Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea vastaanottaa kritiikkiä?

Vierailija
09.02.2014 |

Tai oikeastaan ei edes kritiikkiä vaan monesti ihan hyvää tarkoittavia neuvoja ja ohjausta. Enkä puhu nyt mistään parisuhteesta vaan ihan ulkopuolisten ihmisten neuvoista tyyliin parkkipaikalla "hei voisitko pitää hetken lapsestasi kiinni, niin me peruutetaan tästä"? Tai yksi opiskelukaveri on portsarina ja kertoo osan ihmisistä hermostuvan kohtuuttomasti, kun valomerkin jälkeen alkaa saatella niitä ovea kohti.

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 16:04"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:52"]Mun mies vaistomaisesti täräytti nyrkillä otsaan huomauttelijaa parkkihallissa aikoinaan.

Onneksi meni sakoilla eikä huomauttelijalle käynyt pahempaa.

Toivottavasti ei huomauttele tulevaisuudessa.

[/quote]

Eiköhän pitäisi ennemminkin toivoa ettei miehesi pieksä ihmisiä parkkihallissa enää vastaisuudessa?

[/quote]

Eiköhän tuossa ole molemmat ihan hyviä toivomuksia. Mitä miestäni tunnen niin toivo ei auta vaan armon anelu.

Vierailija
62/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:38"]

sarjassa kuinka naisista tehdään alistuvia orjia.... mutta kai tuo oli vitsi?

[/quote]

Gandhi ei vitsaillut tälläisillä asioilla eikä Jeesus. Ihan sukupuolesta riippumatta tuollainen käytös on toimivaa ja ehkäisee huonoja vibraatioita ihmisten välillä. Kuitenkaan kyseessä ei ole mullistava tilanne, joka muuttaa maailmanhistoriaa.

Siinä tilanne jota ei kukaan koskaan muista tilanne. Minä kehoitankin sinua seuraamaan viisasten viitoittamaa tietä nöyrin avoimin aistein.

T: 11cm mies

[/quote]

Paskin vertaus koskaan. He olivat väkivallattomia niinkuin kuuluukin olla, mutta eivät alistyneet kritiikin alla. Jos gandhi olisi ottanut kritiikin vastaan hän ei olisi aina marssinut englantilaisia vastaan ja jos jeesus olisi kuunnellut kritiikkiä hän olisi palannut rakennushommiin eikä aina jankuttanut isästään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on parempi kääntää poskea joutavista asioista, kun ei kenenkään henki ole kyseessä. Suosittelen pahoittelemaan ja jatkamaan matkaa. Turha kuluttaa energiaa joutavien juttujen vuoksi.

Riitoja löytää ihan etsimättäkin.

Vierailija
64/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 12:52"]

Paskin vertaus koskaan. He olivat väkivallattomia niinkuin kuuluukin olla, mutta eivät alistyneet kritiikin alla. Jos gandhi olisi ottanut kritiikin vastaan hän ei olisi aina marssinut englantilaisia vastaan ja jos jeesus olisi kuunnellut kritiikkiä hän olisi palannut rakennushommiin eikä aina jankuttanut isästään.

[/quote]

Eli lopulta ymmärsit pointtini?

Onnitteluni.

Vierailija
65/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä 11cm mies... Sinulla ei ollut mitään pointtia. Koitit vain kirjoittaa muka älykkäästi siinä karmeasti epäonnistuen. 

Vierailija
66/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 13:10"]

Hyvä 11cm mies... Sinulla ei ollut mitään pointtia. Koitit vain kirjoittaa muka älykkäästi siinä karmeasti epäonnistuen. 

[/quote]

On hauska huomata että ymmärrettyäsi asian. Tartuit siihen kärkkäästi ja tahdoit vääntää asiasta joutavasti kanssani. Me tavallaan tanssimme äsken. Vastasit kutsuuni ja hyväksyit sen. Siitä syntyi onnellinen hetki.

Vierailija
67/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vekkuli tämä 11cm mies.

Siinä varastettiin taas yhdeltä jankkaajalta valssi.

Vierailija
68/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 13:10"]

[/quote]

Taidat olla uusi täälä. 11cm mies kirjoittaa aina tahallaan hölmöjä (muka fiksusti), ja tavallaan asettaa myös hänelle kommentoineet yksinkertaiseen valoon...

Hänen tyyliään on myös perustaa tälläinen keskustelu.

Vierailija
69/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:03"]

Ap:n esimerkit eivät olleet kritiikkä nähneetkään. 

Mutta kummassakin tapauksessa, neuvoissa tai kritiikissä, on päävastuu sen antajalla. Eli hänen pitää miettiä millä tavalla asiansa ulos tuo.

[/quote]

No ei se kyllä näin mene pelkästään.

On totta, että kritiikin antajan tulee antaa kritiikki oikein, mutta päävastuu ei todellakaan ole kritiikin antajalla.

Ihmiset ovat itse vastuussa tunteistaan. Useimmiten kritiikinanto tilanteissa, se kritiikkiä saava heittäytyy puolustuskannalle, koska tietää että kritiikki on aiheellista. 

Näkeehän sen täälläkin jos kritisoidaan asiallisesti esim. ylipainosia heidän ylipainostaan. Vaikka kommentit olisivat asiallisia, siitä kritiikistä loukkaannutaan silti. Miksikö? No, tähän sopii vanha sanonta "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".

Vierailija
70/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 13:58"]

Vaikka kommentit olisivat asiallisia, siitä kritiikistä loukkaannutaan silti. Miksikö? No, tähän sopii vanha sanonta "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".

[/quote]

Hmm. En tunne suomalaisia sanontoja. Olen puoliksi saksalainen. Eli tarkoittaako tuo sitä että kun koiraa lyö (suurella voimalla) se päästää tietynlaisen äänen?

Eli on hyvä lyödä sellaista (ihan lyömisen ilosta), jos on aihetta. Joskus teitä suomalaisia on niin vaikea ymmärtää :D

Vierailija
71/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:43"]

Vaikka kommentit olisivat asiallisia, siitä kritiikistä loukkaannutaan silti. Miksikö? No, tähän sopii vanha sanonta "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa".

[/quote]

Hmm. En tunne suomalaisia sanontoja. Olen puoliksi saksalainen. Eli tarkoittaako tuo sitä että kun koiraa lyö (suurella voimalla) se päästää tietynlaisen äänen?

Eli on hyvä lyödä sellaista (ihan lyömisen ilosta), jos on aihetta. Joskus teitä suomalaisia on niin vaikea ymmärtää :D

[/quote]

Kyllä! Koiran ääni paljastaa että koira on väärässä, kun koiraa sattui. Meillä on myös toinen sanonta, joka sopii tähän perään loistavasti. Vakka kantensa valitsee.

Eli tämä lyöjä ja lyöty hakeutuvat usein toistensa seuraan.

Vierailija
72/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 14:43"]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi, olen palstaillut sen verran pitkään, etten lähde tähän mukaan.

Et vaikuta oikealta 11cm mieheltä. Ei hän ennen ole käyttänyt hymiöitä.

Vierailija
73/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 23:22"]

Ehkäpä joillekin se kritiikki ja hyvää tarkoittava neuvominen ei pohjimmiltaan olekaan sitä, vaan oman itsensä korottamista. Mitä enemmän muita pääsee opastamaan, sitä korkeammalle hierarkiassa itse nousee?

Pitää muistaa, että kukaan ei neuvo ihmistä jonka uskoo osaavan hommansa ja aina samalla kun neuvoo tai komentelee tulee sanoneeksi neuvonnan kohteelle, ettei usko hänen kykyihinsä kyseisessä asiassa.

