Mies ei halua kokeilla kasvispäivää edes kerran viikossa
Minä olen 99% kasvissyöjä (ehkä joskus vähän kalaa syön) ja tykkään tehdä kasvisruokia. Mies haluaa, että joka päivä on oltava lihaproteiinia lautasella ja tekee sitten itselleen vaikka jauhelihaa siihen kylkeen, vaikka olisin tehnyt maittavan kasvispiirakan, josta saa kaikki ravintoaineet.
Ehdotin, että tehtäisiin edes 1 tai 2 päivää jolloin ei syödä mitään lihaa, voitaisiin tehdä vaikka tofua tai härkistä, jos haluaa sellaista, mutta alkoi kauhea kiukuttelu, että hän syö lihansa, jos haluaa.
Koitan vain ajatella toisen parasta. Eikö voisi edes kerran viikossa olla ilman lihapullia tai jauhelihaa tai kanafilettä?
Kommentit (282)
Jo se nyt on perkele, jos ei ihminen saa edes syödä sitä mitä itse haluaa. Lapsena sai vanhemmat määrätä mitä suuhun pisti ja nyt pitäisi eukon saada määrätä!
Yrität riistää mieheltäsi yhden aikuiselämän harvoista hyvistä puolista, eli sen että saa ihan itse päättää mitä syö ja milloin. Jos huvittaa niin siinähän syö vaikka sitten nallekarkkeja aamupalaksi, lounaaksi ja illalliseksi. Sinun asiasi ei ole opettaa miestä syömään niin kuin koet parhaaksi, et ole hänen äitinsä tai holhoojansa! Hän on aikuinen mies.
Ja mitä sitten, vaikka kasviksistakin voisi saada proteiinia? Jos mies haluaa ottaa ne proteiininsa lihan muodonsa niin hän hitto vie saa niin tehdä! Lähdenkin tästä itse kauppaan ostamaan kasslerpaistin tämän keskustelun innoittamana ja laittelen iltapuuhana nyhtöpossut uuniin.
En tajua miksi ihmiset tekevät tällaisiata asioista itselleen ärsytyksen aiheita ja ongelmia. Eiköhän kukin aikuinen ihminen syö mitä haluaa syödä? Ehkä vähän junttia, jos ei koskaan kokeile mitään uutta ruokaa tai ylipäänsä sivistä ruokatottumuksiaan, mutta en minä siitä ongelmaa tekisi. Minun mieheni ei syö paljoakaan erilaisia ruokia. Aina niitä samoja. Ei se estä kuitenkaam minua syömästä sitä mitä itse haluan.
Vierailija kirjoitti:
Jo se nyt on perkele, jos ei ihminen saa edes syödä sitä mitä itse haluaa. Lapsena sai vanhemmat määrätä mitä suuhun pisti ja nyt pitäisi eukon saada määrätä!
Yrität riistää mieheltäsi yhden aikuiselämän harvoista hyvistä puolista, eli sen että saa ihan itse päättää mitä syö ja milloin. Jos huvittaa niin siinähän syö vaikka sitten nallekarkkeja aamupalaksi, lounaaksi ja illalliseksi. Sinun asiasi ei ole opettaa miestä syömään niin kuin koet parhaaksi, et ole hänen äitinsä tai holhoojansa! Hän on aikuinen mies.
Ja mitä sitten, vaikka kasviksistakin voisi saada proteiinia? Jos mies haluaa ottaa ne proteiininsa lihan muodonsa niin hän hitto vie saa niin tehdä! Lähdenkin tästä itse kauppaan ostamaan kasslerpaistin tämän keskustelun innoittamana ja laittelen iltapuuhana nyhtöpossut uuniin.
Lol no tällaisiakin pirttihirmuja on olemassa. Kavin ex-vaimo kielsi kaverilta valkosipulin, kermapohjaiset kastikkeet, sianlihan ja mitä kaikkea niitä oli.
Vierailija kirjoitti:
En tajua miksi ihmiset tekevät tällaisiata asioista itselleen ärsytyksen aiheita ja ongelmia. Eiköhän kukin aikuinen ihminen syö mitä haluaa syödä? Ehkä vähän junttia, jos ei koskaan kokeile mitään uutta ruokaa tai ylipäänsä sivistä ruokatottumuksiaan, mutta en minä siitä ongelmaa tekisi. Minun mieheni ei syö paljoakaan erilaisia ruokia. Aina niitä samoja. Ei se estä kuitenkaam minua syömästä sitä mitä itse haluan.
Mutta mikä parisuhde se sellainen on, että ei voida syödä yhdessä? Kun toinen saa jauhelihakastikkeen valmiiksi niin toinen alkaa tekemään salaattia itselleen ja sitten syödään molemmat omat ruoat erikseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi ruokavalio kuuluu sinulle? Meilläkin minä olen kasvissyöjä, mutta en puolikkaalla sanalla ole koskaan vihannut miehelleni, että hänen pitäisi jotenkin muuttaa ruokavaliotaan, kuten en kenellekään muullekaan. Aikuinen ihminen saa päättää elää ihan millä huvittaa.
Ei se ole ruokavalio, jos ihminen alkaa paistaa jauhelihaa toisen tekemän kasvispiirakan kylkeen. Se on huonoa käytöstä.
Eikä ole, vaan ruokavalio ja makroista huolehtiminen. Jotain hötöpiirakkaa ei voi syödä kovin paljoa, ja kasvispiirakka on luonnollisesti proteiiniköyhää niin pakkohan siihen on jotain lisää laittaa että makrot täyttyy ja vatsa täyttyy.
Tiesitkö, että ihminen selviytyy jopa tunteja täysin ilman proteiinia? Paitsi jos ei ole käytöstapoja mutta sitäkin enemmän pinttyneitä ennakkoluuloja.
Proteiineista suositellaan saatavan 10-20 % päivän energiansaannista. Painokiloa kohden proteiinien tarve on 1,1─1,3 grammaa, mikä tarkoittaa noin 50-kiloiselle 60 grammaa päivässä. Jos päivän aikana syödyt ruuat sisältävät esimerkiksi annoksen kaurapuuroa, kaksi härkäpapupihviä, kaksi ruisleipää juustolla, jogurttia manteleilla ja yhden kananmunan, päivän proteiinintarve on jo tyydytetty. Lähde: Ruokatietoyhdistys
Varsin pienellä proteiinimäärällä sitä pärjätään. Sitä proteiinia tulee myös monesta lähteestä ja monipuolisesti syömällä kaikki aminohapotkin tulee saatua.
Vähintään 2 grammaa painokiloa kohden on treenavalle miehelle hyvä. Eikä mitään härkäpapukaurajuustomoskaa, vaan eläinproteiinia tai kananmunaa.
Millä tavalla se proteiini on erilaista kun se tulee lihasta? Kasveista saa ihan saman proteiinin, jos et tiennyt. Lihaa ei tarvitse syödä proteiinia saadakseen.
Tollanen urpo kannattaa pistää elämästä ulos.
Ja teille osalle tiedoksi että kasvissyöjä ei syö lihaa mutta lihansyöjä voi syödä kasvisruokaa koska siitä saa kaiken tarvittavan. Tästä faktasta turha ulista vastaan.
Eri asia sitten tosiaan onko oikein puuttua toisen ruokavalioon. Itse näen kyllä tuollaisen ehdottomuuden urpouden merkkinä joten en kyllä katselisi. Sivistynyt ihminen ymmärtää kasvisruuan hyvät puolet ja syö lihaa korkeintaan kohtuudella jos sitä kerta pakko on syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi ruokavalio kuuluu sinulle? Meilläkin minä olen kasvissyöjä, mutta en puolikkaalla sanalla ole koskaan vihannut miehelleni, että hänen pitäisi jotenkin muuttaa ruokavaliotaan, kuten en kenellekään muullekaan. Aikuinen ihminen saa päättää elää ihan millä huvittaa.
Ei se ole ruokavalio, jos ihminen alkaa paistaa jauhelihaa toisen tekemän kasvispiirakan kylkeen. Se on huonoa käytöstä.
Eikä ole, vaan ruokavalio ja makroista huolehtiminen. Jotain hötöpiirakkaa ei voi syödä kovin paljoa, ja kasvispiirakka on luonnollisesti proteiiniköyhää niin pakkohan siihen on jotain lisää laittaa että makrot täyttyy ja vatsa täyttyy.
Tiesitkö, että ihminen selviytyy jopa tunteja täysin ilman proteiinia? Paitsi jos ei ole käytöstapoja mutta sitäkin enemmän pinttyneitä ennakkoluuloja.
Proteiineista suositellaan saatavan 10-20 % päivän energiansaannista. Painokiloa kohden proteiinien tarve on 1,1─1,3 grammaa, mikä tarkoittaa noin 50-kiloiselle 60 grammaa päivässä. Jos päivän aikana syödyt ruuat sisältävät esimerkiksi annoksen kaurapuuroa, kaksi härkäpapupihviä, kaksi ruisleipää juustolla, jogurttia manteleilla ja yhden kananmunan, päivän proteiinintarve on jo tyydytetty. Lähde: Ruokatietoyhdistys
Varsin pienellä proteiinimäärällä sitä pärjätään. Sitä proteiinia tulee myös monesta lähteestä ja monipuolisesti syömällä kaikki aminohapotkin tulee saatua.
Vähintään 2 grammaa painokiloa kohden on treenavalle miehelle hyvä. Eikä mitään härkäpapukaurajuustomoskaa, vaan eläinproteiinia tai kananmunaa.
Millä tavalla se proteiini on erilaista kun se tulee lihasta? Kasveista saa ihan saman proteiinin, jos et tiennyt. Lihaa ei tarvitse syödä proteiinia saadakseen.
Vastaavasti koska kyse on vain proteiinista, niin miksi ei syödä lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaproteiinin aminohappokoostumus on paljon rikkaampi ja täydellisempi kuin kasvisproteiinin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihaproteiinin aminohappokoostumus on paljon rikkaampi ja täydellisempi kuin kasvisproteiinin.
https://www.healthline.com/nutrition/animal-vs-plant-protein#TOC_TITLE_…
vaikka sieltä lukemaan niin ymmärrät, että proteiini ei ole sama kuin proteiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä parisuhde se sellainen on, että ei voida syödä yhdessä? Kun toinen saa jauhelihakastikkeen valmiiksi niin toinen alkaa tekemään salaattia itselleen ja sitten syödään molemmat omat ruoat erikseen?
Miksi ihmeessä niitä ei voi valmistaa ja syödä sitten yhtä aikaa? Miksi sulle on noin kova päähänpinttymä, että miehen pitää syödä nimenomaan _samaa_ruokaa_? Tilaatteko ravintolassakin aina saman annoksen?
Toinen kysymys olisi, että onko parisuhteesi tosiaan kiinni jostain ruuasta ja syömisestä? En voi käsittää, miten se voi olla noin iso asia, minun mielestäni niin arkinen seikka että ei tosiaankaan vaikuta mulla parisuhteen laatuun millään tavalla. Siis se mitä, milloin ja missä mies syö. Parisuhteessa on (tai pitäisi olla...) aika paljon tärkeämpiäkin asioita kuin toisen ruokailutottumukset. Siis miten ihmeessä voi ajatella noin, että jos ei syödä samaa ruokaa niin onko se nyt mikään kunnon parisuhde ollenkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisipäs elämä hankalaksi jos olisi täysin päinvastainen ruokavalio oman kumppanin kanssa. Mikä saa teidät lähtemään tuollaisiin parisuhteisiin?
No ei minua ainakaan haittaisi toisen syömiset parisuhteessa. Kokkaan päivittäin ja saa syödä jos haluaa, mutta ei ole pakko syödä. En jättäisi hyvää parisuhdetta jonku ruuan takia.
Menee taas ohi: parisuhde päättyi nimenomaan ruokariitaan. Et syö sitä ja tätä (esim. lehmän mahaa, possun poskea ja punaista täyslihaa - tulee suussani "purkkalihaa"), olet ruokarajoitteinen! LYÖNKÖ, PERKELE?
Kyllä hippi voi ihan hyvin pitää yhden lihapäivän viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ja teille osalle tiedoksi että kasvissyöjä ei syö lihaa mutta lihansyöjä voi syödä kasvisruokaa koska siitä saa kaiken tarvittavan. Tästä faktasta turha ulista vastaan.
Eri asia sitten tosiaan onko oikein puuttua toisen ruokavalioon. Itse näen kyllä tuollaisen ehdottomuuden urpouden merkkinä joten en kyllä katselisi. Sivistynyt ihminen ymmärtää kasvisruuan hyvät puolet ja syö lihaa korkeintaan kohtuudella jos sitä kerta pakko on syödä.
Kuten on jo tässäkin keskustelussa moneen kertaan todettu, niin ei tosiaan saa kaikkea tarvittavaa kasveista. Purkista joutuu loput ravintoaineet ottamaan, mitä niistä ei löydy, ja lisäksi kasviksia joutuu syömään PALJON suurempia määriä esim. rautaa saadakseen, koska niissä sitä on niin vähän. Muutenkin typerä argumentti, ihan samalla tavalla voisi sanoa että kasvissyöjä voi kyllä syödä lihaa koska siitä saa kyllä kaikki tarvittavat, kunhan syö myös sisäelimiä (joissa mm. vitamiineja, ettei tule puutostiloja).
Myös aivan naurettavaa sanoa, että kannattaapa hajottaa perhe ihan vaan sen takia, että mies ei halua syödä pelkkää kasvisruokaa. Hohhoijaa taas tätä keskustelua, osoittaa hyvin vegehörhöjen ehdottomuuden ja pakkomielteisyyden.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta, ei ituhippejä kannata kenenkään täysjärkisen katsella.
Ja kyllä kasvissyöjä voi syödä lihaa, ei pitäisi olla kenelläkään tolkun ihmiselle mikään ongelma.
Joten ulinat pois ja pihviä poskeen.
Ottamatta mitenkään kantaa ruuan eettisyyteen tms. Niin kaikenlainen omien tapojensa pakkotuputus puolisolle on idioottimaista hommaa. Aikuiset ihmiset ja väännät parkua siitä, että mies haluaa lihaa ? Jos kerran sinulle on parisuhteessa kynnyskysymys se, että toinen tekee niinkuin SINÄ haluat, ota herravarjele kynnysmatto itsellesi sitten. Ja jos haluat kasvissyöjämiehen, sellaisen valitset sitten alunperin.
Mies ei kuitenkaan vaadi , että sinä kokkaat hänen lihansa, joten kasva aikuiseksi ja lopeta typerä kitinä.
En kyllä näe mitään ongelmaa siinä, jos mies itse ruskistaa jauhelihan lisäksi tai mitä nyt tekeekään. Eihän se sinänsä mitenkään halvenna sinun tekemiäsi ruokia; tuskin kuitenkaan pelkkää jauhelihaa söisi muutenkaan. En lukenut kaikkia vastauksia, mutta itseäni vähän ihmetyttää jaottelu kasvis- ja liharuokiin. Jos aterialla on runsaasti kasviksia ja sitten vähän jotain lihaa, se on heti "liharuoka", mikä voisi tarkoittaa myös sitä, että syö ihan pelkkää pihviä. Eiköhän se merkitse enemmän, kuinka PALJON siinä lautasella on mitäkin.
Kuvitteleeko joku kasvissyöjä oikeasti, että hänellä on minkäänlaista oikeutta päättää, mitä toinen ihminen syö ? Jos kasvissyöjä haluaa miehen, joka on myös kasvissyöjä, silloin ei valita kumppaniksi sitä lihansyöjää.
Parisuhteen saa nopeasti päätettyä, kun puuttuu puolison tapoihin . Itse en katsoisi päivääkään kumppania joka kokee oikeudekseen arvostella mitä minä syön.
Vierailija kirjoitti:
No opi elämään asian kanssa, kerran miehellä on vapaus valita.
"Jos pahalle antaa pikkusormen, se vei koko käden." Jos mies lipsuu linjastaan, niin kohta kotona syödään pelkkä kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sivistyneen ihmisen merkki, että ylentää itsensä muihin nähden?
No ei minua ainakaan haittaisi toisen syömiset parisuhteessa. Kokkaan päivittäin ja saa syödä jos haluaa, mutta ei ole pakko syödä. En jättäisi hyvää parisuhdetta jonku ruuan takia.