Mies ei halua kokeilla kasvispäivää edes kerran viikossa
Minä olen 99% kasvissyöjä (ehkä joskus vähän kalaa syön) ja tykkään tehdä kasvisruokia. Mies haluaa, että joka päivä on oltava lihaproteiinia lautasella ja tekee sitten itselleen vaikka jauhelihaa siihen kylkeen, vaikka olisin tehnyt maittavan kasvispiirakan, josta saa kaikki ravintoaineet.
Ehdotin, että tehtäisiin edes 1 tai 2 päivää jolloin ei syödä mitään lihaa, voitaisiin tehdä vaikka tofua tai härkistä, jos haluaa sellaista, mutta alkoi kauhea kiukuttelu, että hän syö lihansa, jos haluaa.
Koitan vain ajatella toisen parasta. Eikö voisi edes kerran viikossa olla ilman lihapullia tai jauhelihaa tai kanafilettä?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi ruokavalio kuuluu sinulle? Meilläkin minä olen kasvissyöjä, mutta en puolikkaalla sanalla ole koskaan vihannut miehelleni, että hänen pitäisi jotenkin muuttaa ruokavaliotaan, kuten en kenellekään muullekaan. Aikuinen ihminen saa päättää elää ihan millä huvittaa.
Ei se ole ruokavalio, jos ihminen alkaa paistaa jauhelihaa toisen tekemän kasvispiirakan kylkeen. Se on huonoa käytöstä.
Eikä ole, vaan ruokavalio ja makroista huolehtiminen. Jotain hötöpiirakkaa ei voi syödä kovin paljoa, ja kasvispiirakka on luonnollisesti proteiiniköyhää niin pakkohan siihen on jotain lisää laittaa että makrot täyttyy ja vatsa täyttyy.
Laitoin fetajuustoa kasvispiirakkaan. Siinä on myös proteiinia. Lisäksi oli herneitä, joista saa myös proteiinia.
Rasvaa ja hiilareita lähinnä. Itsekin olisin vetänyt joko herapaukun tai tosiaan paistanut jotain hyvää, vähärasvaista lihaa tai kanaa kylkeen.
Luulen, että ongelmanne ei ole kasvisten tai lihan syönti, vaan kommunikaatio, tilan antaminen toiselle ja itsemääräämisoikeuden kunnioitus.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pitäisi korvata terveellinen, täyttävä liha-ateria jollain yliprosessoidulla, maailman toiselta puolen rahdatulla soija-myrkyllä?
Mua naurattaa tää soijaitku jotenkin todella paljon. Tiedätkö että siitä toiselta puolelta maailmaa rahdatulla soijamyrkyllä ruokitaan ne sun lihakarjat. 80 % Suomeen tuodusta soijasta menee lihakarjan rehuksi. En tajua miksi tää soija pitää vetää joka stanan keskusteluun mukaan. Syö sitä lihaa jos haluat mut älä viitti alkaa itkemään tosta soijasta, koska siinä sun ruokavaliossas se vasta onkin läheisesti läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi ruokavalio kuuluu sinulle? Meilläkin minä olen kasvissyöjä, mutta en puolikkaalla sanalla ole koskaan vihannut miehelleni, että hänen pitäisi jotenkin muuttaa ruokavaliotaan, kuten en kenellekään muullekaan. Aikuinen ihminen saa päättää elää ihan millä huvittaa.
Ei se ole ruokavalio, jos ihminen alkaa paistaa jauhelihaa toisen tekemän kasvispiirakan kylkeen. Se on huonoa käytöstä.
Eikä ole, vaan ruokavalio ja makroista huolehtiminen. Jotain hötöpiirakkaa ei voi syödä kovin paljoa, ja kasvispiirakka on luonnollisesti proteiiniköyhää niin pakkohan siihen on jotain lisää laittaa että makrot täyttyy ja vatsa täyttyy.
Tiesitkö, että ihminen selviytyy jopa tunteja täysin ilman proteiinia?
Miksi altistaa itsensä katabolialla jos voi olla altistamattakin? Hyvässä lykyssä ollut vielä anabolinen ikkuna auki miehellä tuossa kohtaa ja nainen koittaa kaataa gainssit vessanpyttyyn piirakoineen.
Minä teen ruuan ja kauppalistat ja mies syö sen mukaan. No ei vaiskaan, oma puoliso on onneksi fiksu ja syö mitä vain kunhan se on hyvää. Joskus harvoin paistaa itselleen pihvin mutta pääasiassa tehdään kasvisruokaa. Kasviskiusaus on ainoa mitä hän ei ymmärrä.
Itse en jaksaisi, jos ruokailu olisi tuollaista säätämistä ja kiukuttelua mutta toisille se on ok. Kokisin, että arvot ovat sen verran erilaisia, että parisuhde ei toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pitäisi korvata terveellinen, täyttävä liha-ateria jollain yliprosessoidulla, maailman toiselta puolen rahdatulla soija-myrkyllä?
Mua naurattaa tää soijaitku jotenkin todella paljon. Tiedätkö että siitä toiselta puolelta maailmaa rahdatulla soijamyrkyllä ruokitaan ne sun lihakarjat.
No ei vıtussakaan ruokita. Syön joko riistaa tai luomuruokittua nautaa tai sikaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hengen köyhyyttä jos ei yhtenä päivänä viikosta voi jättää lihaa syömättä.
Ei ole järin terveellistäkään vetää joka päivä lihaa.
Et edes pysty perustelemaan väitettäsi.
Ja jos mies ei halua olla päivääkään syömättä lihaa, niin sillä selvä.
Mies tietää, että hän tarvitsee terveellistä, ravitsevaa ruokaa.
Mitä mies EI tarvitse on jotain hyvesignaloivaa, neuroosista toiseen poukkoilevaa vaimoketta mikro-optimoimaan arjen valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?
Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa tää soijaitku jotenkin todella paljon. Tiedätkö että siitä toiselta puolelta maailmaa rahdatulla soijamyrkyllä ruokitaan ne sun lihakarjat.
No ei vıtussakaan ruokita. Syön joko riistaa tai luomuruokittua nautaa tai sikaa.
Tosi kiva sulle ja ympäristölle, silloin kun söin lihaa niin tein itse myös näin, mahdollisimman eettistä ja ekologista jos sitä lihaa on pakko mussuttaa. Nykyään ei maistu itselleni enää liha, kasvissyöjänä kyllä tofut jää mullakin useimmiten kauppaan ja valitsen lähituotettuja proteiinilähteitä. Tää fakta ei kuitenkaan poista sitä faktaa että suurin osa suomalaisista syö sitä soijalla ruokittua paskalihaa. Et siinä ei parin vegaanin soijat paljon paina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?
Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?
En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.
Et pysty perustelemaan väitettäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että ihminen selviytyy jopa tunteja täysin ilman proteiinia? Paitsi jos ei ole käytöstapoja mutta sitäkin enemmän pinttyneitä ennakkoluuloja.
Proteiineista suositellaan saatavan 10-20 % päivän energiansaannista. Painokiloa kohden proteiinien tarve on 1,1─1,3 grammaa, mikä tarkoittaa noin 50-kiloiselle 60 grammaa päivässä. Jos päivän aikana syödyt ruuat sisältävät esimerkiksi annoksen kaurapuuroa, kaksi härkäpapupihviä, kaksi ruisleipää juustolla, jogurttia manteleilla ja yhden kananmunan, päivän proteiinintarve on jo tyydytetty. Lähde: Ruokatietoyhdistys
Varsin pienellä proteiinimäärällä sitä pärjätään. Sitä proteiinia tulee myös monesta lähteestä ja monipuolisesti syömällä kaikki aminohapotkin tulee saatua.
Hyi kun täällä on näitä lihaa liikaa kuluttavia ilkeitä ihmisen irvikuvia taas liikkeellä. Mihinkään ei pystytä vastaamaan asiallisesti tai loogisesti, kun kaikki menee tunteisiin, koska minulla on vain oikeuksia, mutta ei mitään velvollisuuksia. Kaikkein älyttömintä on, että näillä kaiken liikakuluttajilla on yleensä vielä lapsia, joita he väittävät rakastavansa. Kuitenkin he tuhoavat omien lapsiensa ja lapsenlapsiensa mahdollisudet terveeseen ja tasapainoiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hengen köyhyyttä jos ei yhtenä päivänä viikosta voi jättää lihaa syömättä.
Ei ole järin terveellistäkään vetää joka päivä lihaa.
Et edes pysty perustelemaan väitettäsi.
Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää enempää kuin 500 g viikossa. Määrä tarkoittaa kypsää lihaa ja vastaa raakapainoltaan 700–750 grammaa. Yksi annos kalaa tai lihaa painaa kypsänä noin 100–150 g. Siipikarjan liha on vähärasvaista ja sen rasva on laadultaan parempaa kuin naudan ja lampaan lihan rasva. Lihassa on erityisen runsaasti hyvin imeytyvää rautaa. Punainen liha (naudan-, lampaan- ja sianliha) olisi hyvä valita mahdollisimman vähärasvaisena ja lihavalmisteet lisäksi mahdollisimman vähäsuolaisina.
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…
Tämä on vähän kärkevämpi.
https://www.dummies.com/food-drink/special-diets/plant-based-diet/10-ba…
Joka päivä lihaa on kyllä todella epäterveellistä. En tajua alapeukkuja. Ja en ole kasvissyöjä, mutta tuollainen periaatteellinen lihafanatismi ihmetyttää.
Jessus mua nolottaisi jos olisin päätynyt parisuhteeseen tuollaisen juntin kanssa :D aikuinen ihminen eikä voi yhtä päivää jättää lihaa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpö höpö höpö.
Esimerkiksi soijan poisjättäminen on paitsi tuhat kertaa terveellisempää (soija on tunnettu neg. vaikutuksistaan hormonitasapainoon) niin myös ympäristölle hyväksi.
Nyt vähän valoja päälle, veksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että ihminen selviytyy jopa tunteja täysin ilman proteiinia? Paitsi jos ei ole käytöstapoja mutta sitäkin enemmän pinttyneitä ennakkoluuloja.
Proteiineista suositellaan saatavan 10-20 % päivän energiansaannista. Painokiloa kohden proteiinien tarve on 1,1─1,3 grammaa, mikä tarkoittaa noin 50-kiloiselle 60 grammaa päivässä. Jos päivän aikana syödyt ruuat sisältävät esimerkiksi annoksen kaurapuuroa, kaksi härkäpapupihviä, kaksi ruisleipää juustolla, jogurttia manteleilla ja yhden kananmunan, päivän proteiinintarve on jo tyydytetty. Lähde: Ruokatietoyhdistys
Varsin pienellä proteiinimäärällä sitä pärjätään. Sitä proteiinia tulee myös monesta lähteestä ja monipuolisesti syömällä kaikki aminohapotkin tulee saatua.
Vähintään 2 grammaa painokiloa kohden on treenavalle miehelle hyvä. Eikä mitään härkäpapukaurajuustomoskaa, vaan eläinproteiinia tai kananmunaa.