Eli käytännössä kannattaa miettiä, onko opastaminen kannattavaa siinä tilanteessa vai onko kyseessä vain oman paremmuuden ääneen ilmaiseminen.

[/quote]

Jos vaan on oikeasti parempi, niin sitä voi  olla vaikea olla ilmaisematta. Joidenkin ihmisten tuntuu olevan kauhean vaikea hyväksyä sitä, että joku toinen voi olla parempi jossain asiassa. Tälläkin palstalla aina niissä älykkyysketjussa jonkun on pakko sanoa jotain sellaista joka riistää arvon älykkyyltä esim. että älykkäät ei voi kauniita. Tai että henkilö joka on huomannut jonkun toisen olevan itseään tyhmempi, ei voi olla oikeasti älykäs koska oikea älykäs pitäisi kaikkia yhtä älykkäinä. Ihan järjetöntä.

[/quote]

Yleensä muiden kritisoiminen ja arvostelu ei ole älykkyyttä, päinvastoin.

Ja tottapuhuen, kaikkihan me uskomme olevamme älykkäämpiä kuin muut, tiedämme paremmin miten muiden pitäisi tehdä, mutta valitettavasti se mitä itse pitää totena ei ole välttämättä tosiasia.

Vierailija
74/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 23:22"]

Ehkäpä joillekin se kritiikki ja hyvää tarkoittava neuvominen ei pohjimmiltaan olekaan sitä, vaan oman itsensä korottamista. Mitä enemmän muita pääsee opastamaan, sitä korkeammalle hierarkiassa itse nousee?

Pitää muistaa, että kukaan ei neuvo ihmistä jonka uskoo osaavan hommansa ja aina samalla kun neuvoo tai komentelee tulee sanoneeksi neuvonnan kohteelle, ettei usko hänen kykyihinsä kyseisessä asiassa.

Eli käytännössä kannattaa miettiä, onko opastaminen kannattavaa siinä tilanteessa vai onko kyseessä vain oman paremmuuden ääneen ilmaiseminen.

[/quote]

Jos vaan on oikeasti parempi, niin sitä voi  olla vaikea olla ilmaisematta. Joidenkin ihmisten tuntuu olevan kauhean vaikea hyväksyä sitä, että joku toinen voi olla parempi jossain asiassa. Tälläkin palstalla aina niissä älykkyysketjussa jonkun on pakko sanoa jotain sellaista joka riistää arvon älykkyyltä esim. että älykkäät ei voi kauniita. Tai että henkilö joka on huomannut jonkun toisen olevan itseään tyhmempi, ei voi olla oikeasti älykäs koska oikea älykäs pitäisi kaikkia yhtä älykkäinä. Ihan järjetöntä.

[/quote]

Yleensä muiden kritisoiminen ja arvostelu ei ole älykkyyttä, päinvastoin.

Ja tottapuhuen, kaikkihan me uskomme olevamme älykkäämpiä kuin muut, tiedämme paremmin miten muiden pitäisi tehdä, mutta valitettavasti se mitä itse pitää totena ei ole välttämättä tosiasia.

Vierailija
75/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen henkilökohtainen tila on suurempi kuin monessa muussa kulttuurissa, joten myös henkisellä puolella toisten asioihin puuttuminen koetaan ankarammin. Asiaa ei yhtään auta, että suomalainen tapa neuvoa tai kritisoida on usein töksähtävä, epäkohtelias ja vittumainen sekä lähtee jo valmiiksi oletuksesta, että neuvojen kohde ei kuitenkaan heti "tottele", saati että neuvoja voisi itsekin olla joskus väärässä.

Vinkki: jos on pakko huomauttaa jostain asiasta, hymy ja ystävällinen äänensävy auttavat paljon. Itse katson, että jos henkilö ei viitsi olla kohtelias, ei minulla ole aihetta mihinkään muuhun kuin ignooraamiseen.

Vierailija
76/103 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tästä nyt tuli suomalaisten haukkumaketju?

Mamut voisivat perustaa oman ketjunsa!

Vierailija
77/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:35"]

Suomalaisen henkilökohtainen tila on suurempi kuin monessa muussa kulttuurissa, joten myös henkisellä puolella toisten asioihin puuttuminen koetaan ankarammin. Asiaa ei yhtään auta, että suomalainen tapa neuvoa tai kritisoida on usein töksähtävä, epäkohtelias ja vittumainen sekä lähtee jo valmiiksi oletuksesta, että neuvojen kohde ei kuitenkaan heti "tottele", saati että neuvoja voisi itsekin olla joskus väärässä.

Vinkki: jos on pakko huomauttaa jostain asiasta, hymy ja ystävällinen äänensävy auttavat paljon. Itse katson, että jos henkilö ei viitsi olla kohtelias, ei minulla ole aihetta mihinkään muuhun kuin ignooraamiseen.

[/quote]

Aika hyvin selitetty. Nyt ymmärrän vähän tuota kalikkaa ja koiraa.

Suomalaiset neuvoessaan kuvittelevat lyövänsä eläintä eli alempaa kastia ja alempi kasti vastaa lyöntii raivokkaasti räksyttäen turpaansa :)

Vierailija
78/103 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 12:14"]

Isäntä ei turhaa lyö koiraansa ja koira ei todellakaan räksytä isäntää vastaan.

Terveisin 11cm miehen ihailija

[/quote]

Suomessa nimenomaan lyödään lyötyä lyömisen ilosta.

Vierailija
79/103 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten kritiikin antaa, jotkut ovat tosiaan kyllä niin älyttömän herkkiä kaikeille kritiikille että saa kilei keskellä suuta asetella sanat :p

Toisaalta myös ymmärrän näitä huonosti kritiikkiä kestäviä, sillä itsekin mun on pitänyt opetella ottamaan sitä vastaan. Jotenkin sitä ajattelee että siinä arvostellaan koko mun persoonaa ja kaikkea ja olen totaalisen epäonnistunut ihmisenä jos teen jotakin josta on huomautettavaa, ääh, kai se on jotakin kiltin tytön syndroomaa jota itsekin inhoaa ja sitten siihen tulee mukaan se passiivis-aggresiivisuus?

Vierailija
80/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 12:47"]

Minusta vaikeinta on ottaa vastaan kritiikkiä ja neuvoja asiassa jossa en ole tehnyt virhettä. Olen nyt pitkään "taistellut" asiakkaan kanssa joka väittää minun varastaneen kassasta rahaa ja mikään kassanlasku, tilitys tai muu ei saa häntä muuttamaan mieltään. Hän vaatii henkilökohtaista anteeksipyyntöä koska en suostu tunnustamaan. En ymmärrä miksi tämä on hänelle niin suuri asia kun työnantajanikaan ei minua tästä (olemattomasta) teosta syyllistä. Ko. asiakas on vihainen kun en ota palautetta vastaan nöyryydellä ja armoa pyytäen vaan väitän vastaan. 

[/quote]

Ööö? Hän on selvästi mielenterveysongelmainen. Miksi piinaat häntä ja kiistelet asiasta. Myöntäisit virheesi ja voisit vaikka valehdella että pomosi antoi anteeksi rötöksesi ja asia painettiin villaisella. Luulen että hän lopulta lopettaisi jankkaamisen.

Olen itse monesti myöntynyt (vaikka olen erimieltä). Tärkeintä on että tilanne loppuu. Ei siitä jaksa jankata. Monesti uskovien kanssa tulisi riideltyä pitkäänkin. Nykyään kuittaan että olen tehnyt syntiä ja rukoilen Jeesusta tänään illalla. Yleensä lopettavat.  Luonnollisesti en rukoile Jeesusta. Valehtelen ettei kritisoijat pahoita mieltään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi