Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääsisipä vielä mummolaan yökylään!

Vierailija
08.02.2014 |

Kaipaan mummoni elämänkokemusta, silittelyä ja viisaita sanoja!

Ah, mummolan tuoksuja: eau de cologne pukeutumispöydällä, mummon lihapullat paistinpannulla tirisemässä, mustikkapiirakka herkullisena pellillä odottamassa.

Illalla oli lettukestit kermavaahdon ja kuningatarhillon kera.

Yöllä sai yöpalaa, jos heräsi eikä uni tullut: pullasiivun ja karamellin. eipä ne hampaatkaan tuhoutuneet, kun sokeria ei muuten niin paljon saanut.

Mummolla oli aikaa pelata muistipeliä ja monopolia, opettaa neulomista, opettaa virkkaamista, lukea satuja jne. Aika menetti merkityksensä mummolassa. Kyllähän vanha seinäkello aikaa mittasi ja tunnin välein löi, mutta ajalla ei siellä ollut merkitystä.

Murrosiän kuohuissa mummo olisi sovitteleva elin ainakin minun ja vanhempieni välillä: Kun omia vanhempia vain inhosi ja luuli heidän minua vihaavan, niin mummo yritti selittää vanhempien tarkoittavan hyvää ja muistutti kärsivällisyyden merkitystä niin teinille kuin vanhemmille. tuskin olisi tähän pystynyt, jos ei olisi ollut omaa henkilökohtaista suhdetta häneen, jo sieltä varhaislapsuudesta alkaen.

Onneksi vanhempani eivät olleet niin ahneita meistä lapsista, ettemme olisi mummolaan päässeet välillä yksinkin. Nuo ovat ihanat muistot, jotka kantavat vielä, kun mummon poismenosta on yli 20v.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun tarkemmin muistelet, olit siellä mummolassa, koska vanhempasi eivät jaksaneet sinua! Parisuhde meni lapsen edelle. Vanhan kansan ihmisenä mummo jaksoi hoitaa lapsenlasta, vaikka jokainen tiesi, että kyse oli vanhempien laiminlyönnistä, ei mummon omasta tahdosta.

Vierailija
2/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:12"]

Ja kun tarkemmin muistelet, olit siellä mummolassa, koska vanhempasi eivät jaksaneet sinua! Parisuhde meni lapsen edelle. Vanhan kansan ihmisenä mummo jaksoi hoitaa lapsenlasta, vaikka jokainen tiesi, että kyse oli vanhempien laiminlyönnistä, ei mummon omasta tahdosta.

[/quote]

sarkasmia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisajan mummot ovat olleet vähän eri kaliiberia kuin nykyiset itsensä tiedostavat eläkeläiset, joille oma aika ja hyvinvointi on kaiken a ja o :) Minulla on myös hyvät muistot omista mummoistani, joilla oli aikaa kuunnella pienen tytön pienet murheet. Mummo haki minut usein kaveriksi kasvimaalle ja mattoja pesemään sekä yökylään. Ihan omasta tahdostaan siis. Paistoi lättyjä, leipoi lempipullaani ja oli läsnä :) Viersilin aikuisenakin paljon mummojeni luona, koska he olivat minulle tärkeitä. Kunpa tämänkin päivän mummot osaisivat arvostaa pieniä ihmisiä, joille se mummo on mittaamattoman rakas! Niin, jos sille pienelle ihmiselle antaa aikaa ja rakkautta, saa sen lapsen vilpittömänä välittämisenä takaisin.

En tarkoita hoitoapua, ihan vain läsnäoloa lapsen elämässä.

Vierailija
4/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen :( Mulla ei ollut koskaan tommosta suhdetta omiin mummuihin. Molemmat iäkkäitä ja sairaita kun omat vanhemmat päätti tehdä iltatähden.

