Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea vastaanottaa kritiikkiä?

Vierailija
09.02.2014 |

Tai oikeastaan ei edes kritiikkiä vaan monesti ihan hyvää tarkoittavia neuvoja ja ohjausta. Enkä puhu nyt mistään parisuhteesta vaan ihan ulkopuolisten ihmisten neuvoista tyyliin parkkipaikalla "hei voisitko pitää hetken lapsestasi kiinni, niin me peruutetaan tästä"? Tai yksi opiskelukaveri on portsarina ja kertoo osan ihmisistä hermostuvan kohtuuttomasti, kun valomerkin jälkeen alkaa saatella niitä ovea kohti.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen paljon puolustuskannalla. Reagoin voimakkaasti kyllä lähinnä läheisten ihmisten kommentteihin. Kai mulla on huono itsetunto ja koen vähän kaiken kritiikiksi. Vaikea sanoa tarkkaan miksi. Minusta on tuntunut että vanhemmiltani on tullut paljon paheksuntaa tai vaatimuksia. Ammattiin opiskellessa opet oli lepsuja enkä tiennyt milloin olin suoriutunut hyvin ja milloin huonosti. Lopulta kun sain kehuja eri opelta, en edes tunnistanut niitä kehuiksi (myöhemmin ajattelin tilannetta ja hoksasin mistä oli kyse).

Että taustalla vois olla huono itsetunto liitettynä siihen etten ole kai saanut palautetta järkevällä tavalla, enkä osaa ottaa vastaan nykyään palautetta fiksusti.

Ja onhan sitten niitä tilanteita, joissa se palaute on annettu tyhmästi tai turhaan (pilkunviilaus tilanteissa, joissa itse asia on kuitenkin tullut ymmärretyksi).

Vierailija
82/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MouMou

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"]

Tai oikeastaan ei edes kritiikkiä vaan monesti ihan hyvää tarkoittavia neuvoja ja ohjausta. Enkä puhu nyt mistään parisuhteesta vaan ihan ulkopuolisten ihmisten neuvoista tyyliin parkkipaikalla "hei voisitko pitää hetken lapsestasi kiinni, niin me peruutetaan tästä"? Tai yksi opiskelukaveri on portsarina ja kertoo osan ihmisistä hermostuvan kohtuuttomasti, kun valomerkin jälkeen alkaa saatella niitä ovea kohti.

[/quote]

En jaksannut lukea loppuun kirjoitustasi; sillä ihmisillä on AINA parkkipaikoilla oikeus kulkea ensin ja autoilija on se joka odottaa. Ihan ilman kritiikkiä: se on laki.

Vierailija
84/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tapana myös myäntää anopille virheeni, vaikken sitä tarkoita. Annan hänen uskoa olevansa oikeassa.

En kuitenkaan koskaan muuta tapojani. Kuittaan vain ohimennen että olet oikeassa ja anteeksi että olin huolimaton :)

Vierailija
85/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki riippuu siitäkin miten sen kritiikin sanoo (sanooko 'ota huomioon vielä X' vai 'hei toope etkö tajunnut otta huomioon X') mutta osa kyllä ona sellaisia että vaikka miten sanansa asettaisi niin aina siitä loukkaannutaan ja vedetään pultit.  Kai se kritiikki silloin koetaan jotenkin henkilökohtaisena loukkauksena?

Vierailija
86/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no yleensä arvostellaan persoonaa niin miksei sitä saisi ottaa itseensä ja yleensä "kritiikki" on sitä, että pitikö se kahvi kaataa pöydälle vahingon jälkeen.

Vierailija
87/103 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 23:29"]

Jos vaan on oikeasti parempi, niin sitä voi  olla vaikea olla ilmaisematta. Joidenkin ihmisten tuntuu olevan kauhean vaikea hyväksyä sitä, että joku toinen voi olla parempi jossain asiassa. Tälläkin palstalla aina niissä älykkyysketjussa jonkun on pakko sanoa jotain sellaista joka riistää arvon älykkyyltä esim. että älykkäät ei voi kauniita. Tai että henkilö joka on huomannut jonkun toisen olevan itseään tyhmempi, ei voi olla oikeasti älykäs koska oikea älykäs pitäisi kaikkia yhtä älykkäinä. Ihan järjetöntä.

[/quote]

Yleensä muiden kritisoiminen ja arvostelu ei ole älykkyyttä, päinvastoin.

Ja tottapuhuen, kaikkihan me uskomme olevamme älykkäämpiä kuin muut, tiedämme paremmin miten muiden pitäisi tehdä, mutta valitettavasti se mitä itse pitää totena ei ole välttämättä tosiasia.

[/quote]

Mutta sinähän et tiedä kuka on oikeassa jos tyrmäät kaiken kritiikin sitä sen kummemmin tutkiskelematta. Ihmiset jotka osaavat ottaa kritiikkiä vastaan, kuuntelevat mitä heille sanotaan, ottavat selvää onko kritiikissä perää. Jos ei ole mitään perää, niin sitten sanovat kritiikin antajalle, että sori, olet väärässä koska...

En ymmärrä mikä tässä nyt on niin vaikeaa. Ja tuo nillitys siitä, että kritiikki täytyy sokeroida jotenkin ennen kuin sitä voi ottaa vastaan, kertoo vain se, että te ette halua kritiikkiä. Koskaan. Mikään kritiikki ei tule koskaan olemaan riittävän kauniisti ja ystävällisesti sanottu.

Vierailija
88/103 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11cm mies puoliksi suomalaisena avasi tätä suomalaistenasennetta reagoida kritiikkiin ja kritiikin antajan asennetta myös.

