Kuntosalille, mutta kun en osaa?
Voiko kuntosaliharjoittelun aloittaa tuosta vaan vai tarvitaanko siihen jotain valmennusta? Onko niissä koneissa opasteet?
Kommentit (7)
Kiitos kakkonen! Just sitä pelkään että olen nolo ja naurettava. Kunnosta pitäisi alkaa pitää nyt huolta kun 40 seuraavaksi täyttyy. Mutta arastelen mennä kuntosalille kun se on niin tuntematon maailma. Miten sinne pitää pukeutua?
Ei kannata mitään kalliita kuntoiluvaatteita mennä heti kärkeen ostamaan. Laitat vaan vaikka verkkarit/urheilushortsit ja t-paidan/topin. Itsekin ensimmäiset kuntoiluvaatteeni ostin ihan H&M:n alesta, ja hankin sitten myöhemmin laadukkaammat, kun pääsin kuntoiluun kunnolla kiinni. Välillä olen ihan jossain vanhoissa rytkyissä, tyyliin hiusväritahraiset verkkarit ja kulahtanut paita. Rohkeasti menet vaan! itseänikin pelotti aluksi hirveästi juuri tuo itsensä nolaaminen, mutta huomasin pian, että jännitin ihan turhaan.
Voithan käydä tietysti aluksi vaikka hiljaisimpina aikoina, jolloin saat treenata ihan rauhassa. Omalla salillani arkiaamut ja viikonloppuillat ovat tosi hiljaisia, vaikka käynkin jokseenkin suositulla salilla.
Kiitos rohkaisusta! Aattelin mennä naisten kuntosalille ja pääsisinkin just aamupäivisinkin, teen vuorotyötä. Entä kannattaako yhdistää kuntosali johonkin ryhmäjumppaan? Kumpaan kannattaa mennä ensin?
Käy muutaman kerran viikossa, vuoropäivinä. Jumppa ja/tai venyttely esim. ryhmäliikuntana on hyvä ajatus. Laitteilla tehtynä liikkeet ovat kaksiulotteisia, kun taas jumpassa yleensä kolmiulotteisia, mikä on paljon parempi. Samoin kuntojumppa ja venyttely lisää niveleten liikkuvuutta ja ehkäisee 'jumeja'. Pelkkä kuntosalilaitetreeni on minusta aika yksitoikkoista robottipuuhaa. Irtopainoilla siihen saa vähän vaihtelua.
Olen tykästynyt keppi/voimatankojumppaan, kahvakuula on myös hyvä ja tehokas jumppa-apu.
Itse en ole käynyt kertaakaan ryhmäliikunnoissa, niin en taida tuohon osata vastata :/ Uskoisin kyllä, että ohjatuilla tunneilla saa ainakin itsestä enemmän tehoa irti ja motivaation nousemaan helpommin :) Tsemppiä!
Kiitos kaikille! Ehkä mä tästä rohkaistun ja menenkin : )
Itse sain liittyessäni yhden laiteopastustunnin, jossa käytiin jokaisen laitteen käyttö läpi ja määriteltiin sopivat aloituspainot. Omalla salilla on myös opasteet, mutta nekin voi tietty olla ensikertalaiselle vähän vaikeita ymmärtää. Liikkeet voi myös tehdä väärin. Kannattaa kysyä rohkeasti apua, joko ihan muilta treenaajilta tai sitten työntekijöiltä (tosin omalla salilla työntekijöitä lakkasi auttaminen kiinnostamasta heti, kun sopimus oli tehty). Ei kukaan sulle siellä naura, jos vaan reippaasti kysyt - kaikki ovat joskus olleet aloittelijoita.