Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joidenkin ihmisten on niin vaikea vastaanottaa kritiikkiä?

Vierailija
09.02.2014 |

Tai oikeastaan ei edes kritiikkiä vaan monesti ihan hyvää tarkoittavia neuvoja ja ohjausta. Enkä puhu nyt mistään parisuhteesta vaan ihan ulkopuolisten ihmisten neuvoista tyyliin parkkipaikalla "hei voisitko pitää hetken lapsestasi kiinni, niin me peruutetaan tästä"? Tai yksi opiskelukaveri on portsarina ja kertoo osan ihmisistä hermostuvan kohtuuttomasti, kun valomerkin jälkeen alkaa saatella niitä ovea kohti.

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:28"]No minusta kyllä on jokaisen perheen oma asia, miten väsyneiden lasten kanssa lähtevät kauppaan niin kauan kun kyse on vaan kiukuttelemisesta ym äänihaitasta eikä mistään vaaratilanteista tai esineiden tai ihmisten havingoittamisesta. Sivullisella ei ole mitään oikeutta kommentoida asiaa oli sitten kuinka oikeassa tai väärässä tahansa. Ei kannata lähteä itse väsyneenä kauppaan, jollei jaksa muita ihmisiä ml. lapsia.

[/quote]

Ei ole mikään lasten oikeus kiukutella ja tuottaa meluhaittaa kaupassa. Meluhaitta on ihmisten vahingoittamista. Kaupassa käyttäydytään asiallisesti, koskee myös lapsia. Jos ei osaa käyttäytyä, ei ole asiaa kauppaan. Fiksut vanhemmat toki osaavat ennakoida ja välttää nämä kiukuttelu- ja meluhaittatilanteet suurimmaksi osaksi.

Itse en käy väsyneenä kaupassa, silti ärsyttää turhaan huutavat lapset, joille ne väsyneet äidit huutavat naama punaisena - tuloksetta. Eikö olisi vaan helpompi jäädä kotiin tai laittaa isä kauppaan? Kai se isäkin osaa maitoa ja jauhelihaa ostaa?

[/quote]

Ihanaa, kun osaat näin hyvin neuvoa täysin tuntemattomia ihmisiä! Kaikilla lapsilla ei ole kahta vanhempaa, heidän äitinsä/isänsä voi olla vaikka leski. Tiedän myös muutamankin tilanteen, jossa vararuoat ovat menneet pilalle esim pakkasen hajottua huomaamatta... Tarhaan ei lapsia saa jättää kaupassakäynnin ajaksi, eikä kaikista töistä voi lähteä etukäteen kauppaan. Kaikilla ei myöskään syystä tai toisesta ole sellaista tukiverkkoa lähellä, että joku muu voisi käydä kaupassa tai vahtia lapsia.

Tuollaisessa tilanteessa jos joku tulisi "neuvomaan" ettei ole pakko tulla väsyneiden lasten kanssa kauppaan, niin joo, itse en ehkä enää vastaisi nätisti.

Miksei voida luottaa siihen, että aikuinen ihminen on miettinyt vaihtoehdot läpi ja valinnut pienimmän haitan periaatteella? Minä ainakin ajattelen ensin ja toimin sitten. Itsetuntoni on ihan normaali, kunnioitan sekä itseäni, että muita. Eikä tulisi pieneen mieleenkään, että aikuinen ihminen ei osaisi ajatella ihan omilla aivoillaan, vaan että "minäpä tiedän paremmin".

[/quote]

Pieni haitta sinulle, iso haitta muille ;)

Eikä jokainen väsyneitä lapsia kauppaan rahtaava ole yh (tai leski..), vaan monesti näkee myös sen isän mukana kaupassa.

Aina ei myöskään voi olla pakastin rikki ja vararavinnot pilalla. Tai joku erikoistapaus. Kyse on vaan välinpitämättömyydestä.

Ymmärrän että _joskus_ otetaan se väsynyf lapsi kauppaan kiukuttelemaan ja käydään nopesti kaupassa ja yritetään häiritä muita asiakkaita mahdollisimman vähän.

