Turhautuminen työhaastatteluihin
Alkaa turhauttaa tää sama kuvio. Olen saanut tässä parin kuukauden aikana jo muutaman työhaastattelukutsun, jossa kaikissa lopputulos ollut se, että joku jolla on täsmälleen samaa työkokemusta niin on palkattu. En ymmärrä miksi minut pitää kutsua haastatteluun, jos ratkaisevinta on aina tuo, että on täsmälleen samaa työkokemusta? Eikö tuo ole kaikkien ajan tuhlausta? Onko valtion/kunnan työpaikoissa joku tietty byrokraattinen haastateltujen määrä, joka vaan pitää käydä läpi ja haastatella tietyn verran porukkaa? Vai miksi minut kutsutaan, kun cv jo kertoo ette ole juuri samaa työkokemusta. Tosin saman tyyppistä ja osaisin ne hommat joihin haen. Ratkaisevinta on kuitenkin aina ollut se täsmälleen sama työkokemus. Alkaa turhauttaa tämä kuvio pikku hiljaa...
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin hiljattain kammottavassa työpaikassa. Sinne jääminen olisi tehnyt minusta varmasti työkyvyttömän. Pois pääseminen vain ei ollut helppoa.
Vajaan vuoden sisällä kävin reilusti yli 20 työhaastattelussa. Oli helvetin rankkaa. Nyt olen pätkätöissä ja pian siirtymässä taas uuteen sijaisuuteen. Tämä on aika kuormittavaa, mutta ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin kärvisteleminen inhottavassa vakituisessa työpaikassa.
Ainoa hyvä puoli haastattelussa ravaamisessa on se, että oppii vastailemaan pääosin samankaltaisena toistuviin kysymyksiin hyvin sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on juurikin se että valtion paikat on pakko avata julkiseen hakuun, vaikka tekijä olisi jo tiedossa. Tämä säädös pitäisi kyllä muuttaa, älytöntä ajan haaskausta puoleen ja toiseen.
Mutta kyllä yksityisellä puolellakin tehdään tätä, osa pitää työpaikkailmoituksia firman markkinointivälineenä.
Oon täysin samaa mieltä, että tästä naurettavasta säädöksesta olisi päästävä eroon. Naurettavaa ajan tuhlausta. Minulla muuten taitaa olla nyt parin vuoden aikana 10.haastattelu samanlaiseen tehtävään ja aina valittu jo joku jolla saman tyyppistä työkokemusta tai ollut jo talon sisällä. Arvatkaas kuinka helppoa on olla innostunut kun tullut pakit noin monesti. Jos nyt ei tärppää niin en enää hae kyseiseen lafkaan. Toki sen verran iso työnantaja et aina ollut eri haastattelijat vaikka noin monta kertaa olen tehtävään hakenut. Ap
Jotkut haastatteluista voivat olla oikein kivoja kokemuksia vaikkei paikkaa saisikaan ja pääsääntöisesti ne ovat yleensä kokemuksina aika neutraaleja. Joissain paikoissa valitettavasti hakija taas vedetään ihan henkisesti kölin ali dissaamalla kaikin mahdollisin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut haastatteluista voivat olla oikein kivoja kokemuksia vaikkei paikkaa saisikaan ja pääsääntöisesti ne ovat yleensä kokemuksina aika neutraaleja. Joissain paikoissa valitettavasti hakija taas vedetään ihan henkisesti kölin ali dissaamalla kaikin mahdollisin tavoin.
No tuollaiseen paikkaan ei edes kannata mennä, jossa jo haastattelu on ala-arvoista. Kertoo jo oleellisen. Oletko itse joutunut tällaiseen haastatteluun? Itse olen ollut aika neutraaleissa tai ihan hyvissäkin. Tosin joissain paistaa läpi jo tuo niin selvästi, että mielessä on jo joku joka palkataan. Ap
Kolmas työhaastattelu viikon sisään oli jo liikaa.. Jäädyin ja en saanut sanaa suusta osassa kysymyksissä. Onneksi on viikonloppu ja voi unohtaa hetkeksi työnhaun.
Otan osaa, Ap! On työnantajan pelkuruutta rekrytoida vain henkilöitä, joilla on tismalleen työn sisältöä vastaava kokemus. Utelias ihminen haluaa kehittyä ja kokeilla erilaisia tehtäviä. Fiksu työnantaja arvostaa dynaamisuutta sekä näkee erilaiset taustat rikkautena ja voimavarana työyhteisölle. Yhtä ja samaa vuodesta toiseen jyystävät ovat usein niitä elämäänsä kyllästyneitä valittajia ja työyhteisön ankeuttajia.
Oletko ajatellut muuttoa ulkomaille? Itse väsähdin suomalaisen työelämän kapeaan ihmiskuvaan ja nostin kytkintä.
Työhaastattelut on outo leikki jolla ei ole paljon tekemistä oikean osaamisen kanssa. Mutta jokaisesta työhaastattelusta voi oppia paremmaksi työhaastatteluissa, ja miettiä etukäteen vastauksia niihin tyhmiin kysymyksiin, ei tarvitse pyöritellä silmiään, voi vttu mikä ääliö kysymya.
Työskentelin hiljattain kammottavassa työpaikassa. Sinne jääminen olisi tehnyt minusta varmasti työkyvyttömän. Pois pääseminen vain ei ollut helppoa.
Vajaan vuoden sisällä kävin reilusti yli 20 työhaastattelussa. Oli helvetin rankkaa. Nyt olen pätkätöissä ja pian siirtymässä taas uuteen sijaisuuteen. Tämä on aika kuormittavaa, mutta ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin kärvisteleminen inhottavassa vakituisessa työpaikassa.