Aikuislukio huonompi opinpaikka kuin tavallinen lukio?
Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
Miehen sukulainen alkoi nauraa arvosanat kuultuaan, että sieltä iltakoulusta saa kuka vain tuollaisia. Pahoitin mieleni, onko tämä totta?
Kommentit (46)
Mä oon käyny molempia, sekä päivä- että iltalukiota (tosin kauan sitten). Ihan samanlaisia kokeita oli molemmissa. Opetuksen taso riippui opettajasta. Päivälukiossa oli parempi matematiikan opettaja, kun taas iltalukiossa bilsan ja mantiedon ope oli aivan mahtava.
Kyllähän aikuinen ihminen voisi lukion oppimäärän opiskella ihan itsekseen kotonakin. Ei siellä nyt niin vaikeita asioita opeteta. Itestähän se on kiinni miten hyvin tieto sinne pääkoppaan menee ja vielä pysyykin siellä.
20, paskapuhetta. Opetussuunnitelmaan kuuluvat pakolliset ja valinnaiset kurssit on pakko järjestää niin ilta- kun päivälukiossa.
Minua ei aikuislukiosta kirjoittaminen estänyt jatkamasta yliopistoon.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 20:08"]20, paskapuhetta. Opetussuunnitelmaan kuuluvat pakolliset ja valinnaiset kurssit on pakko järjestää niin ilta- kun päivälukiossa.[/quote]
Onkohan Suomessa sellaista lukiota, jossa järjestetään kaikki opetussuunnitelmaan kuuluvat pakolliset ja valinnaiset kurssit? Ei varmasti.
Iltalukiossa valinnaiset kurssit jätetään pitämättä, jos ryhmään ei ole tulijoita yli jonkun rajan, esim. 5. Tiettyjä aineita ei tosiaan ole (esim. liikuntaa).
Iltakoulussa opettajat usein kannustavat eikä opiskelijat kilpaile keskenään kun tulevat niin eri oloista. Leppoisampi tunnelma.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:09"]Olen käynyt iltalukion, saanut erinomaisia arvosanoja ja yrittänyt siltä pohjalta yliopistoon. Ei onnistunut alkuunkaan. Kävin tärkeimmät aineet uudelleen päivälukiossa. Heti helpotti. Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa. Paitsi AMK:ssa. Yliopistoa varten se ei ole oikea ratkaisu.[/quote]Vika tuskin oli opetuksessa, vaan siinä että sinä olet harvisen tyhmä ääliö.
[/quote]
Iltalukiosta ei voi vaihtaa päivälukioon
[/quote]
Miksi iltalukiosta ei voisi vaihtaa päivälukioon? Hyvin harvoinhan niin tehdään, ja jos on aloittanut vain iltalukiossa, niin se on hankalaa, koska liikunnat ym. pitää suorittaa, mutta ei se mitenkään mahdotonta ole.
Kun täällä koko ajan puhutaan aikuislukiosta "iltalukiona", niin haluaisin muistuttaa että tunnit voivat olla myös klo 8-16 välistä päiväopetusta.
Muutin toiseen kaupunkiin kesken lukion ja vaihdoin aikuislukioon.
Oma kokemukseni aikuislukiosta on vain positiivinen. Laadukasta, asiaan keskittyvää opetusta. Oppilaiden taso vaihtelee, mutta kaikki haluavat opiskella. Omat arvosanat eivät laskeneet.
enpä sanoisi että on huonompi. itse vaihdoin ns. eliittilukiosta iltalukioon lukioikäisenä. iltalukiosta sain parempia arvosanoja, koska hyvä opinto-ohjaus ja kannustavat opettajat nostivat lukumotivaatiotani. ällää ja ämmää kirjoitin ja jatkoin lääkikseen. tsemppiä :)
Osa opiskelijoista menee aikuislukioon, koska eivät jaksa normilukiota. Aikuislukiossa sitten lorvailevat. Se laskee tilastollisesti aikuislukioiden tuloksia. Opetuksella on sen kanssa hyvin vähän tekemistä. En sanoisi helpommaksi paikaksi: vaatii paljon itsenäistä työtä ja hyviä pohjataitoja, jotta pärjää itsekseen. Lähiopetusta on vähemmän kuin normilukiossa eikä opettajat huutele välttämättä perään samalla tavalla. On itse pidettävä huolta opinnoistaan.
voiko aikuinen mennä päivälukioon?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:09"]Olen käynyt iltalukion, saanut erinomaisia arvosanoja ja yrittänyt siltä pohjalta yliopistoon. Ei onnistunut alkuunkaan. Kävin tärkeimmät aineet uudelleen päivälukiossa. Heti helpotti. Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa. Paitsi AMK:ssa. Yliopistoa varten se ei ole oikea ratkaisu.[/quote]Vika tuskin oli opetuksessa, vaan siinä että sinä olet harvisen tyhmä ääliö.
[/quote]
[/quote]
Miksi iltalukiosta ei voisi vaihtaa päivälukioon? Hyvin harvoinhan niin tehdään, ja jos on aloittanut vain iltalukiossa, niin se on hankalaa, koska liikunnat ym. pitää suorittaa, mutta ei se mitenkään mahdotonta ole.
[/quote]
En oo kyllä nähny yhtää kolmekymppistä päivälukiossa?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 03:02"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 14:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En oo kyllä nähny yhtää kolmekymppistä päivälukiossa?
[/quote]
Niin tai siis aikuislukiosta ei voi mennä lukioon :D
Voiko 26-vuotias hakea yhteishaussa lukioon tai ammatilliseen oppilaitokseen? Onko yhteishaussa ikärajaa?
Voi hakea, mutta on suositeltavaa, että aikuiset hakevat joko aikuislukioon tai ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Opiskelu on järjestetty joustavammin, ja se ottaa huomioon aikuisen elämäntilanteen. Loppututkinto on sama kuin nuorisokoulutuksessakin. Helsingin kaupungin aikuislukiosta ja ammatillisista oppilaitoksista saa tietoa osoitteesta www.aikuiskoulutus.edu.hel.fi.
Ehkä se iltalukion oppilaiden niin väitetty "huono taso" johtuu siitä, että suuri osa (ainakin omilta kursseiltani) on työssäkäyviä ja sivutoimisesti opiskelevia ihmisiä, joten ehkä sillon vapaa-ajalla ei kerkeä tai jaksa vielä niin panostaa koulujuttuihin.
Itse kun aloitin iltalukion, niin arvosanat pysyi samalla viivalla kuin päivälukiossa, mutta sitten kun aloitin työt päälle, niin arvosanat tippu, koska pitkien päivien jälkeen ei jaksanut enää olla skarppina tunneilla....
Ja iltalukioiden yo-tulokset on umpisurkeat. Ne valtaa kaikki häntäpään paikat näissä kirjoitusvertailuissa. Miksi? Vaikka porukka on aikuista, motivoitunutta ja rauhallisempaakin? Näin mallikkona veikkaisin, että syy on siinä, että monet aikuisopiskelijat ei enää opi asioita kuten nuoret ja samalla vaatimustaso on asetettu sitä myöten. Lisäksi ei löydy vertailupohjaa omalle osaamiselle, kun osaavat nuoret puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 21:45"]
Ja iltalukioiden yo-tulokset on umpisurkeat. Ne valtaa kaikki häntäpään paikat näissä kirjoitusvertailuissa. Miksi? Vaikka porukka on aikuista, motivoitunutta ja rauhallisempaakin? Näin mallikkona veikkaisin, että syy on siinä, että monet aikuisopiskelijat ei enää opi asioita kuten nuoret ja samalla vaatimustaso on asetettu sitä myöten. Lisäksi ei löydy vertailupohjaa omalle osaamiselle, kun osaavat nuoret puuttuu.
[/quote]
Miehenikin valmistui aikuislukiosta, jossa keskimääräiset tulokset olivat surkeita. Miehen todistuksen keskiarvo oli n. 10 ja hän kirjoitti 4 ällää. Yliopistostakin pääsi huippuarvosanoin. Muiden surkeat arvosanat eivät siis haitanneet häntä ja hänen kymppinsä olivat varmasti ansaittuja.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:09"]Olen käynyt iltalukion, saanut erinomaisia arvosanoja ja yrittänyt siltä pohjalta yliopistoon. Ei onnistunut alkuunkaan. Kävin tärkeimmät aineet uudelleen päivälukiossa. Heti helpotti. Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa. Paitsi AMK:ssa. Yliopistoa varten se ei ole oikea ratkaisu.[/quote]Vika tuskin oli opetuksessa, vaan siinä että sinä olet harvisen tyhmä ääliö.