Ei se ole sille lapsellekaan kivaa olla kaupassa väsyneenä. Eikö silloin niitä kaupassa käyntejä voisi suunnitella fiksummin ja ostaa kerralla enemmän? Esim. viikonloppuna? Ainii, tällä leskiäidillä ei ole autoa ja se pakastin on edelleen rikki, eli kaupassa täytyy käydä päivittäin ;)

[/quote]

Pointti taisi olla, että Sinä et voi tietää mikä heidän tilanteensa on, niin jättäisit turhat muka hyväätarkoittavat neuvosi jakamatta.

[/quote]

Älä huoli, en minä siellä kaupassa mitään sano. Näistä väsyneistä yh-... anteeksi leskiäideistä (miksi muuten leski? Kuulostaako se paremmalta kuin yh?) ei tiedä mitä tekevät. Väsyneenä käytöstavat unohtuu, joten saattavat sortua huutamaan tai heittää vaikka tomaatilla. En ota sitä riskiä.

Sen sijaan näytän heille hyvää mallia, tuomalla kauppaan kaksi hyväntuulista ja hyvin käyttäytyvää poikaani ;)

Vierailija
22/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:09"]

Pointti taisi olla, että Sinä et voi tietää mikä heidän tilanteensa on, niin jättäisit turhat muka hyväätarkoittavat neuvosi jakamatta.

[/quote]

Miksi pitäisi jättää neuvot jakamatta?

[/quote]

Se on jo yllä selvitetty. Kaipaatko uusinnan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joskus jokin neuvo vain kolauttaa itsetuntoa, esimerkiksi työasioissa. Sitten jälkikäteen ajattelee järjellä, ja ymmärtää että neuvo oli järkevä, ja sietää sen oman väärän toiminnan jonkin asian suhteen. Pitäisi muistaa, että 99% ihmisten toimintaan vaikuttaa omat tunteet, ja lähellekkään kaikki eivät ole tyyniä viilipyttyjä, joita voi kritisoida ja neuvoa ilman että se heitä yhtään hetkauttaa. Iso osa tämänkin ketjun kirjoittelijoista on varmasti joskus loukkaantunut aiheetta. Me ihmiset ollaan aika pikkumaisia ja käsitetään se maailma vaan oman navan kautta. Aika harva on kuitenkin saavuttanut totaalisen zen-tilan ja täyden objektiivisuuden omia toimia kohtaan, vaikka usein päällepäin järkevästi ja tyynesti toimisikin. Yhtä hyvinhän voitaisiin kysyä: miksi joitakin ärsyttää se, että tuntematon ihminen ei osaa vastaanottaa rakentavasti kritiikkiä?

Toinen mikä tuli mieleeni, on se että joskus itse vain tietää olevansa oikeassa. Esimerkiksi joku fiksu tulee neuvomaan ruokavalinnoissa, että ei kannattais tota täysmaitoa käyttää kun siinä on niin hirveesti sitä rasvaa. No kyllä käytän, koska olen alipainoinen, ja täysmaidolla ei kyllä vielä verisuonien seinämiä koveteta. Siinäkin on kuitenkin vain 3,5%rasvaa, tämä nyt esimerkkinä. Siispä kun toista päättää neuvoa, niin kannattaa olla varma, että a.) on oikeassa ja b.) neuvosta on ihan realisitisesti jotain hyötyä. Olisin minäkin miljoonat kerrat voinu neuvoa ylipainoista kaveria, että kannattais liikkua enemmän ja syödä vähemmän, mutta eiköhän tuon tiedä itsekin, ja tuskin minun neuvosta apua olisi. Eri asia sitten esim työraportin palautteet jne, niitä pitää todellakin antaa, mutta myös hyväksyä se että oma neuvo niidenkään suhteen ei suinkaan aina ole hyvä neuvo.

Vierailija
24/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyvyttömyydestä ottaa vastaan palautetta. Kannattaa opetella sanomaan "anteeksi", jos joku huomauttaa lasten käytöksestä tai väärin pysäköidystä autosta tai mistä tahansa. Tuo anteeksi pyytäminen on tavallaan elämän hallintaa ja muitten huomioimista ja itsensä kehittämistä. Opettelin itsekin tuon tavan ja siitä jaa hyvä mieli itselle ja kommentoijalle.win-win-tilannehan on kaikkien etu, eikö?

