Miksi en saa haastattelukutsuja / vastauksia työhakemuksiin?
Ja heti alkuun: en hae mitään ihmeellisiä töitä vaan esim. kassan osa-aikatöitä, kaikkia kaupallisia osa-aikatöitä yms.
Olen ylioppilas ja minulla on kaupallinen koulutus sekä toinen ammattitutkinto. Olen ollut yli 10 vuotta työelämässä vakituisesti. Työhakemukseni on ok.
Olen hakenut mm. viiteen eri rekryfirmaan, ei AINUTTAKAAN vastausta!! Siis mitä?? Missä mättää?
Ymmärtäisin, jos hakisin jotain suurempaa koulutusta vaativia hommia, mutta näissä ei edes vaadita kokemusta eikä koulutustakaan. Ja siitä koulutuksesta huolimatta en saa mitään vastausta. Ja samaan aikaan sanotaan, että rekryfirmoista kyllä saa aina töitä!?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]
Hoitoalalla kokemuslisiin lasketaan vain hoitoalan työ! Minulta ei hyväksytty esim. vanhainkodissa tekemääni ajanjaksoa kokemuslisiin, koska nimikkeenä oli laitettu ompelija! Vaikka tein ihan hoitotyötä, sijaisuuteen oli vain laitettu joku vakanssinro joka sattui olemaan ompelija.
[/quote]Miks sä olet tuollaisen työsopimuksen allekirjoittanut edes?!
Te, jotka sanoitte haluavanne auttaa niin voitteko sitten sanoa lyhyesti mitä minun kannattaa kirjoittaa hakemukseen?
Todellakin haluan töitä, haluan vaihtaa alaa, haluan tehdä paljon vuoroja jne.
Ap
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:38"]
Hoitoalalla kokemuslisiin lasketaan vain hoitoalan työ! Minulta ei hyväksytty esim. vanhainkodissa tekemääni ajanjaksoa kokemuslisiin, koska nimikkeenä oli laitettu ompelija! Vaikka tein ihan hoitotyötä, sijaisuuteen oli vain laitettu joku vakanssinro joka sattui olemaan ompelija.
[/quote]Miks sä olet tuollaisen työsopimuksen allekirjoittanut edes?!
[/quote]
Ei se työsopimuksessa lukenut vaan haettaessa kokemuslisiä kaupungilta tuli päätös, että tämä ja tämä työ ei kelpaa kokemuslisiin, koska ei ole hoitoalan työtä. Samoin ei kelvannut vuosi, jonka olin kouluavustajana, koska se ei ollut "virallinen" työ vaan "työkkärin harjoittelu".
Kirjoitat, että osaat käyttää kassakonetta ja veikkausta. Kirjoitat, että edelliset esimiehet ovat kehuneet sinua mm. asiakaspalvelutaitojasi. Kirjoitat, että olet ripeä ja hyvä tarttumaan hommiin. Kirjotat, että etsit ainoastaan ilta ja viikonlopputöitä. Ei sanaakaan muksuista. Edellinen pomo eli kauppias sanoi työkaverille että itse saa olla kipeänä, mut muksun takia ei.
Nähtävästi voin nyt sitten lopettaa jatkuvan työhakemusten väsäämisen, kun en kuitenkaantule koskaan töitä näillä ehdoilla saamaan teidän mukaanne :(
Ei ihme, että naisten asema työmarkkinoilla on niin huono, jos rekrytoijien mielipide on tämä. Kun sinulla on lapsi = ei kannata palkata. Onkohan tilanne sama miehen hakiessa töitä??
Ap
Hakijoita on joka paikkaan paljon. Välttämättä kaikkia hakemuksia ei ehditä edes vilkaista, vaan otetaan pinosta muutama, jotka vaikuttavat sopivilta. Loput jäävät odottamaan.
Minä hain vakituista työtä 17 vuotta, ennen kuin tärppäsi. Ei minussa tai hakemuksissa mitään vikaa ole, vaan aina oli joku kokeneempi, nuorempi, sopivammalla paikalla asuva, sukulainen....parissa haastattelussa sanottiin suoraan, että olet liian osaava, saatat turhautua. Siinä oli vaikea pidätellä itkua, mutta en sentään lipsauttanut haastattelijalle ettei mikään turhauta niinkuin työttömyys. Toki tuohon 17 vuoteen mahtuu, kursseja, koulutusta, pätkätöitä ja jopa yrittäjyyskokeilu, mutta vuosi pisin aika yhdessä paikassa. Eikä vakinaistasimeenkaan ollut muuta estettä kuin että talossa oli ollut kauemmin olleita tai sitten vaan tarvetta ei projektin päätyttyä ollut.
Elämä on arpapeliä monessa asiassa. Tuurilla minä nykyisenkin työpaikkani sain. Mutta paljon helpompaa minun oli päästä oman alani haastatteluihin kuin sellaisten hommien haastatteluihin, mihin ei tarvittu koulutusta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:54"]Hakijoita on joka paikkaan paljon. Välttämättä kaikkia hakemuksia ei ehditä edes vilkaista, vaan otetaan pinosta muutama, jotka vaikuttavat sopivilta. Loput jäävät odottamaan.
Minä hain vakituista työtä 17 vuotta, ennen kuin tärppäsi. Ei minussa tai hakemuksissa mitään vikaa ole, vaan aina oli joku kokeneempi, nuorempi, sopivammalla paikalla asuva, sukulainen....parissa haastattelussa sanottiin suoraan, että olet liian osaava, saatat turhautua. Siinä oli vaikea pidätellä itkua, mutta en sentään lipsauttanut haastattelijalle ettei mikään turhauta niinkuin työttömyys. Toki tuohon 17 vuoteen mahtuu, kursseja, koulutusta, pätkätöitä ja jopa yrittäjyyskokeilu, mutta vuosi pisin aika yhdessä paikassa. Eikä vakinaistasimeenkaan ollut muuta estettä kuin että talossa oli ollut kauemmin olleita tai sitten vaan tarvetta ei projektin päätyttyä ollut.
Elämä on arpapeliä monessa asiassa. Tuurilla minä nykyisenkin työpaikkani sain. Mutta paljon helpompaa minun oli päästä oman alani haastatteluihin kuin sellaisten hommien haastatteluihin, mihin ei tarvittu koulutusta.
[/quote]
Kiitos! Turhauttaa kyllä viikoittain laittaa hakemuksia menemään, kun mitään vastausta ei tule :(
Ajattelin, että nimenomaan ensin osa-aikatöitä tekemällä saisi jalan oven väliin ja sitten vaihdettua kokonaan alaa. Mutta nähtävästi lapsen omaavana siitä on enää turha haaveilla.
Ap
En muista olenko saanut yhtään työpaikkaa jonkun kirjallisen hakemuksen perusteella. Paras tapa saada töitä on se, että soitat firmaan (jos pyydetään soittamaan). Tai voit mennä paikan päälle kysymään, jos se on mahdollista.
Epätoivoisuus näkyy naamasta ja hakemuksesta. Liian nöyrä lattialuuttu ei kannata olla. Se, että sinä sanot, että sinulle käy "mikä vaan", antaa sinusta kuvan, ettet arvosta itseäsi eikä sinulla ole mitään pidempiaikaista suunnitelmaa, että miksi sinun pitäisi saada juuri se kaupan kassan paikka. Jos sanot, että haluat mahdollisimman paljon työvuoroja ja mieluiten iltavuoroja, niin se tarkoittaa sitä, että sinä olet rahanahne.
Työkokemus on yksi asia, että sitä olisi hyvä olla jonkin verran esim. työharjoittelujen kautta. Saattaa olla, että palkkaavat mieluummin jonkun ex-opiskelijan/työharjoittelijan, koska tietävät, että millainen se on työntekijänä. Ja se ei ole välttämättä meriitti, että sinä olet alanvaihtaja. Oletko perustellut, että miksi juuri sinä tarvitsisit työkokemusta kaupankassana? Jos sinulla on kaupallisen alan koulutusta, niin mikset hakisi johonkin sellaiseen työhön, mikä hyödyttäisi sinua siinä, mitä toivot pidemmällä tähtäimellä kaupallisella työuralla? Vai onko se kaupan kassan työ juuri sitä, mitä haluat tehdä jatkossakin?
miksi et tässä tilanteessa hae hoitoalan töitä tai jotain läheltä liippaavaa. kaupoista kannattaa ehkä hakea läheltä koska työnantaja voi mieluummin palkata niitä joilla on lyhyempi työmatka. monet joutuu lamassa vaan pysymään toistaiseksi alalla
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 08:50"]
Kaupan alalla on tällä hetkellä tosi kova kilpailu, yhteen osa-aikapaikkaan voi tulla satoja hakemuksia ja lopulta voi olla että ketään ei edes palkata vaan tehdään nk. sisäinen siirto.
Olin itse todella isossa kaupassa töissä ja olin yllättynyt että juuri kellään ei ollut koulutusta. Esim. Tradenomina ihan turha kaupan alan töitä, tradenomille on pakko maksaa enempi palkkaa kuin kouluttamattomalle joten miksi kukaan palkkaisi? Työkokemus EHDOTON, saat parin tunnin perehdytyksen jonka jälkeen sun pitäis handlata yksin kassalla olo yms. Vastuu on aika valtava, kiire painaa, ei taukoja, puhelimet soi, asiakkaat nalkuttaa(miks tääl ei saa palvelua, miks et muista ulkoa kaikkia tuotteita, miks miks miks minä minä minä!!!!), jono kassalle kasvaa, työpari on saikulla, työaika loppuu vaikkapa klo 20 ja saatat laittaa oven kiinni perässäsi vasta yli tuntia myöhemmin ja palkka ei tod. juokse. Ja se on muuten se minimi. Samalla saat paimentaa, anteeksi perehdyttää harjoittelijaa/joita. Vartija narisee kun et ehdi joka mannea ja narkkia vahtia (sehän on niitten homma, ei mun).
Työkkärin ja koulun työharjoittelijat käytetään myös ihan niin loppuun kuin vain mahdollista (esim. koulu pyytää tekemään vaikkapa 6h päivän, työnantaja käskeekin olla töissä 8h ja myöskin viikonloppuisin, uhkailee antavansa muuten paskan todistuksen ja kiltti nuori suostuu, saattaa olla yksin kassalla 6h ilman veskitaukoa, anteeksi nuoret).
Huh oon niin iloinen et pääsin pois kaupan alalta, oisin kohta vetänyt ranteeni auki, aaaaaghhhhh....... Ja sit vielä se työilmapiiri, pomo simputtaa, työ"kaverit" kiusaa minkä ehtii jne. Hakekaa ihmiset minne tahansa muualle, aikuisten oikeesti!!!
[/quote]
Voisin vaikka vannoa, että kyseessä on jokin Keskon kartellin alainen kauppa. Ollessani eräässä keskisuuressa tuon ketjun päivittäistavarakaupassa töissä, meininki oli juuri tuollaista. Tämän lisäksi aikavälillä 16-18 ei saanut pitää taukoja, ei vaikka olisit tullut klo 13 töihin. Tauot itsessään olivat 10min pituisia, ja siinä ajassa olisi pitänyt keretä juoksemaan työntekijöiden taukotilaan (jos asiakas pysäytti matkalla jotain kysyäkseen, se oli pois taukoajastasi), lämmittämään ruokasi ja vielä syömäänkin sen. TESin mukaan yli 6 tunnin päivinä tuli saada kaksi 10-12min pituista taukoa, joten ovela kauppias laittoi vuorojen pituudeksi sen 5h45min.
Ja kaupan alalla ne tauot oikeasti ovat todella tärkeitä. Työ on äärettömän stressaavaa (vaikka onkin tylsää) koska täytyy koko ajan olla valppaana rahoja käsitellessä ja asiakkaita palvellessa ja näiden valitusta ja riehumista katsellessa. Ympärillä on koko ajan hirveä hälinä eikä ehdi edes juomaan, eikä kyllä olisisaanutkaan koska juominen työaikana oli kiellettyä asiakkaiden valitusten vuoksi. Aivan uskomatonta. Joku kärttyinen tantta valittanut, että hänen kassatapahtumansa myöhästyi 2 sekuntia, koska kassahupakon oli pakko juoda välissä vettä! Olen kuullut muissakin k-kaupoissa olevan samanlainen sääntö.
Niin ja ylitöistä ei todellakaan makseta, mutta ylitöihin on pakko jäädä jos seuraavana vuoroon tuleva on myöhässä. Mitään liukumasaldoa ei ole käytössä, eli et saa lähteä seuraavana päivänä 20 minuuttia aikasemmin. Iltalisä oli joku naurettava euron korotus (jos sitäkään), lauantailisä samaa luokkaa.
Eli joo, hakekaa ihan minne tahansa muualle!
Toimistotyö olisi juuri minua varten, mutta sinnekään en pääse haastatteluihin vaikka olen talous- ja toimistotyöhön suuntautunut merkonomi. Olen siis hakenut näitä paikkoja, joissa hoitoalan koulutus katsotaan eduksi.
Ap