Mies ei halua kokeilla kasvispäivää edes kerran viikossa
Minä olen 99% kasvissyöjä (ehkä joskus vähän kalaa syön) ja tykkään tehdä kasvisruokia. Mies haluaa, että joka päivä on oltava lihaproteiinia lautasella ja tekee sitten itselleen vaikka jauhelihaa siihen kylkeen, vaikka olisin tehnyt maittavan kasvispiirakan, josta saa kaikki ravintoaineet.
Ehdotin, että tehtäisiin edes 1 tai 2 päivää jolloin ei syödä mitään lihaa, voitaisiin tehdä vaikka tofua tai härkistä, jos haluaa sellaista, mutta alkoi kauhea kiukuttelu, että hän syö lihansa, jos haluaa.
Koitan vain ajatella toisen parasta. Eikö voisi edes kerran viikossa olla ilman lihapullia tai jauhelihaa tai kanafilettä?
Kommentit (282)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?
Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?
En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.
Et pysty perustelemaan väitettäsi.
Käypä katsomassa googlesta kuvia ihmisistä, jotka syövät pelkkää lihaa. Niillä lähtee hiukset, silmistä näkee puutostilat, väsymyksen. Kuin riutuneita lapsisotilaita.
Jos ei halua niin ei halua. Ei ketään pakoteta rehuja syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi ruokavalio kuuluu sinulle? Meilläkin minä olen kasvissyöjä, mutta en puolikkaalla sanalla ole koskaan vihannut miehelleni, että hänen pitäisi jotenkin muuttaa ruokavaliotaan, kuten en kenellekään muullekaan. Aikuinen ihminen saa päättää elää ihan millä huvittaa.
Ei se ole ruokavalio, jos ihminen alkaa paistaa jauhelihaa toisen tekemän kasvispiirakan kylkeen. Se on huonoa käytöstä.
Eikä ole, vaan ruokavalio ja makroista huolehtiminen. Jotain hötöpiirakkaa ei voi syödä kovin paljoa, ja kasvispiirakka on luonnollisesti proteiiniköyhää niin pakkohan siihen on jotain lisää laittaa että makrot täyttyy ja vatsa täyttyy.
Tiesitkö, että ihminen selviytyy jopa tunteja täysin ilman proteiinia? Paitsi jos ei ole käytöstapoja mutta sitäkin enemmän pinttyneitä ennakkoluuloja.
Proteiineista suositellaan saatavan 10-20 % päivän energiansaannista. Painokiloa kohden proteiinien tarve on 1,1─1,3 grammaa, mikä tarkoittaa noin 50-kiloiselle 60 grammaa päivässä. Jos päivän aikana syödyt ruuat sisältävät esimerkiksi annoksen kaurapuuroa, kaksi härkäpapupihviä, kaksi ruisleipää juustolla, jogurttia manteleilla ja yhden kananmunan, päivän proteiinintarve on jo tyydytetty. Lähde: Ruokatietoyhdistys
Varsin pienellä proteiinimäärällä sitä pärjätään. Sitä proteiinia tulee myös monesta lähteestä ja monipuolisesti syömällä kaikki aminohapotkin tulee saatua.
Vähintään 2 grammaa painokiloa kohden on treenavalle miehelle hyvä. Eikä mitään härkäpapukaurajuustomoskaa, vaan eläinproteiinia tai kananmunaa.
Kuinka moni mies treenaa tavoitteellisesti niin, että tuo on tarpeen? Eiköhän suurinosa ole ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät tarvitse ylimääräistä proteiinia kuntosalilla käynnin jälkeen. Ammattiurheilijan ruokavalio on tietysti erilainen.
Jokainen saa syödä juuri sellaista ruokaa kun itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hengen köyhyyttä jos ei yhtenä päivänä viikosta voi jättää lihaa syömättä.
Ei ole järin terveellistäkään vetää joka päivä lihaa.
Et edes pysty perustelemaan väitettäsi.
Lihavalmisteita ja punaista lihaa ei tulisi käyttää enempää kuin 500 g viikossa. Määrä tarkoittaa kypsää lihaa ja vastaa raakapainoltaan 700–750 grammaa. Yksi annos kalaa tai lihaa painaa kypsänä noin 100–150 g. Siipikarjan liha on vähärasvaista ja sen rasva on laadultaan parempaa kuin naudan ja lampaan lihan rasva. Lihassa on erityisen runsaasti hyvin imeytyvää rautaa. Punainen liha (naudan-, lampaan- ja sianliha) olisi hyvä valita mahdollisimman vähärasvaisena ja lihavalmisteet lisäksi mahdollisimman vähäsuolaisina.
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…
Tämä on vähän kärkevämpi.
https://www.dummies.com/food-drink/special-diets/plant-based-diet/10-ba…
Ei käy perusteluksi. Artikkelit käsittelevät lihavalmisteita, ei lihaa.
kaunis ajatus tuo mutta kasvissyöjät eivät ole synnittömiä koska heidän takiaan
raivataan metsää pois ja eläimet kuolee tämän takia elinolojen puutteeseen.
