Aikuislukio huonompi opinpaikka kuin tavallinen lukio?
Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
Miehen sukulainen alkoi nauraa arvosanat kuultuaan, että sieltä iltakoulusta saa kuka vain tuollaisia. Pahoitin mieleni, onko tämä totta?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 21:45"]
Ja iltalukioiden yo-tulokset on umpisurkeat. Ne valtaa kaikki häntäpään paikat näissä kirjoitusvertailuissa. Miksi? Vaikka porukka on aikuista, motivoitunutta ja rauhallisempaakin? Näin mallikkona veikkaisin, että syy on siinä, että monet aikuisopiskelijat ei enää opi asioita kuten nuoret ja samalla vaatimustaso on asetettu sitä myöten. Lisäksi ei löydy vertailupohjaa omalle osaamiselle, kun osaavat nuoret puuttuu.
[/quote]
Ok, mulla oli iltalukiossa arvosanat 8-10 välillä, kävin sen kahdessa vuodessa ja kirjoitin laudaturin paperit.
Eli mulla oli ainakin ihan oikein arvioitu kurssien arvosanat, jos vertaa kirjoitustuloksiin.
Iltalukiossa on paljon sellaisia vanhempia ihmisiä opiskelemassa, jotka ei ole voineet ennen opiskella esim. lukihäiriön takia, ja se varmaan vaikuttaa yleisesti tuloksiin, mutta ne arvosanat on mun mielestä samoilla arvosteluasteikoilla kuin tavislukiossa.
"Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa."
Näinkö on? Itse pääsin kyllä lääkikseen iltalukio pohjalla. Enkä kyllä tietääkseni ole mikään poikkeus asiassa.
Ei iltalukion käyneillä ole mitään erikoiskirjotuksia, vaan ihan samat valtakunnalliset, kuin päivälukion käyneillä, eihän kenenkään iltalukiolaisen pitäisi edes pärjätä kirjoituksissa, jos se on niin huonotasoinen mitä täällä väitetään.
Teknisestä kyllä, mutta oikeasti ei.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:09"]Olen käynyt iltalukion, saanut erinomaisia arvosanoja ja yrittänyt siltä pohjalta yliopistoon. Ei onnistunut alkuunkaan. Kävin tärkeimmät aineet uudelleen päivälukiossa. Heti helpotti. Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa. Paitsi AMK:ssa. Yliopistoa varten se ei ole oikea ratkaisu.[/quote]Vika tuskin oli opetuksessa, vaan siinä että sinä olet harvisen tyhmä ääliö.
[/quote]
Iltalukiosta ei voi vaihtaa päivälukioon