Mies ei halua kokeilla kasvispäivää edes kerran viikossa
Minä olen 99% kasvissyöjä (ehkä joskus vähän kalaa syön) ja tykkään tehdä kasvisruokia. Mies haluaa, että joka päivä on oltava lihaproteiinia lautasella ja tekee sitten itselleen vaikka jauhelihaa siihen kylkeen, vaikka olisin tehnyt maittavan kasvispiirakan, josta saa kaikki ravintoaineet.
Ehdotin, että tehtäisiin edes 1 tai 2 päivää jolloin ei syödä mitään lihaa, voitaisiin tehdä vaikka tofua tai härkistä, jos haluaa sellaista, mutta alkoi kauhea kiukuttelu, että hän syö lihansa, jos haluaa.
Koitan vain ajatella toisen parasta. Eikö voisi edes kerran viikossa olla ilman lihapullia tai jauhelihaa tai kanafilettä?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisipäs elämä hankalaksi jos olisi täysin päinvastainen ruokavalio oman kumppanin kanssa. Mikä saa teidät lähtemään tuollaisiin parisuhteisiin?
No ei minua ainakaan haittaisi toisen syömiset parisuhteessa. Kokkaan päivittäin ja saa syödä jos haluaa, mutta ei ole pakko syödä. En jättäisi hyvää parisuhdetta jonku ruuan takia.
Eikö se ruuanlaitto ja kaupassa käyminen mene turhan hankalaksi, jos asutaan samassa taloudessa ja molemmilla on täysin erilaiset ruokavaliot. Molemmatko kokkailevat erikseen keittiössä omat yhden hengen annokset ja molemmilla on erikseen jääkaapissa omat ruokansa ja juomansa? Silloin on helpompaa olla sinkku, sillä silloin voi suunnitella helposti useamman päivän ateriat ja tietää tasan tarkkuudella mitä sieltä jääkaapista ja ruokakaapeista löytyy.
Parisuhde on muutakin kuin ruuanlaitto enkä todellakaan sen takia olisi sinkku mieluummin. Pidän ruuanlaitosta ja kokkaan päivittäin. No miehelle maistuu myös ruokani, mutta en vetäisi herneitä nenään, jos ei kelpaisi ja haluaisi kokata omat ruokansa. Ei yhtään mitään ongelmaa vaikka syötäisiin ihan eri ruokia, kun muuten on niin hyvä suhde.
Eikö ruokailu ole myös sosiaalinen tapahtuma, jossa istutaan yhdessä saman pöydän ääressä ja jompi kumpi voi tehdä kerralla molemmille tai useammallekin hengelle ruuat. Vai onko parempi että jokainen käy erikseen keittiössä syömässä jotain kuin jossakin kolmen hengen soluhuoneistossa, jossa on yhteinen keittiö.
No voihan sitä yhdessä syödä vaikka on eri ruuat lautasella? Jos syö eri ruokia, niin miksi sinusta tarkoittaa, että syödään eri aikaan?
Meillä tehdään yksi ruoka, jota molemmat syövät eikä kyllä ihmeemmin mietitä onko nyt liha- ja kasvispäivä, kalaa kyllä enimmäkseen. Onnistuu oikein hyvin, kun ei ole kummallakaan mitään ap:n kaltaisia rajoitteita. Huvittavaa, että AP narisee yhdestä päivästä viikosta, kun mies joutuu tekemään eri ruoan kuutena päivänä. Jos kerran syöt kalaa, niin miksi ette tee yhdessä sitä?
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo piirakka riittää AP:lle ateriaksi, niin fine. hyvä hänelle. Miehen kroppa varmasti tarvitsee vähän ravitsevampaa safkaa, että nälkä on pois kauemmin kuin vartin kerrallaan.
Siksi miehet varmaan ovat Suomessa naisia ylipainoisempia, koska ”kroppa tarvitsee vähän ravitsevampaa ruokaa”. Näyttää kyllä aika monen naisenkin kroppa tarvitsevan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?
Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?
En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.
Et pysty perustelemaan väitettäsi.
Käypä katsomassa googlesta kuvia ihmisistä, jotka syövät pelkkää lihaa. Niillä lähtee hiukset, silmistä näkee puutostilat, väsymyksen. Kuin riutuneita lapsisotilaita.
Nämä lihansyöjät väittävät lihan ravintoarvoa mahtavaksi mutta eivät pysty nimeämään ainuttakaan ravintoainetta jota lihasta saa mutta muualta ei.
Olkaa hyvät. Kuin tilauksesta, juuri ilmestyi youtubeen kymmenen minuutin tietoisku kaikista ravintoaineista, joita lihassa on mutta kasvisruuassa ei.
Minun täytyy sanoa, että en keksi yhtään hyvää syytä, miksi perheessämme syötäisiin lihaa useammin kuin kerran viikossa. Onneksi ei keksi miehenikään.
Lisäksi on kertakaikkisen junttia alkaa paistella jotain jauhelihaa itselleen, jos kokkaustaitoinen kumppani on laittanut yhteiset ruoat.
Tämä on siis vain minun mielipiteeni, toiset saavat perheissään vaikka syödä eri huoneissa, jos sopu siten säilyy.
Älkää tehkö lapsia. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
ahaa, haluat siis, että miehelläsi ei seiso. Mies tarvitsee lihaa testosteronin tuotantoon aivan eri tavalla kuin nainen.
Suurin osa tuotantoeläimistä taitaa vain olla naaraspuolisista, joten mies saa niistä kunnon satsin estrogeenia. Ja nimenomaan eläinten estrogeeni on lähempänä ihmisen omia hormoneita kuin soijan heikko estrogeeni.
Päälle vielä maitoa tosimiehen ruokajuomaksi, ja manboobsit kasvaa!
Kyllä mä pidän tollasta miestä vähän lapsellisena jos se ei IKINÄ KERTAAKAAN KOSKAAN suostu syömään mitään ilman lihaa. Kasvispäivä kerta viikkoon on jo eri asia ja vaatii sitoutumista, mutta etteikö oikeasti i k i n ä koko suhteen aikana oo syönyt mitään paistamatta vaikka jauhelihaa kylkeen?! Minäkin oon lihaa syövä, mutta tuleehan sitä nyt ihan "vahingossakin" välillä syötyä kasvisruokaa sillon tällön. Onko miehellä joku vahva periaate ton suhteen? Joku ruokatrauma? Vahva joustamattomuus mihinkään suuntaan on itselle aikamoinen turn off.
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy sanoa, että en keksi yhtään hyvää syytä, miksi perheessämme syötäisiin lihaa useammin kuin kerran viikossa. Onneksi ei keksi miehenikään.
Lisäksi on kertakaikkisen junttia alkaa paistella jotain jauhelihaa itselleen, jos kokkaustaitoinen kumppani on laittanut yhteiset ruoat.
Tämä on siis vain minun mielipiteeni, toiset saavat perheissään vaikka syödä eri huoneissa, jos sopu siten säilyy.
Minusta ei ole mitään junttia, jos valmistamaani linssikeittoon mies haluaisi lisätä vaikka sitä jauhelihaa.
Jos hän tarvitsee sen lisukkeeksi, niin sitten tarvitsee. Mutta mukava kun keittoni kuitenkin maistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole mitään junttia, jos valmistamaani linssikeittoon mies haluaisi lisätä vaikka sitä jauhelihaa.
Jos hän tarvitsee sen lisukkeeksi, niin sitten tarvitsee. Mutta mukava kun keittoni kuitenkin maistuu.
Muistuu mieleen eräs 9-vuotias, joka vakavalla naamalla ilmoitti ”tarvitsevansa” jäätelöä. Taitaa olla samanlaista tarvitsemista, jos normaali ihminen ei pärjää ruokaisalla linssikeitolla. Allergikot sitten erikseen.
Ihan oikeasti, annatteko te lapsillennekin ruokapöydässä aina sitä mitä he ”tarvitsevat”?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä pidän tollasta miestä vähän lapsellisena jos se ei IKINÄ KERTAAKAAN KOSKAAN suostu syömään mitään ilman lihaa. Kasvispäivä kerta viikkoon on jo eri asia ja vaatii sitoutumista, mutta etteikö oikeasti i k i n ä koko suhteen aikana oo syönyt mitään paistamatta vaikka jauhelihaa kylkeen?! Minäkin oon lihaa syövä, mutta tuleehan sitä nyt ihan "vahingossakin" välillä syötyä kasvisruokaa sillon tällön. Onko miehellä joku vahva periaate ton suhteen? Joku ruokatrauma? Vahva joustamattomuus mihinkään suuntaan on itselle aikamoinen turn off.
No mikä pakkomielle on, että sen kumppanin on nyt syötävä yksi kasvispäivä viikossa? Mitä traumoja tässä pakkosyöttämisessä on? Miksi ei voi joustaa, että kukakin syö mitä ihan itse haluaa?
Ensinnäkin ap, et ikinä saa kaikkia ravintoaineita kasvisruokavaliosta, vaan syöt sen lisäksi erilaisia lisäravinnevalmisteita, jokainen vege syö niitä. Ja jos olet itse valmis pitämään täysin lihapäivän viikossa, niin sitten voit vaatia kasvispäivää mieheltäsi. Muussa tapauksessa olet sitten tyypillinen yksisilmäinen vegemul*ku, niitä riittää kaveripiirissäni ja tunnen sen rajoittuneen ajatustavan, jonka vuoksi en haluaisi olla heidän kanssaan missään tekemisissä.
Pidä huoli omista syömisistäsi,äläkä kyttää ja valita miehesi syömisistä. Nakkaisin mäkeen moisen ämmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuu mieleen eräs 9-vuotias, joka vakavalla naamalla ilmoitti ”tarvitsevansa” jäätelöä. Taitaa olla samanlaista tarvitsemista, jos normaali ihminen ei pärjää ruokaisalla linssikeitolla. Allergikot sitten erikseen.
Ihan oikeasti, annatteko te lapsillennekin ruokapöydässä aina sitä mitä he ”tarvitsevat”?
Siis aikuinen ihminen saa syödä mitä ihan haluaa. Miten voit edes esittää kysymyksen annatko aikuisen ihmiselle ruokapöydässä aina sitä mitä he tarvitsevat? No totta hemmetissa saa syödä mitä haluaa. Lapset ovat sitten ihan erikseen. Miten edes vertaa aikuisen ruuantarpeet lapsen tarpeisiin? Taidat olla melkoinen ruokahirmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pitäisi korvata terveellinen, täyttävä liha-ateria jollain yliprosessoidulla, maailman toiselta puolen rahdatulla soija-myrkyllä?
Mua naurattaa tää soijaitku jotenkin todella paljon. Tiedätkö että siitä toiselta puolelta maailmaa rahdatulla soijamyrkyllä ruokitaan ne sun lihakarjat. 80 % Suomeen tuodusta soijasta menee lihakarjan rehuksi. En tajua miksi tää soija pitää vetää joka stanan keskusteluun mukaan. Syö sitä lihaa jos haluat mut älä viitti alkaa itkemään tosta soijasta, koska siinä sun ruokavaliossas se vasta onkin läheisesti läsnä.
Mua taas naurattaa vegejen lapsellinen jankutus soijan syöttämisestä lihakarjalle :D Suomalainen lihakarja pärjää hyvin täysin ilman soijaa. Katsos kun sen pääasiallinen ravinto on ruoho. Minun ja lihakarjan puolesta voidaan hyvin kieltää koko soijanperkeleen maahantuonti, mutta luulenpa, että silloin alkaa kasvissyöjien itkupotkuraivarit. Byhyyy mä haluan soijamaitoa ja soijajugua ja soijasuikaleita ja soijarouhetta, bääääääää.
Ei muuten pärjää. Ja se on fakta. Mutta aivan sama mulle. Kauheat defenssit lihansyöjillä aina, näissä keskusteluissa. Mun puolesta voit syödä vaikka joka aterialla lihaa ja leikkelettä. Syön itsekin joskus riistalihaa että mikäpä se minäkään olen tässä jeesustelemaan, ei edes kiinnosta. Mutta soijarehulla sitä karjaa kuitenkin ruokitaan. Pidän todella yksinkertaisena ihmistä, joka joka kertaa alkaa itkemään jostain soijasta kun keskustellaan siitä että lihansyöntiä suositellaan vähennettäväksi ihan terveyssyistäkin. Mutta defenssit päälle vaan ja hyvää jatkoa. :D p.s. harrastan yksityisautoilua ja asun maalla, ja on kuule niitä tiloja olemassa missä lihakarja ei koskaan siellä nurtsilla ulkoile. Ja se on fakta,
Miksi et suostu pitämään anaaliseksi päivää kerran viikossa,jos miehesi haluaa,monta kertaa päivässä vetää hanuriin?
Vierailija kirjoitti:
Suostutko sinä kerran viikossa lihapäivään ?
-Sinkkiş
Suostuisitko sinä siihen että vaikka vain kerran kuukaudessa syötäisiin yksi abortoitu sikiö? Ai miksi et... tuo teidän logiikka on joku ihan käsittämätön aivopieru ja vaikka itse syön lihaa, ei tuo minulle oikein aukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis aikuinen ihminen saa syödä mitä ihan haluaa. Miten voit edes esittää kysymyksen annatko aikuisen ihmiselle ruokapöydässä aina sitä mitä he tarvitsevat? No totta hemmetissa saa syödä mitä haluaa. Lapset ovat sitten ihan erikseen. Miten edes vertaa aikuisen ruuantarpeet lapsen tarpeisiin? Taidat olla melkoinen ruokahirmu.
Perheessäni on myös lapsia. Ja jos lasteni toinen vanhempi pokerina ilmoittaisi ”tarvitsevansa” jauhelihaa proteiinipitoisen keiton lisukkeeksi, niin aika vaikeaa olisi perustella lapselle, miksei hän saa ranskiksia saman keiton lisukkeeksi jos omasta mielestään ”tarvitsee”.
En ole ruokahirmu, päinvastoin mieheni suunnittelee aterioita ja kokkaa useammin kuin minä. Ei ole vielä ”tarvinnut” tehdä omia safkoja siihen rinnalle, eikä kyllä olisi pokeriakaan. Ja toistan: allergiat erikseen.
Ei kait siinä ole mitään sanottavaa, että mies haluaa syödä lihaa ole mitään sanomista jos ei vaadi ap:ta kokkaamaan tai siivoamaan jälkiään.
Noin yleisesti ottaen laajahkon elämänkokemuksen pohjalta väitän että yleensä näillä pakko saada lihaa tyypeillä on jotain ongelmia joko äly- tai tunnepuolella...
Mietin hetken, mikä tässä nostaa niin karvat pystyyn, mutta se on tuo terkkarimainen me-muoto.
Aloittaja on siis kasvissyöjä ja ehdottaa, että
pidetäänkö kerran viikossa kasvisruokapäivä. Siis kerran viikossa päivä, jolloin sä syöt just niinku mä käsken, vai miten tämä pitäisi ymmärtää??? Kaiketi aloittaja ei tarkoittanut, että laittaa ja syö normaalisti lihaa kuutena muuna päivänä.