Tilanne koetaan henkisenä pahoinpitelynä jonka suorittaa isäntä koiralleen.

Koska yhteiskunnassamme kansalaisten joukosta ei löydy auktoriteettejä (pois sulkien poliisi, jolle harva alkaa inttämään vastaan), kuten vaikkapa armeijasta, jossa on selviö ettei korkeammalle arvolle aleta neuvomaan asioita.

Suomalaisten asennetta kuvastaa myös se miten Tuntematon sotilas kirjassa Rokka esittää eräänlaista koiraa joka räksyttää uhmakkaasti nuorelle upseerille kritiikistä, jonka syy jää epäselväksi, koska en muista mistä oli kyse. Mielestäni kirja muutenkin on Linnan eräänlainen pohjannoteeraus. Ajankohta toki sopi hyvin menestykselle.

Huomioitavia seikkoja on monien ihmisten ihastus Rokka päähenkilön itsepäisyyteen ja uhoon. Mikä siinä saa teidät kiimaan?

Saksalaiseen luonteeseen kuuluu lojaalius isäntää kohtaan. Koska tällöin luodaan tehokas toimiva yhteiskunta, jossa kaikki voittaa. Isäntä ei turhaa lyö koiraansa ja koira ei todellakaan räksytä isäntää vastaan.

Terveisin 11cm miehen ihailija

Vierailija
89/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vastaanottajia haukuttu herkiksi ja heikoiksi.

Minä väitän toisin.

Närkästynyt vastaanottaja on varustettu voimakkaalla minällä eli hyvällä itsetunnolla.

Minusta kenelläkään ei ole mitään asiaa tulla neuvomaan tai käskyttämään minua.

Siinä voi nyrkkikin heilahtaa, jos tilanne sen sallii!

Vierailija
90/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä voi olla näinkin dorkia keskustelun aloituksia. Kato peiliin ääliö, syy on todennäköisesti vastenmielisessä naamassasi.

Vierailija
91/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:38"]

no yleensä arvostellaan persoonaa niin miksei sitä saisi ottaa itseensä ja yleensä "kritiikki" on sitä, että pitikö se kahvi kaataa pöydälle vahingon jälkeen.

[/quote]

No miksei sitä voi kommentoida että olen kömpelys voi voi minua. Kallista kahviakin oli. Voin korvata sen.

[/quote]

Voisin saada itseni vielä sanomaan tuon, mutta elekieltä ja äänenpainoja en pystyisi pimittämään - kuulija tajuaisi että olen aivan raivona ja tuo on vain pelkkää sarkastista ivaa.

T: yksi herkkähipiäinen

[/quote]

No miten olisi sellainen lyhyt.

Anteeksi. Olen kömpelys! Sitten käännyt tiskille päin hakemaan rättiä ja lasket kasvosi sotkua kohti. Pyyhit sotkusi ja hymyilet. Kas noin.

Vierailija
92/103 |
11.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2014 klo 08:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:38"]

[/quote]

No miksei sitä voi kommentoida että olen kömpelys voi voi minua. Kallista kahviakin oli. Voin korvata sen.

[/quote]

Voisin saada itseni vielä sanomaan tuon, mutta elekieltä ja äänenpainoja en pystyisi pimittämään - kuulija tajuaisi että olen aivan raivona ja tuo on vain pelkkää sarkastista ivaa.

[/quote]

No miten olisi sellainen lyhyt.

Anteeksi. Olen kömpelys! Sitten käännyt tiskille päin hakemaan rättiä ja lasket kasvosi sotkua kohti. Pyyhit sotkusi ja hymyilet. Kas noin.

[/quote]

sarjassa kuinka naisista tehdään alistuvia orjia.... mutta kai tuo oli vitsi?

Vierailija
93/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:38"]

[/quote]

Vierailija
94/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 17:38"]

[/quote]

Vierailija
95/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"]

[/quote]

En jaksannut lukea loppuun kirjoitustasi; sillä ihmisillä on AINA parkkipaikoilla oikeus kulkea ensin ja autoilija on se joka odottaa. Ihan ilman kritiikkiä: se on laki.

[/quote]

Oletko sekopää? Päästät lapsesi juoksentelemaan peruuttavien autojen sekaan.

Vierailija
96/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:42"]

[/quote]

[/quote]

Aika "pitkä" kirjoitushan se olisikin ollut lukea, mutta onneksi sentään olet jaksanut lukea tieliikennelain.

Harmi kyllä pieniä lapsia ei auton ikkunoista ja peileistä välttämättä peruutustilanteessa voi havaita, joten vaikka lapsesi jäisi alle, ei autoilijaa välttämättä tuomittaisi yhtään mistään, jos kuitenkin peruuttanut varovaisesti ja katsonut parhaansa mukaan.

Vierailija
97/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
98/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on täällä palstallakin. Joku ottaa itseensä kun totuus kirpaisee.

Vierailija
99/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 22:37"]Niin on täällä palstallakin. Joku ottaa itseensä kun totuus kirpaisee.

[/quote]

Jos keskustelukumppani raivostuu, sinä tulkitset aina olleesi oikeassa..? No sinulla ei ainakaan ole ongelmana liian _heikko_ itsetunto...

Vierailija
100/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa erästä tuttuani, ikä 30v ja loukkaantuu ihan kaikesta. suurentelee asian -siis kritiikin ihan uskomattomaksi. tuollainen asenne pilaa suhteita ystäviin. ei aikuisen ihmisen pitäisi varoa ihan jokaista sanaa, jonka suustansa päästä.  rasittavaa, kun toinen ottaa kaiken niin henk.kohtaisesti. uuvuttavaa seuraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän