Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei halua kokeilla kasvispäivää edes kerran viikossa

Vierailija
28.10.2020 |

Minä olen 99% kasvissyöjä (ehkä joskus vähän kalaa syön) ja tykkään tehdä kasvisruokia. Mies haluaa, että joka päivä on oltava lihaproteiinia lautasella ja tekee sitten itselleen vaikka jauhelihaa siihen kylkeen, vaikka olisin tehnyt maittavan kasvispiirakan, josta saa kaikki ravintoaineet.

Ehdotin, että tehtäisiin edes 1 tai 2 päivää jolloin ei syödä mitään lihaa, voitaisiin tehdä vaikka tofua tai härkistä, jos haluaa sellaista, mutta alkoi kauhea kiukuttelu, että hän syö lihansa, jos haluaa.

Koitan vain ajatella toisen parasta. Eikö voisi edes kerran viikossa olla ilman lihapullia tai jauhelihaa tai kanafilettä?

Kommentit (282)

Vierailija
61/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?

Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?

En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.

Et pysty perustelemaan väitettäsi.

Käypä katsomassa googlesta kuvia ihmisistä, jotka syövät pelkkää lihaa. Niillä lähtee hiukset, silmistä näkee puutostilat, väsymyksen. Kuin riutuneita lapsisotilaita.

Nämä lihansyöjät väittävät lihan ravintoarvoa mahtavaksi mutta eivät pysty nimeämään ainuttakaan ravintoainetta jota lihasta saa mutta muualta ei.

B12-vitamiini. Purkista joutuu ottamaan ellei lihaa syö, eikä se imeydy yhtä hyvin. Aika surkeeta jos ruokavalio on niin rajoittunut, että joutuu koko ikänsä syömään ravintolisiä sen takia. Eri asia jos on joku sairaus. Myös rauta on kasviksissa huonommin imeytyvässä muodossa ja sitä on paljon vähemmän.

Vierailija
62/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?

Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?

En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.

Käypä katsomassa googlesta kuvia ihmisistä, jotka syövät pelkkää lihaa. Niillä lähtee hiukset, silmistä näkee puutostilat, väsymyksen. Kuin riutuneita lapsisotilaita.

Nämä lihansyöjät väittävät lihan ravintoarvoa mahtavaksi mutta eivät pysty nimeämään ainuttakaan ravintoainetta jota lihasta saa mutta muualta ei.

No on siinä pikkanen ero, saatko ne kaikki tarvittavat aminohapot eli proteiinit, raudan ja B12-vitamiinin samassa paketissa, vaikka yhdessä pihvissä, vai joudutko syömään ne saadaksesi kolme kiloa erilaisia kasviksia ja ravintolisät päälle. Kun kasviksissa näitä aineita on hyvin vähän (B12:aa ei ollenkaan) ja ne ovat heikosti imeytyvässä muodossa vielä. Tätä sillä lihan hyvällä ravintoarvolla tarkoitetaan, kuten kuka tahansa normijärjellä varustettu ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena: Kun tähänkin keskusteluun iskettiin heti kehiin tuo soijan syöminen, niin pakko kysyä: luuleeko sekasyöjät oikeesti, että kasvissyöjät käyttää proteiininlähteenä ainoastaan vaan soijaa? :D

Kyllähän jokainen tarvii ensinnäkin vaihtelua ruokiinsa (eikai sekasyöjätkään syö joka aterialla jauhelihaa?), ja sitä vaihtelua saa pavuista, herneistä, linsseistä yms. Ja toisekseen kotimaisia proteiininlähteitäkin on jo vaikka kuinka paljon, ykkösenä suomalainen härkäpapu, herneet ja hamppu. Lisäksi tietenkin nämä uudet nyhtikset yms (mutta ovat aika kalliita ja ns. yksittäispakattuja).

Mutta itse aloitukseen vielä: miehesi saa syödä mitä itse haluaa. Kuten sinä saat myös. Toisen ruokailuihin ei saa mennä puuttumaan!

Vierailija
64/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo piirakka riittää AP:lle ateriaksi, niin fine. hyvä hänelle. Miehen kroppa varmasti tarvitsee vähän ravitsevampaa safkaa, että nälkä on pois kauemmin kuin vartin kerrallaan.

Vierailija
65/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus mua nolottaisi jos olisin päätynyt parisuhteeseen tuollaisen juntin kanssa :D aikuinen ihminen eikä voi yhtä päivää jättää lihaa pois?

Suostuisitko sinä jättämään yhden päivän kasvisruoan pois ja syömään lihansyöjän tavoin? Ai et vai? 

Tottakai, koska olen sekasyöjä. Syön kasvisruokaa n. 80% ajasta, en ole rajannut lihaa pois kokonaan eikö tarvikaan. Mutta se että jonkun on PAKKO SAADA LIHAA YHYY joka ikinen päivä kertoo todella paljon ko. ihmisestä.

Vierailija
66/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hän syö sinun kasvisruokiasi ja laittaa vain lihaa lisukkeeksi, niin eihän tuo nyt paha asia ole. Saa kuitenkin kasvista päivittäin paljon. Parempi noin kuin ei söisi kasviksia ollenkaan vaan pelkkää lihaa. 

Jokainen syököön mitä haluaa kuitenkin. 

Vierailija
67/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todella naurettavaa :D OMG en saanut lihaa yhtenä päivänä viikosta kuihdun kasaan!!!1

Tää keskustelukin on täynnä junttiakin juntempia ihmisiä. Ruokavammaisuus on niin vastenmielinen piirre aikuisissa ihmisissä.

Vierailija
68/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jessus mua nolottaisi jos olisin päätynyt parisuhteeseen tuollaisen juntin kanssa :D aikuinen ihminen eikä voi yhtä päivää jättää lihaa pois?

Suostuisitko sinä jättämään yhden päivän kasvisruoan pois ja syömään lihansyöjän tavoin? Ai et vai? 

Tottakai, koska olen sekasyöjä. Syön kasvisruokaa n. 80% ajasta, en ole rajannut lihaa pois kokonaan eikö tarvikaan. Mutta se että jonkun on PAKKO SAADA LIHAA YHYY joka ikinen päivä kertoo todella paljon ko. ihmisestä.

Kyllä, se kertoo että mies on tarkka ravinnostaan ja terveydestään. Etenkin jos harrastaa jotain liikuntaa niin haluaa että on ravintoarvot kohdillaan ja proteiini optimaalista, että lihaskunto pysyy. Eikä anna puolison ideologisen paatoksen määrätä fyysistä kuntoaan.

Vierailija
69/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohiksena: Kun tähänkin keskusteluun iskettiin heti kehiin tuo soijan syöminen, niin pakko kysyä: luuleeko sekasyöjät oikeesti, että kasvissyöjät käyttää proteiininlähteenä ainoastaan vaan soijaa? :D

Kyllähän jokainen tarvii ensinnäkin vaihtelua ruokiinsa (eikai sekasyöjätkään syö joka aterialla jauhelihaa?), ja sitä vaihtelua saa pavuista, herneistä, linsseistä yms. Ja toisekseen kotimaisia proteiininlähteitäkin on jo vaikka kuinka paljon, ykkösenä suomalainen härkäpapu, herneet ja hamppu. Lisäksi tietenkin nämä uudet nyhtikset yms (mutta ovat aika kalliita ja ns. yksittäispakattuja).

Mutta itse aloitukseen vielä: miehesi saa syödä mitä itse haluaa. Kuten sinä saat myös. Toisen ruokailuihin ei saa mennä puuttumaan!

Mulla palkokasviallergisena olisi aika heikoilla proteiinin saanti, jos vegeksi ryhtyisi. Nuorempana olinkin hetken, mutta kun jatkuva palelu, surkeaksi hapertuneet kynnet ja uhkaavasti alkanut sulkasato alkoivat huolettaa, palasi liha ruokalautaselle.

Se, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Ei, vaikka samassa sängyssä nukkuisi. En mä ainakaan ota sressiä mieheni ruokavalio noista. Jos mun kokkaukset ei kelpaa, kokatkoon itse. Ei hänkään huomauttele siitä, mitä minä lautaselleni pistän.

Vierailija
70/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein nachopeltiä kerran kaikilla höysteillä härkiksestä. Eipä täällä kukaan tajunnut, että eivät syö lihaa. Sopi härkis muutenkin paremmin siihen ruokaan.

Jos olisin perheeni pääkokki, tekisin mitä haluan ja jos ei kelpaa ni syökööt muut mitä lystäävät.

Vierailija
71/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, se kertoo että mies on tarkka ravinnostaan ja terveydestään. Etenkin jos harrastaa jotain liikuntaa niin haluaa että on ravintoarvot kohdillaan ja proteiini optimaalista, että lihaskunto pysyy. Eikä anna puolison ideologisen paatoksen määrätä fyysistä kuntoaan.

Anna mun kaikki kestää :DDD koska yhden päivän kasvisruoka tuhoaa täysin miehen ruokavalion ja treenit! Saa olla aikamoinen bodybuilder! Ja kummasti niitä kehonrakentajiakin löytyy täysvegaanisia, vaikka tämän keskustelun öyhöttäjien perusteella pitäisi olla mahdotonta 🤔 kun yhden päivän lihattomuus vie ravinnot päin persettä!!!1

Vierailija
72/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

B12-vitamiini. Purkista joutuu ottamaan ellei lihaa syö, eikä se imeydy yhtä hyvin. Aika surkeeta jos ruokavalio on niin rajoittunut, että joutuu koko ikänsä syömään ravintolisiä sen takia. Eri asia jos on joku sairaus. Myös rauta on kasviksissa huonommin imeytyvässä muodossa ja sitä on paljon vähemmän.

Maksaa silloin tällöin, tulee b12.

Vierailija
73/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis todella naurettavaa :D OMG en saanut lihaa yhtenä päivänä viikosta kuihdun kasaan!!!1

Tää keskustelukin on täynnä junttiakin juntempia ihmisiä. Ruokavammaisuus on niin vastenmielinen piirre aikuisissa ihmisissä.

Eikö esim vegaanius ole ihan ruokavammaisuutta pahimmasta päästä?

Vierailija
74/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta: omalla kohdalla ainakin ruokavalio monipuolistui ihan valtavasti kasvissyönnin myötä. Eli vaikka osa ruoka-aineista jäi pois, niin tilalle tuli moninkertainen määrä uusia. Monipuolistumisen myötä vitamiinien, hivenaineiden yms saanti on nyt paljon paremmalla tolalla kuin aiemmin.

Kasvissyönti on tietoinen valinta, joten sitä myöten B12-vitamiinin ottaminen purkista on vain hyväksyttävä. Iso asia tuo ei loppupeleissä ole, vitamiinipurkki ei paljoa tilaa vie ja siitä on helppo ottaa pilleri milloin vain. Ja ihan yhtälailla D-vitamiinin ottaminen on ihan yhtä helppoa, en siitäkään ole ikinä stressiä ottanut.

Tiesithän muuten, että B12-vitamiinia varastoituu kehoon, joten sitä lihaa ei tarvitse tuon B12-vitamiinin takia syödä joka aterialla tai edes päivittäin?

Vierailija
75/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö esim vegaanius ole ihan ruokavammaisuutta pahimmasta päästä?

On, kaikenlainen absolutismi on typerää.

Vierailija
76/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna mun kaikki kestää :DDD koska yhden päivän kasvisruoka tuhoaa täysin miehen ruokavalion ja treenit! Saa olla aikamoinen bodybuilder! Ja kummasti niitä kehonrakentajiakin löytyy täysvegaanisia, vaikka tämän keskustelun öyhöttäjien perusteella pitäisi olla mahdotonta 🤔 kun yhden päivän lihattomuus vie ravinnot päin persettä!!!1

Luulee että proteiinia on vain lihassa ja kakkaista naurua.

Vierailija
77/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäisi kasvispiirakka syömättä viljojen takia. Mieluummin syön ison annoisen kasviksia ja sitten lisukkeeksi vaikka sitä kalaa ja vaaleaa lihaa. Kaikki palkokasveista tehty maistuu myös, mutta epäterveelliset jauhopiirakat ei maistu. 

Vierailija
78/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisipäs elämä hankalaksi jos olisi täysin päinvastainen ruokavalio oman kumppanin kanssa. Mikä saa teidät lähtemään tuollaisiin parisuhteisiin?

Vierailija
79/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein nachopeltiä kerran kaikilla höysteillä härkiksestä. Eipä täällä kukaan tajunnut, että eivät syö lihaa. Sopi härkis muutenkin paremmin siihen ruokaan.

Jos olisin perheeni pääkokki, tekisin mitä haluan ja jos ei kelpaa ni syökööt muut mitä lystäävät.

Aika surkea maku- ja tuntoaisti, jos ei jauhelihaa erota härkiksestä.

Vierailija
80/282 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla palkokasviallergisena olisi aika heikoilla proteiinin saanti, jos vegeksi ryhtyisi. Nuorempana olinkin hetken, mutta kun jatkuva palelu, surkeaksi hapertuneet kynnet ja uhkaavasti alkanut sulkasato alkoivat huolettaa, palasi liha ruokalautaselle.

Se, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Ei, vaikka samassa sängyssä nukkuisi. En mä ainakaan ota sressiä mieheni ruokavalio noista. Jos mun kokkaukset ei kelpaa, kokatkoon itse. Ei hänkään huomauttele siitä, mitä minä lautaselleni pistän.

Ei viestini liittynyt siihen, että sopiiko vegaaniruokavalio kaikille, vaan tuohon ainaiseen sekasyöjien käyttämään soija-argumenttiin. Eli mikään pakko ei kasvissyöjänä ole käyttää soijaa.

Jokainenhan tietenkin syö sitä mikä itselle sopii niin, että on terve ja hyvä olla. Se, että sulle ei kasvisruokavalio sopinut, ei tarkoita sitä, että jollekin toiselle se sopii hyvin. Vaikka itse olen vegaani, niin en näe asiaa niin, että kaikkien muidenkin tulisi olla. Lihansyöntiä olisi vain määrällisesti hyvä vähentää eli liha olisi enemmänkin sellainen juhla-ateria, kuten ennenvanhaan. Ymmärrän hyvin, että moni tykkää lihasta, vaikka itse siitä en pidäkään :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan