Kissa tuli taloon, miten itse käyttäydyn?
Eli, minulle tuli tänään kissa. Ihan aikuinen tyttö.
kuinka itse käyttäydyn? Olenko vaan paikallaan/teen omia juttuja ilman että huomioin kissaa vai menenkö sen luokse?
nyt se on nuuskinut paikkoja, tottakai aika hämmentynyt on.
miten saisin kissalle mukavan turvallisen olon, että tottuu minuun ja uuteen kotiinsa?
Kommentit (29)
Elät normaalisti, silität ja rapsutat aina silloin tällöin, opetat käymään hiekkalaatikolla, opetat missä on ruokapaikka. Kissan pitää tottua sinun normaaliin elämääsi, sinun ei pidä olla varpaillasi kissan tähden ja miettiä, mitähän se nyt sinusta ajattelee.
Alkuun kissa saattaa olla hämillään uudesta kodista ja tällöin tarpeita pantataan. Meille tuli kissanpentu tällä viikolla ja ensimmäistä pisua saatiin odotella n. vuorokausi.
Jos kissa käy potalla mutta mitään ei tule, tällöin soittaisin eläinlääkärille koska kyseessä voi olla virtsatietulehdus tms.
Jos taas kissa ei edes käy potalla yrittämässä niin tällöin odottelisin huoletta huomisaamuun.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:14"]
Pitääkö huolestua? Kissa ei ole tehnyt laatikkoonsa tarpeitaan koko päivänä! Alusena puupelletti. :(
[/quote]
Pelletti on huono vaihtoehto, hienojakoinen, paakkuuntuva kissanhiekka on paras. Pökäleet ja pissa kannattaa sitten poistaa reiällisellä pikkulapiolla, josta ylimääräinen hiekka valuu pois. Varaa kissan jätöksille oma tiivis, kannellinen pikkuroskis, ja laita pohjalle jyrsijän purua, ja lisää purua aina uuden kakan päälle, niin ei haise. Purua saa marketeista.
Kaikki kissat ei tykkää pelleteistä. Itse kysyin entiseltä omistajalta kelpaako ja sillä perusteella uskalsin sitä ostaa ja laatikkoon laittaa. On tosi edullista ja riittoisaa. Ulosteet ei haise, voi laittaa pönttöön tai bioon. Eikä satu jos jää jalan alle :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:23"]
Pitääkö huolestua? Kissa ei ole tehnyt laatikkoonsa tarpeitaan koko päivänä! Alusena puupelletti. :(
[/quote]
Pelletti on huono vaihtoehto, hienojakoinen, paakkuuntuva kissanhiekka on paras. Pökäleet ja pissa kannattaa sitten poistaa reiällisellä pikkulapiolla, josta ylimääräinen hiekka valuu pois. Varaa kissan jätöksille oma tiivis, kannellinen pikkuroskis, ja laita pohjalle jyrsijän purua, ja lisää purua aina uuden kakan päälle, niin ei haise. Purua saa marketeista.
[/quote]
kyllä ne kökäleet voi wc pönttöönki laittaa, tarvi mitään erillisiä roskiksia ostaa lol
Heitä se pihalle ennenkuin se saastuttaa koko asunnon.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:23"]
[/quote]
[/quote]
kyllä ne kökäleet voi wc pönttöönki laittaa, tarvi mitään erillisiä roskiksia ostaa lol
[/quote]
Samalla laitat pönttöön myös hiekkaa. Ajan myötä sitä kertyy sinne ihan mukavasti. Mitä aiot selittää huoltomiehelle joka tulee avaamaan tukkeutuneen viemärin? Huoltomiehelläkin saattaa olla jotain sanottavaa sinulle, eikä se ole kaunista. Lol.
Itse laitan kakkan pakaste pussiin ja vien roskikseen..
kuka oikeasti säilöö jotain peetä sisällä??? Hyi!
mitä kissa käytti ennen laatikossaan? Samaa laatua kannattaa ottaa. Mä kuljetin kissaa sylissä ruokakupulle, vessaa yms. Alkuun oli hiukan arkoja, mutta pian tottuivat. Mutta kissat tarvitsevat aikaa, ja paljon aikaa. Meillä on kaksi aikuisena otettua kissaa, ja vasta vuoden kuluttua tuli sohvalle viereen. Tykkäävät kyllä sisillelystå, ja puskevat, mutta vasta viimeaikoina kävelleet syliin hetkeksi.
Kissin pitää saada lempeyttä, rakkautta ja huolenpitoa. Hän on niin herkkä ihmisyksilö.
Voi miksi menit ottamaan kissan? Nyt joudut muuttamaan koko olemuksesi kissamaiseksi. Tarkkaile vaivihkaa sivusilmällä kissaa, ja ole rennon laiska, kissa vaistoaa heti jos olet jännittynyt! Mene sohvalle istumaan mutta älä anna kissan huomata jos katsot telkkaria. Ole ihan muina miehinä mutta silti valppaana! Lykkyä tykö!
Jos kissa on selvästi peloissaan uudesta paikasta, niin älä silloin ainakaan silittele ja lepertele. Anna sen tottua rauhassa uuteen paikkaan ja sitten kun kissa itse tulee sun lähelle, niin anna hellyyttä.
Kissa on yleensä utelias eläin. Kyllä aikuinen terve kissa osaa itse hiekkalaatikon löytää ilman jatkuvaa näyttämistäkin. Sama ruokailun suhteen. Uudessa paikassa saattaa jännittää niin paljon, että ruoka ei heti maistu.
Annat vaan kissan tutkia paikkoja rauhassa ilman turhaa hössöttämistä. Riippuu ihan kissasta, mutta viikko voi ainakin mennä siinä, että tottuu uuteen paikkaan. Onhan uuteen paikkaan ja vieraiden ihmisten luo muutto iso muutos kissan elämässä.
Pitää sähistä, repiä sohva ja verhot, sekä raapia tapetit, että kisuli tuntee olonsa kotoiseksi.
Anna sen tutustua ensin, tee omia normaaleja juttujasi, mutta älä kuitenkaan ala imuroimaan tms.
Kissa saattaa mennä jossain vaiheessa piiloon esimerkiksi sängyn alle, voit yrittää kutsua kissaa rauhallisesti, mutta älä ota sitä väkisin pois piilosta, tulee jos tulee.
Saattaa olla piilossa kauankin, ihan normaalia, anna olla.
Tee siis vain omia juttujasi, kissa ottaa aikansa, kyllä se tulee tutustumaan kun tulee.
Leikitä sitä hiukan, silitä aina kun tulee käden ulottuville, kanna piipahtamaan hiekkalaatikolla ja leikitä lisää. Ja anna myös olla rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:14"]
Leikitä sitä hiukan, silitä aina kun tulee käden ulottuville, kanna piipahtamaan hiekkalaatikolla ja leikitä lisää. Ja anna myös olla rauhassa.
[/quote]
Näin tekisin vain pennun kanssa, mutta en aikuisen. Mutta olenkin kasvattanut lähinnä koiria, kissoja on ollut toki lemmikkinä useampikin.
Kuinkahan normaalia tämä sitten on?
En nukkunut kuin pätkiä, kun kissa naukui vähän väliä. Tuli myös viereen puskemaan ja kehräämään....
Kun naukui, puhuin sille. Jos tekee ensiyönä samaa, kannattaako vaan jättää huomiotta vaikka kuinka naukuisi?
Nyt kissa nukkuu vihdoin, mutta minun ei enää pidä nukkua kun hommat kutsuu. Väsyttää...