Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei ole oppinut eskarissa kuulemma mitään

Vierailija
12.01.2025 |

Eskari alkoi elokuussa. Kysyin lapselta, mitä kaikkea hän on oppinut siellä. Vastaus oli: ei mitään. Tehtävät ovat kuulemma helppoja. Sellaisia, joita hän on osannut jo vuosia sitten. Luulen että hän on oikeasti kyllä jotain voinut oppia, mutta tosiaan hän on kyllä jo päiväkoti-ikäisenä osannut esim. matikkaa ja lukemista. Henkilökunta on tiennyt tämän. Miten suhtautuisit asiaan? 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika. Seuraavat 15 vuotta on hyvin todennäköistä että kysyttäessä "mitä opit koulussa?" vastaus on luokkaa "en mitään/ihan sama".

Vierailija
2/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat sitä varten, että he järjestävät nopeasti oppivalle lapselleen oman tasoista tekemistä. Eskarin henkilökunnalle ei anneta yhtään rahaa, jota he voisivat käyttää lapsellesi kelpaavan aineiston hankintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarin tärkeä sisältö on myös valmistaa kouluun. Toimitaan ryhmässä opettajan johdolla muut huomioiden.

Vierailija
4/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika. Seuraavat 15 vuotta on hyvin todennäköistä että kysyttäessä "mitä opit koulussa?" vastaus on luokkaa "en mitään/ihan sama".

Lapsi nyt ei kuitenkaan ole teini, joka kuittaa kaiken noin. Hän kyllä kertoi esimerkkejä tehtävistä minulle. Tiedän itsekin että hän on hallinnut sellaiset jo vuosia. Ap

Vierailija
5/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että kun koululaisilta kysytään itsearvioinnessa, että mitä opit tässä tehtävässä/ tässä aineessa syksyn aikana tms, iso osa ei ole omasta mielestään oppinut mitään. Uskoisin, että jotain on kuitenkin opittu. En ole eskariasiantuntija, mutta eskarissa opetellaan ainakin ryhmässä toimimisen taitoja ja yleisiä koululaistaitoja. Lapsi ei ehkä tajua niitä oppivansa.

Vierailija
6/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eskarin tärkeä sisältö on myös valmistaa kouluun. Toimitaan ryhmässä opettajan johdolla muut huomioiden.

On ollut jo päiväkodissa näin ja ei mitään ongelmaa siinä.

Vierailija
7/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi nyt ei kuitenkaan ole teini, joka kuittaa kaiken noin. Hän kyllä kertoi esimerkkejä tehtävistä minulle. Tiedän itsekin että hän on hallinnut sellaiset jo vuosia. Ap

Ehkä hän on. Kaikki eivät. Kas kun systeemi tasapäistää. Kompromissi joka on harvoille juuri sopiva.

Vierailija
8/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ovat sitä varten, että he järjestävät nopeasti oppivalle lapselleen oman tasoista tekemistä. Eskarin henkilökunnalle ei anneta yhtään rahaa, jota he voisivat käyttää lapsellesi kelpaavan aineiston hankintaan.

Tietääkseni eskarin opettajalla on työaikaa kyllä ihan hyvin nimenomaan opetuksen suunnitteluun. Ei opettamiseen mitään extra-rahaa tarvita, jos on ajattelukykyä. 

Vierailija
9/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena sellainen, joka vastasi aina aikuisten kyselyihin etten opi mitään, osaa mitään enkä tiedä mitään. Tottelin vanhempaani, joka ohjeisti minua olemaan kiltisti ja taidoillani ylpeilemättä ihmisten ilmoilla. Meillä oli kotona vaatimattomuus ja oman osaamisen vähättely kunnia-asia.

Vierailija
10/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari ei ole yliopisto, kuten ei myöskään se seuraava askel peruskoulussa. Osa oppii sosiaalisia taitoja. Oma lapseni oppi aikoinaan lukemaan ekan luokan syyslomaan mennessä ja sai nopeasti kiinni jo aikaisemmin lukeneet. Peruskoulun päättötodistuksen k.a. oli 9,5. 

Eskarin ope muistaakseni kertoi eskarissa harjoiteltavan koululaistaitoja, kuten oman vuoron odottamista ja ohjeiden seuraamista, työskentelyrauhan antamista muille jne. Se ei näytä kaikilta koululailtakaan sujuvan. 

Vierailija
11/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kyynel! Ole iloinen jos lapsesi on fiksu. Esikoulussa ei kuitenkaan voida opettaa mitään ydinfysiikkaa, koska sinun ainutlaatuinen lapsesi osaa jo kaiken.

