Työttömän loisiminen yhteiskunnan hyvillä tuilla.
Minäpäs voin kertoa rehellisesti paljonko verorahoja kuppaan joka kk rehellisiltä veronmaksajilta!
Eli olen yh + 2 kouluikäistä lasta. Verot vähennetty summista.
-työttömyystuki n. 650€/kk
-lapsilisä n. 300€/kk
-elatustuki n. 300€/kk
-asumistuki 650€/kk
yht. kuppaan siis n. 1900€/kk!
Sitten menot:
-vuokra 1100€/kk
-laskut, vakuutus, puhelimet, vesimaksut, bensa (velaton romuauto, sain ilmaiseksi) sähkö yms. 200-400€/kk
-ruoka n. 500€/kk
Eli näiden jälkeen jää "törsättäväksi" yleensä n. 100€ jos tuuri käy. Silloin ostan lapsille Kuomakengät kirpparilta, itselle ja pojalle astmalääkkeet yms.
Näihin siis EI ole varaa:
-leffassa käyminen
-kaikki harrastukset jotka maksaa jotain
-kampaaja (leikkaan itse meidän kaikkien tukat)
-kosmetiikka
-uudet vaatteet
-tietokone
-matkustelu
-lemmikit jne.
Tämä lista on loputon.
Nyt haluaisin kuulla, onko täällä aikuisten oikeasti joku joka kadehtii tätä "elämäntasoa" meiltä? Oikeasti?
Kommentit (53)
Se, että matalapalkka-aloilla työskenteleville ei jää käteen sen enempää kuin yhteiskunnan tuilla eläville, ei ole sosiaalitukien vika eikä kerro siitä, että tukia annettaisiin liikaa. Vika löytyy k.o. alojen palkkauksesta ja Suomen järjettömästä hintatasosta. Jos asuminen ja ruoka olisi halvempaa, ei yhteiskunnan tarvitsisi jakaa rahaa niin paljoa sosiaalitukina köyhille.
Kuka ylipäätään tosissaan kahdehtii tai haluaa vapaaehtoisesti elää noin pienillä tuloilla? Ihan oikeasti.
Mä teen töitä osan vuodesta matalapalkka-alalla. Tulot ovat suurinpiirtein samat kun ap:lla riippumatta siitä olenko töissä vai työttömänä. Töissä ollessani tosin maksan hoitomaksua ja saan vähemmän asumistukea, eli rahallisesti kannattaisi ennemmin olla kotona. Mielummin kuitenkin teen töitä!
Eli samaa mieltä ei se tukien suuruus vaan se palkkojen pienuus!
Ai sama virsi, kummasti itketään mitä jää käteen "pakollisten" menojen jälkeen. Toistatonnia yhteiskunta subventoi ilmaiseksi ja kitinä kitinä... Minäkin maksattaisin mielelläni asumiskustannukset yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:29"]
Tajuatko ollenkaan, että 1900e kuussa KÄTEEN on paljon!!! Itse raadan töissä kaikki viikonloput ja iltoja normivuorojen lisäksi enkä saa kuin n.1700e kuussa käteen!
sä laskit tuohon lapsilisät?
Ihan itse on siitä maksettava asumiset ym.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:50"]
Se, että matalapalkka-aloilla työskenteleville ei jää käteen sen enempää kuin yhteiskunnan tuilla eläville, ei ole sosiaalitukien vika eikä kerro siitä, että tukia annettaisiin liikaa. Vika löytyy k.o. alojen palkkauksesta ja Suomen järjettömästä hintatasosta. Jos asuminen ja ruoka olisi halvempaa, ei yhteiskunnan tarvitsisi jakaa rahaa niin paljoa sosiaalitukina köyhille.
[/quote]
Eli sinustako kaupassa, leipomossa, kuljetuksessa ja maataloudessa palkat on liian isot? Paljonko alle 5 euron tunnissa sinusta pitäisi maksaa, jotta saisit ruokasi halvalla?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:24"]
MInä saan saman verran palkkaa ja silti kuukaudessa jää enemmän käyttörahaa. Tosin en maksakaan asumisesta 1100 e/kk, sillä rahalla täällä saisi kohtuullisessa kunnossa olevan omakotitalon tai tuliterän 4h+k rivitalosta. Vuokra on 700 e/kk ja asumme siistissä 3h+k kerrostaloasunnossa kaupungin keskustassa. Ruokaankaan en saa kulumaan 500 e/kk nyt kouluaikana, lapset kun saavat koulussa lämpimän ruuan kerran päivässä, joten ruokalasku jää ihan siedettäväksi.
Olisiko niin, että ei ne tulot vaan menot.
[/quote]
No meidän kaupungissa kolmiot alkaen 800€/kk, ne ihan halvimmat rupuset joihin pitkät jonot, 10km keskustasta. Me asutaan 7km keskustasta. Omaa varmaan makselis kivasti tuohon summaan, mutta eipä työtön saa lainaa ei. Varmasti saisi ruoan hintaan 400€/kk, mut en halua heittää näitä lasten kavereita pihalle ruoka-aikaan ja ostan aina salaattia ja hedelmiä, syödään melko laadukkaasti muutenkin. Ap
[/quote]
Minulle laadukas ja kallis eivät ole synonyymeja. Nähtävästi et osaa laittaa ruokaa, jos et kykene koopäiväisenä kotiäitinä saamaan ruokaa halvemmalla pöytään. Ehkä ei ole ihan pakko syödä tuoretta tonnikalaa, luomukvinoaa ja parsaa ihan joka päivä.
Moni pienipalkkainen ei saa edes bruttona tuota summaa, joten ei ihme, jos työttömien kadehtijoita riittää. Esim. siivooja, jolla on kaikki kokemuslisät, saa 1600e/kk. Ja läheskään kaikilla ei ole mitään työpaikkalounaita. Varsinkaan niillä pienituloisilla (no keittäjillä taitaa olla, ja ovat sen kyllä ansainneet, palkat kun ei niilläkään päätä huimaa).
Aloitin työn 14 vuotiaana, siis kesäapulaisena, koulun päätyttyä 16 vuotiaana (siis en jatkanut,( vaan kävin vain kansalaiskoulun)siitä lähtien töissä, yli 40 vuotta, työelämäni päättyi silloisen työnantajan konkurssiin, olen veroja maksanut siis ikäni, ja nyt työttömänä 5 vuotta olleeni, en pode huonoa omaatuntoa, töitä en vasrmaan enää saa ikä 62, mutta en myöskään tunne itseäni luuserksi ja kotona makaavaksi löhöilijäksi, olen veroni maksanut ja työni tehnyt, enkä ole tahdostani työtön,
ei me olla laiskoja, joita suomi on nykyään pullollaan, nuoret ei vaan mene töihin,ne eivät vaan mene töihin, kun rahaa tulee,
ovatko ansainneet sen? Minä olen, omilla veromarkoilla mitkä maksoin työssä ollessani
Voi hemmetti kuinka paljon sinun ap sitten pitäisi saada yhteiskunnalta sitä rahaa jos tuo 1900 euroakaan ei riitä? Ei se ole tarkoituskaan että työtön maksattaa yhteiskunnalla kaiken.. itse tienaan nettona 1700e/kk ja ota huomioon että minä KÄYN töissä..joka aamu raahaudun ja teen 8h hommia..mitä sinä teet, makaat kotosalla? Saat liian paljon rahaa... noin kalliissa asunnossa ei kenenkään työttömän luuserin tarvitse asua eikä 500euroa tarvitse laittaa ruokaan rahaa kuussa. Vihaksi laittaa sun kaltaiset elätit.
Joopa joo. Opiskelijalapseni saa asumis- ja opintorahaa yhteensä 500 e/kk. Vuokra on - kas kummaa - 500 euroa (opiskelija-asunto, 27 neiötä)! Elämiseen jää tasan nolla euroa! Sossuun on turha mennä. Sanovat että ota se 300 euron LAINA/kk. Lainaa, jotta voi ostaa RUOKAA!!! Olisi hänenkin kannattanut lsiääntyä ja jäädä yksinhuoltajaksi, niin tuet juoksis. Nyt hän opiskelee yliopistossa ja ainakin yrittää luoda itselleen paremman tulevaisuuden, ettei tarvitsis sitten enää kupata yhteiskuntaa. Onko sinulla ammattai? Hankitko sen ennen lisääntymistä? Vai ajattelitko, että kyllä muut veronmaksajat elättävät...
Sulle jää asumiskustannusten jälkeen 800 euroa rahaa, se on tosi paljon!!!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:57"]
Liian paljon saa tekemättä mitään kun moni jo pienemmillä tuloilla tekee ihan täyttä viikkoa.. samoista tuloista puhumattakaan. Vikaa on rahankäytössä jos tuo ei riitä mihinkään. Ruokaan ei todellakaan tarvi laittaa 500 eur kk.
