Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette äänikirjan lukijoista jotka näyttelevät lukiessaan?

Vierailija
29.10.2020 |

Itseäni ärsyttää. Mieluiten kuuntelen neutraalia lukemista. Parhaillaan kuuntelussa kirja jonka lukija muuten hyvä, mutta paikka paikoin alkaa näyttelemään ja tekisi mieli lopettaa jo koko kirja tästä syystä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin neutraali eläytymätön puhetapa sopii tietokirjojen lukijoille, ei muille.

Vierailija
2/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu koska sitä kirjaa kuuntelee. Jos nukkumaan mennessä joku eläytyy ja kiekuu kuin hullu, ei nukahtamisesta tule mitään. Jossain lenkillä tai autossa taas tasainen lukija on liian tylsä. Koneääni on mahdoton edes seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puklu tulee suuhun kun mieslukija korottaa äänensä falsettiin kun kirjassa on äänessä naishahmo.

Vierailija
4/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Miksi ihmeessä mietit tuollaista asiaa? 

Onko se SINULLE tärkeää, minä kysyn?

:D

En kuuntele äänikirjoja, koska mieluummin luen ja olen omassa maailmassani - en jonkun toisen kertomassa tai näyttelemässä.

Vierailija
5/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puklu tulee suuhun kun mieslukija korottaa äänensä falsettiin kun kirjassa on äänessä naishahmo.

En ole tuollaiseen törmännyt, mutta esim. Seela Sella lukee ihanasti äänikirjoja. Tykkään!

Vierailija
6/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Miksi ihmeessä mietit tuollaista asiaa? 

Onko se SINULLE tärkeää, minä kysyn?

:D

En kuuntele äänikirjoja, koska mieluummin luen ja olen omassa maailmassani - en jonkun toisen kertomassa tai näyttelemässä.

Ei ole sinun mielipiteesi tärkeä, kunhan kyselen. Sinulta voisin kysyä että miksi avasit edes tämän keskustelun jos et kuuntele kirjoja? Ap

Vierailija
7/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu koska sitä kirjaa kuuntelee. Jos nukkumaan mennessä joku eläytyy ja kiekuu kuin hullu, ei nukahtamisesta tule mitään. Jossain lenkillä tai autossa taas tasainen lukija on liian tylsä. Koneääni on mahdoton edes seurata.

No ei toki täysin eleetöntä koneääntäkään jaksa kuunnella, mutta tässä kirjassa esim lukija haukottelee lukiessaan ”lähdetäänkö kotiin, hän sanoi haukotellen”. Siinä on ainakin itselleni liikaa näyttelemistä, kuuntelen kirjaa, en kuunnelmaa.

Vierailija
8/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukija saa mun puolesta jonkun verran näytelläkin, inhoan monotonista ääntä ja valitettavasti suomalasista suurin osa käyttää sellaista. 

Vierailija
9/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään aina eläytyä kirjaan. Eläydyn itsekin kirjaa lukiessa, näytellen haukotukset, tuhahdukset sun muut mielessäni. Eihän sitä pysty yhtään eläytymään, jos siellä luetaan, että haukottelee tai huutaa tai kuiskaa, mutta sitten se luettaisiinkin ihan normaalilla äänellä. Liikaa ristiriitaisuuksia, mikä tökkii ainakin omassa ajatuksessani. Pitää sitä mielestäni edes vähän lukijan eläytyä, jotta kuuntelija pääsee mukaan kirjan maailmaan.

Vierailija
10/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty kuuntelemaan kirjoja, josrain syystä menevät ihan pilalle 🙄

Vierailija
11/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan keskustelekaan täysin monotonisella äänellä.

Vierailija
12/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin juuri erään aika vanhan äänikirjan ja olin aivan ihastunut siitä, kun kunnon vanhan ajan näyttelijä huokaili, piti taukoja, venytteli sanoja ja muutenkin eläytyi henkilöihin niin taitavasti. Nykyisiä lukijoita on kai ohjeistettu lukemaan niin neutraalisti, että välillä ihan tympäisee.

Vierailija
13/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirja ja lukija?

Vierailija
14/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseäni tuo näytteleminen häiritsee, se tuo tarinaan tulkinnan joka voi olla aivan erilainen kuin miten itse kirjan ymmärrän. Esim. vaimo voi sanoa miehelleen "mene jo" vihaisesti, väsyneesti, pilkallisesti jne. riippuen miten näyttelijä ymmärtää tekstin. Joka sitten on ristiriidassa oman ajatukseni kanssa.

Ääni siis mahdollisimman neutraalille lukemiselle.

Vierailija
15/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään aina eläytyä kirjaan. Eläydyn itsekin kirjaa lukiessa, näytellen haukotukset, tuhahdukset sun muut mielessäni. Eihän sitä pysty yhtään eläytymään, jos siellä luetaan, että haukottelee tai huutaa tai kuiskaa, mutta sitten se luettaisiinkin ihan normaalilla äänellä. Liikaa ristiriitaisuuksia, mikä tökkii ainakin omassa ajatuksessani. Pitää sitä mielestäni edes vähän lukijan eläytyä, jotta kuuntelija pääsee mukaan kirjan maailmaan.

Tämä on mielenkiintoinen pointti, itse nimenomaan pystyn paremmin eläytymään jos lukija ei yritä tehdä sitä puolestani.

Vierailija
16/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kirja ja lukija?

Lukija on Meri Nenonen ja kirja Liane Moriarty: Sulje silmäsi ja laske kymmeneen.

Vierailija
17/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itseäni tuo näytteleminen häiritsee, se tuo tarinaan tulkinnan joka voi olla aivan erilainen kuin miten itse kirjan ymmärrän. Esim. vaimo voi sanoa miehelleen "mene jo" vihaisesti, väsyneesti, pilkallisesti jne. riippuen miten näyttelijä ymmärtää tekstin. Joka sitten on ristiriidassa oman ajatukseni kanssa.

Ääni siis mahdollisimman neutraalille lukemiselle.

Tämä juuri, erilaiset tulkinnat ja siitä aiheutuvat ristiriidat häiritsevät.

Vierailija
18/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tosiaan on ehkä kamalinta ikinä. 😆

Vierailija
19/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuodesta 1976 lähtien kuunnellut äänikirjoja, ja melkein poikkeuksetta parhaita lukijoita ovat olleet ne, jotka eivät ole liiaksi eläytyneet tekstiin. Toisaalta tämä on joskus veteen piirretty viiva, sillä joihinkin kirjoihin sopii jonkinasteinen näytteleminen tai eläytyminen. Sitä ei silti saa harrastaa liikaa, sillä teatterista tai kuunnelmasta ei ole kyse.

Täytyy mainita pari kirjaa, joiden lukijana oli näyttelijä tai sen alan ihminen, ja jotka olivat kerrassaan hienoja lukukokemuksia: Täällä Pohjantähden alla Veikko Sinisalon lukemana ja Hiljaa virtaa Don Heikki Määttäsen lukemana.

Nykyään kuuntelen kirjat enimmäkseen synteettisen puheen avulla, joten aika moni uudemmista äänikirjanlukijoista on vielä kuulematta.

Vierailija
20/21 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä pointti, kuunneltiin joskus nukkumaan mennessä Robin Hood-äänikirjaa ja siinä joku alkoi yhtäkkiä laulaa hoilottaa 😄 Tykkään kyllä että saa eläytyä ja muuttaa ääntä kun puhuu eri hahmoina, minun on muutenkin vaikea keskittyä äänikirjoihin, jos on monotonista lopotusta, alkaa ajatukset harhailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi