorojen lisäksi enkä saa kuin n.1700e kuussa käteen!
Ihan itse on siitä maksettava asumiset ym.
Miksi lisäsit lapsilisän ja elatustuen, mielestäni eivät tähän työttömyyteen liity mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:29"]
Tajuatko ollenkaan, että 1900e kuussa KÄTEEN on paljon!!! Itse raadan töissä kaikki viikonloput ja iltoja normivuorojen lisäksi enkä saa kuin n.1700e kuussa käteen!
[/quote]
Laskitko lapsilisät mukaan? Työttömille lasketaan lapsilisät ja muille ne ei kuulu tuloihin. ainakin näin aina puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:32"]
Miksi lisäsit lapsilisän ja elatustuen, mielestäni eivät tähän työttömyyteen liity mitenkään.
[/quote]
no ilmeisesti ne tulee kelalta
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:32"]
[/quote]
no ilmeisesti ne tulee kelalta
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:29"]
[/quote]
Laskitko lapsilisät mukaan? Työttömille lasketaan lapsilisät ja muille ne ei kuulu tuloihin. ainakin näin aina puhutaan.
Ap saa 1300e kuussa tekemättä mitään. Saman moni saa siivoojan työstä, ei välttämättä sitäkään käteen. Huh huh.
Onneksi sentään lapsilisät kuuluu kaikille eikä vain lusmuille.
Liian paljon saa tekemättä mitään kun moni jo pienemmillä tuloilla tekee ihan täyttä viikkoa.. samoista tuloista puhumattakaan. Vikaa on rahankäytössä jos tuo ei riitä mihinkään. Ruokaan ei todellakaan tarvi laittaa 500 eur kk.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:57"]
Liian paljon saa tekemättä mitään kun moni jo pienemmillä tuloilla tekee ihan täyttä viikkoa.. samoista tuloista puhumattakaan. Vikaa on rahankäytössä jos tuo ei riitä mihinkään. Ruokaan ei todellakaan tarvi laittaa 500 eur kk.
[/quote]
Menee pakosti 500€/kk kun laktoosittomat maidot ym. tuotteet nostaa kustannuksia, samoin se että lapset on kohta teini-iässä ja paljon liikkuvia poikia. Leikki-iässä meillä meni vain n. 300€. Nälässä en rupea pitämään! tähän summaan teen jo itse kaikki ruoat, leivistä lähtien. Se lisää myös rahanmenoa kun on itse kotona eikä saa mitään työpaikkalounaita. Lisäksi käy paljon ystäviä niin minun kuin lasten syömässä, tästä en luovu.
Töitä saa ihan vapaasti tarjota, teen mitä hyvänsä paskaduunia, kumma kun en kelpaa mihinkään :( ap.
MInä saan saman verran palkkaa ja silti kuukaudessa jää enemmän käyttörahaa. Tosin en maksakaan asumisesta 1100 e/kk, sillä rahalla täällä saisi kohtuullisessa kunnossa olevan omakotitalon tai tuliterän 4h+k rivitalosta. Vuokra on 700 e/kk ja asumme siistissä 3h+k kerrostaloasunnossa kaupungin keskustassa. Ruokaankaan en saa kulumaan 500 e/kk nyt kouluaikana, lapset kun saavat koulussa lämpimän ruuan kerran päivässä, joten ruokalasku jää ihan siedettäväksi.
Olisiko niin, että ei ne tulot vaan menot.
Minusta pienipalkkaisten työssä olevien vanhempien lasten hoitomaksuja tulisi alentaa. Yhteiskunnan elätit hoidattavat lapsensa ilmaiseksi ja toisaalta hyvätuloiset voisivat maksaa hiukan enemmän kuin tuon 250 euroa. Kaiken kaikkiaan pienipalkkaisten verotusta alemmaksi vielä enemmän ja sosiaalietuuksien verotus pidetään ennallaan.