Vierailija
12/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarilainen onkin oikein asiantuntija jonka sanaan kannattaa luottaa!😅

Vierailija
13/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 vuoden iässä lapsella voi olla "pieni murrosikä".

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/6-7-v/6-7-vuotia…

Vierailija
14/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa, että kun koululaisilta kysytään itsearvioinnessa, että mitä opit tässä tehtävässä/ tässä aineessa syksyn aikana tms, iso osa ei ole omasta mielestään oppinut mitään. Uskoisin, että jotain on kuitenkin opittu. En ole eskariasiantuntija, mutta eskarissa opetellaan ainakin ryhmässä toimimisen taitoja ja yleisiä koululaistaitoja. Lapsi ei ehkä tajua niitä oppivansa.

Olisikohan syytä miettiä asiaa ihan oikeasti... En minä vastannut koululaisena koskaan, etten ole oppinut mitään. Minun aikanani pisa-tuloksetkin olivat vielä hyviä. Nyt ne ovat tippuneet kuin lehmän häntä, yhä suurempi osa koululaisista ei osaa perustaitoja, sanavarastot ovat romahtaneet, peruslaskuissa on ongelmia jne. Saattaa ohan oikeasti olla, että ei olla opityu mitään.

Vierailija
15/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi kyynel! Ole iloinen jos lapsesi on fiksu. Esikoulussa ei kuitenkaan voida opettaa mitään ydinfysiikkaa, koska sinun ainutlaatuinen lapsesi osaa jo kaiken.

Tiedän kyllä. Olen vain hämmästynyt, ettei minkäänlaista mukautusta voida tehdä. Päiväkodin puolella ainakin hieman yritettiin antaa haastetta. Lapsi teki jo päiväkoti-ikäisenä kakkos-kolmosluokan tasoisia laskuja kotona. Eskarissa käsitellään asioita, joita hän on hallinnut jo vuosikausia. Turhauttavaa.

Vierailija
16/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä. Olen vain hämmästynyt, ettei minkäänlaista mukautusta voida tehdä. Päiväkodin puolella ainakin hieman yritettiin antaa haastetta. Lapsi teki jo päiväkoti-ikäisenä kakkos-kolmosluokan tasoisia laskuja kotona. Eskarissa käsitellään asioita, joita hän on hallinnut jo vuosikausia. Turhauttavaa.

Siinä ryhmässä on valtava määrä niitä lapsia, jotka eivät vielä osaa. Kaikki aika menee heihin.

Sinun lapsellasi on vanhemmat,. Käykää kirjakaupasta hakemassa sopivaa tekemistä läjä ja vielää eskariin. Eskarin opella ei ole käyttää tuota rahasummaa lapseesi. Tekemisen on pakko olla itsenäistä, koska opettajan ja ohjaajien aika menee niiden kanssa, jotka eivät vielä osaa.

Vierailija
17/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on eskarin opettajien näkemys mitä lapsesi on oppinut? Olet varmasti heidän kanssaan keskustellut. En nimittäin usko, että tuon ikäinen lapsi ei muka oppisi uusia asioita eskarin aikana. On niin paljon muutakin opittavaa kuin laskut ja lukeminen. 

Vierailija
18/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ryhmässä on valtava määrä niitä lapsia, jotka eivät vielä osaa. Kaikki aika menee heihin.

Sinun lapsellasi on vanhemmat,. Käykää kirjakaupasta hakemassa sopivaa tekemistä läjä ja vielää eskariin. Eskarin opella ei ole käyttää tuota rahasummaa lapseesi. Tekemisen on pakko olla itsenäistä, koska opettajan ja ohjaa

Ei kai vanhemmat edes voi ryhtyä eskarin opettajiksi. Ei kai sinne saakaan viedä mitään ulkopuolista materiaalia ellei kyseessä ole lelupäivä. Asiantunteva opettaja suunnittelee myös jo osaaville lapsille tekemistä. Ei ole vanhempien tehtävä toimia eskarissa apuopettajina. Netistä löytyy ilmaistakin tulostettavaa. Sivusta

Vierailija
19/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei lähtenyt aikaisemmin kouluun? Tiedän ihmisiä jotka aloittivat koulun 6-vuotiaina. Yksi hyppäsi kakkosluokan yli kolmannelle. 

Vierailija
20/63 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa haastetta on vielä ihan korkeakoulussa jos pyydetään tekemään itsearviointeja kurssilla. Tuollaista omaa oppimista on aikuisenkaan todella vaikeaa itse arvioida noin lyhyellä aikavälillä. Puhumattakaan eskarilaisesta. 

Arvioiminen kannattaa tuon ikäisellä jättää eskariopen ja -hoitajien tehtäväksi.