Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aspergerit eivät kuulu lastentarhanopettajiksi

Vierailija
08.02.2014 |

taikka lastenohjaajiksi muutenkaan. Tuli mieleen kun tuossa yhdessä ketjussa eräs asperger sanoi olevansa hyvä lasten kanssa ja työskentelevänsä lastentarhassa.

HALOO, tekstistä paistoi läpi, ettei hän kuulu laisinkaan päiväkotiin vastaamaan lasten kasvatuksesta.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei? Et kai vain tuomitse kaikkia yksittäisen tapauksen vuoksi? Kertoisitko vähän tarkemmin?

Vierailija
2/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa lukea lasten tunnetiloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo voi pitääkin paikkansa monessa tapauksessa. Itse uskon kuitenkin, että jos aspergerilainen on kiinnostunut ihmisistä ja välittää heidän tunteistaan, hän voi oppia lukemaan niitä hyvinkin. Kenties eri reittejä, mutta se on mahdollista.

Vierailija
4/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tämä vänkääminen. :) Itse on aspergerilainen ja kiinnostunut psykologiasta. Minulta puuttuu luontainen kyky lukea ihmisiä, mutta olen kehittynyt aika hyväksi ihan vain olemalla avoin ja opettelemalla.

Vierailija
5/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meitä on erilaisia.

Vierailija
6/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvin paljon asperger-piirteitä ja pärjään erinomaisesti lasten kanssa pph:na. Olen saanut paljon kehuja sekä lapsilta että vanhemmilta. Päiväkodissa en pärjäisi, koska olisi liikaa ihmisiä ja meteliä. En tunnista kasvoja, joten olisi todella hankalaa olla siellä, ja ahdistun muutenkin isossa porukassa. Menen sellaisessa aivan lukkoon, mutta pienen lapsiryhmän kanssa osaan irrotella ja hassutella, ja osaan myös opettaa ja kasvattaa.

Vierailija
7/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko tätä?

"

Minulla on paljon kokemusta lasten kanssa työskentelystä, olen hyvä lasten kanssa ja lapset pitävät minusta vaikka olen hieman "omituinen" (ehkä tämä omituisuus on lasten mielestä hyvä puoli minussa, kun taas aikuiset eivät voi sietää minua)

En vain pysty olemaan vanhempien kanssa, en kestä arvostelua, en tiedä mitä tehdä vihaisella kritiikillä enkä oikein osaa kertoa mitä on tehty sen eteen että lapsella olisi mahdollisimman kehittävä ja stimuloiva kasvatusympäristö.

Minä haluan vain, että lapsilla on kivaa hoidossa, että he tuntevat itsensä huomioiduiksi ja tasavertaisiksi. Tottakai osaan pistää rajat, mutta lapset harvoin uhmaavat mitään. En tykkää komentamisesta, yritän enemmänkin puhua ja keskustella."

Itsellänikin pisti vähän silmään, mutta en nyt sanoisi että tuo ihan epäkelpo on.

Vierailija
8/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit ei kuulu insinööreiksi, ei kaupan kassoiksi, ei lääkäreiksi, ei... Haloo! As-ihmisiäkin on erilaisia ja erilaisilla taipumuksilla. Ja tällaiset taipumukset on aika yleisiä ilman että ylittää diagnoosirajaa.

Vierailija
9/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen hyvin tunnetiloja aina kun olen tarkkailijan roolissa. Vaikeuksia tuottaa vain reagoida sanallisesti osana keskustelua. Siis välittömät nopeat reaktiot. Haen keskimääräistä kauemmin sitä oikeaa tunnetta kaiken takana, kun taas ei aspergerit mielestäni tulkitsevat toisia ihmisiä useammin väärin ja myös sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.

Minua pidetään intuitiivisena. Onhan minulla joitakin hyviä aikuisystäviä, mutta isommasssa porukassa olen aina se omituinen ulkopuolinen. Lasten kanssa tulen toimeen. Osaan tulkita heitä nopeammin, koska he ovat aidompia..Aikuisten monimutkaiset ja kavalia taka-ajatuksia sisältävät keskustelut ryhmissä vain eivät minulta suju. Olen viestinnässäni tavallaan lasten tasolla, mutta samalla tietenkin aikuinen.

