Halloween ei kuulu Suomeen, miksi ihmeessä kaikkea pitää imeä tuolta Amerikasta meille?
Ei ole ikinä kiinnostanut moinen naamarikauhuilujuhlinta. Kurpitsajuhla ei sovellu meille.
"Karkki tai kepponen"
Kommentit (101)
No ap:n ei tarvitse juhlia mitään, jos ei halua.
Mieluummin nyt Halloween kynttilät, lyhdyt, valot ja koristeet kuin että siirrytään suoraan kesästä jouluun.
Ja kauhuleffoja!
Siitä vaan lapset kiertämään ventovieraiden oville ja pyytämään karkkia / keppos-koronaa!
Ei tarvitse järjestää lapsille Halloweenia, jos ei itse välitä koko juhlasta. Minä en ainakaan järjestä mitään ja lapset tietävät sen ja mielipiteeni halloweenista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vastusta Halloweenia, mutta näin lapsiperheellisenä koen sen melko vaivaloisena. Lapset haluaa koristeita ja tunnelman pitäisi olla jännittävä ja erilainen kuin viimeksi, tarjottavien myös pitää olla joka vuosi uudenlaisia kammotuksia, puvut pitää hankkia ja sitten tulee kavereita yökylään. Mutta kun tässä nyt yritetään olla kunnon vanhempia niin jaksaa jaksaa...
Miksi et vihellä peliä poikki? Et halua ottaa lapsen pettymystä ja kiukuttelua vastaan?
Eräällä luokkakaverillani oli sellainen isä joka ei sallinut kaupallisen joulun viettämistä. Heillä ei ostettu lahjoja ja joulukoristeet oli vain olkisia. En vain ole luonteeltani tuollainen. Nautin lasteni ilon näkemisestä. Joskus sen eteen vain joutuu näkemään vaivaa, ja sitä nyt tässä vähän huokailen, mutta ei minulla varsinaisesti ole parempaakaan tekemistä tälle päivälle kuin leipoa verisiä kakkuja ja ripustella hämähäkin seittiä. Khyl se tästä.
Rakastan halloweenia! Leivon kaikkea ällöttävää kuten aivokakun ja ripustan ympäri kämppää irtokäsiä, irtojalkoja ja pääkalloja.
Naurettavinta tässä on se, että kouluissa ollaan nykyään pöyristyneitä kaikesta kristillisestä sanomasta, mutta tällaista pakanajuhlaa sitten lietsotaan ihan pinkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavinta tässä on se, että kouluissa ollaan nykyään pöyristyneitä kaikesta kristillisestä sanomasta, mutta tällaista pakanajuhlaa sitten lietsotaan ihan pinkeänä.
Varmaan koska tässä ei yritetä kenellekkään väittää että nämä möröt ja kummitukset on oikeasti olemassa.
Kyllä ihmetyttää, että joitakin häiritsee se, kun TOISET viettävät Halloweenia. Itse pidän siitä, että tähän ankeimpaan aikaan on tällainen kiva juhla. On todellakin piristys ja jos sitä ei halua viettää, kukaan ei pakota. Jos sitä haluaa viettää, mutta ei panostaa paljon, niin tekee sitten niin.
Vaikka meillä onkin joku ikivanha juhla kekri, niin tuntuisi nyt aika teennäiseltä alkaa sitä elättelemään, kun Halloween on jo valmiiksi "lanseerattu". Itse vielä näin aikuisenakin (35-v.) edelleen nautin kyllä siitä ja ymmärrän todellakin, miksi lapset nauttivat.
Miksi halloweenia oikeastaan vietetään? Mitä siinä juhlitaan? Onko se jonkun henkilön tai kansan kehittämä juhla ja mikä siinä on ideana? Miten kurpitsat ja kauhu liittyvät asiaan? Kuuluuko sitä viettää lokakuun viimeisenä viikonloppuna vai 31.10. riippumatta viikonpäivästä? Tämä on minulle ihan uusi juttu, omassa lapsuudessani ei ollut halloweenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan koska tässä ei yritetä kenellekkään väittää että nämä möröt ja kummitukset on oikeasti olemassa.
Naamiaiset voisi pitää erikseen. Ei siihen tarvitse vainajia sotkea.
Miksi minun pitäisi kiinnostua kummituksista, luurangoista, pääkalloista ym kauhukuvastosta vain sen takia että kaupallinen koneisto niin käskee? Lapseni eivät vahingoitu siitä, että minä en pidä halloweenista enkä tee mitään juhlistaakseni asiaa. Minulla menee tässä kohtaa raja, eli en ala tehdä asiassa itseäni vastaan. Lapsia vähän huvittaa tämä mielipiteeni ja siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Miksi halloweenia oikeastaan vietetään? Mitä siinä juhlitaan? Onko se jonkun henkilön tai kansan kehittämä juhla ja mikä siinä on ideana? Miten kurpitsat ja kauhu liittyvät asiaan? Kuuluuko sitä viettää lokakuun viimeisenä viikonloppuna vai 31.10. riippumatta viikonpäivästä? Tämä on minulle ihan uusi juttu, omassa lapsuudessani ei ollut halloweenia.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Halloween
Tuolta hyvin lyhyestä artikkelista taitaa löytyä vastaus kaikkeen, ihan suomeksi.
Kun olin koulussa pidettiin sadonkorjuujuhlia. Eli vietiin jotain porkkanaa kouluun ja mutustettiin niitä.
Olen iloinen että omat lapseni saavat juhlat koristeineen ja asuineen. Paljon hauskempi tapa juhlia, oli sen tarkoitus sitten syksy, sadonkorjuu, kuolleiden tai pyhäin miesten kunniottaminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi kiinnostua kummituksista, luurangoista, pääkalloista ym kauhukuvastosta vain sen takia että kaupallinen koneisto niin käskee? Lapseni eivät vahingoitu siitä, että minä en pidä halloweenista enkä tee mitään juhlistaakseni asiaa. Minulla menee tässä kohtaa raja, eli en ala tehdä asiassa itseäni vastaan. Lapsia vähän huvittaa tämä mielipiteeni ja siinä se.
Ei sinun tarvitse! Saat viettää ihan rauhassa lauantaina koti-iltaa. Mukavaa lauantaita. :) Itsellä tiedossa Halloween-bileet. :D
Itse asiassa halloween on kyllä ihan eurooppalaista perua ja täältä siirtolaisten mukana Jenkkeihin päin viety. Se on siis enemmän meidän kuin heidän, vaikka olisi vähän matkan varrella paranneltukin. Niinhän joulullekin on tehty eikä aloittajaa kismitä yhtään, että viettänee varsin jenkkiläistä joulua.
Itse rakastan halloweenia. On mun lempijuhla.
Vierailija kirjoitti:
Missä se kaupallinen koneisto sua nyt niin käskee? Onpa sulla vaikea elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin koulussa pidettiin sadonkorjuujuhlia. Eli vietiin jotain porkkanaa kouluun ja mutustettiin niitä.
Olen iloinen että omat lapseni saavat juhlat koristeineen ja asuineen. Paljon hauskempi tapa juhlia, oli sen tarkoitus sitten syksy, sadonkorjuu, kuolleiden tai pyhäin miesten kunniottaminen.
Ihana tuo porkkana kouluun. :D
Itseasiassa tässä vähän mielenkiinnosta googlettelin, niin eihän kekri tosiaan oikein Halloweenia kuitenkaan vastaa, kun on joku tämmönen "relataan töiden jälkeen" -juhla, sadonkorjuun päättymisen vuoksi vietettiin. Paremmin Halloweenia vastaa pyhäinpäivä, mutta ei kunnolla oikein sekään, ainakaan suomalaisena versiona.
Halloween on just hyvä juhla, toivottavasti tulee tänne kunnolla vielä joskus 🙂
Kaupallinen juhlapyhä.
Samalla tavalla on tuotu tänne myös isänpäivä.
Yleensäkin nämä erilaiset juhlapyhät ovat lähinnä kaupallisia juhlia.
Haluan että lapsillani on hauska lapsuus.