Vierailija
5/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:27"]

Kateellinen :( Mulla ei ollut koskaan tommosta suhdetta omiin mummuihin. Molemmat iäkkäitä ja sairaita kun omat vanhemmat päätti tehdä iltatähden.

[/quote]

Se ei aina ole iästä kiinni. Oma mummoni oli todella vanha kun synnyin. Hän oli vanhana saanut lapsensa ja omat isänikin sai meidät kohtalaisen vanhana. Sitten taas äiti ei ollut kovin vanha eikähänen äitinsäkään ollut vanha äitini saadessaan. Tätä  35v nuorempaa mummoa en päässyt tuntemaan dementian takia.

ap

Vierailija
6/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin välillä teininä mummon luokse yökylään ihan muuten vaan. Pääs vähäks aikaa irti kaikesta "teinimeiningistä". Kaverit aina välillä vähän ihmetteli, että miks meen mummolaan enkä tuu hengailemaan heidän kanssaan. Välillä vaan tartti sellasta. Seinäkellon raksutus, vaarin kuorsaus, lihapullat ja korttipakka. Mikä ihana tunnelma.

Vierailija
7/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana mummola, mutta ehkä kaikkien mummot eivät pidä leipomisesta tai ruoanlaitosta vaan se on pakkopullaa. Tai mummolaan on monen tunnin ajomatka, jolloin ei jaksa viikonlopuksi lähteä viemään lapsia. Kaikkien mummot eivät myöskään kovin helposti yöllä herää tai jaksa tai viitsi nousta ylös lapsenlapsen takia. Eikä välttämättä pullapalaa löytyisi vaikka nousisi.

Ymmärrät varmaan että mummoloita on erilaisia. Kaikki eivät ole yhtä lapsirakkaita.

Vierailija
8/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:33"]

Ihana mummola, mutta ehkä kaikkien mummot eivät pidä leipomisesta tai ruoanlaitosta vaan se on pakkopullaa. Tai mummolaan on monen tunnin ajomatka, jolloin ei jaksa viikonlopuksi lähteä viemään lapsia. Kaikkien mummot eivät myöskään kovin helposti yöllä herää tai jaksa tai viitsi nousta ylös lapsenlapsen takia. Eikä välttämättä pullapalaa löytyisi vaikka nousisi.

Ymmärrät varmaan että mummoloita on erilaisia. Kaikki eivät ole yhtä lapsirakkaita.

[/quote]

Pullaa se kaupan pullakin :) Minulla nyt on nuo ruokamuistot, kun olen aina ollut herkkusuu. Itse kyllä olen sen verran huono keittiössä, että voi olla että jos  lapsenlapsia jonain päivänä saan, niin heillä on sitten jokin valmisruoka ruokamuistoissaan.

Omalla lapsellani on toiseen mummolaan vaatimattomat 3000 km. Että ei meilläkään viedä niitä lapsenlapsia tuosta vain äitini luokse kylään. Äitini kun on ulkomailla töissä tällä hetkellä.

Sitten kun tulee lomille, niin ottaa lapsenlapset yhdessä ja yksin luokseen.

ap

Vierailija
9/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolassa oltiin pienenä paljonkin, usein myös serkkujen kanssa. Usein halusimme sinne itse, toisinaan oli pakko vanhempien menojen vuoksi. Aina koin olevani tervetullut.

Olen myös aina ollut hyvin omapäinen ja äkkipikainen, sen kyllä isovanhempani huomasivat ja vaikka toisinaan otimmekin yhteen, olen edelleen hyvin pidetty. Se ei ole siis huonontanut välejämme, ennemminkin parantanut, koska me puhumme suumme puhtaaksi.

Tiedän, että lapsemme tulevat saamaan ainakin yhtä ihanan mummolan, koska vanhempani ovat hyvin lapsirakkaita.

Vierailija
10/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen mummo ja ihan omasta halustani hoidan heitä. Käyn heillä ja otamme yökylään . Lapsenlapset ovat todella rakkaita ja haluamme luoda heihin alusta asti läheiset välit. Heillä on myös toiset isovanhemmat, jotka samoin ovat läheisiä ja hoitavat ja ottavat luokseen. Lasten vanhemmat ovat kiitollisia antamastamme avusta ja ajasta, mutta eivät koskaan ole rasittaneet meitä isovanhempia lasten hoidolla.  Kun ikää tulee, niin lasten kanssa väsyy helposti; lasten vanhemmat sen ymmärtävät. 

Vierailija
11/17 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:39"]

[/quote]

Pullaa se kaupan pullakin :) Minulla nyt on nuo ruokamuistot, kun olen aina ollut herkkusuu. Itse kyllä olen sen verran huono keittiössä, että voi olla että jos  lapsenlapsia jonain päivänä saan, niin heillä on sitten jokin valmisruoka ruokamuistoissaan.

Omalla lapsellani on toiseen mummolaan vaatimattomat 3000 km. Että ei meilläkään viedä niitä lapsenlapsia tuosta vain äitini luokse kylään. Äitini kun on ulkomailla töissä tällä hetkellä.

ap

[/quote]

Mutta kaikki eivät, esim. sairauden takia.

Vierailija
12/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:39"]

[/quote]

ap

[/quote]

Mutta kaikki eivät, esim. sairauden takia.

[/quote]

Tietenkään kaikki eivät voi ottaa ties minkä syyn takia. Eikö ap siis saa kertoa muistoistaan, kun joku ei voi ottaa lapsia yökylään? Kertoihan ap itsekin, että toista mummoa ei edes päässyt tuntemaan tämän dementian takia? Jos dementia ei ole sairaus, niin mikä se sitten on?

Vierailija
13/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyäänkin on paljon mummoja ja pappoja, joilla on lapsille aikaa, tai siis halua antaa sitä aikaa! Mun äitini on vielä työelämässä, mutta tekee lyhennettyä viikkoa. Ei nyt ihan jatkuvasti nähdä, kun matkaa on kuitenkin 50 km suuntaansa, mutta aika usein kuitenkin. Äitini tykkää tosi paljon leikkiä lastenlastensa kanssa, hänellä on paljon leluja kotona ja ne ovat kovassa käytössä. Isäni taas tykkää käydä ulkoilemassa lapsen kanssa. On mukavaa, kun lapsellani on läheinen suhde vanhempiini.

Vierailija
14/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana aloitus, ap!

Vierailija
15/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ihania nuo sinun muistot, vaikkei itselläni olekaan samanlaisia, eikä omille lapsilleni tule.

Vierailija
16/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:52"]

Ihana aloitus, ap!

[/quote]

Niin on! Musta on tosi kiva miettiä, millaisia muistoja omalle lapselleni syntyy isovanhemmista.

Oon vähän kateellinen kyllä ap:n muistoille :) Äidinäitini kuoli, kun olin kuusi, ja isänäitiin ei koskaan syntynyt kovin läheistä suhdetta. Olin kyllä joskus hänen luonaan yökylässä, ja siitä on ihan hyvät muistot.

Vierailija
17/17 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 10:52"]

Ap, ihania nuo sinun muistot, vaikkei itselläni olekaan samanlaisia, eikä omille lapsilleni tule.

[/quote]

Ai, tämä ketju on nostettu ylös.

Ihania muistojahan voi kerätä muualtakin kuin mummoloista. Jollakulla on mummo, toisella kummi, kolmannella ihana naapuri! Tärkeintä on ehkä se, että lapsi saa kokea, että joku muukin aikuinen kuin omat vanhemmat, viihtyy lapsen seurassa ja ilahtuu lapsen nähdessään. Toki ne omat  vanhemmatkin riittävät, mutta itsetuntoa vahventaa kovasti se, että joku, jonka ei "tarvitse" pitää minusta, pitää minusta minun itseni takia.

ap