Vierailija
10/28 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aspergerilaiset ei todellakaan tule samasta muotista. Meillä tätä kulkee suvussa, ja kaikki ovat erilaisia. Yksi on vihainen ja sopeutumiskyvytön, toinen kiemurrellut tiensä tietynlaiseen menestykseen ja on hyvin pidetty, kolmas loputtoman hyväntahtoinen, mutta jumiutunut muihin ongelmiin jne jne. Osa pärjää lasten kanssa mainiosti ja osa ei halua olla missää tekemisissä.

Vierailija
11/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi, että lapseni päiväkodissa olisi asperger hoitajana! Asperger lapset ei kyllä haittaisi. Sama kun miettisi haluatteko Downin syndroomasta kärsivän vastuullisen aikuisen rooliin, tai autistin, mihin aspergerkin kuuluu.

Nimenomaan vastuullisuutta tarvitaan, kun ollaan töissä päiväkodissa, ei riitä että on mukava ja hyväntahtoinen. Pitää osata ottaa vastuuta, toimia kuin aikuinen ihminen. Mikä minun kästykseni mukaan on hyvin vaikeaa aspergereille.

Vierailija
12/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:40"]

En haluaisi, että lapseni päiväkodissa olisi asperger hoitajana! Asperger lapset ei kyllä haittaisi. Sama kun miettisi haluatteko Downin syndroomasta kärsivän vastuullisen aikuisen rooliin, tai autistin, mihin aspergerkin kuuluu.

Nimenomaan vastuullisuutta tarvitaan, kun ollaan töissä päiväkodissa, ei riitä että on mukava ja hyväntahtoinen. Pitää osata ottaa vastuuta, toimia kuin aikuinen ihminen. Mikä minun kästykseni mukaan on hyvin vaikeaa aspergereille.

[/quote]

olen asperger ja minusta kaikki sanoo että ihan normaalilta vaikutan eikä kaikissa tilanteissa huomaa mitään erikoista. mulle voi kuulemma myös puhua samoista asioista ja samalla tavalla kuin muillekin.

niin on aikuisten kesken.

mutta lasten kanssa tulee selvemmin ja aidommin esille se, mikä on se aikuisuuden taso. ihminen voi olla vaikka kuinka normaali aikuisten kanssa ja osata itsestään huolehtia vaikka kuinka hyvin mutta lasten kanssa on kyettävä olemaan aikuinen käytännössä ja tavallaan "käyttämään omaa aikuisuutta työvälineenä lasten ehdoilla ja soveltaa aikuisuuttaan lasten sen hetkisiin ja vaihteleviin tarpeisiin" ja se on vaikeaa varmasti monelle aspergerille. Silloinkin, kun muuten on kuin normaalit ja muuten elää normaalia elämää.

Vierailija
13/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerilla on epätasainen kykyprofiili ja sellainenkin asperger mikä osaa itse ottaa itsestään ja elämästään vastuuta muuten, voi olla kykenemätön ottamaan vastuuta nimenomaan LAPSIsta vaikka kaikesta muusta osaakin ottaa normaalisti vastuuta. olen kuullut, että sellaisia on.

ihmisestä vois äkkisiltään luulla että sen perusteella kun on niin normaali, voi varmaan lapsiakin hoitaa, mutta kun eteen tuodaan lapsi, niin ei osaakaan siihen suhtautua.

Vierailija
14/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:40"]

[/quote]

tarkoitatko tuolla että ei voi ottaa vastuuta vain LAPSIsta, vai että

-ei voi ottaa vastuuta itsestään

-ei voi hoitaa eläimiä

-ei asua yksin

-ei päättää mitä tekee työkseen, mitä harrastaa, kenen kanssa kaveeraa yms

näitä kaikkia monet aspergerit tekee itse ja hyvin menee. mutta samat aspergerit ei ehkä osaa suhtautua lapsiin joko ollenkaan tai sitten riittävän aikuismaisesti.

aspergereilla on epätasainen kykyprofiili, se on hyvä muistaa.

jos aspergeri ei voi käytännön tasolla hoitaa lapsia päiväkodissa, niin mitä muuta hän ei voi tehdä mielestäsi? ja mitä hän mielestäsi voi tehdä?

miten olisi, että jos as ei voi työskennellä päiväkodilla niin voiko hän esim avustaa aikuisia vammaisia tai sairaalan potilaita jotka on aikuisia ja järjissään ja osaavat itse kertoa mitä haluavat?

Vierailija
15/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin syndroomaan ei kuulu vaikeus ottaa vastuuta sinällään, vastuu vastuuna onnistuu, mutta riippuu, että mistä vastuuta otetaan. lapsesta vastuun ottaminen voi olla hyvinkin haasteellista, mutta vastuu jostakin muusta, esim omasta elämisestään, lemmikkieläimestä jne voi hyvinkin sujua. Asperger kun ei tarkoita samaa kuin kehitysvamma tai syvempi autismi.

sen voin hyväksyä kyllä ettei annettas ottaa vastuuta päiväkotilapsista tai muunkaan ikäisestä lapsesta yksin, mutta vastuu sinällään onnistuu sitten joissakin muissa asioissa.

esim mitä mieltä olet, jos sen sijaan, että as-henkilö olisi päiväkodissa hoitajana, olisikin esim päiväkodin keittiöllä tiskaamassa ja ruokia laittamassa? tai siivoamassa yms? sekin tavallaan on lasten hyvinvoinnista huolehtimista ja vastuun ottoa, mutta siinä ei tarvita sosiaalisia taitoja niin paljon kuin lastenkasvatustehtävissä.

Vierailija
16/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas alkoi keulia tällä asperger vs down-jankkaajalla vaikka hän onkin niin lempeä ja rauhallinen vai mites se meni. 

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuon ihmisen lähipiiri sanoisi kun lukisi näitä sen tappouhkauksia täällä.

Vierailija
17/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas alkoi keulia tällä asperger vs down-jankkaajalla vaikka hän onkin niin lempeä ja rauhallinen vai mites se meni. 

Olisi mielenkiintoista tietää mitä tuon ihmisen lähipiiri sanoisi kun lukisi näitä sen tappouhkauksia täällä.

Vierailija
18/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nämä rumat jutut. minua vaan turhauttaa kun vaikka kuinka pärjäisin muuten ja silloinkin jos sillä hetkellä ei ole mitään akuuttia esim psyyken kanssa, niin heti kun törmää tuohon, että "sinun diagnoosisi omaavat ei sitä tai tätä voi tehdä" ja yksistään diagnoosin vuoksi noin sanotaan niin sillon suutun kyllä ja vetäsen raivikset.

mutta jos mulle sanotaan, että "pelkkä as-diagnoosi ei estä mitään, mutta as-diagnoosin ohella oleva mielenterveysongelma estää" niin teen kaikkeni sen eteen et saisin oman mielenterveyteni kuntoon.

ASPERGER ei estä mitään, mutta asperger+kehitysvamma, asperger+mielisairaus, asperger+hahmotushäiriö, asperger+sokeus, asperger+liikuntavamma, asperger+käytöshäiriö estävät tai rajoittavat tiettyjä asioita. asperger sinällään jos ei olisi muuta kuin pelkkä asperger, ei estä mitään. asperger on muuten normaali ihminen mutta ajattelee vain eri tavoin.

tarkoitit varmaan, että asperger jolla on lisänä joku tuossa mainitsemistani lisävammoista, ei voi ottaa vastuuta etenkään lapsista?

pelkkä asperger sinällään ei estä MITÄÄN, ei edes lastenhoitoa mut lisävammat sen ohella rajoittaa tai estää.

Vierailija
19/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:33"]

Mulle on lätkästy joskus pentuna as-diagnoosi ja voi vittu jos sen takia minua kohdellaan PELKÄN DIAGNOOSIN takia kuin jotakin vitun vajakkia tai muuta holhokkia!!!!!

[/quote]

Veikkaan, ettei pelkän diagnoosin takia kohdella eri lailla. Ties millä lailla käyttäydyt IRL kun täälläkin näitä tappouhkauksia jakelet.

Vierailija
20/28 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:33"]

SAATANAN HUORA TUNGE VÄNKYTTÄMISESI JOSTAKIN VASTUUSTA HANURIIN TAI HAKKEROIN SUN IP-OSOITTEEN JA SOITAN KYTÄT SUN OVELLE.

[/quote]

Soitat poliisit ovelle mistä hyvästä? Mitä rikollista tässä on tapahtunut? Luulen, että ne poliiist saattaisi haluta ennenmminkin sinun kanssa vaihtaa pari sanaa tuosta tappouhkausten jakelemisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä