Suomeen tarvitaan perustulo
Suomeen tarvitaan perustulo, jonka saavat kaikki.
Esim. 1000€/kk. Ei muita tukia.
Sitten on aina kannattavaa tehdä töitä sen lisäksi.
Kommentit (29)
1000e siitä että ei tee mitään on aika ruhtinaallisesti.
Mutta sen lisäksi voisi tehdä töitäkin. Ihmisillä ei olisi kannustinloukkuja. Ihmisillä olisi rahaa eikä ihmiset syrjäytyisi työelämästä.
Tottahan tuo on. Kannustaisi mm. osa-aikatyön tekoon, joka taatusti lisäisi hyvinvointia. Ihmisillä jäisi aikaa oman hyvinvoinnin lisäämiseen mm. harrastusten ym muodossa. 8-16 oravanpyörä on kuluttavaa, eikä palvele enää ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Kannustaisi mm. osa-aikatyön tekoon, joka taatusti lisäisi hyvinvointia. Ihmisillä jäisi aikaa oman hyvinvoinnin lisäämiseen mm. harrastusten ym muodossa. 8-16 oravanpyörä on kuluttavaa, eikä palvele enää ketään.
Jos työaika olisi esim 6h päivässä niin useammalle riittäisi työpaikka. Toki palkka olisi pienempi, mutta tuo perustulo auttaisi elintason säilyttämisessä.
Perustulolla olisi monia hyviä vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pummi pitäisi saada ilmaiseksi rahaa? Mä oon tehnyt töitä 45 vuotta.
En ole pummi, olen ollut aina töissä myös opiskelujen aikana.
Palkka on tällä hetkellä 4000e/kk.
t.ap
Ei. Sitten kiristetään ehtoja.
Haet näin ja näin montaa työpaikkaa että saat rahan.
Otat näin ja näin monta rokotetta että saat rahan.
Muutat sinne ja sinne että saat rahan...
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin saisit sen tonnin, vaikka käyt töissä.
2 syytä, miksi ei?
Tulisi liian kalliiksi,
Jotkut tuhlaisivat sen tonninsa ensimmäisenä päivänä mihin sattuu, ja olisivat sitten taas käsi ojossa, että tarvin rahaa lasten ruokaan ja lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työaika olisi esim 6h päivässä niin useammalle riittäisi työpaikka. Toki palkka olisi pienempi, mutta tuo perustulo auttaisi elintason säilyttämisessä.
Ei. Ongelma työmarkkinoilla on pääosin se, etteivät työttömät osaa mitään mistä työnantajat olisivat valmiita maksamaan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Jaa mulla vähän vajaa 5000e/kk.
N:o 4
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin saisit sen tonnin, vaikka käyt töissä.
2 syytä, miksi ei?
Tulisi liian kalliiksi,
Jotkut tuhlaisivat sen tonninsa ensimmäisenä päivänä mihin sattuu, ja olisivat sitten taas käsi ojossa, että tarvin rahaa lasten ruokaan ja lääkkeisiin.
Mutta muuta ei anneta. Ei ole enää mitään maksusitoomuksia tai harkinnanvaraisia. Se on tonni kuukauessa ja sillä on selvittävä, lisää rahaa saa vaikka siivoojan töitä tekemällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ongelma työmarkkinoilla on pääosin se, etteivät työttömät osaa mitään mistä työnantajat olisivat valmiita maksamaan riittävästi.
Ongelma työmarkkinoilla on se että niitä yksinkertaisia töitä on vähän ja niihinkin otetaan yleensä ulklmaalaisia.
Esim rakennuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Jaa mulla vähän vajaa 5000e/kk.
N:o 4
Ok. Tavoitteeni on että minulla palkka alkaa 5:lla tai 6:lla 10 vuoden päästä viimeistään.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa tästä viestiä esim Sanna Marinille ja Ilmarille.
Marin kannattaa jo perustuloa ja neljän päivän työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos joku on eri mieltä niin sanoo tätä boomeriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääministerillä se tarkoittaisi että palkka on edelleen 15k€/kk mutta työasioissa häntä saisi häiritä vain 4 päivänä viikossa 6 tuntia päivässä.
rottinki kirjoitti:
Nyt loppuu se ilmaisen rahan vonkaaminen! Suomeen tarvitaan pakkotyö.
Täällä on jo pakkotyötä, nimetty kauniisti "työkokeiluksi", orjahommaa!
Se on sama miksi sitä rahaa työttömille sanotaan. Aktiivimallilla hivutetaan taas lisää sinne tt tuen suuntaan. Loppuu paikat mihin hakea ja työkkärin täti hokee vain papukaijana neljää paikkaa pitää lähtökohtaisesti hakea. Xxxxx haen kohta sairaslomaa hermojen menon takia.
Kyllä. Sillä Suomi lähtisi nousuun.