Vierailija
25/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:25"]

[/quote]

[/quote]

Se on jo yllä selvitetty. Kaipaatko uusinnan?

[/quote]

Kyllä, tarvitsen uusinnan. Olen yksinkertainen jankkaaja, joka on aina mielestään oikeassa.

Vierailija
26/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:21"]

[/quote]

[/quote]

Miksi pitäisi aliarvioida muita ihmisiä? Et sinä sen kummempi ole. Miksi haluaisit tahallasi pahoittaa jonkun mieken turhaan?

[/quote]

Jos yksi ihminen sadasta hyötyy siitä neuvosta, niin miten se on turhaa? Se, että sinä pahoitat mielesi, on ihan sinun valintasi. Minua on tultu kadulla neuvomaan ja olen siitä todella kiitollinen. Se erittäin hyödyllinen neuvo.

Vierailija
27/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiattomasta kritiikistä ei tietysti ole iloa, mutta jos hyviä neuvojakaan ei kestä, voi taustalla olla ikävät lapsuudenkokemukset tms.

Vierailija
28/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:19"]

Hiukan eri asia olla auttamatta kadulle tuupertunutta ihmistä, kuin käydä pätemään jollekin kaupassa. Jo laki avittaa sinua ymmärtämään tämän. Ja sinänsä avasit ihan mielenkiintoisen pointin, eli auttaminen. Kun kysyt kadulle tuupertuneelta ihmiseltä, tarvitseeko hän apua, olet ilmeisen valmis sitä tarjoamaan. Oletko valmis tarjoamaan apuasi myös sille äidille kaupassa? Vai halusitko vain päästä pätemään...

Ja ihan oikeastiko hekin, jotka muka tietämättömyyttään tuovat väsyneet lapset kauppaan, niin sinun neuvosi kuultuaan ajattelevat asiaa uudestaan? Vai oletko tahallasi niin ilkeä, että haluat pelotella äitiparkaa niin pahasti, ettei hän enää uskalla mennä kauppaan lasten kanssa? Ihan oikeasti, mikä tässä on ideana? 

Asiallinen, rakentava kritiikki, asiallisessa paikassa on oikeasti hyvä juttu. Mutta ainakaan tuo kauppajuttu ei sellainen ollut.

[/quote]

Ehkä se kauppaesimerkki on huono mutta noin niinkuin yleisenä periaatteena pidän hyvänä asiana neuvoa tai antaa kritiikkiä. Neuvot ja kritiikin voi ottaa vastaan ja ehkä hyötyä niistä jotain tai sitten voi alkaa mielensä pahoittajaksi. Jos alkaa sellaiseksi, niin kohta kukaan ei tule antamaan neuvoja, edes silloin kun niitä kipeästi kaipaisi.

Vierailija
29/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 10:29"]Yhtä hyvinhän voitaisiin kysyä: miksi joitakin ärsyttää se, että tuntematon ihminen ei osaa vastaanottaa rakentavasti kritiikkiä?

[/quote]

Jos tosiaan kysyt tätä, niin siinä ärsyttää ne menetyt mahdollisuudet. Jos vaikka työkaverini vaikuttaa hirveän kivalta ihmiseltä mutta jolla on paha hajuinen hengitys, niin sanonko siitä hengityksestä ja otan riskin, että se loukkaantuu ja kostaa sen jotenkin vai jätänkö sanomatta ja alan välttelemään. Se työkaverini saattoi olla tuleva paras kaveri ja ihana ystävä mutta jos en uskalla ottaa riskiä, en saa koskaan tietää.

Vierailija
30/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:28"]No minusta kyllä on jokaisen perheen oma asia, miten väsyneiden lasten kanssa lähtevät kauppaan niin kauan kun kyse on vaan kiukuttelemisesta ym äänihaitasta eikä mistään vaaratilanteista tai esineiden tai ihmisten havingoittamisesta. Sivullisella ei ole mitään oikeutta kommentoida asiaa oli sitten kuinka oikeassa tai väärässä tahansa. Ei kannata lähteä itse väsyneenä kauppaan, jollei jaksa muita ihmisiä ml. lapsia.

[/quote]

Ei ole mikään lasten oikeus kiukutella ja tuottaa meluhaittaa kaupassa. Meluhaitta on ihmisten vahingoittamista. Kaupassa käyttäydytään asiallisesti, koskee myös lapsia. Jos ei osaa käyttäytyä, ei ole asiaa kauppaan. Fiksut vanhemmat toki osaavat ennakoida ja välttää nämä kiukuttelu- ja meluhaittatilanteet suurimmaksi osaksi.

Itse en käy väsyneenä kaupassa, silti ärsyttää turhaan huutavat lapset, joille ne väsyneet äidit huutavat naama punaisena - tuloksetta. Eikö olisi vaan helpompi jäädä kotiin tai laittaa isä kauppaan? Kai se isäkin osaa maitoa ja jauhelihaa ostaa?

[/quote]

Minä olen muutaman kerran joutunut kipeän lapsen kanssa apteekkiin illalla päivystysreissun päätteeksi. Lapsi on kiukutellut ja itkenyt, ja ihmiset ovat mulkoilleet. MITÄ minun pitäisi tehdä siinä vaiheessa kun mies on työmatkalla ja minä yksin lasten kanssa, ja yksi sairastuu niin että tarvitsee lääkäriä?

Aina ei saa ketään hoitamaankaan, ainakin omat vanhempani ovat vielä työelämässä ja toinen matkustaa myös työkseen.

Ärsyttävää tällainen. Jonkun on tehtävä jotain, eikä varmasti itsekään nauti esim. huutavasta lapsestaan kaupan kassajonosta. Niin siinä vaiheessa jos joku jotain sanoo, se on jo näsäviisautta, eikä siinä taas ole mitään ihailtavaa vaan päinvastoin. 

Vierailija
31/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palautteen sisältö, vaan asian esittämistapa. Kyllä minä ainakin osaan ottaa kritiikkiä vastaan, jos se on asiallisesti annettu. Vertaa esim. "pidä siitä muksustas kii, hei haloo se jää mun alle! Eiks teillä oo silmiä päässä!" on epäasiallinen, kun taas "varokaas hieman,kiitos" on asiallinen.

Vierailija
32/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:47"]

Minä olen muutaman kerran joutunut kipeän lapsen kanssa apteekkiin illalla päivystysreissun päätteeksi. Lapsi on kiukutellut ja itkenyt, ja ihmiset ovat mulkoilleet. MITÄ minun pitäisi tehdä siinä vaiheessa kun mies on työmatkalla ja minä yksin lasten kanssa, ja yksi sairastuu niin että tarvitsee lääkäriä?

Aina ei saa ketään hoitamaankaan, ainakin omat vanhempani ovat vielä työelämässä ja toinen matkustaa myös työkseen.

Ärsyttävää tällainen. Jonkun on tehtävä jotain, eikä varmasti itsekään nauti esim. huutavasta lapsestaan kaupan kassajonosta. Niin siinä vaiheessa jos joku jotain sanoo, se on jo näsäviisautta, eikä siinä taas ole mitään ihailtavaa vaan päinvastoin. 

[/quote]

Ehkä ne mulkoilee sen takia, että sinun kasvoiltasi paistaa syyllisyys. Jos menisit sinne kauppaan sairaiden lasten kanssa rohkeasti aivan kuin siinä ei olisi mitään hävettävää, kuten ei olekaan, niin ehkä se viestisi ihmisille, että tällä äidillä on erittäin hyvä syy raahata väsynyttä ja kiukkuavaa lasta mukanaan. Jos sinä näytät hermostuneelta ja epätoivoiselta, se vain herättää ihmisissä halun auttaa/neuvoa/puuttua asiaan ja silloin saat ehkä kommentteja. Jos näytät siltä, että sinua ei vaivaa mikään ja kaikki on ok, niin ihmiset rauhoittuvat.

Vierailija
33/103 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen että kyse ei ole siitä että ihminen ei ymmärtäisi toisen neuvoja oikeiksi vaan ne saavat ihmisen puolustuskannalle.

Vierailija
34/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 11:51"]

Ei se palautteen sisältö, vaan asian esittämistapa. Kyllä minä ainakin osaan ottaa kritiikkiä vastaan, jos se on asiallisesti annettu. Vertaa esim. "pidä siitä muksustas kii, hei haloo se jää mun alle! Eiks teillä oo silmiä päässä!" on epäasiallinen, kun taas "varokaas hieman,kiitos" on asiallinen.

[/quote]

Eli sinä et pysty hallitsemaan omia tunteitasi vaan loukkaannut muiden kommenteista mutta kommentoijan täytyy pystyä olemaan viileän asiallinen? Odotat toisilta jotain mihin et itsekään pysty.

Vierailija
35/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:52"]

Mun mies vaistomaisesti täräytti nyrkillä otsaan huomauttelijaa parkkihallissa aikoinaan.

Onneksi meni sakoilla eikä huomauttelijalle käynyt pahempaa.

Toivottavasti ei huomauttele tulevaisuudessa.

Moi,ei kai nyt enää ole sun mies, tollasen jälkeen? Ei ketään saa lyödä, se opetetaan jo ihan pienenä. Sit ymmärrän jos sun mies on jollain lailla ymmärrystä vailla oleva ja/tai holhouksen alla.

[/quote]

Vierailija
36/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jossain maalla on hyvä että huutavat lapset jätetään kotiin. Kaupungissa noin muutenkin on niin meluisaa ettei kuule edes omaa ääntään liikenteen takia.

Kaupunkilaiset ovat tottuneet meteliin. Herkkäkorvaisille on korvatulppia ja soittimia, jotka plokkaavat ylimääräiset äänet pois (minulla on).

Ongelmana on se että kaupungissa pitää huutaa, jos haluaa keskustella jostain kadulla.  Se on sääli. Yksin kaupassa tai liikenteessä jalankulkijana korvatulpat ovat mainiot välineet. Jos haluaa keskustella ja olla sosiaalinen niin se ei onnistu kadulla. Kaupassa se onnistuu vaikka vieressä kiukutteleekin normaali kehitysvaihettaan kärsivä ihmispentu.

Mitä tuohon huomautteluun tulee niin todella moni kuuntelee asiallista palautetta ja painaa päänsä alas. Harvoin vastaan tulee niitä, jotka alkavat väittämään asiasta.

t. Vartija, sivutoiminen portsari ja yleinen järjestyksenvalvoja

Vierailija
37/103 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko itsetunto.

Vierailija
38/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu myös siitä, onko tällä mahdollisella palautteen antajalla kompetenssia antaa sitä palautetta. Jos palautteen antajalla ei sitä ole, niin menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
39/103 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle nuo tilanteet on usein sellaisia (valomerkkiä lukuunottamatta, kun en baareissa käy) että olen jo yrittänyt jotakin ja sitten joku tulee vielä kommentoimaan. Esim. jossain ruoanlaitossa sen kerran kun menen vähän helpommalla, anoppi tulee sanomaan että kannattaisi syöttää lapsille jotain terveellistä lihapullien ja ranskalaisten sijasta. Tai kaupassa johon on ollut pakko mennä väsyneen lapsen kanssa, joku sanoo että ne lapset kannattaisi kyllä jättää kotiin jos niitä väsyttää.

Eli siis, vähän tilannetajua ihmisiltä, jos ei ole aivan pakko sanoa mitään. Portsarin on sanottava ja parkkipaikallakin ehkä pitää huomauttaa toisille jostain, mutta noin muuten.

Vierailija
40/103 |
10.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää töissä usein toistuva kuvio, jossa kritiikkiä tulee töiden tekemisen jälkeen niin, ettei ensin anneta mitään toiveita ja neuvoja. Tee sää tämä. Kysyn, että onko jotain toiveita tai yleensä jotain mitä pitäisi tietää ennen hommaan ryhtymistä. Kukaan ei puhua pukahda sanaakaan. No, sitten kun saan homman tehtyä ja tulokset esitettyä, sanaiset arkut aukeavat. Eihän tässä ollu tätäkään, tää ei nyt oo ollenkaan sitä mitä odotettiin, tää puuttuu jne. Otan kyllä kritiikin vastaan, mutta lyttäyspalaute jälkeenpäin ärsyttää kun puutteellisen ohjeistuksen takia saa tehdä homman kahteen kertaan. Ja jos erehdyt sanomaan, että olisinpa tiennyt tuonkin etukäteen, niin et vaan osaa ottaa vastaan kritiikkiä niuh niuh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän