Saan irtisanomisen yhteydessä n. 7 000 euroa. Kuinka pitkäksi aikaa tuon pitää riittää?
Ennen kuin voi hakea toimeentulotukea. Ansiosidonnaista saan vasta parin kuukauden kuluttua ja sitäkin nettona vaan 1 200 e ja jatkossa vähemmän.
Kommentit (24)
Mulla riittäisi kuukaudeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen eka ajatus: miten nopeesti pitää tuhlata rahaa, jotta saa toimeentulotukea :D :D :D
En puhunut tuhlaamisesta yhtään mitään, päin vastoin.
Ap
Sen aikaa kun on karenssi, mutta ei sille ole mitään määräaikaa, kuten ei kuluttamiselle muutoinkaan.
Jos ja kun lopputili tulee tilille, siitä jää sähköinen jälki, etkä voi saada toimeentulotukea todennäköisesti ollenkaan ennen kuin anssi lähtee jo juoksemaan. Harmillistahan se on, että tuo summa tulee menemään kokonaan elämiseen, eikä ole mikään humputteluraha.
Vierailija kirjoitti:
Sen aikaa kun on karenssi, mutta ei sille ole mitään määräaikaa, kuten ei kuluttamiselle muutoinkaan.
Ei mulla ole karenssia.
Ap
Kyllä sillä pariksi viikoksi hakee kaljaa.
Ei voi sanoa, jos on ollut töissä viisi vuotta, niin säästöilläkin pärjää helposti vuoden ilman mitään tuloja, jos yhtään on osannut asioitaan hoitaa, mutta, vaikea sanoa noilla lähtötiedoilla.
Mulle riittäisi 5-6kk, jollekkin ei edes kuukaudeksi. Katsos kun ihmisillä on huomattavaa vaihtelua elinkustannuksisssa.
Sullakin on varmaan nettipankki käytössä, eikös suunnilleen kaikilla jo ole? Valitse sieltä käyttötililstäsi jokin ajanjakso, vaikkapa 1 vuosi tästä hetkestä taaksepäin, jaa se kuukausien määrällä (12), ja näin näet, paljonko sinulla kuluu keskimäärin rahaa kuukaudessa.
3-4 kk riippuen laskujesi määrästä.
Laittaisin heti kaikki menot minimiin, käyttäisin rahaa vain välttämättömään. Vaikea sanoa kuinka kauan tuo summa riittää sinun tapauksessasi tällä hetkellä koska ei ole tietoa miten asut.
Kelan mielestä varmaan pariksi vuodeksi.
Ihan ensimmäiseksi tyhjennät tilisi nostamalla rahat käteisenä ulos. Sitten kuukauden elät käteisellä ja sen jälkeen marssit kelaan hakemaan rahaa kun ei ole. Siitä se ilmainen elämä alkaa, mutta patjan alla on kuitenkin 5k€ pahanpäivän varalle.
Netto vai Brutto? Ja paljonkos sun normaali kuukausipalkka on?
Auttaisko toi laskuri https://laskurit.kela.fi/toimeentulotuen-maaran-laskuri Lasket paljonko saat tukea ansiosidonnaisen lisäksi ja sitten jaat tämän 7000 yhteissummalla. Voisi antaa jotain osviittaa...
Tiedä sitä miten sulla menee mutta mulla päätöksen logiikka oli seuraava:
Irtisanomista edeltävän 6 kk keskimääräinen palkka €5000, lopputili €35000 (se perus 5k+30k), joten tuon ylimääräisen 30k piti riittää 6 kk, se oli siis karenssi enenkuin ansiosidonnainen lähti juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Kelan mielestä varmaan pariksi vuodeksi.
Ja juurikin Kelan mielipidettä asiasta yritän haarukoida, en sitä että mihin saakka juuri mun kulutuksella rahojen pitäisi riittää. Ja ei, en voi kysyä kelasta, koska he eivät anna ennakkopäätöksiä enkä ole ihan heti toimeentulotukea hakemassakaan.
Ap
Kuukausi pattayalla,jos et liikaa tuhlaile.
Suomalaisen eka ajatus: miten nopeesti pitää tuhlata rahaa, jotta saa toimeentulotukea :D :D :D