[/quote]
Menee pakosti 500€/kk kun laktoosittomat maidot ym. tuotteet nostaa kustannuksia, samoin se että lapset on kohta teini-iässä ja paljon liikkuvia poikia. Leikki-iässä meillä meni vain n. 300€. Nälässä en rupea pitämään! tähän summaan teen jo itse kaikki ruoat, leivistä lähtien. Se lisää myös rahanmenoa kun on itse kotona eikä saa mitään työpaikkalounaita. Lisäksi käy paljon ystäviä niin minun kuin lasten syömässä, tästä en luovu.
Töitä saa ihan vapaasti tarjota, teen mitä hyvänsä paskaduunia, kumma kun en kelpaa mihinkään :( ap.
[/quote]
Saa mitään työpaikkalounaita? Harvassa paikassa saa ilmaiseksi lounaan :O itse joudun tekemään töihin eväät.
En ymmärrä ap:n pointtia. Saa satasen enemmän rahaa kuin minä täyspäiväisenä sairaanhoitajana (netto 1800e) päivätyössä. Ja vielä kehtaa sanoa, että on tiukkaa. o0
Mikä on ammattisi? Totta kait olet käynyt kouluja ennen lapsien tekemistä? Eli suunnittelit elättäväsi ihan itse itsesi ja tekeleesi? Ethän alunperin tehnyt lapsia veronmajajien iloksi?
Mikä on ammattisi? Totta kait olet käynyt kouluja ennen lapsien tekemistä? Eli suunnittelit elättäväsi ihan itse itsesi ja tekeleesi? Ethän alunperin tehnyt lapsia veronmajajien iloksi?
Itselleni oli yllätys, että tarveharkinta poistui. Puoliso on työttömänä ja saa sen 600 euroa käteen pelkästä kotona istumisesta. Minulla jää palkasta verojen jälkeen noin 2900 euroa kuussa.
Siis asumiskustannusten jälkeen sulla on sitä törsättävää 800 euroa. Kyllä siitä riittää rahaa vaikka siihen leffalippuun. Luettelit ns. pakollisiksi menoiksi: laskut, vakuutus, puhelimet, vesimaksut, bensa. Tuosta vois ottaa pakollisiksi menoiksi vielä vakuutuksen (paljon se edes on?) ja vesimaksut. Ylimääräistä törsättävää on siis bensa ja puhelimet. Ja mitkä laskut, eikö ne laskut ole kaikkea sitä törsäystä??
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:45"]
Joopa joo. Opiskelijalapseni saa asumis- ja opintorahaa yhteensä 500 e/kk. Vuokra on - kas kummaa - 500 euroa (opiskelija-asunto, 27 neiötä)! Elämiseen jää tasan nolla euroa! Sossuun on turha mennä. Sanovat että ota se 300 euron LAINA/kk. Lainaa, jotta voi ostaa RUOKAA!!! Olisi hänenkin kannattanut lsiääntyä ja jäädä yksinhuoltajaksi, niin tuet juoksis. Nyt hän opiskelee yliopistossa ja ainakin yrittää luoda itselleen paremman tulevaisuuden, ettei tarvitsis sitten enää kupata yhteiskuntaa. Onko sinulla ammattai? Hankitko sen ennen lisääntymistä? Vai ajattelitko, että kyllä muut veronmaksajat elättävät...
[/quote]
Tämä yh-sossusakki ei tiedä elämän realiteeteista mitään. Komppaan tätä kirjoittajaa! Ja arvostan ihmisiä, jotka yrittävät saada elämän perusasiat kuntoon ennen kuin katsovat oikeutetuksi lisääntyä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:24"]
MInä saan saman verran palkkaa ja silti kuukaudessa jää enemmän käyttörahaa. Tosin en maksakaan asumisesta 1100 e/kk, sillä rahalla täällä saisi kohtuullisessa kunnossa olevan omakotitalon tai tuliterän 4h+k rivitalosta. Vuokra on 700 e/kk ja asumme siistissä 3h+k kerrostaloasunnossa kaupungin keskustassa. Ruokaankaan en saa kulumaan 500 e/kk nyt kouluaikana, lapset kun saavat koulussa lämpimän ruuan kerran päivässä, joten ruokalasku jää ihan siedettäväksi.
Olisiko niin, että ei ne tulot vaan menot.
[/quote]
No meidän kaupungissa kolmiot alkaen 800€/kk, ne ihan halvimmat rupuset joihin pitkät jonot, 10km keskustasta. Me asutaan 7km keskustasta. Omaa varmaan makselis kivasti tuohon summaan, mutta eipä työtön saa lainaa ei. Varmasti saisi ruoan hintaan 400€/kk, mut en halua heittää näitä lasten kavereita pihalle ruoka-aikaan ja ostan aina salaattia ja hedelmiä, syödään melko laadukkaasti muutenkin. Ap