Aikuislukio huonompi opinpaikka kuin tavallinen lukio?
Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
Miehen sukulainen alkoi nauraa arvosanat kuultuaan, että sieltä iltakoulusta saa kuka vain tuollaisia. Pahoitin mieleni, onko tämä totta?
Kommentit (46)
Minä kävin aikuislukion n 24 vuotiaana ja sain tosi hyviä arvosanoja koska motivaationi oli niin suuri. Kirjoitin myös hyvin, jotkut sanoivat jopa että kirjoituksetkin ovat helpommat aikuislukiossa kuin tavallisessa. Heh, eihän tuolle voinut kuin nauraa.
Sitten kun kirjoitat, mahtaaakohan miehesi sukulainen olla sitä mieltä, että iltakoulussa saa kuka tahansa sellaiset YO-arvosanatkin...
Kävin eliittilukiota, ja sieltä jotkut siirtyivät iltalukioon, kun eivät pärjänneet vauhdissa. En usko, että siellä on muuten paljon helpompaa, mutta opinnot saa itse paremmin räätälöityä, eikä varmaan ole niin kilpailullinen ilmapiiri. Eikös siellä ole vähemmän pakollisia kurssejakin?
Tokikaan en ole tavallista lukiota käynyt eli ei varsinaista vertailukykyä, mutta kyllä aikuislukiossakin joutuu tekemään jos hyviä numeroita haluaa. Kuten jo mainittu, aikataulutus on enemmän omissa käsissä ja tosiaan pakollisia kursseja oli muistaakseni himpun vajaa 50.
Myös ryhmätyöt ym jäävät pois, mutta kaikki se joka tapauksessa opiskellaan.
Ei sieltäkään suorituksia varsinkaan hyvillä numeroilla tule, jos ei opiskele. Avainsana on motivaatio, kuten myös varmasti päivälukiossa, siellä vaan monia kiinnostaa vielä kavereiden kanssa pelleily jne turha eikä välttämättä se itse opiskelu, kun lukioon on menty suoraan peruskoulusta, siksi opiskelu voi tuntua rankemmalta kun ei keskity tunnilla -> pitää hulluna päntätä kokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:56"]Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
Miehen sukulainen alkoi nauraa arvosanat kuultuaan, että sieltä iltakoulusta saa kuka vain tuollaisia. Pahoitin mieleni, onko tämä totta?
[/quote]
Ei ole. Kokeet on ihan yhtä vaikeita päivä- ja iltalukiossa.Iltalukiossa tenttien tekeminen on aika helppoa, verkko-opiskelu taas yhtä vaikeaa kuin tunneilla istuminen.
Pakko heittää väliin vitsi. Mitä eroa on lukiolla ja aikuislukiolla? Sama kuin viihteellä ja aikuisviihteellä!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:56"]Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
[/quote]
Ei ole. Kokeet on ihan yhtä vaikeita päivä- ja iltalukiossa.Iltalukiossa tenttien tekeminen on aika helppoa, verkko-opiskelu taas yhtä vaikeaa kuin tunneilla istuminen.
[/quote]
Iltalukiossa minimi on 44 tai 48 kurssia ja päivälukiossa 75 kurssia(paljon kieliä;D)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:54"][quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:56"]Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
[/quote]
[/quote]
Iltalukiossa minimi on 44 tai 48 kurssia ja päivälukiossa 75 kurssia(paljon kieliä;D)
[/quote]
[/quote]
Periaatteessa arvostelukriteerit ovat samat, mutta käytännössä aikuislukiossa opetusryhmät ovat niin heterogeenisiä, että arviointi on usein löysempää kuin päivälukiossa. Tunnettua on se, että esim. osa opiskelijoista menee suorittamaan yksittäisiä kursseja aikuslukion puolella, kun niitä ei saa läpi päivälukiossa. Näin tehdään esim. vähemmän suositussa ruotsin kielessä. T. päivälukion ope
Uskon että kyse on siitä, että asioita on oppinut matkan varrella.
Helpoiten asiaa voi havainnollistaa esim. historialla:
-Yläasteella opiskeleva ei siitä "mitään" tiedä ellei ola aiheesta kiinnostunut/vanhemmat puhuneet asioista.
-30-v aikuislukiolainen taas ei ole voinut välttyä näkemästä/lukemasta paljon kaikkea historiaan liittyvää (jos maailman menoa edes vähän seuraa...) ja tietää todella paljon juttuja vaikka ei olisi edes erityisesti asioita "opiskellut".
Sama pätee myös kieliin, mieti AP kuinka paljon kuulet englantia koko ajan (tv:ssä, matkoilla, musiikissa jne.) väkisinkin moni sana ja lause tarttuu "alitajuntaan" ja sieltä saa sen helposti poimittua sen sijaan että pitäisi varta vasten opiskella kirjasta sanoja ja lauseita.
Äidikielessä sisältö vaikuttaa paljon, yleensä lukiossa ei enää tankata kielioppia (sen oletataan jo olevan hallussa), vaan keskitytään lukemiseen, kirjoittamiseen, sisällön tulkintaa jne. joissa voi olla hyvä vaikka ei nyt muistaisi mikä on predikaatti.
Opetan sekä aikuislukiossa että nuorisolukiossa. Periaatteessa ihan yhtä vaativia kurssit ovat minulla kummassakin, mutta ryhmien taso vaihtelee kyllä. Sekä aikuis- että nuorisolukiossa ryhmä vaikuttaa siihen, kuinka syvälle asioissa voi mennä.
Olen käynyt iltalukion, saanut erinomaisia arvosanoja ja yrittänyt siltä pohjalta yliopistoon. Ei onnistunut alkuunkaan. Kävin tärkeimmät aineet uudelleen päivälukiossa. Heti helpotti. Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa. Paitsi AMK:ssa. Yliopistoa varten se ei ole oikea ratkaisu.
Samat kokeet molemmissa kouluissa, eli siinä ei ole eroa. Aikuislukiossa on vanhempia ja kokeneempia opiskelijoita, siksi pienempi lukeminen voi riittää. Tunnit menee nopeata vauhtia, vähemmän opetusta kurssia kohden.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 18:58"]
Periaatteessa arvostelukriteerit ovat samat, mutta käytännössä aikuislukiossa opetusryhmät ovat niin heterogeenisiä, että arviointi on usein löysempää kuin päivälukiossa. Tunnettua on se, että esim. osa opiskelijoista menee suorittamaan yksittäisiä kursseja aikuslukion puolella, kun niitä ei saa läpi päivälukiossa. Näin tehdään esim. vähemmän suositussa ruotsin kielessä. T. päivälukion ope
[/quote]Jokatapauksessa yo kirjoitukset kaikille samat, samoin kriteerein arvostellaan. Iltalukiossahan voi suorittaa kursseja enemmän kun 2 pakollista kieltä , saksaa, ranskaa, espanjaa. Kannattaako kaikkia noita suorittaa edes jos matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa kiitettävä ja aikoo teknilliseen yliopistoon
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 14:56"]
Olin peruskoulussa ihan surkea, nyt kymmenen vuotta myöhemmin aloitin aikuislukiossa ja olen saanut nyt äidinkielestä kolmesta kurssista ysin, englannista kolmesta ysin ja muistakin aineista kahdeksan. Olen lukenut kokeisiin ja kuunnellut tunneilla.
[/quote]Ei ole totta. Joku saa vitosenkin. Yo kirjoituksissa kaikki samalla viivalla
Itse vaihdoin tavallisesta keskitasoisesta päivälukiosta aikuispuolelle päiväoppilaaksi. Ehdottomasti oikea päätös; opetuksen laatu ja oppilaiden yleinen motivaatio itseni mukaan lukien (vaikka suurin osa meistä olikin ihan normi lukioikäisiä) oli valovuoden päässä aiemmasta. Ehdoton +++++ oli myös pakollisten kurssien pienempi määrä. Toki omaksi ilokseen sai suorittaa niin paljon kuin halusi kaikenlaista "turhaakin". Ainoa ikävä asia tuossa oli maksuttoman ruokailun puute, vaikka toisaalta en niitä kaupungin koulun pahoja mössöjä ja täyteenahdettua ruokalaa hirveästi kaivannutkaan. Myöskään opintotukeen ei aikuislukiolainen ole oikeutettu, mutta eipä sen ehtoja täytä moni päivälukiolainenkaan.
15:lle
Päivälukiossa voi kurssitarjonta olla laajempi. Iltalukiossa riittää vähempi kurssimäärä muutenkin, koska sieltä puuttuvat tietyt aineet (liikunta, kuvis, musiikki) kokonaan. Jos tahtoo lukea esim. kemian, matikan ja fysiikan "pitkänä" saattaa olla niin, ettei se kovin helposti onnistu iltalukiossa (ei välttämättä kaikissa päivälukioissakaan, esim. itse oli lukiossa jossa oli tiettyjä kursseja, varsinkin kielissä ja matemaattisissa aineissa ns. "viimesiä kursseja", yhteisopetuksena meidän, yhden toisen päivälukion, ja iltalukion kesken. Muuten ei kursseja olisi pidetty (harva luki noita, joten ilman yhteistyötä noita ei olisi pidetty lainkaan).
[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:09"]Olen käynyt iltalukion, saanut erinomaisia arvosanoja ja yrittänyt siltä pohjalta yliopistoon. Ei onnistunut alkuunkaan. Kävin tärkeimmät aineet uudelleen päivälukiossa. Heti helpotti. Uskokaa tai älkää, iltalukio ei ole oikea ratkaisu jos haluaa aidosti hyvän koulutuspohjan mitä hyödyntää jatkossa. Paitsi AMK:ssa. Yliopistoa varten se ei ole oikea ratkaisu.[/quote]
No ohhoh... mä kävin vuoden päivälukiota ja loput iltalukiossa. En kyllä kauheasti havainnut eroa opetuksessa, ainoastaan sen, että iltalukiossa ei mennyt aikaa siihen sosiaaliseen kanssakäymiseen, vaan tunneilla keskityttiin asiaan. Suurin osa opiskelijoista oli aikuisia, alle 18-vuotiaathan käyvät sitten ne liikunnat, musiikit ja kuvikset, jotka puuttuvat tuosta aikuislukion kurssimäärästä.
Mä kirjoitin hyvin (ällää ja eetä) ja lähdin sen jälkeen opiskelemaan ylipistoon.
Iltalukiossa on samoja opettajia kuin päivälukiossakin. Opetus ja tavoitteet ovat näissä samat, joten myös arvostelu on sama. Iltalukio eroaa päivälukiosta siten, että opiskelijat ovat tavallisesti työssä käyviä ihmisiä, joten kursseja voi tehdä etänä aika paljon eikä läsnäolopakko ole yhtä tiukka kuin päivälukiossa.