Esim intiassa on kaadettu vasta 1.000.000.000 hehtaaria paljuöljyn
tuottamisen takia. montakohan elukkaa on samalla kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Jessus mua nolottaisi jos olisin päätynyt parisuhteeseen tuollaisen juntin kanssa :D aikuinen ihminen eikä voi yhtä päivää jättää lihaa pois?
Suostuisitko sinä jättämään yhden päivän kasvisruoan pois ja syömään lihansyöjän tavoin? Ai et vai?
ja kasvissyöjät jättää tosi monesti jotain syömättä lautaselta joilloin
se kulkeutuu jätteenä kompostiin tai kaatopaikalle.
Aika tekopyhää sanoisin
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä lihaa on kyllä todella epäterveellistä. En tajua alapeukkuja. Ja en ole kasvissyöjä, mutta tuollainen periaatteellinen lihafanatismi ihmetyttää.
Perustele väitteesi.
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi ruokavalio kuuluu sinulle? Meilläkin minä olen kasvissyöjä, mutta en puolikkaalla sanalla ole koskaan vihannut miehelleni, että hänen pitäisi jotenkin muuttaa ruokavaliotaan, kuten en kenellekään muullekaan. Aikuinen ihminen saa päättää elää ihan millä huvittaa.
Sama meillä. Ja asia on ollut tiedossa alusta saakka, joten jos miehen lihansyönti olisi minulle ongelma niin en tietenkään olisi sitoutunut parisuhteeseen hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 6 päivänä saa syödä lihaa niin kai 1 päivän voi elää vähän vastuullisemmin ja syödä kasvisruokaa?
Miksei sama toimi toisinpäin? Päivän viikossa syötte samaa miehen valitsemaa ruokaa? Miksi sinun pitää saada tahtosi läpi, muttet salli samaa valintaa kumppanillesi?
En ole ap, mutta lihan poisjättäminen on terveellisempää kuin kaiken muun poisjättäminen. Tämän nyt pitäisi olla kaikille selvää.
Luultavasti ap tai kukaan muukaan ei syö terveellisimmän vaihtoehdon mukaan jokaisella aterialla 24/7/365, joten terveellisyys perusteluna toimii huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tasa-arvoa tuo on? Pitäisi syödä joka toinen päivä lihaa ja joka toinen kasvista.
Ja lihan kanssa ei sitten palastakaan rehua. Mutta mites toi pippuri(pihvi)? Pippurit poimitaan pensaasta, on siis kasvin osa, ei saa käyttää ;-) Suola on mineraali, sitä siis ja reilulla kädellä XD
Minä en ikinä kestäisi suhteessa puolisoa, joka yrittäisi komennella mitä minä saan milloinkin syödä, ja haluaisi pakottaa omat tapansa minulle. Itsekeskeistä teinimäis ajattelua, että "minä tiedän aina parhaiten". Aikuinen ihminen osaa tehdä omat valintansa ja hyväksyy myös muiden valinnanvapauden ja erilaiset tavat.
Ja mitä terveyteen tulee, ihminen on sekasyöjä ja terveelliseen ja luonnolliseen ruokavalioon kuuluu sekä kasvi-että eläinkunnan tuotteet. Vegehöpötys on aivopesua ja poliittinen uskonto jo kohta suorastaan. Tuotantoeläinten oloille tulisi vain asettaa laissa niin tarkat laatuvaatimukset (tila, liikkumisvapaus, luonnonmukainen ravinto, tekemistä, hyvä olla muutenkin) ettei huonoissa oloissa rääkkäys olisi mahdollista. Ja kunnon raskaat sakot, jos paljastuu että edelleen pidetään eläimiä paskoissa oloissa - niin raskaat, että lihatilallinen ei halua ottaa riskiä.
Siinä ei ole mitään pahaa eikä väärää, että ihminen syö lihaa, se on vain luonnollista. Pahaa on vain se, miten tuotantoelukoita nykyään pidetään, se ei ole luonnollista. Sen takia itse suosinkin niittylihaa, luomua, villikalaa, riistaa, poronlihaa ym. Ylämaan nauta on myös hyvä, ne kun pääsevät paksun karvapeitteen ansiosta ulkoilemaan talvellakin eikä tarvii seisoa puolta vuotta karsinassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi pitäisi korvata terveellinen, täyttävä liha-ateria jollain yliprosessoidulla, maailman toiselta puolen rahdatulla soija-myrkyllä?
Mua naurattaa tää soijaitku jotenkin todella paljon. Tiedätkö että siitä toiselta puolelta maailmaa rahdatulla soijamyrkyllä ruokitaan ne sun lihakarjat. 80 % Suomeen tuodusta soijasta menee lihakarjan rehuksi. En tajua miksi tää soija pitää vetää joka stanan keskusteluun mukaan. Syö sitä lihaa jos haluat mut älä viitti alkaa itkemään tosta soijasta, koska siinä sun ruokavaliossas se vasta onkin läheisesti läsnä.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/suomessa-eläimille-anneta…
Vierailija kirjoitti:
Olipa sinulta outo ja hyökkäävä kommentti!
Perhe on tiivis yksikkö ja toinen toisistamme pidämme huolta ja haluamme vain parasta. Me myös syömmä ja touhuilemme muutenkin yhdessä joten totta kai muiden tekemiset kuuluu ja kiinnostaa toisia perheenjäseniä. Tietysti aikuinen ihminen saa päättää miten elää ja syödä mitä huvittaa, mutta meillä ainakin voi ehdottaa ja kannustaa toista syömään ja kokeilemaan terveellisempää ruokaa.
Vieraille en koskaan ehdota mitään ruokavalioon kuuluvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhe on tiivis yksikkö ja toinen toisistamme pidämme huolta ja haluamme vain parasta. Me myös syömmä ja touhuilemme muutenkin yhdessä joten totta kai muiden tekemiset kuuluu ja kiinnostaa toisia perheenjäseniä. Tietysti aikuinen ihminen saa päättää miten elää ja syödä mitä huvittaa, mutta meillä ainakin voi ehdottaa ja kannustaa toista syömään ja kokeilemaan terveellisempää ruokaa.
Mistä olet keksinyt, että kasvisruuan pakotus on miehellesi "parasta"? Olet tässä jo pariin otteeseen perustellut asiaa sillä, että "haluat vain hänen parastaan". Jos tarkoitat että hänen pitäisi syödä kasviksia koska ne ovat terveellisiä, niin hänhän syö niitä jo. Sinua vain ärsyttää, ettei hän halua syödä PELKKÄÄ kasvisruokaa vaan tekee sen kylkeen vaikka jauhelihaa. Jauheliha ja kasvikset kuulostaa erittäin hyvältä normiruualta minusta.
Et sinä mitään "hänen parastaan" halua, vaan koet moraalista ylemmyyttä kasvissyönnistä ja yrität "parantaa" häntä, koska koet että kasvissyöjä on jotenkin parempi ihminen kuin tavallinen sekasyöjä. Naisten ikiaikainen ongelma parisuhteessa, et yritä muuttaa miestä mieleisekseen ja mukailla täsyä itselleen jonkun ihannekumppanin. Sitte ahdistuu, kun mies ei muutukaan.
Tästähän on osuva sanontakin, jotenkin niin se meni että "Nainen alkaa parisuhteeseen odottaen, että mies muuttuu. Mies alkaa parisuhteeseen odottaen, että nainen ei koskaan muutu. Molemmat pettyvät."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet keksinyt, että kasvisruuan pakotus on miehellesi "parasta"? Olet tässä jo pariin otteeseen perustellut asiaa sillä, että "haluat vain hänen parastaan". Jos tarkoitat että hänen pitäisi syödä kasviksia koska ne ovat terveellisiä, niin hänhän syö niitä jo. Sinua vain ärsyttää, ettei hän halua syödä PELKKÄÄ kasvisruokaa vaan tekee sen kylkeen vaikka jauhelihaa. Jauheliha ja kasvikset kuulostaa erittäin hyvältä normiruualta minusta.
Et sinä mitään "hänen parastaan" halua, vaan koet moraalista ylemmyyttä kasvissyönnistä ja yrität "parantaa" häntä, koska koet että kasvissyöjä on jotenkin parempi ihminen kuin tavallinen sekasyöjä. Naisten ikiaikainen ongelma parisuhteessa, et yritä muuttaa miestä mieleisekseen ja mukailla täsyä itselleen jonkun ihannekumppanin. Sitte ahdistuu, kun mies ei muutukaan.
Tästähän on osuva sanontakin, jotenkin niin se meni että "Nainen alkaa parisuhteeseen odottaen, että mies muuttuu. Mies alkaa parisuhteeseen odottaen, että nainen ei koskaan muutu. Molemmat pettyvät."
"Että yrittää muuttaa miestä mieleisekseen ja mukailla tästä itselleen jonkin ihannekumppanin", näin oli siis tarkoitus sanoa mutta puhelin näköjääm katkaisi sanoja...
Se mies kuitenkin syö varmaan niitä kasviksiakin? Niinkuin suurin osa, ketkä lihaakin syö. Eli mieshän syö päivittäin jo kasviksia. Sama jos mies vaatisi sinuakin vähintään kerran viikossa syömään kasvisten kanssa vähän lihaa. Olisiko se nyt niin iso juttu? Olisi varmaan, mutta miehelle ei saisi vastaavasti olla.
Itse sekasyöjä, en vaan tykkää noista lihankorvikkeista, prosessoitua pskaa. Jos olisi puoliso, voisin kyllä maistaa niitä kasvisruokiakin, mutta kokonaan en siirtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et pysty perustelemaan väitettäsi.
Käypä katsomassa googlesta kuvia ihmisistä, jotka syövät pelkkää lihaa. Niillä lähtee hiukset, silmistä näkee puutostilat, väsymyksen. Kuin riutuneita lapsisotilaita.
Nämä lihansyöjät väittävät lihan ravintoarvoa mahtavaksi mutta eivät pysty nimeämään ainuttakaan ravintoainetta jota lihasta saa mutta muualta ei.
En kestäisi tuollaista nirsoilua kumppaniltani. Kakaran tasolla.