Halloween ei kuulu Suomeen, miksi ihmeessä kaikkea pitää imeä tuolta Amerikasta meille?
Ei ole ikinä kiinnostanut moinen naamarikauhuilujuhlinta. Kurpitsajuhla ei sovellu meille.
"Karkki tai kepponen"
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Kaupallinen juhlapyhä.
Samalla tavalla on tuotu tänne myös isänpäivä.Yleensäkin nämä erilaiset juhlapyhät ovat lähinnä kaupallisia juhlia.
ÄITIENPÄIVÄKÖ EI OLE KAUPALLINEN JUHLA?
Viikkokausia ennen sitä tunkee jo mainoksia joissa on äideille lahjaideoita timanttikoruista alkaen.
Isänpäivä on paljon vähemmän kaupallinen juhla, Tokmanni myy joka vuosi ne samat Beckhamin miesten EDT:t ja flanellipyjamat normitarjouslehdessään. Siinä kaikki
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa toisten juhliminen kunhan pennut eivät rupea mun ovikelloa soittamaan karkkien toivossa. Pääsiäinen riittää mun puolesta tuon karkkikerjäämisen takia.
Tuo karkkiasia on tosi harmillinen siinä mielessä, kun ymmärrän juuri tuon, että jotkut eivät todellakaan halua karkkikerjääjiä (tai koko Halloweenia) ja sitten toiset taas haluaisivat. Me ollaan joka vuosi miehen kanssa laitettu ovelle kurpitsalyhty vähän kuin merkiksi siitä, että tänne saisi tulla ja tykkäisimme kovin, mutta muistaakseni vain kerran on tullut. Alueellamme kuitenkin on lapsia, joiden olen nähnyt kiertelevänkin, mutta heillä varmaan on ollut sovittuna, mihin taloihin saavat mennä. Olisi kiva, jos kehittäisiin joku koodi, minkä perusteella voi ilmaista, että keppostelijat ovat tervetulleita. Kurpitsa tuntuu vähän liian haasteelliselta, vaikka meillä on aina ollutkin. Ehkä kynttilä ovensuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa toisten juhliminen kunhan pennut eivät rupea mun ovikelloa soittamaan karkkien toivossa. Pääsiäinen riittää mun puolesta tuon karkkikerjäämisen takia.
Tuo karkkiasia on tosi harmillinen siinä mielessä, kun ymmärrän juuri tuon, että jotkut eivät todellakaan halua karkkikerjääjiä (tai koko Halloweenia) ja sitten toiset taas haluaisivat. Me ollaan joka vuosi miehen kanssa laitettu ovelle kurpitsalyhty vähän kuin merkiksi siitä, että tänne saisi tulla ja tykkäisimme kovin, mutta muistaakseni vain kerran on tullut. Alueellamme kuitenkin on lapsia, joiden olen nähnyt kiertelevänkin, mutta heillä varmaan on ollut sovittuna, mihin taloihin saavat mennä. Olisi kiva, jos kehittäisiin joku koodi, minkä perusteella voi ilmaista, että keppostelijat ovat tervetulleita. Kurpitsa tuntuu vähän liian haasteelliselta, vaikka meillä on aina ollutkin. Ehkä kynttilä ovensuussa?
Että ulkotulia ei kannata pyhäinpäivän pimeässä poltella enää jos ei halua kerjäläisiä ovelle?
Mä en muutenkaan ymmärrä Halloweenin juhlimista. Itse en ainakaan lähde juhlimaan mitään pahoja henkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kerrostalossa talon Facebookissa jaettu etukäteen ne asuntojen numerot joissa osallistutaan joko pääsiäiseen tai Halloweenin. Olemme kaksikulttuurinen koti (Suomi/USA) ja juhlimme kumpaakin juhlaa pienimuotoisesti. Laitamme kutsun sekä facen listaan että ulko-oveen koristeen että meille ovat tervetulleita trullit/trick or treattaajat. Ne jotka eivät halua osallistua, saavat olla ihan omassa rauhassaan kuten kuuluukin. Tänä vuonna peruttiin sekä Palmusunnuntai että Halloween.
