Ratkaiskaa meidän riita! Mitä ruoka tarkoittaa?
Mun mielestä ruoka on se, mitä syödään lounaalla ja päivällisellä. Perunaa ja soosia, makaronilaatikkoa, keittoa jne.
Kaverin mielestä ruoka = kaikki mitä voi syödä. Siis nuo yllä mainitut mutta myös sipsit, karkit ja sellaiset.
Jos vaikka tulen kotiin ja mies on jo tullut töistä ja mä kysyn siltä "ootko sä syönyt mitään ruokaa vielä?", mä tarkoitan sitä, onko se syönyt päivällisen ennen kuin tulin (esim. lämmittänyt jääkaapista eilisiä sapuskoja). Mun kaverin mielestä toi tarkoittaa, että ootko syönyt yhtään mitään kotiin tultuasi.
ARGH.
Kommentit (30)
Olen kaverisi kannalla, mutta ymmärrän pointtisi kyllä.
Mun mielestä molemmat on "oikein". Kannattaa siis kysyä täsmällisemmin.
Riippuu siitä missä yhteydessä kyseistä sanaa käytetään.
Jos matkustat Australiaan niin niiden kortissa kysytään onko sinulla mitään ruokaa ja se tarkoittaa myös karkkia, teetä, kahvia jne ihan kaikkea mikä laitetaan suuhun ja niellään.
Jos tulen töiden jälkeen kotiin ja kysyn mitä laitetaan ruuaksi niin tietysti tarkoitan iltapäiväruokaa joka useimmiten lämmin ruoka meillä.
Ruoka ja välipala on eri asioita, mutta ruokaahan ne välipalatkin on.
Ruoka on valmis ruoka-annos mikä syödään, se on myös raaka-aineet mistä ruoka tehdään, ja se on myös muut syötävät. Periaatteessa kaikki mitä syödään on ruokaa, jos se pitää meidät pois nälkäkuolemasta. Lääkkeet usein syödään, mutta eivät ole ruokaa, mutta auttavat pitämään meidät hengissä tai jopa parantavat sairauksia.
Sanojen merkityksen voi tarkistaa Kielitoimiston sanakirjasta. Ei tarvitse kiistellä eikä kysellä satunnaisilta keskustelupalstoilta.
Minusta tuo ap:n kuvaus vastaa ”kunnon ruokaa” tai ”oikeeta ruokaa”. Siis vastakohtana ”roskaruoalle”.
Se riiippuu. Esiim joku lounas on ihmisellle rutiini tavallaan ja suoritus sinälläään. Mutta ruoka voi olla myös aistien nautintoa, hetkessä pysähtymistä, levoon ja stressin laukaisemiiista. Esiiim hämärä valaistus jo tekee ympärilllä sen etttä se rauhoittaaa ihmistä ja luo hetkestä hartaaan tunnelman jllloin unohtaa ympäristön vilskeeen ja keskittyyy hetkeen ja sen tuomaaan informaatiooon ja kun pois sulkeee aisteja ympäriiiltä niiin myööös toiset aistit voimistuu siten, on läsnä ja pystyy kuuntelemaaan, rentoutuu ja vaikka lasi punaviiniä autttaa myös rentoutumaaan ja lisää verenkiertoa. Se onn parhaimmillaaan kokonaisvaltaista terapiaaa tavalaaan.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä ruoka on kaikkea syötävää, mutta tossa esimerkin tilanteessa olisi itsestäänselvää että tarkoitan onko mies syönyt päivällistä.
Karkit ja sipsitkö sinusta "ruokaa"?
-Oletko ihan sekaisin?
Tarjoatko lapsillesikin "ruokana" sipsejä ja karkkeja, esim päivällisellä?
-Aivan, sitä minäkin ja ne eiv ät ole ruokia, vaan HERKKUJA.
"Oletko syönyt ruuan?" = päivällinen eli lämmin ruoka tai vastaava.
"Oletko syönyt ruokaa?" = voi tarkoittaa muutakin, esim. leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä ruoka on kaikkea syötävää, mutta tossa esimerkin tilanteessa olisi itsestäänselvää että tarkoitan onko mies syönyt päivällistä.
-Oletko ihan sekaisin?
Siis roskaRUOKAA?
Oikea ruoka vs. napostelu.
Kyllä minullekin tulee mieleen kysymyksestä "oletko jo syönyt?" että olenko syönyt lounasta tai päivällistä.
Mutta ruokaahan se on suklaakin tai auringonkukan siemenet.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika!!!
Eikö äiti oo opettanut, että ruokaa ei saa jättää.
Vanha sanakirja sanoo,että ruoka on ravintoa, syömäaineita. Että silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Oletko ihan sekaisin?
Missä kohtaa prosessia peruna muuttuu ruoaksi tai herkuksi?
Minulle ruoka on vain lämpimät ruoat ja ruoat, joita syödään siis ateriana pitkin päiväää. Minulle karkit, limut, sipsit eivät ole ruokaa. Ne ovat herkkuja, joita ei syödä nälkäään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Oletko ihan sekaisin?
Siis roskaRUOKAA?
Roskaruokaa on hampurilaiset ja ranskikset (esimerkkinä) ja herkkuja karkit ja sipsit, onko liian vaikeaa sinulle?
-Karkit eivät ole siis ruokaa, koita jo käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Oletko ihan sekaisin?
Huoh. En tarjoa päivällisellä sipsejä ja karkkeja. Ne ovat kuitenkin ruokaa = ravintoa. Samoin kuin vaikka banaani, mysli tai voileipä, niitäkään en tarjoa päivällisellä mutta nekin ovat ruokaa eli ravintoa eli syötävää.