Vierailija kirjoitti:
Mä en muutenkaan ymmärrä Halloweenin juhlimista. Itse en ainakaan lähde juhlimaan mitään pahoja henkiä.
Aamen tälle! Juhlitkoot muut vaan piruja ja paholaista mutta katsotaan sitten Lopun Aikoina minne he joutuvat. Vain Tosi Uskovat pelastuvat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kekri olisi suomalaisempi versio. Sadonkorjuujuhlat, tällaiset olisi kivoja. Ei muovikrääsää joka lentää roskiin heti viikonlopun jälkeen.
Käsi ylös, moniko on korjannut satoa tänä vuonna?
Ja mitä tuohon juhlintaasi kuuluisi. Perheen kanssa syömistä ja kuolleiden muistelua, kuten muihinkin suomalaisiin syys-talvikauden juhliin?Me siis pidettiin näitä juhlia 2000-luvun taitteessa pk-seudun ala-asteella, ei meistä kukaan mitään satoa korjannut vaan kaupasta ne haettiin. Siksi olen aina luullut että tämä oli yleinenkin tapa Suomen kouluissa.
Ei se mikään oikea juhla ollut, syötiin muiden kaupasta ostamia juttuja ruokalassa normaalin kouluruoan kyljessä. Mitään muuta näinhin eri syysjuhliin kuuluvaa siinä ei ollut, edes siitä kekristä opetettu.Hmm.. tällaisesta en ole ikinä kuullutkaan. Olisiko kyseinen opettaja ollut joku kekrifani...? :D Toisaalta ei kyllä kuulosta oikein varsinaiselta "juhlalta" edes tuo.
Koko koulun kesken tätä juhlaa pidettiin.
Onko siis oikeasti niin ettei tuo ollut yleinen tapa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi kiinnostua kummituksista, luurangoista, pääkalloista ym kauhukuvastosta vain sen takia että kaupallinen koneisto niin käskee? Lapseni eivät vahingoitu siitä, että minä en pidä halloweenista enkä tee mitään juhlistaakseni asiaa. Minulla menee tässä kohtaa raja, eli en ala tehdä asiassa itseäni vastaan. Lapsia vähän huvittaa tämä mielipiteeni ja siinä se.
Ei sinun tarvitse! Saat viettää ihan rauhassa lauantaina koti-iltaa. Mukavaa lauantaita. :) Itsellä tiedossa Halloween-bileet. :D
Tän vuoden Halloween-bileiden teema voikin olla korona. Pari viikkoa bileiden jälkeen katsotaan, kuka sai tartunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamen tälle! Juhlitkoot muut vaan piruja ja paholaista mutta katsotaan sitten Lopun Aikoina minne he joutuvat. Vain Tosi Uskovat pelastuvat!
Kaikki me emme halua sinne missä määrää tyyppi joka tappaa pieniä vauvoja kauheilla kuolemilla, syyttää kaikkia ihmisiä ikuisesti siitä että loi ihmisen uteliaaksi, jonka mielestä ratkaisu ongelmaan on naulata lapsensa lautaan kiinni.
Pakanana on paljon kivampaa ja kekri on ihana juhla ennen rauhoittumista talven tummuuteen.
Kaikki siisti tulee amerikasta.
Jatsi, Rokki, Räppi ja etenkin kaikki nuorisokultuuri.
Nuorisomuoti ja rehentelemätön varpaista kaulaan tatuointikultuuri asuntovaunumenoineen.
Sellainen että tehdään roskasta ja köyhyydestä ihailtavaa. Nyt kaikilla on lävistyksiä ja asuntovaunutyylistä pukeutumista.
He näyttivät mikä on suosituinta.
Twerkkaus ja muu siisti meno suoraan kaduilta tänne.
Menee ehkä kymmenen vuotta niin miedot huumeetkin tulee Suomeen suoraan Yhdysvalloista. Silloin on vaarallista syödä karkki ja kepposkarkkeja. Voi mennä taju kuten olemme saaneet lukea amerikan menosta.
Luulen että lobbaaminen on jo alkanut.
Amerikka on vapauden maa ja sieltä voimme oppia sen ettei valtio omista yksilöä. Yksilö omistaa itse itsensä ja tekee itselleen vaikka tatuoinnit varpaista kaulaan saakka ja syö pullon pääkallomyrkkyä pyllistäen kuolemalle.
Kaikki amerikkalaista vapaata menoa vastustavat ovat kommareita.
Halloween on meille tärkeä juhla. Olen juhlinut sitä jo 30 vuotta ja nyt Halloweeniin on tullut lisää omien lasten myötä. Jokainen voi juhlia tai olla juhlimatta, mutta minusta tähän pimeään vuodenaikaan tarvitaan aiheita iloon. Tänä vuonna Halloween on näkynyt lasten harrastuksissa, koulussa ja esikoulussa. Ja saa näkyä.
En juhli Halloweenia kauhun ja pelon merkeissä, meillä on kurpitsoja, haamuja, lepakkoja, hämähäkkejä, pöllöjä ja noitia, koristelu vaihtelee joka vuosi ja säästämme koristeet. Osa on itse tehty. Halloween näkyy myös ruokalistalla, johon teen teemaan sopivaa. Tänä vuonna emme kutsu ystäviä kylään, joten en tee täytekakkua, mutta teen lasten rakastamaa kesäkurpitsakakkua, syömme teemaan tuunattuja nakkeja ja nuggetteja, dippivihanneksia ja Halloween-pastaa.
Voi jestas kun toisille on niin iso juttu, että jotkut haluavat vähän hauskuutta tähän harmaaseen arkeen. Kukaan ei pakota juuri sinua viettämään Halloweenia tai ostamaan mitään koristeita, ellet halua.
Odotan vain, kun suomalaiset alkaa pitää kenkiä sisällä, koska ”kenkien riisuminen on niin junttia, meen kaikkialle autolla, niin kengät pysyy puhtaana.”
Häveliäisyyshän tänne on jo tullutkin.
Uimahallissa ei voida käydä, koska ei voi riisuuntua muiden nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii no Halloweenhän ei ole alunperin edes Amerikasta. Huvittavaa vinkua kun ei selkeästi aiheesta mitään tiedä.
Huvittavaa vinkua kun ei sen vertaa tiedä että tämän tyylinen Halloween-juhla on nimenomaan Yhdysvalloista peräisin. Se että juhlan juuret on muualla ei tarkoita että Suomen Halloween-juhlinta on täysin amerikkalaistyylistä.
Nimenomaan tämä. Holloween ammentaa niin intiaanikulttuureista kuin eurooppalaisista juhlista - toki vahvimmin varmaan irlantilais-kelttiläisestä traditiosta.
Sadonkorjuujuhlilla on pitkä perinne, huomattavasti kristittyjen pyhäinpäivää pidempi, mutta kyllä nämä karnevaalit tulee USA:sta.
Mutta hei - pädetään taas kuukauden päästä sillä, ettei joulu ole kristittyjohla.
Samalla tavalla kuin trullit ovat valloittaneet länsisuomen, on maailma nykyään globaalimpi. Irlantilaisen Stingy Jackin nauriista on tullut aikojen saatossa kurpitsa Uudesta maasta, meidän kekrimme on kaiken masentavan ja kaiken kivan kieltävän luterilaisuuden alla hiljentynyt juhlasta pyhäinpäiväksi ja nyt se on taas saanut uutta nostetta Halloweenistä. Kuvittelette että tämä on jotenkin ainutlaatuista tai uutta tai paheksuttavaa.
Se nyt taas on tämä luetun ymmärtäminen joillekin niin hankalaa, niin hakalaa. Väite siitä, että Holloween on amerikkalinen juhla, ei tee siitä paheksuttavaa. Naurettavaa sen sijaan on väittää, ettei se olisi. Ihan niin kuin se olisi tullut tänne suoraan Irlannista.
Kaikilla, aivan kaikilla, traditioilla on juurensa jossain todella kaukana. Akateemisesti voi olla kiinnostavaa seurata tradition jälkiä kulttuureihin ja katsoa se miten teema varioituu.
Sitten sinun kaltaiset neropatit tulee taas hokemaan tämän itsestään selvyyden, kun olisitte todellakin syvällisiä. Kun kyseessä on asia, jonka käytännössä kaikki tietää, tai ainakin pitäisi tietää.
Holloween on ihan kiva karnevaali keskellä synkintä syksyä, viettää kuka haluaa.
Se mikä vituttaa on just sun kaltaiset, jotka kuvittelevat olevansa yleisesti tunnetun kulttuurihistorian ainoita tuntijoita (tieto löytyy minuutin googlettamisella). Oletteko te sitä samaa sakkia, jotka kertoivat suurena salaisuutena Suomen olleen romahtamassa talvisodan lopussa ja kuin saitte negaa, niin kuvittelitte, etteivät ihmiset usko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii no Halloweenhän ei ole alunperin edes Amerikasta. Huvittavaa vinkua kun ei selkeästi aiheesta mitään tiedä.
Huvittavaa vinkua kun ei sen vertaa tiedä että tämän tyylinen Halloween-juhla on nimenomaan Yhdysvalloista peräisin. Se että juhlan juuret on muualla ei tarkoita että Suomen Halloween-juhlinta on täysin amerikkalaistyylistä.
Nimenomaan tämä. Holloween ammentaa niin intiaanikulttuureista kuin eurooppalaisista juhlista - toki vahvimmin varmaan irlantilais-kelttiläisestä traditiosta.
Sadonkorjuujuhlilla on pitkä perinne, huomattavasti kristittyjen pyhäinpäivää pidempi, mutta kyllä nämä karnevaalit tulee USA:sta.
Mutta hei - pädetään taas kuukauden päästä sillä, ettei joulu ole kristittyjohla.
Samalla tavalla kuin trullit ovat valloittaneet länsisuomen, on maailma nykyään globaalimpi. Irlantilaisen Stingy Jackin nauriista on tullut aikojen saatossa kurpitsa Uudesta maasta, meidän kekrimme on kaiken masentavan ja kaiken kivan kieltävän luterilaisuuden alla hiljentynyt juhlasta pyhäinpäiväksi ja nyt se on taas saanut uutta nostetta Halloweenistä. Kuvittelette että tämä on jotenkin ainutlaatuista tai uutta tai paheksuttavaa.
Se nyt taas on tämä luetun ymmärtäminen joillekin niin hankalaa, niin hakalaa. Väite siitä, että Holloween on amerikkalinen juhla, ei tee siitä paheksuttavaa. Naurettavaa sen sijaan on väittää, ettei se olisi. Ihan niin kuin se olisi tullut tänne suoraan Irlannista.
Kaikilla, aivan kaikilla, traditioilla on juurensa jossain todella kaukana. Akateemisesti voi olla kiinnostavaa seurata tradition jälkiä kulttuureihin ja katsoa se miten teema varioituu.
Sitten sinun kaltaiset neropatit tulee taas hokemaan tämän itsestään selvyyden, kun olisitte todellakin syvällisiä. Kun kyseessä on asia, jonka käytännössä kaikki tietää, tai ainakin pitäisi tietää.
Holloween on ihan kiva karnevaali keskellä synkintä syksyä, viettää kuka haluaa.
Se mikä vituttaa on just sun kaltaiset, jotka kuvittelevat olevansa yleisesti tunnetun kulttuurihistorian ainoita tuntijoita (tieto löytyy minuutin googlettamisella). Oletteko te sitä samaa sakkia, jotka kertoivat suurena salaisuutena Suomen olleen romahtamassa talvisodan lopussa ja kuin saitte negaa, niin kuvittelitte, etteivät ihmiset usko?
Menikö hiukan ihon alle? En kuvittele suinkaan olevani ainoa kulttuurihistorian asiantuntija, vaikkakin olenkin akateemisesti juuri siihen koulutettu. Jos siltä närkästykseltäsi malttaisit vaikka hetkeksi rauhoittua, huomaisit että otin ennen kaikkea kantaa siihen ettei ole ennenkuulumatonta että kulttuurit ottavat vaikutteita toisistaan.
Ja on todellakin mielipide, ei mikään “akateeminen mielenkiinto” kuinka paljon haluaa antaa prosentteja minkäkin kulttuurin vaikutteille. Kyllä, on totta että populäärikulttuurin kierron mukana Halloween on siirtynyt Suomeen aikalailla sellaisenaan. Mutta pukeutuminen ei ole alunperin amerikkalainen tapa, noidat ja pahat henget eivät ole amerikkalaista alkuperää, kuten myöskään usko maailmojen välisen verhon ohuuteen juuri tähän vuodenaikaan. Lyhdyt eivät ole amerikkalaista alkuperää. Ovelta ovelle kiertäminen karkin ja kepposten merkeissä ei ole amerikkalaista alkuperää. Mutta hei, kurpitsa on amerikkalaista alkuperää, sillä jack o’lantern oli alunperin Irlannissa nauris.
Syy miksi sinä kuvittelet sen olevan amerikkalaista on juuri populäärikulttuuri jonka mukana tavat tehokkaasti siirtyvät lähes identtisinä ilman kulttuurista sekoittumista. Ja siihen ei auta polkea jalkaa ja itkeä.
Koska kuulutaan länsimaiseen kulttuuripiiriin, jossa jaetaan samantyyppisiä perinteitä, arvoja ja tapoja. Suurin vaikutus lienee amerikkalaisella populäärikulttuurilla: elokuvat, sarjat, kirjallisuus, sarjakuvat, musiikki jne. joiden kautta halloweenjuhlinta on tullut suomalaisillekin tutuksi. Lisäksi netti, some ja kaupallisuus lisänneet halloweenin vieton leviämistä/omaksumista. Sanoisin myös että Suomella ei ole vahvaa kulttuuri-identiteettiä tai -historiaa, jos vertaa moneen muuhun maahan (Ranska, Italia, Espanja). Ei se etteikö halloweenia vietettäisi noissakin maissa, mutta epäilen että Suomi on kuitenkin herkempi omaksumaan muualta tulleita tapoja. Lapsena rakastin kaikkea kauhu-/kummitusteemaa, harmi ettei silloin halloweenia juhlittu niin kuin nykymuodossa. Toisaalta kyllä pidän juhlaa kaupallisena ja amerikkalaisena myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein tiedä. Tykkään siitä mitä luen ja olen varmaan ihan samaa mieltä kanssas. Toisaalta toi tyyli tekee sen että tekis mieli hypätä harlikan selästä tiukoissa jameksissa, viittoa parkkipaikalle hypähdellen kuin muhammed ali, niin nähdään kuka saa viimeisen sanan.
Ihan turhaan louskutat leukaas täällä. Suomi on tavallaan jo yksi amerikan nimeämätön osavaltio.
Jos haluat ottaa selvää, niin mene kehään ottamaan selvää. Leuan louskutus on ihan turhaa.
Itse ainakin näytän isoa middlefingeriä kaikille halloweenin vastustajille. Madofakors!
Olette hävinneet ilonpilaajat.
Vierailija kirjoitti:
Sanos muuta. Turha juhla.
Niinkuin on ihan kaikki juhlat. Täysin voi jättää viettämättä ihan jokaisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki tää Halloweeniin liittyvä touhu ja krääsä on ihan sairasta.
Inhottavan näköisiä kummituksia, luurankoja, paholaisia, noitia yms.
Niillä lapsia pelotellaan ja sit on niiiiin hauskaa, että.Lasten kuuluu saada pelätä turvallisesti.
Halloweenko on siihen paras keino?
Kun poikani oli ekaluokalla, hänen luokallaan oli muutama oppilas, jotka ihan tosissaan pelkäsivät, kun koulussa oli Halloween-naamiaiset. Samaa oli tapahtunut monessa muussakin luokassa.
Koulu päättikin sitten lopettaa tuollaiset naamiaiset.
Muinaisessa Aku Ankkassa oli muutettu halloween pääsiäiseksi ja Ankkalinnan lapset kulkivat noidiksi ja trulleiksi pukeutuneina virpomassa :D